Live-set op YT: playback of niet?

Waar doel je op?
Ik heb de eerste paar minuten bekeken en daar is de playback voor mij dusdanig overtuigend dat het prima ingespeeld kan zijn.
Ik twijfelde bij één aanslag in het begin met de lead (links), maar dat kan ik verkeerd gehoord hebben.
Akkoorden die aan het eind van 2min beginnen kloppen (voor de kijker) iig goed.
Ik heb er geen piano bij om ze na te spelen, maar als je zo goed playbackt, dan is het voor mij net zo knap als het live inspelen.
Sterker nog, echt goed syncen met een track terwijl je niet hoort wat je speelt is wat mij betreft een graadje lastiger dan live wat inspelen.
Ik kan het iig niet goed (playbacken).
Speel toch elke keer net even wat anders.
Dus als je je eigen partijen zo netjes na synchroniseert, dan is dat op zich ook al weer een kunst.
Het is playback, zelfs de backing is playpack. Luister na de patterns, ontleedt de muziek en kijk naar de AIRA doosjes en ableton controller
daarnaast zit zijn aanslag ook meerdere keren er naast :D niet om aan te gluren. Top producer, maar dit is genant.
 
Het takeaway punt voor mij in deze discussie is dat je als performer eigenlijk een foutje moet maken tijdens je set, anders horen we niet dat het echt live is. Ik heb zelf ook een paar keer een liveset gespeeld online, wat een gedoe om 't een beetje goed te doen! Gaat echt wel tijd en voorbereiding inzitten.
Dit is trouwens hoe ik het aangevlogen heb toen, scenes triggeren in ableton, veel FX onder de faders en toetsen centraal. zap d'r maar een beetje doorheen voor 't gevoel.
 
Het is playback, zelfs de backing is playpack. Luister na de patterns, ontleedt de muziek en kijk naar de AIRA doosjes en ableton controller
daarnaast zit zijn aanslag ook meerdere keren er naast :D niet om aan te gluren. Top producer, maar dit is genant.
Dan ben ik minder begaafd met het herkennen hiervan :)
Op zich ook een heldere conclusie.
Ableton ken ik niet, dus daar kan ik niets over zeggen, maar waar zit hij er naast qua aanslag?
 
Het takeaway punt voor mij in deze discussie is dat je als performer eigenlijk een foutje moet maken tijdens je set, anders horen we niet dat het echt live is. Ik heb zelf ook een paar keer een liveset gespeeld online, wat een gedoe om 't een beetje goed te doen! Gaat echt wel tijd en voorbereiding inzitten.
Dit is trouwens hoe ik het aangevlogen heb toen, scenes triggeren in ableton, veel FX onder de faders en toetsen centraal. zap d'r maar een beetje doorheen voor 't gevoel.

Gheghegheghe.
Nou, het super gequantized gevoel moet er eigenlijk wel af zijn.
Anders wordt het bovenmenselijk en die gave hebben er niet zo veel.
Jacob Collier is eigenlijk de enige die ik ken die daarbij in de buurt komt denk ik.

Mooie set trouwens. Daar zal zeker wat werk in gezeten hebben.
 
Het takeaway punt voor mij in deze discussie is dat je als performer eigenlijk een foutje moet maken tijdens je set, anders horen we niet dat het echt live is. Ik heb zelf ook een paar keer een liveset gespeeld online, wat een gedoe om 't een beetje goed te doen! Gaat echt wel tijd en voorbereiding inzitten.
Dit is trouwens hoe ik het aangevlogen heb toen, scenes triggeren in ableton, veel FX onder de faders en toetsen centraal. zap d'r maar een beetje doorheen voor 't gevoel.

Vet hoor!! :mega:
 
EDIT: Dus, ik had niet goed gezien dat Rachel K Collier al genoemd is in dit topic. Heel erg fijn dat meer mensen haar als voorbeeld noemen!

Het fijne van elektronische muziek is dat je het zo 'live' kunt maken als je zelf wilt!
Ik vind Rachel K. Collier een prachtig voorbeeld van hoe je live kunt performen met elektronische muziek, voetpedaal erbij en je kunt al net iets meer dan met enkel twee handen tegelijk. Hier is een recentere video waarin ze een live performance doet en uitlegt hoe haar setup in elkaar zit.
 
Laatst gewijzigd:
EDIT: Dus, ik had niet goed gezien dat Rachel K Collier al genoemd is in dit topic. Heel erg fijn dat meer mensen haar als voorbeeld noemen!

Het fijne van elektronische muziek is dat je het zo 'live' kunt maken als je zelf wilt!
Ik vind Rachel K. Collier een prachtig voorbeeld van hoe je live kunt performen met elektronische muziek, voetpedaal erbij en je kunt al net iets meer dan met enkel twee handen tegelijk. Hier is een recentere video waarin ze een live performance doet en uitlegt hoe haar setup in elkaar zit.

Mooi!! En fijn die uitleg ook aan het eind. Ik vind die MC707 ook wel een fijne tool om te performen. Ik was al aan het denken hoe ze die scene's dan switched. Je kunt in de 707 wel voor 'n Scene bepalen wat de volgende wordt of dat ie blijft loopen.. dat kwam ik laatst bij wat menudiven tegen.. maar in haar uitleg laat ze haar hidden footswitch zien.. :eureka:
 
Ik wil trouwens iedereen nog even bedanken voor alle reacties op dit draadje. Het biedt heel veel aanknopingspunten en inspiratie, leuk! Zo'n MC-707 lijkt me op termijn ook te gek. Ik heb de MC-505 nog, maar die valt bijna uit elkaar. Daar heb ik altijd heel veel plezier aan beleefd.

Ik weet nu wat me te doen staat: snel aan de slag, kijken wat voor mij werkt en voor de spiegel oefenen op epische moves en extatische looks. De inspeelfouten beheers ik gelukkig al.
 
En opnieuw bewijs dat je helemaal niet veel nodig hebt.
Ze heeft een uitgekiend setje aan hardware waarmee ze heel veel kan in ieder geval.
Toch lijkt het me een flinke tour als je bijv een setje van zo'n 45 min wilt doen zeg bijv 7 a 8 nummers dat je toch wel flink wat te repeteren hebt?
Want om dan elke track lekker te laten lopen, je scenes vlekkeloos te switchen, je fx regelen en je comfortabel voelen on stage dan heb je flink wat te oefenen voor je alles blindelings doet.
 
Ze heeft een uitgekiend setje aan hardware waarmee ze heel veel kan in ieder geval.
Toch lijkt het me een flinke tour als je bijv een setje van zo'n 45 min wilt doen zeg bijv 7 a 8 nummers dat je toch wel flink wat te repeteren hebt?
Want om dan elke track lekker te laten lopen, je scenes vlekkeloos te switchen, je fx regelen en je comfortabel voelen on stage dan heb je flink wat te oefenen voor je alles blindelings doet.
zij heeft een veel uitgebreidere setup normaal. Die 707 demo leek me meer een voorbeeld van een uitgeklede set, hier een overzicht van de dingen die ze in haar studio gebruikt:


en dit is haar live looping setup voor ableton


of




3 dingen zie je bij al die artiesten terugkomen, en dat zijn Ableton DAW en daaraan gekoppeld de Ableton Push (of iets vergelijkbaars) en de midi fighter twister (die echt super handig is in gebruik, ik kan ook echt niet zonder).
 
Dit is trouwens hoe ik het aangevlogen heb toen, scenes triggeren in ableton, veel FX onder de faders en toetsen centraal. zap d'r maar een beetje doorheen voor 't gevoel.
Mooie set hoor, vind het knap hoe je dit allemaal doet! :halleluja
En dan ondertussen nog wat op de keys spelen, dat geeft voor mensen wel meteen een lekkere live vibe lijkt me.
 
zij heeft een veel uitgebreidere setup normaal. Die 707 demo leek me meer een voorbeeld van een uitgeklede set, hier een overzicht van de dingen die ze in haar studio gebruikt:
Ze heeft zeker flink wat spullen in de studio maar als ik haar liveclips zie die ze solo doet dan is het Ableton wat midihardware en nog enkele dingen.
Is ook niet zo raar natuurlijk want het moet wel allemaal te behappen zijn als je alleen bent.
 
Los van de discussie hoe live, live moet zijn... Er zijn nog een andere aspecten die ik interessant vind aan 'live', namelijk de mogelijkheid om je set aan te passen aan je omgeving en flexibel met je publiek kan communiceren. Slaat die 303 style baslijn aan, prima, borduren we daar op voort. Sequences hoeven niet in beton gegoten te zijn. Het voorprogrammeren zorgt ervoor dat je een herkenbare track kan neerzetten, die je op een later moment ook weer kan neerzetten. Maar varieren kan eindeloos met fx, compositie, spanning opbouwen met meer geluiden en opengaande filters, manipulatie met lfo's envelopes of macro's. Je kan iets van gevoel toevoegen aan een voorgeprogrammeerde set, dat kan het publiek best (onbewust) oppikken.

Bovenstaande is mijn benadering van mijn livesetup. Ik maak (melodic) techno en vind juist deze manier interessant, omdat het zo dicht bij de oorspronkelijke gedachte van techno komt. Muziek maken met (technische) apparaten/machines. Ik ben geen toetsenvirtuoos, maar ik ken mijn bakken behoorlijk goed. Ik weet hoe ik mijn eigen geprogrammeerde sequences 'on the spot' kan aanpassen.

Het live element, en dat hoeft wat mij betreft niet in de meest absolute vorm, is net wat het onderscheidend maakt. Uiteindelijk wil je een beleving overbrengen en dat gaat veel meer over de muzikant die zijn spullen goed kent, er ervaring mee heeft en weet hoe hij/zij dat kan omzetten naar datgene wat je probeert te 'vertellen'. Hoe dat technisch precies in elkaar zit is niet voor iedereen even boeiend. En of het hélemaal live is, is ook niet voor iedereen even boeiend. Het is gewoon een andere benadering van muziek ten gehore brengen. En dat is ook prima.
 
Back
Top