wat is dit voor maatsoort?

Furious5

ENOUGH ALREADY!
Lid sinds
19 december 2002
Berichten
4.938
Locatie
Primark City
Het zijn tellen van 6.. Of steeds 4 + 2. Hoe noteer je dit; hoe noem je dit?

 
Laatst gewijzigd:
Hey thanks!

Het lijkt een beeje op een waltz.. 4 maten, en daarna 2 als opbouw naar de volgende 4..

Ik hou wel van dit soort 'afwijkende' maat soorten.. ik probeer er toch een systeem in te ontdekken.. het is minder voorspelbaar en minder saai als gewoon 4/4..
 
Ja is interessant eh, hoe je hoofd gewend is geraakt aan 4/4 en glitcht zodra dat afwijkt. Voelt toch als een soort van overwinning, als je de code weet te kraken :)

Heb je je paraplu bij de hand? Volgens mij zie ik daar een stortbui aan youtube-filmpjes aankomen. :D....
 
okay, nog eentje.. - dit is m'n laatste :)

dit telt als
1-2-3-4
1-2-3-4-1
1-2-3-4
1-2-3-4

 
Ah, ja. Die maatsoort heet "irritant".

Haha, geen idee.. volgens mij heeft zo'n enkele uitzondering dan weer geen invloed op de maatsoort. Een maatsoort is bedoeld als hulpmiddel, ik zou in dit geval zeggen 4/4 met af en toe een uitzondering.. niet zeker..
 
Ik hou er ook wel van. Ooit eens dit gemaakt : . Valt nog niet mee op er niet iets krampachtigs van te maken. Da's wel zo knap aan die-westerse muziek
 
Ik hou er ook wel van. Ooit eens dit gemaakt

hier weet de auto-sync functie van de DJ CD speler geen raad mee ;)

Maar verfrissend om wat anders neer te zetten als de voorspelbare 4 bar blokjes..
 
Laatst gewijzigd:
Tijdje bas in een 'moeilijk doen' bandje gespeeld. Inspiratie kwam uit Turkse volksmuziek. Transpiratie kwam vooral van mij, beetje boven mijn petje.
wel vet die turkse en armeense volk muziek.
 
We spelen met de band soms van die nummers die onmogelijk in een standaard drumcomputer achtig ding past.
Ik heb het met de MPC recent weer geprobeerd, maar je raakt heel veel gemak kwijt omdat ze in veelvouden van de maatsoort balkjes tonen, snappen, quantizen, overgaan naar het volgende deel etc etc.
Er is omheen te werken, maar handig werkt het allemaal niet .
Zelfs de clicktrack laat ik tegenwoordig zonder accent lopen.
Want die snapt dat natuurlijk niet 🤣
 
Wat zou je willen weten, @vink?

In principe is het verhaal zelf niet ingewikkeld - wél hoe het kan uitpakken.

Elke tel is een kwart. Als je merkt dat na x keer tellen de maat opnieuw begint, is de maatsoort x/4.

Discussie kan gaan over de "resolutie'.. 6/8 vs 3/4, bijvoorbeeld.
 
Wat zou je willen weten, @vink?

In principe is het verhaal zelf niet ingewikkeld - wél hoe het kan uitpakken.

Elke tel is een kwart. Als je merkt dat na x keer tellen de maat opnieuw begint, is de maatsoort x/4.

Discussie kan gaan over de "resolutie'.. 6/8 vs 3/4, bijvoorbeeld.

dit geeft al wat helderheid.

resolutie is waarschijnlik waar ik over val..

ik heb nog een project in Spark (arturia), met een andere 'resolutie', en dat kon ik zelf volgen, zelf gemaakt, na wat lezen.
nu niet meer...

wellicht bekijk het inderdaad te ingewikkeld, tellen lukt me wel, denk ik, ik kan veel beter dan eerder, ritmes gebruiken, eigen ritmes, dan wel..

sowieso moet ik dit eens beter onderzoeken, en begin simpel wat is een maat, een tel... want zit nu met een projekt waarin de tempo detectie faalde, en ik niet meer het tempo wist, nu achterhaald (moet van VM recordings echt eens, wanneer noodzakelik ook de BPM die ik gebruik, in de recording file zetten..).

het had wel wat, maar het loopt te uiteen, want ook geen goede hoe noem je dat, deling, of het werkt simpelweg niet. dat ga ik nog redden.

wanneer ik inspeel, zet ik vaak de metronoom aan, of een grote window met de bars/beats, werkt ook, daarin maak ik wel 'afwijkingen'.
werkt tot nu goed. maar merk soms een beperking op.

goed, geen enkele formele achtergrond.... ik lees natuurlik veel erover, wanneer noodzakelik... maar dit is -en wellicht begrijp ik het al beter dan ik denk, ik wil soms te ingewikkeld begin, terwijl je simpel moet beginnen, daarom, ik herhaal, geeft je reaktie al helderheid op- toch iets wat ik echt beter moet leren beheersen, al kan ik aardig ritmes maken... maar valt volgens mij nog altijd binnen 4/4...

bij het projekt waar ik over had, is er een soort percussie, maar die wordt door Efx FRAGMENTS gegeneerd, ekstraktie uit een source natuurlik, maar die heb ik wel afgesteld...

goed, ik ga te veel uitwieden. simpel houden!
 
als sinds m'n jeugd vind ik dit een mooie plaat... qua maatsoort snap ik het nog steeds niet.... Komt denk ik door de zang die vreemd ingezet wordt..

[edit] laatmaar.. is gewoon 4/4

 
Laatst gewijzigd:
is gewoon 4/4

yup! Snap wel dat de zang het lastig maakt, die is heel "syncopatisch", zoals ze dat dan noemen (op de afterbeat ipv de tel zelf).

Meestal (niet altijd, maar toch) geeft de ritme-sectie genoeg hints (daar is die sectie ook voor). Zang zweeft daar vaak overheen en tussendoor.


@vink zonder formele achtergrond is dit ook een pittig onderwerp hoor, maar zodra het "klikt", kan je er alle kanten mee op.

Een maat is een "eenheid van tellen", dus 1 t/m X en dan weer terug naar 1.

Die is voor ons mensen bedoeld.

Als je alle nootjes zonder maten achter elkaar zet - geeft dat geen enkel verschil. Die bladmuziek bestaat, en is normaal.

Da's echter lastig (pop)muziek maken (wel te doen, maar lastig). Daarom knippen we het op in kleinere eenheden: maten. (Tevens geeft dat funk-muzikanten de mogelijkheid om te zeggen "on the one!" :D)

Hoe je kunt horen wat het tempo is, da's simpelweg oefenen en talent hebben - en/of daar technologie voor gebruiken. Ableton, bijvoorbeeld, is niet feilloos, maar komt vaak een heel eind. Sleep een wave in Ableton en in de wave zelf wordt een poging gedaan het tempo te vinden. Is het project waarin je dat sleept leeg, dan wordt zelfs het project-tempo overgenomen.

Als ik jouw verhaal zo lees - én jou inmiddels een beetje ken - bestaat de kans dat jij onbewust ook al bezig bent met meerdere maatsoorten door elkaar. Dat kan ook, dan wordt het zelfs leuk - maar wel heel complex.

Je kunt vinden van Andrew Huang wat je wil - maar deze uitleg is wel echt heel goed gedaan:

 
Back
Top