wat is dit voor maatsoort?

Ik weet het, maar het is aardig geniaal hoe het klinkt. Vooral als de snare erin komt. Wat mij betreft even onnavolgbaar als andere voorbeelden.
 
Ik weet het, maar het is aardig geniaal hoe het klinkt. Vooral als de snare erin komt. Wat mij betreft even onnavolgbaar als andere voorbeelden.

Ik vind het juist makkelijker tellen zodra de drums erbij komt. In het begin hoor je die beginakkoorden toch als de tel. Maar het blijft inderdaad een geniaal nummer. Ik mag dat wel, nummers die gewoon 4/4 zijn maar juist klinken als complexe maatsoorten. Dat is moeilijker verzinnen en leuker dan van die Dream Theatre riffs met heel veel maatwissels achter elkaar.
 
Barend heeft gelijk hoor. Akkoorden zijn verschoven en het is in swing, daarom is het lastig te detecteren. Dit filmpje legt het uit.




Dit nummer is toch echt wel geniaal.. een soort rubiks cube..
Maar het zijn meer de akkoorden die de song mooi maken, in een ander ritme gespeeld zijn ze nog steeds sterk..
 
Ik lijk hem te kunnen passen in 9/4 en ik krijg mentale beelden van een klein TVtje in de Blokker waar gedemonstreerd wordt hoe je de partytent moet opbouwen.
 
Ik lijk hem te kunnen passen in 9/4 en ik krijg mentale beelden van een klein TVtje in de Blokker waar gedemonstreerd wordt hoe je de partytent moet opbouwen.


"....ien n een handomdraai heeft u de Happy Partytent™ opgebouwd voor uw gasten!
Daarnaast is hij ook snel weer op te ruimen met de meegeleverde beschermhoes,
en is zo gemakkelijk op te bergen onder uw bed of in een kast..."

:)
 
Laatst gewijzigd:
Zappa stond bekend om z'n vele afwisselende maatsoorten in allerlei tracks, waar ie 't allemaal vandaan haalde?
Ruth Underwood en george Duke moesten alle zeilen bijzetten in ieder geval;



Nog zo'n mooie;

 
Het is allemaal niet zo heel verschrikkelijk moeilijk om te maken, wel lastig om te spelen omdat wij in het Westen zo verrot vast zitten aan 3/4, 4/4, 6/8, 12/8. Klop maar eens een 5/8 in je DAW (even uitzoeken hoe je dat met de maatstrepen instellen doet is nog het lastigste). Iets van X-XX- of XXXX- vier keer herhalen, best te doen als break.
 



couplet is steeds 3 tellen; walz, 3/4
maar refrein is 3 maal 3 tellen, en daarna 1 keer 4 tellen.. ik weet niet hoe je dat noteert..
 
Ik beschouw het zelf ook gewoon als 3/4 met een extra tel elke vierde maat in het refrein, dat is voor mij de eenvoudigste voorstelling.

Nog boeiender dan de maat is de toonaard van dit nummer. De gebruikte instrumenten zijn niet bepaald op A440 gestemd. En zelfs niet allemaal hetzelfde gestemd.
 
Hier weer een lekkere.. veel spannends aan maatsoorten in 1 nummer..

The Growlers - Good Advice
 
Leuk nummer! Maar is dit niet eerder verschuiven van accenten en ritme, vooral door de bassist?


er zit steeds effe een 'pauze' aan het einde van de maten...dat maakt het interessant

dat refrein tel ik bijvoorbeeld als:
1-2-3-4
1-2-3-4
1-2-3-4
1-2
1-2-3-4
1-2-3-4
1-2-3-4
1-2
 
Ik tel het beginthema als:
5-5-4-4

Dus idd 9/4, maar qua tellen vind ik het met 8e makkelijker.
Ik kon zo snel niet tellen. :) Ik ben verder redelijk leek op dit gebied. Zou je het dan 18/8 noemen? (ik ben net wiskundig genoeg om te beseffen dat dat op zich gelijk is aan 9/4). En hoe bepaal je of je iets in /4 of /8 zou definiëren, louter op de resolutie die je nodig hebt?
 
Ik kon zo snel niet tellen. :) Ik ben verder redelijk leek op dit gebied. Zou je het dan 18/8 noemen? (ik ben net wiskundig genoeg om te beseffen dat dat op zich gelijk is aan 9/4). En hoe bepaal je of je iets in /4 of /8 zou definiëren, louter op de resolutie die je nodig hebt?
Ik weet niet hoe dit formeel genoteerd zou moeten worden. Ik ben meer van de pragmatische instelling, ik tel de groepjes van noten die ik hoor, en dan niet te ver. Je zou deze ook als 5-5-8 kunnen tellen, maar tot 8 tellen is lastiger dan tot 4, dus doe ik 2 groepjes van 4. Het tempo van tellen is idd op de resolutie die praktisch is. Ik tel vaak en ben er ondertussen dan ook wel bedreven in, kwestie van oefening baart kunst.
 
Back
Top