Muziek maken met je oren

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.641
Locatie
Zwolle
Dag allen,

Achter de computer maak ik te snel muziek met mijn ogen. Lijntjes trekken, gaten vullen, samples droppen... omdat het zo makkelijk kan. Nu wil ik langer meer muziek maken met mijn oren en ik stuitte op deze gratis app:


Hij doet een ding: zodra je op CTRL + ALT + F10 drukt, maakt hij je scherm zwart. Vervolgens ga ik rechtop zitten, pak ik een kladblok en noteer ik (in context) wat beter kan. Daarna druk ik weer op CTRL + ALT + F10 en pas ik het aan. Het bevalt me echt goed 👍

Dit kan vast ook met de aan/uit-knop van je monitor. Maar die van mij staat op enige afstand en ik kom niet goed bij die knop. Bovendien heeft de monitor steeds even opstarttijd nodig. Ik heb ook geprobeerd om gewoon mijn DAW weg te klikken, maar dan zit ik in no-time in mijn mailbox, een zinloze voetbalsite of Instagram. Jaja, ik ben verslaafd 😉

Voor wie het nuttig vindt, bij deze de tip.
 
Thanks mate! das wel handig idd. ga het snel proberen
Ook voor automation opnemen. Als je dat met het scherm aan doet, ga je toch kijken naar dat lijntje. Terwijl dat helemaal niet relevant is. Ik heb het ook even geprobeerd met mijn ogen dicht, maar dat vond ik echt niet fijn. Dit is hetzelfde effect.
 
Ik doe het wat omslachtiger, via takes die ik private op SoundCloud gooi. Na een tijdje luister ik die dan en hoor dan ook direct wat anders/beter kan. Zelf heb ik die afstand en tijd buiten de 'studiosetting' nodig voor ik dat kan horen.
 
Tijdens het muziek maken die ik Carl D wat m’n bureaublad naar voren haalt. Met een note book ga ik dan aan de slag. Tegen het einde neem ik de track op en bewaar ik het voor 1 a 2 weken om dan ergens onderweg te beluisteren.

Blijf het apart vinden wat voor verschil het maakt wanneer je niet naar je DAW kijkt.
 
Ik heb hier een hele handige lofi oplossing voor, ik doe gewoon mijn ogen dicht.
Dat schrijft alleen zo lastig... 😉 Maar dat heb ik ook geprobeerd en voor mij werkte het niet, ik vond het gewoon niet fijn. Als een nummer af is, zet ik de monitor wel altijd uit en luister ik kritisch met een kladblokje. Dan hoor ik meestal nog wel wat kleine dingen.
 
Ja, sowieso nuttig om te luisteren zonder te kijken, want anders ga je anticiperen op overgangen etc. op basis van zicht. Zoals elders opgemerkt vind ik het ook erg nuttig een track (in wording) even te parkeren en op een later moment (de volgende dag of misschien zelfs wel wat langer) te luisteren zodat je er weer met een frisse blik naar kijkt/luistert. Dit vind ik overigens voor veel dingen goed werken, ook als je grafisch werk doet of teksten schrijft. 'Een nachtje laten gisten' noemen we dat.
 
Zodat je er weer met een frisse blik naar kijkt/luistert. Dit vind ik overigens voor veel dingen goed werken, ook als je grafisch werk doet of teksten schrijft. 'Een nachtje laten gisten' noemen we dat.
Klopt helemaal. Ik hoor 's ochtends altijd het beste, of dat maak ik mezelf althans wijs. Net nadat ik wakker word en zonder prikkels. Voordeel van een langere periode is dat het ook kan gisten, je bent er in je hoofd mee bezig. Dat maakt het vaak beter.
 
Ik luister altijd in de auto, dat werkt voor mij heel goed.
Vind je het gek, in zo'n auto klinkt alles goed 😁

1668178806439.png


Na een avondje studio met een (of meer) speciaal biertje is die ochtend soms toch wat teleurstellend. “Gister klonk het zoooooo dik” :D
Haha, dat herken ik ook wel ja 😊 Of dat je heel erg wilt dat het goed klinkt, maar dat dat (pijnlijk om toe te geven) toch niet zo is. Sinds ik niet meer drink is dat gelukkig wel minder geworden 🍻
 
Dat is nu eigenlijk DE reden waarom ik geen computer in de studio wil. Ik vind het al een beetje vervelend dat de Kronos een redelijk groot scherm heeft. Maar een computermonitor zou me te veel afleiden en dat wil ik dus niet.

:doei:
 
Als je dance-gerelateerde muziek maakt, een klein dansvloertje is misschien geen gek idee? Kun je op de muziek goed bewegen en het voelen met je hele lijf?
 
Back
Top