wat is dit voor maatsoort?

Je kunt vinden van Andrew Huang wat je wil - maar deze uitleg is wel echt heel goed gedaan:



Z'n stem, manier van praten, die 'high-five' in de lucht.. Ik vind alles aan die gozer irritant. Maar toegeven, hij weet veel van muziektheorie. Effe doorbijten dus door z'n manier van presenteren..
 
Z'n stem, manier van praten, die 'high-five' in de lucht.. Ik vind alles aan die gozer irritant. Maar toegeven, hij weet veel van muziektheorie. Effe doorbijten dus door z'n manier van presenteren..

hahaha, dan had ik dat dus goed onthouden :D vandaar de disclaimer... ;) geef deze een kans, idd
 
Dit is een vrij extreme... hoe onthou je dit als muzikant??? Voor m'n gevoel zijn het blokken van verschillende maatsoorten door elkaar. Of totaal random :)

Maar er zit blijkbaar toch een systeem in want ze spelen dit wel live...

Extreme Unction · Necrophagist
 
Laatst gewijzigd:
Misschien een beetje duiding geven bij het tweede clipje van Furious 5 dat dit een goed voorbeeld is van ratni folk: lokale folk gebruikt als oorlogsverheerlijking en Servische superioriteit tijdens de oorlog 1992-1994. Kan vrij offensief zijn voor sommigen.

En maat is een gewone 4/4.
 
goeie tracks... verfissende muziek
 
Toen we (lang, lang geleden) voor het eerst "Tom Sawyer" oefende met de band moest ik best wel even wennen aan de 7/8 + 7/4 maatsoort van dit nummer.
Naarmate we het vaker speelde hoefde ik er niet meer over na te denken maar ging het vanzelf. We zitten zo vast in de standaard 4/4 beats.
 
Bedacht me nog iets trouwens.. Licht offtopic, maar om het plaatje aan te vullen, voor wie dit nieuwe materie is...

Je hebt vast al kwart noten, achtsten, zestienden, enz, langs zien komen... en je misschien afgevraagd "een kwart waarvan?". Van de maat. Een hele noot is dus 4 tellen, een halve 2, een kwart 1 tel, enz. Er wordt dan wel uitgegaan van 4/4. Een hele noot in 6/4 is geen 6 maar 4 tellen (verwarrend, maar zo is het nou eenmaal).

Misschien dat daarmee dingen op hun plek vallen. @vink wij hebben het bijvoorbeeld wel eens gehad over PPQ, pulses per quarter. Die quarter slaat dus op 1 tel, binnen de maat.

En 1 kwart wordt ook wel een beat genoemd, om nog even het bruggetje te slaan naar beats per minute, oftewel BPM.
 
Hey thanks!

Het lijkt een beeje op een waltz.. 4 maten, en daarna 2 als opbouw naar de volgende 4..

Ik hou wel van dit soort 'afwijkende' maat soorten.. ik probeer er toch een systeem in te ontdekken.. het is minder voorspelbaar en minder saai als gewoon 4/4..
Je kan in 6/4 heel waltzy gaan als je nadruk op de vierde tel legt. Dan is het eigenlijk ook gewoon 3/4+3/4....

Huiswerk voor vandaag: Solsbury Hill. Gevorderden mogen Golden Brown doen. Bonuspunten voor de toonaard van die laatste.
 
Laatst gewijzigd:
Ik heb nog een maatsoort ‘raadsel’ voor jullie. Wat is dit?




couplet: '4/4'
refrein: 'moeiluk' :)
 
deze schijnt vrij next level te zijn.... ik tel steeds 5 tellen..
1-2-3-4-5
1-2-3-4-5-....

Dave Brubeck - Take Five
 
haha, ik besef nu pas wat ik schreef.. Take 5, vandaar 5 tellen..
 
Ja alles is 4/4 als je maar lang genoeg wacht.
Barend heeft gelijk hoor. Akkoorden zijn verschoven en het is in swing, daarom is het lastig te detecteren. Dit filmpje legt het uit.

 
Back
Top