Waarom minder echt meer is: interface, instrumenten, compositie etc

Klopt. Je kan gewoon werken met self-imposed limitations. Zoals; vandaag maak ik een track en voor synth gebruik ik alleen synth x etc.
ja dat werkt heel goed.

zo kun je ook zeggen ik iets doen met synth x wat je nooit eerder hebt gedaan.
elke keer iets nieuws proberen met een focus naar iets.
 
Nietzsche's Ewige Wiederkunft, maar dan over synths. En zonder dat we eindigen bij Godwin ;-)
393695074_861388152252135_6153603853229090035_n.jpg
 
Klopt. Je kan gewoon werken met self-imposed limitations. Zoals; vandaag maak ik een track en voor synth gebruik ik alleen synth x etc.
Zo werk ik altijd sinds ik te veel synthesizers heb, anders kom ik nooit tot opnames. Ik kies vooraf wat het beste past en kom daar zelden op terug. "In der Beschränkung zeigt sich der Meister", aldus Goethe. In de klas vertaalden we dit opzettelijk in "In zijn bekrompenheid toont zich de schoolmeester".
 
Ik vond hem nochtans heel logisch toen ik 'm neerpende ;-) Omdat we in deze draad steeds op dezelfde punten terugkomen lijkt het een beetje op Nietzsche's idee van de eeuwige terugkeer der dingen. Maar in tegenstellingen tot wat Godwin claimde, eindigt onze eindeloze discussie niet met een vergelijking met nazisme. Logisch, toch?
 
Less is more is voor sommigen wel goed omdat het je creativiteit/vindingrijkheid bevordert maar als je muzikaal iets meer getalenteerd bent dan kan weinig juist een beperking zijn.
Voor iemand als Zappa om maar een extreem voorbeeld te noemen zou dit een enorme beperking zijn alhoewel hij ook met een enkel ding creatief kon zijn natuurlijk, denk alleen maar aan die tv show waarin hij met een fiets aan de gang was. (ik ga die show niet posten want iedereen kent 'm wel)
 
Less is more.
Als ik naar mijzelf kijk, dan wil ik dat wel geloven.
Toen ik vooral in de DAW muziek maakte, had ik zo 20-30 kanalen nodig voor één track.
In de huidige setup zijn dat er maximaal 8 en vaak kom ik niet verder dan 5 voor een jam.
Er spelen voor mij twee dingen.
1 : Beter 1 goed geluid / melodie etc. waar je alle aandacht aan kan geven, dan 3 matige die samen verdoezelen dat ze eigenlijk niet zo best klinken in hun eentje.
2 : En het wordt bij mij vaak chaos als ik maar toe blijf voegen ipv selectief combineer en goed luister wat er nodig.
Het is te makkelijk (en leuk) om te stapelen en alle inspiratie in één clip te proppen. Dat doe ik vaak en graag, maar dan ben ik de volgende sessie vaak aan het cleanen en muten en weg aan het gooien.

Qua tijd, geld en ruimte kan er gewoon geen groot ding meer bij, dus wat dat betreft kom ik niet in de verleiding om nieuwe instrumenten te kopen en zal het hooguit vervangen worden zodra de tijd rijp is.
En bij gear geloof ik eerder in het diep diep diep duiken ipv steeds maar kopen en verkopen. Ook al is kopen makkelijker (en leuker) :)
 
"less is more" is ook een trend op de drumkit.
Waarin jazz player al een hele tijd met kleine kits spelen.
Nu zie je steeds meer rock drummers met kleine kits.

@krautrock1958 snap je punt niet in de "less is more" context.
Nou ja "more or less" wel.



Denk niet dat "less is more" een beginners ding is.
Het gaat meer over hoe de parts precies genoeg bijdragen aan het hele stuk.

Nogmaals ik zou nooit "less is more" als een dogma stellen.
En ik maak soms ook tracks met verschikkelijk veel tracks.
Nu moet ik zeggen dat dat live natuurlijk een stuk moeilijker is.
Dus als je praat over intuietief spelen en in de zone raken dan ben je gelimiteerd in de hoeveelheid die je kan overzien.
Word dat te veel dan moet je teveel nadenken en dat komt de muziek denk ik niet ten goede.
Wat je kan overzien is voor iedereen verschillend en heeft denk ik met je skills te maken.
In mijn gedachten kan ik moeilijk meer dan 5 muziek parts dromen.
Frank Zappa kon wellicht 55 parts dromen.
 
Ik vond hem nochtans heel logisch toen ik 'm neerpende ;-) Omdat we in deze draad steeds op dezelfde punten terugkomen lijkt het een beetje op Nietzsche's idee van de eeuwige terugkeer der dingen. Maar in tegenstellingen tot wat Godwin claimde, eindigt onze eindeloze discussie niet met een vergelijking met nazisme. Logisch, toch?
Nog meer van die grappenmakers:
Moore’s Law
De wet van Murphy
 
Less is more is voor sommigen wel goed omdat het je creativiteit/vindingrijkheid bevordert maar als je muzikaal iets meer getalenteerd bent dan kan weinig juist een beperking zijn.
Voor iemand als Zappa om maar een extreem voorbeeld te noemen zou dit een enorme beperking zijn alhoewel hij ook met een enkel ding creatief kon zijn natuurlijk, denk alleen maar aan die tv show waarin hij met een fiets aan de gang was. (ik ga die show niet posten want iedereen kent 'm wel)
Wat ons als forumleden verbindt, is dat we onze muziek componeren en uitvoeren en ons eigen geluidsbeeld bepalen. De klassieke componisten moesten het doen met het notenschrift en meestal een enkel instrument. Ze hadden in hun hoofd hoe hun muziek moest klinken, maar ze hoorden het resultaat pas tijdens de eerste uitvoering. Ze waren gebonden aan wat er aan akoestisch instrumentarium beschikbaar was. Hun sonische referentiekader was dus een stuk kleiner. Omdat de mogelijkheden om ons geluidsbeeld vorm te geven nagemoeg onbegrensd zijn, kunnen we ons daarin verliezen. Talent betekent volgens mij ook dat je keuzes maakt en focus houdt. Zappa kon drie supersnelle gitaarplaten achter elkaar maken als hij weer eens kritiek op zijn gitaarspel kreeg, maar hij hield wel focus. Dat deed hij ook met de Synclavier en zijn modulaire spul. Less distraction, more focus......
 
De laatste weken zat ik echt eventjes vast met allerlei muziek probeersels in allerlei genres, mede door een overdaad aan mogelijkheden... veel plugins en libraries aangeschaft de laatste tijd... maar door mezelf beperkingen op te leggen heb ik het licht weer gezien. :) Gewoon een paar dingen uitkiezen en daar ga ik het mee doen, punt. Dat is tevens de beste manier om wat je hebt (beter) te leren kennen.
 
'minder is meer' .... hier nog steeds...
Ultimatums en deadlines heb ik ook nodig net als in dat filmpje gezegd werd. Anders blijft er allerlij troep liggen en gebeurd er niks.
Tussendoor verzamel ik geen gear maar wel veel muziekfragmenten al was het alleen maar omdat die gratis zijn (die ik verzamen).
Als er dan iets is zoals : Laat eens wat zien dan kan ik daar uit putten.
 
De laatste weken zat ik echt eventjes vast met allerlei muziek probeersels in allerlei genres, mede door een overdaad aan mogelijkheden... veel plugins en libraries aangeschaft de laatste tijd... maar door mezelf beperkingen op te leggen heb ik het licht weer gezien. :) Gewoon een paar dingen uitkiezen en daar ga ik het mee doen, punt. Dat is tevens de beste manier om wat je hebt (beter) te leren kennen.
Zeker. Je moet dingen afkaderen en dan binnen die kaders kan er iets moois ontstaan en kan je creatief zijn. Als alles gedurende het proces altijd maar uit eindeloze mogelijkheden blijft bestaan dan zal het dat ook blijven; een ongedefineerde kwak met eindeloze mogelijkheden.. 😉
 
Dat doe ik met de hardware momenteel. Heb vorige week de studio helemaal omgegooid en opnieuw opgebouwd en het hele rack digitale synths is eruit (zie mijn advertenties in de markplaats map op dit forum en op marktplaats.nl :D ). Deze ruimtebesparing heeft geleid tot een veel prettigere opstelling dat ook weer bijdraagt aan focus en werkplezier.
 
Ja mooi, hier de same.
Beetje zoeken naar de sweetspot van apparaten die vaak benut worden.
Ook al een x aantal synths weg gedaan.
 
Ik heb ook nog teveel.
Voordeel van wat minder voor mij is dat je dan een vaste opstelling hebt en geen gedoe met aansluiten en al die gein maar meteen beginnen.
Ik bewaar sommige dingen wel in de doos want wie weet vind ik het over een jaar of zo weer leuk om wat te wisselen.
 
Ik verkoop niks meer als het niet hoeft. De Yamaha V-50, tweedehands voor weinig gekocht ter vervanging van de DX-21, is de berging ingegaan omdat ik die alleen nog ga gebruiken als ik oude projecten moet bewerken. Ik kan met wat kunstgrepen nog een groot klavier kwijt en een of twee kleintjes en dan geldt: vol is vol. De rest van het wensenlijstje ga ik dan als software aanschaffen als die bestaat.
 
Back
Top