Waarom minder echt meer is: interface, instrumenten, compositie etc

meme_aphextwin.png
 
Wel grappig ook dat 'less is more' over het algemeen als iets positiefs wordt gezien - pure ingrediënten, bondig en helder taalgebruik, de klare lijn - maar dat in de muziek neerbuigend wordt gedaan over eenvoudige melodietjes, akkoordenschema's en thema's. Sterker, hoe meer iemand zich het predikaat 'kenner' aanmeet of zijn 'goede smaak' als een soort protserige medaille etaleert, hoe meer noten en wisseling van toonsoort er in een minuut gepropt lijkt te moeten worden.
 
Wel grappig ook dat 'less is more' over het algemeen als iets positiefs wordt gezien - pure ingrediënten, bondig en helder taalgebruik, de klare lijn - maar dat in de muziek neerbuigend wordt gedaan over eenvoudige melodietjes, akkoordenschema's en thema's. Sterker, hoe meer iemand zich het predikaat 'kenner' aanmeet of zijn 'goede smaak' als een soort protserige medaille etaleert, hoe meer noten en wisseling van toonsoort er in een minuut gepropt lijkt te moeten worden.
Ik denk dat dat erg afhangt van het genre. Je hebt zeker gelijk bij modernistische klassieke muziek, bebop, en Aphex Twin, maar daarnaast heb je ook genres waar minimalisme overheerst (veel techno, recente minimalistische klassieke muziek, en het summum natuurlijk John Cage's 4'33").
 
Daar gaan we weer. ;)
Less is niet altijd more, het ligt er maar net aan wat het kader is waarbij je het gebruikt natuurlijk anders zou een synth met weinig knoppen fijner zijn dan een synth die hands on is en zo is het bij muziek toch ook verschillend, je kan niet echt een bepaalde maatstaf op zoiets leggen denk ik.
Dat less is more goed voor je creativiteit is omdat je dan vindingrijker moet worden voor een goed resultaat dat klopt meestal wel maar een muziekstuk met veel ingrediënten kan beter of slechter zijn dan een wat simpeler track, beter heeft ook zoals al eerder is gezegd met smaakverschil te maken.
Maar simpel of wat complexer; als je basisidee, de compositie niet goed is wordt het ook met meer instrumenten of noten niet beter en John Cage z'n idee heeft natuurlijk niets met muziek te maken, muziek ontstaat alleen als er een afwisseling is tussen geluid en stilte, het één kan niet zonder het ander.
 
Daar gaan we weer. ;)
als je basisidee, de compositie niet goed is
Dit is meer voor muziek theorie, maar weer een voorbeeld zoiets in het straatje zonder einde te zitten.Wat is goed, niet goed.Meningen zijn zoals een achterste,iederreen heeft er ene.
 
Het gaat niet zozeer over less is more of more is more. Het gaat om tijd geïnvesteerd in een project, vaardigheden enzovoorts. Dat is met alles wat je wil doen in het leven. Er zijn maar weinig mensen die zich kunnen vastbijten in slechts 1 of enkele vaardigheden. Je ziet het bij topsporters, artiesten en mensen die in het algemeen ergens goed in zijn. Ze zijn tot het obsessieve af bezig met die vaardigheden. En de buitenwereld ziet enkel het resultaat. Als men het al ziet. Je moet een bepaalde drive en persoonlijkheid hebben om erg goed te worden in iets. Of dat nu muziek is of welke andere vaardigheid dan ook. De spullen zijn secundair. Heb je er gewoon lol in en beleef je plezier aan je hobby waarin niets moet dan zijn juist al die speelgoedjes leuk om te hebben en uit te proberen. Wil je bepaalde doelen verwezenlijken dan zijn deze ondergeschikt aan de tijd die je in het aanscherpen van je vaardigheden besteedt. Dat is ook vaak de crux in het leven. Er is maar zoveel tijd en zoveel leuke en minder leuke afleiding die voorbij komt. Sommige keuzes om echt voor iets te gaan kunnen tegelijk ook betekenen dat je ver uit je comfortzone moet treden om ze te behalen. Of eigenlijk, kans maken ze te behalen. Slechts een beperkt aantal mensen is bereid dat (deels imaginaire) risico te nemen.
 
het gaat mij ook om "less is more" in alle dimensies alle facetten.
Compositie, interface, instrumenten, taal/verhalen, koken :)
Niet dat het 1 beter is dan het ander.
Precies genoeg is natuurlijk het beste.
Het is geen waarheid maar een methode die je kan toepassen.
Het gaat over hacken en dat is heel creatief.
Door een gebrek aan opties moet je vindingrijk zijn dus creatiever.
Dus het is iig goede creatieve gymastiek.
 
het gaat mij ook om "less is more" in alle dimensies alle facetten.
Compositie, interface, instrumenten, taal/verhalen, koken :)
Niet dat het 1 beter is dan het ander.
Precies genoeg is natuurlijk het beste.
Het is geen waarheid maar een methode die je kan toepassen.
Het gaat over hacken en dat is heel creatief.
Door een gebrek aan opties moet je vindingrijk zijn dus creatiever.
Dus het is iig goede creatieve gymastiek.

En nu in 10 woorden. Go. :D
 
Precies genoeg is natuurlijk het beste.
Da's het moeilikste wat er is.
Ik heb 't wel gehad dat ik aan een schilderij had gewerkt en later nog wat wilde "verbeteren" maar dan gebeurde het wel dat ik meer verprutste dan dat het beter werd in de zucht naar perfectie.
Zelfde als met muziek, ben ik aan iets bezig en kom tijd tekort of zit even aan m'n verzadigingspunt en stop en dan één of enkele dagen later is het gewoon heel moeilijk voor mij om weer in dat gevoel te komen, om precies in die state of mind te zijn waar je toen was toen je stopte.
Want die dag dat ik begon was ik ook in een bepaalde mood om iets vanuit een bepaald gevoel te maken en later ben ik dan toch in een andere mood en da's niet altijd zo makkelijk om dan weer precies in die state of mind te zijn.
Ik heb ook wel gehad dat ik een paar dagen later iets afmaakte maar daardoor echt anders werd dan de oorspronkelijke bedoeling was, eerst was het meer abstract/ambiënt en werd het funky toen ik het afmaakte. :?
Inspiratie is iets van het moment en op tijd stoppen is aanvoelen wanneer het genoeg is.
 
Er zijn maar weinig mensen die zich kunnen vastbijten in slechts 1 of enkele vaardigheden. Je ziet het bij topsporters, artiesten en mensen die in het algemeen ergens goed in zijn. Ze zijn tot het obsessieve af bezig met die vaardigheden. En de buitenwereld ziet enkel het resultaat. Als men het al ziet. Je moet een bepaalde drive en persoonlijkheid hebben om erg goed te worden in iets. Of dat nu muziek is of welke andere vaardigheid dan ook. De spullen zijn secundair. Heb je er gewoon lol in en beleef je plezier aan je hobby waarin niets moet dan zijn juist al die speelgoedjes leuk om te hebben en uit te proberen.
Goede post.

Wellicht ben ik iemand die vaak teveel hooi op de vork neem.
Ben nu ook echt bezig met wat focus.
 
Less is more klopt. Ik heb behoorlijk wat gear, maar anderzijds verplicht niemand je om steeds alles te gebruiken, toch?
Dus soms gebruik ik maar 1 of 2 hardware synths en is de rest ITB.
 
Less is more klopt. Ik heb behoorlijk wat gear, maar anderzijds verplicht niemand je om steeds alles te gebruiken, toch?
Dus soms gebruik ik maar 1 of 2 hardware synths en is de rest ITB.
Klopt. Je kan gewoon werken met self-imposed limitations. Zoals; vandaag maak ik een track en voor synth gebruik ik alleen synth x etc.

Dingen op die manier vooraf afkaderen kan heel goed zijn voor het creatief process. Bijvoorbeeld ook dingen zoals; "Ik maak een track in Bmin, 1/12 time, 4min lang (+/-), in de stijl van.. en met symth x, y en een deze hand vol samples"

Dit laatste is iets wat ik veel vaker moet toepassen om nu eens goed over mijn jaren lange 'writers-block' heen te komen. Eindelijk eens weer nummers afmaken ipv een folder met 500 onafgemaakte ideen.
 
Want die dag dat ik begon was ik ook in een bepaalde mood om iets vanuit een bepaald gevoel te maken en later ben ik dan toch in een andere mood en da's niet altijd zo makkelijk om dan weer precies in die state of mind te zijn.
ja in dezelde mood terug raken is moeilijk.
ik ben onlangs bij het maken terug getransporteerd naar toen ik een klein piemeltje was en met mijn opa in de duinen liep. die vertelde over de vrezelijke dingen die daar gebeurd waren tijdens de oorlog. over het verzet.
ik was ineens terug daar terwijl ik een nummer maakten.
Daarin terug raken is niet zo heel moeilijk omdat ik dan gewoon moet dagdromen en terug naar daar moet gaan. naar die herrineringen, naar die mooie man.
maar ja zulke ervaringen zijn niet van alle dag.

Leuk hier.Herhalingen met andere woorden.
Want dan van de contra herhalingen van de herhalingen die herhalen wat we als herhaald hebben? ooit zie je het licht en ervaar je de staat buiten de dualiteit.
 
Back
Top