Live-set op YT: playback of niet?

Zo heb ik jaren geleden Tiesto een dj set zien playbacken.
Hij draaide in een andere tent en ik dacht ga toch eens keer kijken toen ik klaar was.
Werd weleens gezegd dat het een broodje aap verhaal is maar stond er met mijn neus bovenop
Tja. Ignorance bliss....
Het publiek betaalt er geen euro minder om.
Ik ben zelf niet zo'n DJ fan, trouwens. Kijk toch liever naar een bak met spullen waar mensen (al dan niet 'live') aan knoppen draaien om geluid te produceren.
Maar die verhalen ken ik ook ja.
 
Nou die poser achter z’n glazen tafel is echt niet live, hij heeft wel een “performance” ingestudeerd. Maar de spulleboel staat alleen maar opgesteld omdat het anders helemaal lastig is om overtuigend te “performen” En ja die geanimeerde cumfaces / rehearsed extacy zijn echt té erg. Wat een drama. Aan de andere kant waneer je stijf van de benzo’s lekker injezelf gekropen bent krijg je daar toch niet veel van mee :D
 
Dat is dus precies wat ik wil en daarom heb ik ook geen moeite met stukken playbacken. Als ik met stress het podium op ga heb ik er geen lol in en later kan het altijd beter en uitgebreider 👍

Ik wilde trouwens ooit lang geleden bij een optreden een synthpartijtje live inspelen. Maar ik sloeg helemaal dicht en herinnerde zelfs de beginnoot niet meer, auw! Dat was wel een goed leermoment.
ja, dat lijkt me vrij normaal als je nog niet vaak live opgetreden hebt. Daarom is oefenen zo belangrijk, het is precies wat Disharmonic ook zegt, als je het kan dromen dan heb je voor jezelf de vrijheid gecreeerd om live te doen wat je wil en je set echt zonder stress live te kunnen doen.

ook had ik altijd een Synth klaar staan om in te grijpen als er iets fout ging, bijvoorbeeld tijdens 1 van mijn live optredens liep mijn hardware sequencer vast, die moest ik live restarten in de set om alles weer te kunnen aansturen. Gelukkig had ik een synth klaar staan waar ik dan live een break partij op speelde om te verbloemen dat de hardware opnieuw opgestart moest worden. Dat soort dingen kun je alleen maar doen als je je set heel erg goed in de vingers hebt.

Dus daar zou ik zeker ook aandacht aan besteden (alhoewel crashende sequencers niet zovaak meer zullen voorkomen als je ableton gaat gebruiken met een goede hardware.
 
Ja maar wat als "Live" word gezien is min of meer een soort DJ set maar dan met meerdere sporen.
Is in mijn ogen niet echt live maar is over het algemeen wel als live geaccepteerd.
Er is een groot verschil tussen geprogrammeerde muziek en handgemaakte muziek. Speel je er een instrument bij dan is het een stukje meer live, of programeer je on de fly wat ook maar weining doen.
Zo is er dus een hele scope van DJ die bestaande plaatjes draaid tot aan het spelen van een instrument.
Wij DJ'den met live muziekanten en deed ik scratches....je kunt het zo live maken als je zelf wel.
Wees dus niet bang om risco te nemen maar bouw je set dat je altijd terug kan naar een basis.

hoe meer 'live' hoe meer risico.
 
Dus daar zou ik zeker ook aandacht aan besteden (alhoewel crashende sequencers niet zovaak meer zullen voorkomen als je ableton gaat gebruiken met een goede hardware.

Iets als backup achter de hand hebben lijkt me geen slecht idee, continuiteit is belangrijk. Show must go on zoveel mogelijk, ook als je gedwongen bent om even techneut te spelen vanwege problemen.
 
Nou, dan klopt dat gevoel wel dus.
Ik denk dat die combinatie goed werkt. Zo'n APC met een ableton set.
Veilige backbone en vrijheid om 'echt' wat te veranderen.

Ik moet er niet aan denken om live met m'n 3 synths en 707 elk nummer echt te moeten opbouwen voor 1,5 uur lang.
Veel te veel dingen die mis kunnen gaan.
Misschien als het dagdagelijks werk wordt (en vanzelf gaat). Maar daarvoor zitten er teveel wisselingen in de dingen die ik maak.

Ja, dat video hoort er wel een beetje bij tegenwoordig.
Kan gewoon statisch met 2 gopro's oid op een statief.

Dat er dingen mis kunnen gaan is juist ook de filosofie van live spelen. Het tegengestelde is namelijk dat alles klopt en je boven jezelf uit stijgt.

Nu is dat met sequencers en computers natuurlijk relatief, maar je moet er ook wel rekening mee houden dat er iets mis kan gaan, en dan niet zozeer technisch als een crashende sequencer, maar ook dat het muzikaal niet klikt.

Ik zou het dus eerst zo simpel mogelijk houden, en met de scenes in live zo instellen dat de basis van het nummer wordt doorlopen, en dan bedenken wat je daar met (enkel) twee handen aan kan toevoegen/tweak en.
 
dit is wat mij betreft het perfecte voorbeeld van hoe je nu je live set zou moeten doen, dit is allemaal live gestuurd via ableton en hij speelt dan de main parts gewoon live mee over de parts heen (dat is handig als je wat onzeker bent, aangezien je body van de sound toch wel gespeeld wordt en je dan alleen de accenten er overheen live aanzet) terwijl hij ableton gewoon live bedient (ook voor de dj song parts). Ik vind de drie led strips voor live ook wel een goed idee, dat komt wel over in de presentatie naar het publiek toe. Dit is dan meer een mix tussen song based en pattern based, maar ik zou zelf dan volledig pattern based gaan, maar wel zoals hier hier gebeurd, dus activeren, je controllers bedienen en de main parts live spelen.

 
dit is wat mij betreft het perfecte voorbeeld van hoe je nu je live set zou moeten doen, dit is allemaal live gestuurd via ableton en hij speelt dan de main parts gewoon live mee over de parts heen (dat is handig als je wat onzeker bent, aangezien je body van de sound toch wel gespeeld wordt en je dan alleen de accenten er overheen live aanzet) terwijl hij ableton gewoon live bedient (ook voor de dj song parts). Ik vind de drie led strips voor live ook wel een goed idee, dat komt wel over in de presentatie naar het publiek toe. Dit is dan meer een mix tussen song based en pattern based, maar ik zou zelf dan volledig pattern based gaan, maar wel zoals hier hier gebeurd, dus activeren, je controllers bedienen en de main parts live spelen.


Sowieso knap dat je op de System 1 live kan spelen.. wat een rampenkeyboard.. Ik durf er ook geen Glissando's op te doen.. :D Maar live ziet die Aira shizzle er wel perfect uit. Het merendeel kijkt ook alleen maar.

@ Stevaux: Dat ziet er wel entertaining uit ja!! Maar is nog steeds heel veel wat voorgeprogrammeerd is toch??

Je zou de hedendaagse live act ook kunnen zien als een mix tussen DJ en Muzikant. Een DJ draait passages uit tracks en mixt deze met andere. Door factoren als een andere toonsoort of een opbouw in drums met elkaar te mixen krijg je compleet nieuwe versies.. Op veel (CD/MP3) spelers en in computer software kun je loops maken. Que punten in tracks opslaan waarvan af je wilt afspelen. Iedere DJ heeft wel zijnn eigen overgangen en dingen die in basis goed samen werken. En tegenwoordig kan je zelfs in die software de toonsoort vinden en daarop zoeken.
Vroegah met Vinyl en de eerste Denon CD spelers en CDJ's Had je ook pitch control en kon je tracks cue'en en synchroon starten vanaf een moment in een andere track. Dat vereiste oefening. Met vinyl was het wat makkelijker bij te sturen en met ouwe disco was dat sowieso voortdurend nodig als er geen clicktrack gebruikt was in de opname.

De huidige DJ software is zo ingericht dat je tal van loops kan laten lopen en hoef je niet meer bij te sturen (zoals DJ Jean dat alleen kon met meerdere SL's) :D). Ook sommige controllers geven deze optie al. Er is dan wel niet live een instrument gespeeld maar een beetje DJ speelt wel in wat er gebeurt in een zaal. Daarnaast de High / low pass elementen in elkaar passen.. en met fx spelen.. en dat is precies wat de meneer in de OP ook doet.. (even los van of de muziek er later onder is gemonteerd.. en daar is tussen alle drone beelden door alle mogelijkheid voor). Nu staat hier geen publiek maar met Ableton kun je natuurlijk naar willekeurig scene's springen in je set of clips uit andere tracks starten.

Ik ben zelf ook de uitdaging live aan nog steeds aan het ontdekken. Doe al een aantal jaar iets met de sax.. Ik denk er nu aan om het met losse sequencers te doen.. maar zo damn tough.. en je moet je hele setup ook nog kunnen vervoeren en zoveel mogelijk de kabel hassle (en de daarbij onvermijdelijke fouten in connecten) zoveel mogelijk beperken, De opbouw tijd is altijd te kort en het is ook nog eens te donker vaak. Tot nu toe deed ik het gewoon op losse tracks die ik op start of mix vanuit een DJ setje, wel een tweede laptop mee en een andere mixer. Maar met sequencers heb je uit safety oogpunt, en om een andere sequence te laden er al 2 nodig. En je moet iets hebben om ze bij te kunnen sturen, net als de pitch/bpm knop. Daar heb ik de E-RM multi-clock nu voor gekocht. Nu ik dit zie denk ik van.. misschien toch beter met Ableton iets doen.. :D

Dirt is trouwens een opname van
 
Laatst gewijzigd:
Ow.. ik zie dat ik weer lekker ga met berichten schrijven. :o:
Dirt is trouwens een opname van

Maar in die opname van @quifster worden er ook 2 laptops gebruikt. En dat is sowieso slim als je wilt DJen of inspelen op je publiek. Ableton biedt ook de mogelijkheid om meerdere sequencers met elkaar te syncen via AbletonLink.. en je hebt gelijk een backup sequencer dan... Geen idee hoe AbletonLink met 2 'n Laptop met Ableton werkt.. Er moet sowieso eerst 1 Ableton gestart worden en wat nu als die ene eruit valt?? Met hardware sequencers zoals de nieuwe Akai's of een iPad gaat het perfect.

En, je moet voor een setup met AbletonLink een router in je setup hebben.. Wi-fi van het huis is helaas in een gemiddelde zaal niet beschikbaar. :D
 
Laatst gewijzigd:
dit is wat mij betreft het perfecte voorbeeld van hoe je nu je live set zou moeten doen, dit is allemaal live gestuurd via ableton en hij speelt dan de main parts gewoon live mee over de parts heen (dat is handig als je wat onzeker bent, aangezien je body van de sound toch wel gespeeld wordt en je dan alleen de accenten er overheen live aanzet) terwijl hij ableton gewoon live bedient (ook voor de dj song parts). Ik vind de drie led strips voor live ook wel een goed idee, dat komt wel over in de presentatie naar het publiek toe. Dit is dan meer een mix tussen song based en pattern based, maar ik zou zelf dan volledig pattern based gaan, maar wel zoals hier hier gebeurd, dus activeren, je controllers bedienen en de main parts live spelen.


Ja, die heeft het duidelijk wel begrepen. Als ik hem z'n sets zie doen sta ik iig met m'n mond vol tanden trouwens. Die beheersing is echt fenomenaal.
 


Live moet iets rauws hebben voor mij waardoor je weet dat het meer is dan wat clips starten en aan een filtertje draaien.
Deze dame en bijvoorbeeld Kink doen dat echt goed vind ik.

Ja, zij maakt heel gave live sets. Ook weer zo'n multi talent die van alles kan bespelen. Of iig goed kan doen alsof (wat ook al knap is)

Ik denk dat dit voor iedereen toch weer anders is (wat ze graag willen zien). En als je publiek het mooi vindt, dan ben je al een heel eind.
Dan kunnen wij hier wel vinden dat het anders zou moeten, maar daar eten zij geen brood van.
Het 'moraal' (ik vind dat je zoveel % live moet spelen, puur en echt) is natuurlijk erg onderhevig aan de persoonlijke invulling hiervan en iemand die vooral z'n brood wil verdienen zal hier misschien sneller overheen stappen.
Net als een fotograaf die de zoveelste bedrijfsfotoshoot heeft met mensen die totaal geen behoefte hebben om op de foto te gaan (maar het moet).
Daar leg je geen creativiteit meer in, maar het betaalt wel je rekeningen.

Voor mij een reden om het niet zo te willen, maar ik snap dat het 'moet'.
En als je niet de volgende Jacob Collier bent, of Youngr, maar wel gevoel hebt voor wat 'de massa' lekker vindt......
Tja.
Dan moet je wat.
 
Sowieso knap dat je op de System 1 live kan spelen.. wat een rampenkeyboard.. Ik durf er ook geen Glissando's op te doen.. :D Maar live ziet die Aira shizzle er wel perfect uit. Het merendeel kijkt ook alleen maar.

@ Stevaux: Dat ziet er wel entertaining uit ja!! Maar is nog steeds heel veel wat voorgeprogrammeerd is toch??

Je zou de hedendaagse live act ook kunnen zien als een mix tussen DJ en Muzikant. Een DJ draait passages uit tracks en mixt deze met andere. Door factoren als een andere toonsoort of een opbouw in drums met elkaar te mixen krijg je compleet nieuwe versies.. Op veel (CD/MP3) spelers en in computer software kun je loops maken. Que punten in tracks opslaan waarvan af je wilt afspelen. Iedere DJ heeft wel zijnn eigen overgangen en dingen die in basis goed samen werken. En tegenwoordig kan je zelfs in die software de toonsoort vinden en daarop zoeken.
Vroegah met Vinyl en de eerste Denon CD spelers en CDJ's Had je ook pitch control en kon je tracks cue'en en synchroon starten vanaf een moment in een andere track. Dat vereiste oefening. Met vinyl was het wat makkelijker bij te sturen en met ouwe disco was dat sowieso voortdurend nodig als er geen clicktrack gebruikt was in de opname.

De huidige DJ software is zo ingericht dat je tal van loops kan laten lopen en hoef je niet meer bij te sturen (zoals DJ Jean dat alleen kon met meerdere SL's) :D). Ook sommige controllers geven deze optie al. Er is dan wel niet live een instrument gespeeld maar een beetje DJ speelt wel in wat er gebeurt in een zaal. Daarnaast de High / low pass elementen in elkaar passen.. en met fx spelen.. en dat is precies wat de meneer in de OP ook doet.. (even los van of de muziek er later onder is gemonteerd.. en daar is tussen alle drone beelden door alle mogelijkheid voor). Nu staat hier geen publiek maar met Ableton kun je natuurlijk naar willekeurig scene's springen in je set of clips uit andere tracks starten.

Ik ben zelf ook de uitdaging live aan nog steeds aan het ontdekken. Doe al een aantal jaar iets met de sax.. Ik denk er nu aan om het met losse sequencers te doen.. maar zo damn tough.. en je moet je hele setup ook nog kunnen vervoeren en zoveel mogelijk de kabel hassle (en de daarbij onvermijdelijke fouten in connecten) zoveel mogelijk beperken, De opbouw tijd is altijd te kort en het is ook nog eens te donker vaak. Tot nu toe deed ik het gewoon op losse tracks die ik op start of mix vanuit een DJ setje, wel een tweede laptop mee en een andere mixer. Maar met sequencers heb je uit safety oogpunt, en om een andere sequence te laden er al 2 nodig. En je moet iets hebben om ze bij te kunnen sturen, net als de pitch/bpm knop. Daar heb ik de E-RM multi-clock nu voor gekocht. Nu ik dit zie denk ik van.. misschien toch beter met Ableton iets doen.. :D

Dirt is trouwens een opname van
Volgens mij is Ableton er wel ongeveer voor bedacht idd.
En zo'n APC werkt toch wel heel fijn dan (voor live) en niet zo veel meesjouwen idd.
Plug and play.
Als je meer ervaring krijgt, dan gewoon uitbouwen.
(mits je er wel een lekker gevoel van krijgt natuurlijk)
 
dit is wat mij betreft het perfecte voorbeeld van hoe je nu je live set zou moeten doen, dit is allemaal live gestuurd via ableton en hij speelt dan de main parts gewoon live mee over de parts heen (dat is handig als je wat onzeker bent, aangezien je body van de sound toch wel gespeeld wordt en je dan alleen de accenten er overheen live aanzet) terwijl hij ableton gewoon live bedient (ook voor de dj song parts). Ik vind de drie led strips voor live ook wel een goed idee, dat komt wel over in de presentatie naar het publiek toe. Dit is dan meer een mix tussen song based en pattern based, maar ik zou zelf dan volledig pattern based gaan, maar wel zoals hier hier gebeurd, dus activeren, je controllers bedienen en de main parts live spelen.


Echt vreselijk..

Die gast speelt niet echt. Volgens zag ik al vrij snel dat hij bij dat vreselijke trance lijntje verschillende chords aansloeg.
 
Echt vreselijk..

Die gast speelt niet echt. Volgens zag ik al vrij snel dat hij bij dat vreselijke trance lijntje verschillende chords aansloeg.
Hahahahahahahaha.
Je kunt nog geen live set delen of het is playback.
Je kunt overigens best gelijk hebben, ik was er niet bij toen het gemaakt werd.
 
Ik moet leren wat vriendelijker te tikken
Hahahahahahaha.
Ik kan wel wat hebben.
Online ga ik er maar van uit dat ik het verkeerd begrijp en die ander het goed bedoelt.
Scheelt een boel bloeddrukverlagers.

Ik heb de bewuste video nog niet bekeken, wilde zo de koptelefoon even tevoorschijn halen, maar heb hem wel een aantal keren op de radio een set zien spelen. (via webcam)
Of dat live was of playback maakt me niet zoveel uit. Het zag er indrukwekkend echt uit.
En als je hem in de studio ziet, dan weet je iig dat het wel ingespeeld kan zijn.
 
Check deze video van Frank Wiedemann (Ame Live)
Hij gaat hierin door zijn hele live setup heen en hoe hij alles heeft gemapped.
Zijn APC staat hierin ook centraal. Hij gebruikt ook veel externe effecten en synths, maar daarmee kun je natuurlijk klein en overzichtelijk beginnen.


<iframe width="560" height="315" src="" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>
 
Back
Top