lastige keuze

Jdv77

Stamgast
Lid sinds
24 februari 2017
Berichten
344
Hi Guys,

Ik zit met een lastig keuze. IK maak Techno met een DAW, eerst met FL Studio en nu al een tijdje met Ableton. Dit gaat lekker. Binnenkort komt er een EP aan. ( welke gemaakt is met de Digitakt de sketch dan) Ik heb een jaar geleden een Ableton Push gekocht, omdat ik het draaien een de knoppen miste. omdat ik vanuit de DJ kant kom. De Push was leuk, maar deed er weinig mee en hij vertraagde mijn workflow. Toen heb ik diverse Korg Volcas gekocht de Sampler en de FM. Deze heb ik beide verkocht en een Digitakt gekocht. Deze bevalt me erg goed en ik maak er veel tracks mee, die ik daarna in Ableton afmaak. Nu twijfel ik: of dat ik er een Groovebox bij ga kopen Ik twijfel. Blijf ik bij Elektron en koop ik de Model Cycles of de Digitone die erg goed past en ik er 4 synths in Principe bij heb , FM dan of ga ik naar de Akai Force wat in principe een daw in een groovebox is, of de MPC Live idem en ( Portable) of Pioneer SP 16, welke mij ook erg aanspreek vanuit mijn Dj achtergrond. de andere optie is dat ik er een Synth bij ga kopen zoals bijvoorbeeld een Korg Miniloque voor Pads en Chords en en een Mono Synth als de Bass station 2 voor leads, en Bass,en andere geluiden dan stuur ik deze met Midi aan vanuit mijn Digitakt, en heb meer instrumenten erbij ik gebruik nu alleen soft Synths. Of verkoop ik mijn Digitakt en ga ik voor een nieuwe groove Box zoals bovenstaand en dan uitbreiden met synths. Ik vind bijvoorbeeld Portable ook handig en ik wil eigenlijk de Digitakt ook niet verkopen. Of koop ik de Push 2 weer, en ga ik volledig nu op Soft Synths, waar ik er best wat van heb en koop ik later een hardware synth. Ik wil ook kijken of ik een liveset kan opzetten ipv een DJ set.
lastige dilemma's. wat zouden jullie doen en waarom?
 
Altijd lastig om voor een ander te adviseren, maar als ik het zo lees heeft de digitakt je inspiratie gegeven en maak je daar(mee/door) muziek af.
Die zou ik dan niet verkopen aangezien het nu op mijn overkomt dat dit het creatieve hart van je setup is.

Je moet jezelf afvragen wat je nu echt mist in je setup qua creativiteit en/of workflow. Is dat een synth of is het een alles-in-een oplossing zoals de digitakt, maar dan met wat meer synth mogelijkheden?
 
De vraag die ik vooral mis is welk probleem je nu eigenlijk wil oplossen. Je hebt blijkbaar gear waar je tevreden over bent en waar je blijkbaar productief op bent. Dus dat deel zit dan in elk geval goed en zou ik niet weg doen. De volgende vraag is dan vooral wat je mist?
 
Als je er een synth bijkoopt kan je ook kijken voor een multitimbral synth zodat je en je chords, pads en bas op één synth kan doen.
Bijv een Blofeld, die is heel betaalbaar en prima voor techno of iets tweedehands zoals een Virus of een Nova/Supernova.
 
Als je er een synth bijkoopt kan je ook kijken voor een multitimbral synth zodat je en je chords, pads en bas op één synth kan doen.
Bijv een Blofeld, die is heel betaalbaar en prima voor techno of iets tweedehands zoals een Virus of een Nova/Supernova.
en deze met de Digitakt sequenzen? ja daarom heb ik ook de Digitone op het lijstje staan. omdat ik deze erg goed samenwerken wat ik heb gelezen en gezien. ik ga de Blofeld eens checken👍
 
De vraag die ik vooral mis is welk probleem je nu eigenlijk wil oplossen. Je hebt blijkbaar gear waar je tevreden over bent en waar je blijkbaar productief op bent. Dus dat deel zit dan in elk geval goed en zou ik niet weg doen. De volgende vraag is dan vooral wat je mist?
ja en dat vind ik zo moeilijk om te bepalen wat ik mis ik. als het iets is wat dan kan zijn is dat de Digitakt niet goed met loops is. dus gewoon lekker toploopjes bij de tracks gooien, maar dat zou ik met Abeton ook kunnen doen, maar ik denk dat ik in het creatieve proces zo min mogelijk de laptop wil gebruiken, en deze pas later wil gebruiken om de track af te maken. ook wil meer kijken naar Live performance opties waar Ableton wel ook goed voor is, maar dat kan natuurlijk ook zonder laptop, vandaar dat ik ook de Force en de Live en de SP 16 had genoemd, die kunnen weer dingen die de Digitakt niet of moelijker kan. De Digitakt wil ik eigenlijk houden en daar op verder mee gaan bouwen.
 
Altijd lastig om voor een ander te adviseren, maar als ik het zo lees heeft de digitakt je inspiratie gegeven en maak je daar(mee/door) muziek af.
Die zou ik dan niet verkopen aangezien het nu op mijn overkomt dat dit het creatieve hart van je setup is.

Je moet jezelf afvragen wat je nu echt mist in je setup qua creativiteit en/of workflow. Is dat een synth of is het een alles-in-een oplossing zoals de digitakt, maar dan met wat meer synth mogelijkheden?
Thanks voor je feedback. Soms denk ik wel eens dat ik de Digitakt teveel Menu diving vind, en een box met een snellere workflow beter bij zou passen en wwaar ik makkelijker loops op kan maken. dat kan wel met een work Arround op de Digitakt, maar niet makkelijk, en ik denk dat ik aan het draaien van de knoppen vet vind, kon ik ook wel met Push 2, maar dat is toch anders dan een hardware synth, en je bent toch weer met de laptop bezig, daarom vind ik de MPC live en de Akai Force, SP 16 ook een optie. en dan gewoon mijn digitakt verkopen is ook een optie, of hem erbij houden en de andere Groovebox maar voor de snellere workflow en loops en ik mis een songmode bij de Digitakt.
 
Mis je iets, of wil je meer gear?
Ik denk zelf vaak het laatste, maar het eerste is dan niet

Ik ben aan het kijken en nadenken over een een live set up. ik heb zelf een daw Abeton een en Digitakt, en ik had een Push 2, ik ben nu aan het denken, ga ik dawless of wordt Ableton mijn brein in mij set up, dan ga ik er serieus weer over nadenken om de Push2 te kopen en dat dat mijn mail controller wordt. Ik heb deze verkocht omdat het mijn workflow met muziek produceren vertraagde.
Een 2 optie is hybyde te te gaan, dus wel Ableton als Master maar voor de sequenzer de digitakt gebruiken en dan wellicht nog een groovebox erbij kopen voor loops en een extra synths en of bijv de Circuit. als Looper dan de MPC live bijvoorbeeld of de Blackbox. ik zou ook nog een leuke instap monosynth aan de set up willen toevoegen en een workhorse Poly synth. een 3e optie is compleet dawless zonder laptop en dan een Ableton alleen gebruiken om te produceren
 
Ik ben aan het kijken en nadenken over een een live set up. ik heb zelf een daw Abeton een en Digitakt, en ik had een Push 2, ik ben nu aan het denken, ga ik dawless of wordt Ableton mijn brein in mij set up, dan ga ik er serieus weer over nadenken om de Push2 te kopen en dat dat mijn mail controller wordt. Ik heb deze verkocht omdat het mijn workflow met muziek produceren vertraagde.
Een 2 optie is hybyde te te gaan, dus wel Ableton als Master maar voor de sequenzer de digitakt gebruiken en dan wellicht nog een groovebox erbij kopen voor loops en een extra synths en of bijv de Circuit. als Looper dan de MPC live bijvoorbeeld of de Blackbox. ik zou ook nog een leuke instap monosynth aan de set up willen toevoegen en een workhorse Poly synth. een 3e optie is compleet dawless zonder laptop en dan een Ableton alleen gebruiken om te produceren
Ja, die had ik gezien (je vraag daarover) en ook beantwoord.
Niet te moeilijk maken.
Kleine stapjes werkt m.i. het best.
En die APC is echt wel heel vet voor live met Ableton.
Meer heb je m.i. niet nodig (naast wat je al hebt).
 
Ja, die had ik gezien (je vraag daarover) en ook beantwoord.
Niet te moeilijk maken.
Kleine stapjes werkt m.i. het best.
En die APC is echt wel heel vet voor live met Ableton.
Meer heb je m.i. niet nodig (naast wat je al hebt).
Thanks👌
 
Hallo jdv77.

Voor mij is het vrij duidelijk, als ik in jouw plaats was kocht is de Digitone, samen met de Digitakt het je al een mooi live setje. Ikzelf heb ook een DJ achtergrond en heb een setje van 2X Digitakt, Digitone en Analog heat MKII met de Korg ZERO-8 mixer. Alles mooi in een koffertje, makkelijk om op te treden. Ik heb me een beetje laten inspireren door Dave Mech die met een gelijkaardig setje heeft/had. Het Elektron trio is zeer goed op elkaar afgestemd en samen met de ZERO-8 en een Apple M1 met Studio One en Overbridge kan je grootse dingen doen. Het heeft lang geduurd voor de software op punt stond maar dat is meestal zo als je early adopter bent. In ieder geval van de Digitone ga je veel plezier hebben, dit is niet zomaar een FM synth. Ableton? Thuis wel maar na een paar crashes tijdens een optreden leer je dat wel af.
Heb al lang geleerd dat optreden met een DAW op PC veel stress meebrengt, met een MAC ben je iets zekerder maar het kan snel mislopen, vandaar beter zonder DAW.
Wat ik in de toekomst wel ga veranderen is ééntje van de Digitakt's vervangen door de Octatrack MKII. We zien wel wat de toekomst (Elektron) brengt.
 
Hallo jdv77.

Voor mij is het vrij duidelijk, als ik in jouw plaats was kocht is de Digitone, samen met de Digitakt het je al een mooi live setje. Ikzelf heb ook een DJ achtergrond en heb een setje van 2X Digitakt, Digitone en Analog heat MKII met de Korg ZERO-8 mixer. Alles mooi in een koffertje, makkelijk om op te treden. Ik heb me een beetje laten inspireren door Dave Mech die met een gelijkaardig setje heeft/had. Het Elektron trio is zeer goed op elkaar afgestemd en samen met de ZERO-8 en een Apple M1 met Studio One en Overbridge kan je grootse dingen doen. Het heeft lang geduurd voor de software op punt stond maar dat is meestal zo als je early adopter bent. In ieder geval van de Digitone ga je veel plezier hebben, dit is niet zomaar een FM synth. Ableton? Thuis wel maar na een paar crashes tijdens een optreden leer je dat wel af.
Heb al lang geleerd dat optreden met een DAW op PC veel stress meebrengt, met een MAC ben je iets zekerder maar het kan snel mislopen, vandaar beter zonder DAW.
Wat ik in de toekomst wel ga veranderen is ééntje van de Digitakt's vervangen door de Octatrack MKII. We zien wel wat de toekomst (Elektron) brengt.
Dank voor je tips en leuk om te lezen👌
 
Back
Top