Iets wat je moest hebben, goed was, maar toch niet werkt.

Ik heb zowat elke video gezien denk ik. Dat volstaat niet. Ik heb betalend les van een expert en datvga ik nog doen. Dat helpt. We videochatten en hij toont al wat ik vraag. Volgende week heb ik weer tijd voor wat les. Hij toont op 1u meer dan mijn brein kan capteren.
ik heb m gevraagd te zwijgen over events. Ik wil de basics. Patterns maken, synthje transposen. klaar. Eens ik,dat kan kan de rest. zo ver ben ik niet eens momenteel.
 
Veel succes ermee! Ik heb de slechte gewoonte om niet genoeg in een apparaat te duiken en het dan weg te doen voordat ik het echt verkend heb. Daarom nu besloten toch wat langer vast te houden aan sommige spullen. Ik ben momenteel bezig om uit te zoeken hoe handig de Electribe Sampler werkt om vanuit de Atari drumlijnen voor hele songs te proggen, dus zonder de eigen Electribe sequencer. Dus nu elke avond drumsamples beluisteren om een eigen bank samen te stellen. Dat had ik nog nooit gedaan, en "oude ik" zou hem alweer verkocht hebben voordat dit er ooit van gekomen was...Terwijl ik mogelijk alles wat ik nodig heb stiekem al in huis heb.
 
Digitakt, plaats gemaakt voor octatrack. Octatrack, plaats gemaakt voor deluge. Deluge plaats gemaakt voor Ableton met push. Hopelijk ergens in 2023 een Cirklon. Ben erg benieuwd of die wel gaat blijven.
 
Een goed stel hersens.

En nu wat synths:
Korg Monopoly. Heel veel mogelijkheden, geen 1 bruikbaar geluid.
Kawai K1. Niet te bedienen en geen 1 bruikbaar geluid.
Korg MS20, laatste filter. Klinkt dat echt goed?
Dat van die hersens is herkenbaar. De rest deels ook:
-Monopoly: op papier en op foto een prachtbak. Ik heb er mooie, bruikbare klanken uit horen komen, maar dat zijn dan niet echt klanken waarvoor je dan een Monopoly moet hebben. Arpeggiator is altijd leuk, dat wel. Het zou zeker geen straf zijn om hem te hebben. Maar veel van zijn unieke features (vooral die in de tweede helft van zijn naam) zouden net dingen zijn die ik quasi nooit gebruik in deze bak.

-Kawai K1: mijn eerste synth! K1M dan. Van hem programmeren werd ik niet echt gelukkig. Maar ik heb er wel wat voor mij bruikbare klanken uit gehaald. Maar ach, ik ben al dolblij als ik ergens 2 strijkers uit krijg. :) Dat was ook in de tijd dat je een K1M voor 30€ kocht, dus in die context een topper.

-Korg MS20: toen ik eentje zocht, wou ik toch zeker de versie met het eerste filter. Ik vind het nieuw filter niet slecht en het komt wel een eind in de buurt, maar het oude doet alle leuke dingen toch net wat lekkerder, wat minder braaf op een goede manier. Geen kapotte sound ofzo, maar wat ongetemder en met een boeiender timbre (wat hol, op een leuke manier, alsof hij door een metalen pijp afgespeeld wordt, soort groan tube). En bij een synth die het vaak moet hebben van een filter dat zijn grenzen opzoekt, is dat erg belangrijk. De nieuwe (OTA) klinkt wat liever, maar voor lief heb ik de 700. De nieuwe ruist ook minder, maar al bij al wou ik toch echt de oude (IC35).
 
BONTEMPI MINIMONIC, zo’n plastieken piano waar je met een darm op moest blazen tijdens het spelen om er geluid uit te krijgen.
Als kind had ik er plezier in, maar het is me nooit gelukt om er Etude in C major, Op. 10 No. 1 van Chopin op te spelen.
 
-Roland boutiques (jup8, juno, 101):
Te klein, bekabeling en interface, het wilde maar niet klikken.
-MKS80 rev4.
Op papier een geweldige synth maar behalve een mooie unison bass kreeg ik er geen lekkere geluiden uit en bleef de inspiratie uit. Gezien de enorme prijs snel doorverkocht.
-Sequential OB6: De sound deed het niet echt voor me.
De layout en interface werkte voor mij ook niet echt.
-NI Maschine,
Vaak genoemd maar ook hier kreeg ik niet de workflow te pakken.
 
Beatstep pro - super die draaiknoppen om drumnoten precies mee te timen, maar de sync met Ableton kreeg ik niet strak
Digitakt - geen klik met interface

En nog duizend andere apparaten die ik waarschijnlijk te snel kocht en verkocht
 
Korg Monopoly. Heel veel mogelijkheden, geen 1 bruikbaar geluid.
Kawai K1. Niet te bedienen en geen 1 bruikbaar geluid.
Korg MS20, laatste filter. Klinkt dat echt goed?

wow, mijn eerste 5-6 platen staan er letterlijk vol mee. strings uit de kawai, bizarre arps uit de mo/po en noisebassen uit de MS. eerste 2 staan hier nog altijd. ik heb eigenlijk nooit iets weggedaan omdat het niet voor me werkt, op 1 uitzondering na: een Linn LM-2. die verdomde het ondanks bergen dingen proberen om sync te lopen met de rest. Verkocht en van de opbrengst een 808 en een Drumtraks gekocht. zal een jaartje of 15 geleden geweest zijn..
 
Mpc one
Mpc 2500
Sp404
korg opsix
behringer neutron
bass station ii
Akai s950
modal cobalt 8

Bijna alles wat ik ooit heb gehad dus :)
 
Stiefkids. Prima tot ze gingen puberen, the horror.
een nko arts zei me eerder ’kuttieners’ - dat vond ik grof. nu weet ik beter.

speelt de jongste een riff op,gitaar… zegt een vriend, leer de tekst, fix de drums… raakt ze die gitaar alweer niet meer aan. Zo komen we nergens he 😂
 
korg wavestate, moet me er enorm toe zetten om erachter te gaan zitten. maar blijf het idee houden dat ik er nog weleens meer tijd aan ga besteden, vind het lastig om het dan weer te verkopen.
 
Arturia MiniBrute.

Het leek me indertijd voor de prijs een leuk ding, dus mijn hebberigheid won het van mijn ratio.
Ik kon er niets fatsoenlijks uit krijgen. Althans, niets dat mij kon bekoren.

Uiteindelijk bleek het toch geen totale miskoop.
Ik begon met modulair en de MB heeft toen nog een tijd dienst gedaan als CV/Gate controller keyboard.

Toen de MiniBrute 2 uitkwam ben ik voorzichter te werk gegaan.
Na gedegen onderzoek heb ik de 2S uiteindelijk wel aangeschaft, maar deze bevalt me alleszins beter.
 
Heb er nog een... Prophet 600

The Outside Agency hadden er een, dus ik moest er ook een hebben. Nou, het was het niet echt zeg maar. Daarnaast bleek ie ook nog wat defecte te hebben. Was blij toen ik er van af was.
Grappig, dat wist ik niet.
Weet je ook specifieke tracks waarin ze de P600 hebben gebruikt?
 
Grappig, dat wist ik niet.
Weet je ook specifieke tracks waarin ze de P600 hebben gebruikt?
Helaas niet. Maar wat ik me herinner is dat ze toentertijd op hun website, dit was rond 2004 toen ik dat ding kocht, hun gearlist hadden. Volgens mij was dit een van de weinig hardware synth’s daar vermeld en was ik overtuigt (in al mijn naïviteit) dat ze hier hun vette geluiden uithaalde.

Niets bleek minder waar en bleven de vette geluiden waar ik van droomde slechte een illusie te zijn. Daarnaast deed de synth zelf ook nog vreemd. De knoppen vielen af en toe uit.

Nee, dit was voor mij een aardige miskoop ik die tijd 😕😄
 
Ja die website kan ik me ook nog wel herinneren. Ze hadden ook Future Retro 777 en een Yamaha A4000. De P600 kan ik me niet herinneren dat ik die heb gezien.

Ik heb mijn P600 in 2013 of 2014 gekocht en jarenlang amper aan gehad en nooit gebruikt in opnames. Bleek dat de wheels moesten worden gekalibreerd, dat die daarom elke keer vals was :D
Zelfs daarna vond ik de sound niet zo mooi, net als trouwens de Tetr4 die ik ooit had en de prophet 08 die ik ooit uitprobeerde.

Sinds ik de gligli mod erop heb zitten lijkt er een hele wereld open te zijn gegaan. Klinkt opeens een stuk aantrekkelijker en gelijk behoorlijk wat sounds mee gemaakt en wat mee opgenomen.

Alleen nu steelt de prophet10 de show dus staat ie al een tijdje in een flightcase (te huilen) :engel:
 
Oh ja en on topic; ik merk dat ik veel te weinig doe met mijn (rack) outboard fx. Dat doe ik dan toch meestal itb. Zit daarom al een tijdje te twijfelen of een deftige compressor (api 2500 voor eindmix of distressor voor opnames) iets voor me is.

Ik doe ook steeds minder met outboard fx, tenzij ik het al meeneem als ik hardware voor het eerst in de PC knal. En het is ook wel logisch, er zijn zoveel kwaliteitsplugins, en als ik even snel een simpele delay wil oid dan ben ik te lui om het even naar buiten te prikken. Soms denk ik wel eens of het niet verstandiger is om een interface te kopen met veel i/o en meerdere adat, en dan gewoon alle fx op aansluiuten zodat ik vanuit een DAW daar zonder veel gezeik mee kan spelen.
 
Oh ja en on topic; ik merk dat ik veel te weinig doe met mijn (rack) outboard fx. Dat doe ik dan toch meestal itb. Zit daarom al een tijdje te twijfelen of een deftige compressor (api 2500 voor eindmix of distressor voor opnames) iets voor me is.
Ik heb m ooit naast de vst gehoord en dat volstond. Verschil was zo klein (waren beiden goed) dat ik toen al wist, die hardware koop ik nooit
 
Back
Top