Iets wat je moest hebben, goed was, maar toch niet werkt.

Mijn grootste miskoop ooit was geen synth maar een Simmons Drumset ergens halverwege jaren 80. Ik MOEST en zou dat ding hebben en heb er ook nog eens veel te veel voor betaald omdat ik niet kon wachten.
Superblij mee de eerste paar weken, maar daarna stond het stof te verzamelen en na de zoveelste keer mijn teen te hebben gestoten aan de bassdrum heb ik 'm maar weggedaan.
Bekijk bijlage 3824032
Holy Shit dat ding heb ik letterlijk van karton nagemaakt toen ik 10 was en we Doe Maar playbackten op school. Moddervet design!
 
Eigenlijk maar een ding: de 1010music blackbox. Mijn eerste echt geavanceerde sampler. Had in het covid-jaar met slechte inkomsten meer dan een half jaar op gespaard. Misschien waren de verwachtingen daardoor te hoog.

Te veel menu-diving. Te weinig mogelijkheden om je samples te vervormen. Het feit dat je van alles kon configureren werkte mij tegen, daardoor had ik heel vaak niet de goede instellingen voor outputs, sample recording enz. Het voelde te zeer als een tool en te weinig als een instrument!
De Circuit Rhythm bevalt mij veel beter!
 
Ik heb ooit een Native Instruments Machine MK1 geleend van een vriend. Dit was met de intentie om er
zelf ook een aan te schaffen. Het paste gewoon niet in mijn workflow. Dat terwijl ik een groot fan ben
van Native Instruments Battery. Gear lenen voor je het koopt is de beste manier om een miskoop te voorkomen.
 
Ik heb ooit een Native Instruments Machine MK1 geleend van een vriend. Dit was met de intentie om er
zelf ook een aan te schaffen. Het paste gewoon niet in mijn workflow. Dat terwijl ik een groot fan ben
van Native Instruments Battery. Gear lenen voor je het koopt is de beste manier om een miskoop te voorkomen.
Daar geef ik gelijk in wat betreft lenen en Battery, ik draai ook volledige Native komplete, wat ik naderhand toch weer ni z denderend, toch blijf ik software kopen. Niett iedereen kan materiaal zo ff lenen, dus gebeuren er miskopen
 
Daar geef ik gelijk in wat betreft lenen en Battery, ik draai ook volledige Native komplete, wat ik naderhand toch weer ni z denderend, toch blijf ik software kopen. Niett iedereen kan materiaal zo ff lenen, dus gebeuren er miskopen

Je hebt gelijk. Laat ik het anders verwoorden. Als het kan, probeer eerst gear te lenen voor je iets koopt.
 
Analog Heat 2.
Ik had een totaal verkeerde verwachting van dat ding.
Heel vet geluid, maar niet handig voor hoe ik mijn hardware setup gebruik.
Overbridge werkte ook niet zoals ik het hoopte (iig niet in Reason + Windows met een te grote latency op mijn machine)
En na wat testen merkte ik dat hij erg beperkt inzetbaar was en dan is het wel heel veel geld en ook best wat ruimte op mijn plankje.
Dus nu maar ITB saturation toevoegen, want soms is dat best lekker.

MPC Live 2.
Man wat een gave machine.
Maar kon niet (praktisch) wat ik als 'niet gas reden' had bedacht om hem uit te proberen.
Hij 'moest' backing tracks afspelen voor in de band.
Dat kan hij wel, maar het is niet praktisch als je halverwege een track stopt en dan weer start.
Dan snapt hij niet dat de sample daar gewoon hervat zou moeten worden, niet zo handig van akai.
Dan kun je gaan 'opknippen' (zodat elke sectie een trigger heeft).
Maar dat is dan weer veel werk en risico op klikjes bij de overgangen.

Dus hij moest weer terug van mijzelf.
Best wel een beetje spijtig, want het is de beste poging van een goedkope Linux machine met een paar dedicated knoppen en lekkere pads om een DAW na te doen en ik had er in no time wat leuke jams mee in elkaar gedraaid.
Alleen naast de MC-707 had hij voor mij te weinig meerwaarde (85% overlap, minus het sample deel) en die eerste gaat voorlopig niet weg.
 
Analog Heat 2.
Ik had een totaal verkeerde verwachting van dat ding.
Heel vet geluid, maar niet handig voor hoe ik mijn hardware setup gebruik.
Overbridge werkte ook niet zoals ik het hoopte (iig niet in Reason + Windows met een te grote latency op mijn machine)
En na wat testen merkte ik dat hij erg beperkt inzetbaar was en dan is het wel heel veel geld en ook best wat ruimte op mijn plankje.
Dus nu maar ITB saturation toevoegen, want soms is dat best lekker.

MPC Live 2.
Man wat een gave machine.
Maar kon niet (praktisch) wat ik als 'niet gas reden' had bedacht om hem uit te proberen.
Hij 'moest' backing tracks afspelen voor in de band.
Dat kan hij wel, maar het is niet praktisch als je halverwege een track stopt en dan weer start.
Dan snapt hij niet dat de sample daar gewoon hervat zou moeten worden, niet zo handig van akai.
Dan kun je gaan 'opknippen' (zodat elke sectie een trigger heeft).
Maar dat is dan weer veel werk en risico op klikjes bij de overgangen.

Dus hij moest weer terug van mijzelf.
Best wel een beetje spijtig, want het is de beste poging van een goedkope Linux machine met een paar dedicated knoppen en lekkere pads om een DAW na te doen en ik had er in no time wat leuke jams mee in elkaar gedraaid.
Alleen naast de MC-707 had hij voor mij te weinig meerwaarde (85% overlap, minus het sample deel) en die eerste gaat voorlopig niet weg.
Wij hebben zelfde gedachten betreft Mpc, jijnhebt er in plaats de 707 bij genomen, ik de Tr8s, rest is via daw en Native
 
Een Reface DX. Ik moest deze echt hebben als fan van 80s muziek, maar na een paar weken tweaken, buttons indrukken en presets inladen kwam ik erachter dat het geluid niet beter was dan een goedkoop PSS keyboard van Yamaha uit 1987 en dat Dexed vele malen lekkerder werkt en klinkt in de mix (ondanks mijn voorkeur voor hardware)
 
een diploma
sad-but-its-true.gif


Dat was niet de realisatie die ik hoopte te hebben toen ik dit topic opende XD. Maar on topic: Een LP speler. de techniek ervan is mooi, platenhoezen zijn mooier in grootformaat en het heeft iets nostalgisch en classy's. maar in de praktijk is het maar gedoe (halverwege die plaat omdraaien, naald blijft hangen, etc) en zet ik amper die paar LP's die ik heb op.
Aan de andere kant, ik heb meer met m'n LP speler gedaan de afgelopen 5 jaar dan met mijn academische titel/vakkennis...
 
Bij mij is de TR-8 onlangs de deur uit gegaan. Een hardware drummachine is fijn hoor, maar het voegde voor mij niks toe. Ik heb alle x0x machines ook al als racks in Ableton, en de TR-8 werd al door Ableton ge-sequenced. Vervolgens was het gezeik om in MacOS USB-audio uit de TR-8 in Ableton te krijgen, met allerlei samengestelde virtuele audio devices.
Aangezien ik live alleen maar DJ en nooit muziek maak, heb ik me over mijn trots heengezet en geaccepteerd dat ik een poser ben die samples gebruikt voor drums :D
 
Ik heb 't met het teveel aan hardware waardoor ik vaak niet het maximale eruit haal vind ik, terwijl ik in vergelijking met een aantal anderen nou niet een gigantische verzameling heb.
Dan zie ik bijv een nieuwe synth of een sequencer en koop die omdat die een bepaalde sound of mogelijkheden heeft waarvan ik denk dat die een aanwinst is maar in de praktijk wissel ik te vaak.
Dus zodra ik een beetje diepgang begin te krijgen met eentje dan kan het zomaar gebeuren dat ik van de ene op de andere dag weer met andere dingen bezig ben en het apparaat dan een paar maanden niet aanraak en ik dan na verloop van tijd weer opnieuw het wiel moet uitvinden voordat ik een beetje in de flow kom.
Zo'n MPC One bijv lijkt me ook een mooi apparaat met al die mogelijkheden maar als ik de wat onlogische workflow zie en ik met mijn manier van werken waardoor ik zoiets dan een tijdje niet aanraak dan lijkt het me een crime om daarna weer opnieuw van alles te moeten uitvinden.
Met Ableton heb ik dat ook; de basis bewerkingen dat lukt allemaal wel maar met al die M4L plugins kan je verdwalen en als je dan een plugin bijv een half jaar niets mee doet dan zit er toch weer een learning curve aan, wat dat betreft benijd ik wel 'ns mensen die met een paar apparaten elke keer aan de gang zijn zodat alles gebruiksklaar staat en de weg weten op datgene wat voor hun neus staat omdat dit hun vaste setup is.
 
Laatst gewijzigd:
De ableton Push-1.
Toen ie uitkwam dacht ik het ei van columbus te hebben gevonden, kan ik eindelijk ook eens met pads werken. Heb m drie keer aan gehad, en tjonge wat had ik geen klik. Na veel youtube demootjes kijken nog een keer geprobeerd, weer geen klik. Heeft daarna een paar jaar niets staan doen.

Nu is ie in Parijs geweest, zonder mij hoor, maar met een ander bekend forumlid. Die er wel wat mee kan :D
Dat heeft die Push toch goed bekeken...heb ik nog niet bereikt :dubbel:
 
Een Reface DX. Ik moest deze echt hebben als fan van 80s muziek, maar na een paar weken tweaken, buttons indrukken en presets inladen kwam ik erachter dat het geluid niet beter was dan een goedkoop PSS keyboard van Yamaha uit 1987 en dat Dexed vele malen lekkerder werkt en klinkt in de mix (ondanks mijn voorkeur voor hardware)
Was em al bijna vergeten, die had ik ook. Vond het geluid wel echt lekker. Afmetingen ook. Maar wat een onmogelijke manier van programmeren. Vooral dat je niet alle amp adsr’s tegelijk kan bedienen is echt belachelijk of een master env. Er is wel een controller voor maar dat vond ik te duur, operator en push kunnen net zo veel. En als ik echt diep wil gaan heb ik nog altijd fm8. 0,0 spijt dat ik dat ding verkocht heb.
 
Goed maar toch weg gedaan .. best veel eigenlijk, maar toch onderdeel van de hobby om af en toe iets nieuws (vaak wat ouder/ 2e hands..) uit te proberen. Het aanbod is de afgelopen jaren ook zo enorm groot dat het wel heel makkelijk is om bij het minste of geringste dat je niet zint, weer iets anders te willen proberen. Reden is soms de sound maar vaak ook de interface, looks/feel (flimsy toetsenbord of cheap knopjes), of het iets toevoegt in je setup.
Sommige synths heb ik meerdere keren gehad, en uiteindelijk toch weer weg gedaan, zoals de Arturia Minibrute (verschillende varianten), Digitakt (echt, wel drie keer gehad, maar was mij uiteindelijk toch teveel ‘programmeren’ .. ondanks de briljante look/feel en redelijk makkelijke interface).
Ook de Korg Arp zowel module als toetsenversie gehad, en weer weg gedaan, vooral door tijdverlies fine tunen van de oscillatoren, verder blijft het een mooi bakkie ..
Qua sound wel echt liefhebber van Yamaha sound, vooral SY/TG serie (77/85), maar ook een zeer beperkt bakje als de TG55 kun je op een of andere manier ‘organisch‘ klinkende sounds uit krijgen waar je met een analoge poly nog aardig je best voor moet doen. Aantal nieuwere wel geprobeerd, maar weggedaan: Reface (teveel plastic/ klein/ iebelig), Motif XS/XF (de ES heeft gewoon een fijner toetsenbord), dus wel geprobeerd, niks mis mee, maar niet mijn ding. Beetje spijt wel van de eerste synth die ik hier op het forum gekocht heb, en ook weer heb weg gedaan, Juno 106, ging toen voor ca 300-350 euro … Door de enorme prijsstijging denk je af en toe toch had ik hem maar gehouden (terwijl dat op zichzelf natuurlijk niet echt een goede reden is).
 
  • Duimpje
Duimpjes: L56
- MPC 1000 met JJOS2, met hardisk erin. Die is snel weer weg gegaan.
- Korg Electribe Sampler II die is gelijk terug gegaan
- Waldorf Blofeld - klonk als een plugin en heb hem aan mijn buurman gegeven. Wel een super keyboard.
- Izotope Iris
- Izotope Breaktweaker
- Cello, wat een kindercello bleek.
Heb hem nog en speel er wel eens op. Maar overweeg een 4/4 Cello.
- Oude Japanse gitaar van ebay. Die is uiteindelijk naar het grof vuil gegaan. kon hem niet goed afstellen.
- SMD projecten voor Mutable instruments modules....1e pcb is al mislukt..gaan denk ik ook naar het vuil. uit het oog uit het hart :)
- Ensoniq Mirage Sampler... nou ja het is een tof ding. Met de stijlste learning curve die ik ooit gezien heb. Maar hij sampled niet.
Heb een ADC bestelt. Tof ding verder.

Alle andere spullen zit wel snor.
Ik ben iemand die altijd diep in een apparaat duikt om dan de soul te vinden.
Vind ik die niet dan gaat het weg.

Ik ben ook heel erg fan van Yamaha. De SY22 is super, heb daar onlangs een analoog stereo filter voor gekocht.
TG33 heb ik weggedaan. DX7 MKI meesterlijk!, DX11, Yamaha Remie kinderkeyboard. allemaal top.
 
Alles wat ik heb gehad van Dave Smith Instruments... Evolver, Poly Evolver, P12, en nog een waarvan ik me de naam niet eens kan herinneren, totaal geen klik met het geluid. En drummachines, alle drummachines.
 
Men had me gezegd m 6 maand te geven… er s al zeker n maand voorbij en ik zit met de cirklon in n loop… en moet echt leren. Ik hunker naar

Maschine. Dan had ik nu vast al n track af ipv een loop en een boel opzien tegen t leren. Wat maakt dat ik niet voort doe
 
kijk wellicht is het niet jouw ding. Dat kan.
Maar gewoon tijd in blijven stoppen.
Simpel houden alleen de sequencer en 1 apparaat.
Dingen opschrijven zodat je jet later weer kan doen.
Manual lezen. Tutorials kijken.
Als je dat doet en na 6 maanden is het nog steeds ruk dan is het niets voor jouw.

Deze heb je denk ik al gezien:



Heb je wel eens de Sp16 geprobeert? Dat ding is simpel en intuietief het is net een gitaar.
 
Eigenlijk alle hardware sequencer based beat dingen als drumcomputers, grooveboxen, samplers, Elektrons, MPCs etc. Het idee om van alles op zo'n dedicated kastje te doen spreekt me aan, maar in de praktijk doe ik die dingen 100x liever en effectiever in mijn DAW. Dus ze houden het hier nooit lang vol.
En dan toch weer Roland T-8 kopen hè... :D Maar ja, da's leuk prul/pielbakje voor de prijs van een plugin dus die telt niet, toch? Toch??
 
Back
Top