Waarom minder echt meer is: interface, instrumenten, compositie etc

Kan zijn dat de beleving wel anders is, stel ik me zo voor. Meubels maken als beroep, dan wil je sneller kunnen werken en heb je meer spullen. Maar als tijd niet zo van belang is, je maakt meubels bijvoorbeeld als hobby, en met handgereedschap is het lekker zen werken met toch een leuk eindresultaat?
 
Een DAW kost gemiddeld niet veel meer dan één synth. Een computer hebben de meesten al. En dit stukje software heeft er toe geleid dat zo'n beetje iedereen een complete productie kan maken, paar freeware plugs en go... Een keuken waar je in de 80's loaded voor moest zijn. En dan moest je nog zeer getalenteerd zijn en een groot netwerk hebben.. want alles sync by hand..

Ik werk zelf ook met CNC machines en draaibanken. .. meer tools is meer productie.. het kan ook prima conventioneel met tools als een vijl, zaag en hand boormachine.. maar dan is het vooral meer zweet.

Nog één pro tip. Als je echt wilt focussen op muziek produceren werkt 'alt + f4' heel goed. :D
 
Laatst gewijzigd:
Kan zijn dat de beleving wel anders is, stel ik me zo voor. Meubels maken als beroep, dan wil je sneller kunnen werken en heb je meer spullen. Maar als tijd niet zo van belang is, je maakt meubels bijvoorbeeld als hobby, en met handgereedschap is het lekker zen werken met toch een leuk eindresultaat?
Dat is ook zo, maar ik volg hier nu even de gedachte dat minder meer zou zijn, ik betwijfel dat. Minder spullen is meer gedoe niet perse meer of beter resultaat, wel ander resultaat.
 
Hobbies, passies en/of liefhebberijen hoeven ook helemaal niet efficiënt te zijn en mogen ook nog eens geld kosten. Als productiviteit je belangrijkste drive is en je vooral veel tracks wil bouwen moet je gewoon Vengeance Sounds Avenger 2 kopen, een populair genre kiezen en daar alle expansionpacks van kopen en daarna 2 tracks per uur* bouwen.



* Wellicht wat overdreven
 
Ja nee, ik mijd dingen met voorgeprogrammeerde loopjes en arpeggios, ik wil graag alle nootjes zelf intekenen of spelen en wil ook graag zelf mijn eigen gekozen effecten achter droge geluiden plaatsen. Maar ik wil niet kabels trekken om een patch te bouwen of hele ingewikkelde synthese uitvogelen, ik wil me vooral richten op de bouw van een arrangement en mix.
Dus ik wil geluidsbronnen die makkelijk te bedienen zijn, effecten en een daw. Hardware is sowieso omslachtig en helemaal niet nodig, dus in dat opzicht ben ik met 1 computer en een hoofdtelefoon wel klaar. Maar, heb dan wel ca 20 plugins, dus dat is dus niet echt less ook.
 
Da's niet een echt goede vergelijking wat mij betreft al begrijp ik wel waarom je dit zo ziet.
Als tijd geld is dan heb je gewoon de juiste machines nodig om goede meubels te maken, zo simpel is het maar heb je de tijd en je beheerst verschillende technieken dan kan je met handgereedschap echt hele goede en mooie meubels maken.
Tegenwoordig kan je met een paar plugins en een goede daw ook prima muziek maken maar als je een beetje pielen leuk vindt gaat er niets boven hardware natuurlijk. :)
Ja, en als time money is en je moet wat post-productie voor een docu of goedkope serie in elkaar zetten dan plemp je er gewoon wat Kontakt en Omnisphere mega sequence presets er in en klaar 😜
 
Ach het is toch wat we al zo vaak hebben gezegd; muziek maken betekent dat je aan de gang moet en creatief bent en voor sommigen is dat prima met weinig spul en een ander heeft graag een uitgebreide studio, het een is niet beter dan het andere.
En je ziet dat bekende muzikanten met geld ook wel verzamelaars zijn, sommigen hebben een flinke studio vol met oud en nieuw spul en gebruiken lang niet alles, sommige dingen hebben ze misschien al jaren niet gebruikt of ooit een keer gekocht om er bij te hebben.
We zien ook hier op het forum dat mensen veel spullen aanschaffen wat niet altijd tot meer of betere muziek leidt en wat is je doel, in je uppie thuis op de zolderkamer lekker pielen en soundsurfen of wil je muziek uitbrengen?

Maar het belangrijkste is dat je lol hebt uiteindelijk.
 
tja het is ook geen waarheid.
uiteindelijk gaat het om keuzes maken.
"Less is more" is eigenlijk heel veel gebieden terug te vinden.

Vind het alleen maar interessant dit wat dieper te onderzoeken.

het is dan wel weer leuk dat dit bij sommigen als dogma word gezien en daar pittig op reageren.
ben hier ook zeker niet om gelijk te halen enzo.

Einstein had 3 tips:
1: vereenvoudig
2: vereenvoudig
3: vereenvoudig

anyhow als je muziek maakt ben je hier toch niet mee bezig? gewoon 'record' en gaan.
iedereen heeft zijn eigen methodes.

'Minder is meer': hoeveel mensen zijn er wel niet overloaded geraakt door al die plugins?
nu vergt het wel skills om te weten welke plugin voor welke taak. als je dat snapt heb je helemaal niet veel nodig.

denk daarom hoe meer skills hoe minder je nodig hebt.
dat zegt nog niet dat dat je niet een rijk gevulde studio kan hebben.
het levert iig veel op om beperkingen op te leggen.
dit zijn experimenten om nieuwe recepten te ontdekken.

maar eerlijk onder het muziek maken zelf denk ik er helemaal niet over na.
 
Wat mij betreft heeft het allemaal met voorkeuren te maken.

Als ik programmeer dan heb ik aan een enkele tekst editor genoeg (Atom) daar kan ik bijna alles mee.

Als ik muziek maak heb ik gewoon graag een basis setup tot mijn beschikking waar ik uit een breed palet van mogelijkheden kan kiezen.

Als ik met interieur en stands bezig ben wil ik graag een beetje efficient door kunnen werken en niet te veel geneuzel.

Voor alles wat je doet heb je kennis nodig, hoe meer kennis je hebt hoe meer je kan, dat geldt voor zowel als kennis in de diepte als in de breedte.
 
is wel nodig om het ontopic te houden.
minder piemels meer ontopic.

“The more you think about it, the more you mess it up.”
source: Don't Overthink It, Less Is More When It Comes to Creativity

dit heel grappig want stoppen met denken is voor mij persoonlijk het aller belangrijkst om in de creatieve zone te komen.
mijn gedachtes verdwijnen als ik lekker in een optreden zit. het gevoel van tijd verdwijnt en terwijl er veel mensen toekijken voel ik me net alsof ik in mijn uppie in introverte modus thuis vertoef. het verschil is dan wel dat het publiek de boel versterkt en er een feedbackloop is.

in produceren of schrijven is het vergelijkbaar. gewoon vanuit niets een enigsinds onzeker punt iets maken. alsof je het voor het eerst doet. alsof je er niets van weet. on the move en in de flow raken.

less is more, less ego more music.
 
Laatst gewijzigd:
Kun je eigenlijk al een volledige kant en klare productie draaien op een iPhone?
 
dit heel grappig want stoppen met denken is voor mij persoonlijk het aller belangrijkst om in de creatieve zone te komen.
mijn gedachtes verdwijnen als ik lekker in een optreden zit ... het publiek ...

Mooie post, @flyweight . Denken kan inderdaad soms lelijk in de weg zitten. Ik vergelijk de state of mind die nodig is om in de creatieve zone te komen met die ik heb tijdens seks. Zonder na te denken, maar op gevoel en intuïtie doe je dan gewoon waar het moment om vraagt. Het is natuurlijk iets anders, maar het sterk vergelijkbaar met die state of mind wanneer ik iets zing waar ik volledig in op kan gaan. Psychologisch gezien werkt het eigenlijk op eenzelfde manier. Een andere parallel is dat "in the zone" er echt een vonk kan overspringen naar je bedpartner, of een publiek, respectievelijk.
 
Mooie post, @flyweight . Denken kan inderdaad soms lelijk in de weg zitten. Ik vergelijk de state of mind die nodig is om in de creatieve zone te komen met die ik heb tijdens seks. Zonder na te denken, maar op gevoel en intuïtie doe je dan gewoon waar het moment om vraagt. Het is natuurlijk iets anders, maar het sterk vergelijkbaar met die state of mind wanneer ik iets zing waar ik volledig in op kan gaan. Psychologisch gezien werkt het eigenlijk op eenzelfde manier. Een andere parallel is dat "in the zone" er echt een vonk kan overspringen naar je bedpartner, of een publiek, respectievelijk.
Doet me denken om eens naar Pattaya te gaan.😉
 
Het is niet aan te raden als je in een groep met meer mensen muziek speelt steeds je hele studio mee te nemen.
Het is rommelig en je kan dingen kwijt raken. Zo is minder echt meer. Dan kom je er achter welke tonen / noten er op welk moment er ter hore gebracht moeten worden.
 
'minder is meer', ben nu veel spullen het wegdoen.
xv5080, mirage zijn eruit.
ga nog wat meer uitdunnen.
al die spullen zitten me in de weg.
Dat komt ook omdat ik als alleenstaande vader niet heel veel tijd heb.
servicen is leuk maar kost ook veel tijd. en hoe meer gear hoe vaker de soldeerbout aan gaat.
toen het vrouwtje weg ging heb ik het hier lekker vol gebouwd.
de dingen die ik weg doe zijn wel tof kwa sound enzo maar ik merk gewoon wat er naar de achtergrond verdwijnt weg ermee.
de dx7, tx7 tx816 klinken geweldig. houd er echt van. maar goed een plugin is ook wel handig ook al klinkt het net minder.

dus minder tijd en juist meer gear werkt maar slecht voor mij.

voor mij is een synth maar een tool en meer synths is niet perse beter voor mijn muziek.

het was een leuke zoektocht en ga me nu foccusen op waar het mij om gaat.

heb overigens al 5x het meeste te koop gezet maar dan op het laaste moment vanaf gezien.

is nu wel voor het eerst sinds lange tijd dat ik weer geld met muziek verdien.
hahaha

dis natuurlijk allemaal persoonlijk. maar ik moet wel want ik heb naast synth ook 666 instrumenten, mics, drums, preamps ed. dus een perminente setup is dan een stuk moeilijker
 
Back
Top