Sowieso knap dat je op de System 1 live kan spelen.. wat een rampenkeyboard.. Ik durf er ook geen Glissando's op te doen..
Maar live ziet die Aira shizzle er wel perfect uit. Het merendeel kijkt ook alleen maar.
@ Stevaux: Dat ziet er wel entertaining uit ja!! Maar is nog steeds heel veel wat voorgeprogrammeerd is toch??
Je zou de hedendaagse live act ook kunnen zien als een mix tussen DJ en Muzikant. Een DJ draait passages uit tracks en mixt deze met andere. Door factoren als een andere toonsoort of een opbouw in drums met elkaar te mixen krijg je compleet nieuwe versies.. Op veel (CD/MP3) spelers en in computer software kun je loops maken. Que punten in tracks opslaan waarvan af je wilt afspelen. Iedere DJ heeft wel zijnn eigen overgangen en dingen die in basis goed samen werken. En tegenwoordig kan je zelfs in die software de toonsoort vinden en daarop zoeken.
Vroegah met Vinyl en de eerste Denon CD spelers en CDJ's Had je ook pitch control en kon je tracks cue'en en synchroon starten vanaf een moment in een andere track. Dat vereiste oefening. Met vinyl was het wat makkelijker bij te sturen en met ouwe disco was dat sowieso voortdurend nodig als er geen clicktrack gebruikt was in de opname.
De huidige DJ software is zo ingericht dat je tal van loops kan laten lopen en hoef je niet meer bij te sturen (zoals DJ Jean dat alleen kon met meerdere SL's)
). Ook sommige controllers geven deze optie al. Er is dan wel niet live een instrument gespeeld maar een beetje DJ speelt wel in wat er gebeurt in een zaal. Daarnaast de High / low pass elementen in elkaar passen.. en met fx spelen.. en dat is precies wat de meneer in de OP ook doet.. (even los van of de muziek er later onder is gemonteerd.. en daar is tussen alle drone beelden door alle mogelijkheid voor). Nu staat hier geen publiek maar met Ableton kun je natuurlijk naar willekeurig scene's springen in je set of clips uit andere tracks starten.
Ik ben zelf ook de uitdaging live aan nog steeds aan het ontdekken. Doe al een aantal jaar iets met de sax.. Ik denk er nu aan om het met losse sequencers te doen.. maar zo damn tough.. en je moet je hele setup ook nog kunnen vervoeren en zoveel mogelijk de kabel hassle (en de daarbij onvermijdelijke fouten in connecten) zoveel mogelijk beperken, De opbouw tijd is altijd te kort en het is ook nog eens te donker vaak. Tot nu toe deed ik het gewoon op losse tracks die ik op start of mix vanuit een DJ setje, wel een tweede laptop mee en een andere mixer. Maar met sequencers heb je uit safety oogpunt, en om een andere sequence te laden er al 2 nodig. En je moet iets hebben om ze bij te kunnen sturen, net als de pitch/bpm knop. Daar heb ik de E-RM multi-clock nu voor gekocht. Nu ik dit zie denk ik van.. misschien toch beter met Ableton iets doen..
Dirt is trouwens een opname van