Welke gehoorbescherming werkt goed.

Patat Met

TB or not TB
Lid sinds
25 april 2005
Berichten
4.474
Locatie
Zak met Friet
Ik gebruik al zins mijn 18e gehoorbescherming en heb heel veel geprobeerd.

Wat ik aanraad is om altijd voor de maximale demping te gaan, dit is zo'n 30-35dB.
De reden is eenvoudig want de geluidsnorm in zalen is 110dB, met oordoppen in is de spl dan 80dB en dat luistert heel ontspannen.
En ik denk dat je daarmee ook het meeste hoort, maar dit is mijn persoonlijke zeer ondeskundige mening.
Dit is natuurlijk een zeer persoonlijk ding, maar wees zuinig op je oren. Als ze beschadigd zijn is het te laat.


Ik heb een hele tijd op maat gemaakte oordoppen gehad, speciaal voor muziek zodat het frequentie spectrum uniform word gedempt.
Dit werkt heel goed. Maar er zitten volgens mij 3 nadelen aan: 1 de ene dop past altijd iets beter dan de andere, 2 ze zijn hard en ermee slapen word pijnlijk en 3 de prijs.

Als ik oordoppen ben vergeten, dan gebruik ik 1 wc papiertje per oor waar ik dan eerst een rolletje van kauw en doe dat in mijn oren.

Maar nu gebruik ik, al meer dan 15 jaar Moldex SparkPlugs 7800 oordopjes.
Hier ben ik verreweg het meest tevreden over.
Ze zijn zeer goedkoop, een kwartje per paar, dempen redelijk lineair en zijn zacht zodat ik er prima mee kan slapen.


Bescherm je oren!


Wat zijn jullie positieve en negatieve ervaringen met gehoorbescherming?
 
Heb net ff een zoekje gedaan op jijbuis en er zijn honderden video's over tinnitus.
Het komt echt heel veel voor. Het lijkt er wel op alsof de meerderheid van muzikanten het heeft.

Maar soms, zeker niet altijd, is er wat aan te doen, zoals medicatie en behandelingen, tinnitusmaskeerders en natuurlijk gehoorbescherming.
Oorsuizen - Keel-Neus-Oorheelkunde en Heelkunde van het Hoofd-Halsgebied
Bescherming | Hoorwijzer
Een tinnitusmaskeerder of -instrument? | Hoorwijzer
Informatie over slechthorendheid, tinnitus en hooraandoeningen - Stichting Hoormij
Medische behandelingen - Stichting Hoormij

Het beste is natuurlijk voorkomen dat je gehoorschade krijgt.
 
Ik draag zelfs oordoppen als ik motor of cabrio rij. En als de tieners ruzie maken. Op mijn werk altijd (industrie) en als mijn oren zeuren ook op events. Normaal heb ik altijd kleine gele wegwerp op zak. In elke jas, elke auto,elke rugzak. Niet eender welke, Bison S dacht ik of zoiets, die zijn klein en zacht, ik slaap er ook altijd mee. ALTIJ.
Voor events koop ik een paar alpine dopjes met filters want die kneedbare zijn zo boomy, om gek te worden op n muziek event.
Uiteraard altijd de sterkste filter er in.
Applaus kan ik niet verdragen en fluiters bij n optreden. Dus altijd vingers in de oren. Ik verdraag ook geen ambulance sirene.
O ja, ik draag ze ook bij 't stofzuigen, gras maaien, haag snoeien... Bij mechanisch werk (zagen, kloppen, boren) en ik zou ze ook dragen in 't toilet als er zo'n handdroger is met lucht, al zeker als 't zon kut dyson is. Dien dingen veracht ik. Dyson= kutmerk. Rot herrie, zelfs hun stofzuigers.
Nog eentje? Vrienden die je oor lamlullen op n event kunnen me meer irriteren dan een slechte plaat. Dus ofwel andere vrienden kiezen ofwel hun je oor met dop aanbieden ;)
Ik heet niet per toeval tired ears op SC
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb jarenlang met van de gele 3M oordopjes geslapen, maar ben blij dat ik tegenwoordig zonder kan. Deze gebruikte ik ook altijd voor werk (monitoring op podia) wat goed hun werk deed.

De gene die jij benoemd (Moldex SparkPlugs 7800) kreeg ik altijd moeilijk in m'n ooren. Ze zetten, nadat je ze kliek maakt, te snel uit. Doordat ik redelijk kleine hoorgangen heb, krijg is die er niet goed in. Die gele 3D dingen kan ik kleiner maken, en blijft net even wat langer in zijn vorm waardoor ik deze makkelijk(er) kan inbrengen.
 
Misschien een open deur maar ik vind het gewoon ronduit belachelijk dat het muziek volume in een zaal tot (of voorbij) de pijngrens moet gaan om leuk te zijn :stupid
Dat gezegd hebbend :D, ik heb ook last van tinnitus door jarenlang Afrikaanse percussie te spelen.
Op een gegeven moment heb ik oordopjes gekocht, behoorlijk duur, maar met een filter speciaal voor percussie.
Dat gaf gelijk een nadeel want zoals elk filter gaven deze oordopjes een fase verschuiving met name bij de harde geluiden (waar ik dus mijn speel ritme aan “ophang”) en het klonk dus alsof mijn buurman uit de maat speelde (Micro timing…).
Uiteindelijk ben ik gestopt met Afrikaanse percussie te spelen :(
 
Ooit (in mijn jeugd) een concert bijgewoond van Earth and Fire in een klein zaaltje met boxen die vol openstonden. Was niet te harden ergo... gevlucht ondanks dat ik hun muziek (en Jerney) indertijd geweldig vond. Gelukkig heb ik ook nu op latere leeftijd nog steeds geen tinnitus. Ook als ik zelf muziek maak probeer ik de decibels te beperken, ook als het wat ruiger toegaat. Je went er na verloop van tijd aan.
 
Back
Top