Live-set op YT: playback of niet?

Ik kijk het net nog een keer en het is echt nep.
Hij slaat geen noot aan
Waar doel je op?
Ik heb de eerste paar minuten bekeken en daar is de playback voor mij dusdanig overtuigend dat het prima ingespeeld kan zijn.
Ik twijfelde bij één aanslag in het begin met de lead (links), maar dat kan ik verkeerd gehoord hebben.
Akkoorden die aan het eind van 2min beginnen kloppen (voor de kijker) iig goed.
Ik heb er geen piano bij om ze na te spelen, maar als je zo goed playbackt, dan is het voor mij net zo knap als het live inspelen.
Sterker nog, echt goed syncen met een track terwijl je niet hoort wat je speelt is wat mij betreft een graadje lastiger dan live wat inspelen.
Ik kan het iig niet goed (playbacken).
Speel toch elke keer net even wat anders.
Dus als je je eigen partijen zo netjes na synchroniseert, dan is dat op zich ook al weer een kunst.
 
Waar doel je op?
Ik heb de eerste paar minuten bekeken en daar is de playback voor mij dusdanig overtuigend dat het prima ingespeeld kan zijn.
Ik twijfelde bij één aanslag in het begin met de lead (links), maar dat kan ik verkeerd gehoord hebben.
Akkoorden die aan het eind van 2min beginnen kloppen (voor de kijker) iig goed.
Ik heb er geen piano bij om ze na te spelen, maar als je zo goed playbackt, dan is het voor mij net zo knap als het live inspelen.
Sterker nog, echt goed syncen met een track terwijl je niet hoort wat je speelt is wat mij betreft een graadje lastiger dan live wat inspelen.
Ik kan het iig niet goed (playbacken).
Speel toch elke keer net even wat anders.
Dus als je je eigen partijen zo netjes na synchroniseert, dan is dat op zich ook al weer een kunst.
Je ziet dat hij bij een lijntje verschillende chords aanslaat terwijl het steeds hetzelfde lijntje is.
Of er zit een key scale dinges overheen en hij is zo strak als een robot.
 
Ik keek laatst een oud optreden van Faithless terug. Zie je die Sister Bliss perfect getimed een Pizzicato riffje inspelen. Vervolgens loopt ze naar een andere synth en klinkt het motiefje net zo perfect door. Nou ja, iedereen kijkt toch naar die zanger. "Gooooood.... is a DJ." 😁
Wie weet. Speelde ze snel een sequence in.
De keer dat ik ze heb gezien stond iig voor een godsvermogen aan spullen op het podium.
En de soundcheck duurde dusdanig lang (er kwam echt geluid uit wat er stond) dat het toen wel live leek.
Maar een gemiddelde leek kijkt idd alleen naar het plaatje.
Anywho, puristen zullen veel in twijfel trekken. Maar die staan niet voor je te springen en genieten van jouw nummers (ik neem aan dat je je eigen spul gaat draaien)
Volgens mij doe je het vooral voor die tweede groep (die naar je staan te kijken).
 
Je ziet dat hij bij een lijntje verschillende chords aanslaat terwijl het steeds hetzelfde lijntje is.
Of er zit een key scale dinges overheen en hij is zo strak als een robot.
Welke tijdcode?
Ik heb dat iig niet gezien.
(heb tot 3 minuten gekeken)
Daar was het voor mij overtuigend.
 
Grappig hoe uiteenlopend er wordt gereageerd op dat "live" filmpje van Ottaviani. Ik volg de beste man al een tijdje, hij heeft ook een aantal echt goede produceer video's op youtube staan. Ik heb de volgende mening over hem:
- Hij snapt het echt wel, zijn producties staan als een klok
- Hij kan best redelijk spelen op de toetsen, al vind hij zichzelf een matige pianist - "I suck at playing black keys"
- Zijn live set is wel degelijk zo live als het in de trance mogelijk is. Het is altijd een compromis tussen wat je wil laten horen en waar je continu mee bezig kunt zijn. Ableton kan je hel veel uit handen nemen, en ik denk dat hij daar ook maximaal gebruik van maakt. Het zijn zijn eigen nummers die hij (volgens mij) in sporen en phrases heeft geknipt en vervolgens "live sequenced" met Ableton en sommige partijen daar een extra layer overheen speelt.

Ik was bij zijn eerste optreden met deze "Live 3.0" set zoals hij het noemt, in de jaarbeurs - afsluiter A State of Trance 950 begin 2020. Hoe live het nou eigenlijk was kon 99% van het publiek niets schelen. En ik als enthousiasteling vond het ook meer dan prima.
 
Echt vreselijk..

Die gast speelt niet echt. Volgens zag ik al vrij snel dat hij bij dat vreselijke trance lijntje verschillende chords aansloeg.
het kan je muziek niet zijn, maar voor zover ik het kan zien is dit echt wel live.

Als je weet hoe je dit soort projecten maakt in ableton dan weet je ook waar je op moet letten of het live is, dit is voor mij zonder twijfel live wat die allemaal doet.

kijk maar eens vanaf 6.30 tot 9 minuten daar zie je het wel goed dat het live is. De akkoorden zijn live en kloppen gewoon die die speelt, de melodielijnen kloppen ook die die speelt, en veel belangrijker, alle gekoppelde apparatuur loopt volledig in sync met het ableton project (zie de lopende lamp stripjes op de verschillende devices die precies herstarten op de 1st beat.

Wel wordt er gebruik gemaakt van onderliggende patterns waar die overheen speelt en aanvult, maar goed dat is al eerder hier gemeld en lijkt me ook wel logisch om het zo te doen (net zoals de melodielijn die speelt en die die aanvult met een wat hardere sound).
 
het kan je muziek niet zijn, maar voor zover ik het kan zien is dit echt wel live.

Als je weet hoe je dit soort projecten maakt in ableton dan weet je ook waar je op moet letten of het live is, dit is voor mij zonder twijfel live wat die allemaal doet.

kijk maar eens vanaf 6.30 tot 9 minuten daar zie je het wel goed dat het live is. De akkoorden zijn live en kloppen gewoon die die speelt, de melodielijnen kloppen ook die die speelt, en veel belangrijker, alle gekoppelde apparatuur loopt volledig in sync met het ableton project (zie de lopende lamp stripjes op de verschillende devices die precies herstarten op de 1st beat.

Wel wordt er gebruik gemaakt van onderliggende patterns waar die overheen speelt en aanvult, maar goed dat is al eerder hier gemeld en lijkt me ook wel logisch om het zo te doen (net zoals de melodielijn die speelt en die die aanvult met een wat hardere sound).
Voor mij is het iig overtuigend genoeg. Ook wat hij op de toetsen doet. Wat niet wil zeggen dat het live is, dat kun je volgens mij alleen zien als hij bewust (of onbewust) een foutje maakt en die hoor je terug.

En als het 'nep' is en de synths niks staan te doen, dan nog verdient hij een pluim voor de playback. Ik vind zelf het 'naspelen' van iets wat eerder opgenomen is lastiger dan er live overheen te freewheelen.
Eigenlijk stelt dat laatste niet zoveel voor, als je weet in welke toonsoort je zit en weet wat je doet (en dat weet hij overduidelijk).
Maar om iets overtuigend na te spelen, is voor mij veel lastiger.

Ik volg hem overigens ook al een tijdje. Staat idd allemaal echt als een huis. En die studiosessies zijn ook leuk om te zien.
 
Ik volg hem overigens ook al een tijdje. Staat idd allemaal echt als een huis. En die studiosessies zijn ook leuk om te zien.
ja ik volg hem ook al jaren, die studio sessies zijn geweldig, wat ik niet wist was dat die zichzelf een matige pianist vond, ik heb hem piano partijen horen spelen tijdens die studio sessies die ik echt van geen kanten zonder heel veel oefening zo maar kan spelen. Ik vind hem een behoorlijk goede pianist namelijk.

Maar goed, omdat we toch zo controversieel bezig zijn, het is 2021, er staan ander type (lees jongere) artiesten op die opgroeien met wat er nu mogelijk is en dat subliem weten toe te passen (god wat klink ik oud hahaha), dit is weer een ander uiterste, hier wordt middels een voorbereidde ableton set via live looping een heel nummer vanaf praktisch niets in elkaar gezet door 1 persoon, je moet dan wel echt super kunnen multitasken en je ableton project van binnen en buiten kennen. Dat is pas live voor je publiek een song maken. (er staan veel voorbeelden online van neon vines en rachel k collier hoe je dit moet doen overigens) :D :D

 
wat ik niet wist was dat die zichzelf een matige pianist vond, ik heb hem piano partijen horen spelen tijdens die studio sessies die ik echt van geen kanten zonder heel veel oefening zo maar kan spelen.
Klopt mee eens. Maar moet je maar eens opletten: hij transponeert alles zodat hij alleen maar witte toetsen hoeft te spelen. Desondanks beter dan ik het ooit zou kunnen.
 
ja ik volg hem ook al jaren, die studio sessies zijn geweldig, wat ik niet wist was dat die zichzelf een matige pianist vond, ik heb hem piano partijen horen spelen tijdens die studio sessies die ik echt van geen kanten zonder heel veel oefening zo maar kan spelen. Ik vind hem een behoorlijk goede pianist namelijk.

Maar goed, omdat we toch zo controversieel bezig zijn, het is 2021, er staan ander type (lees jongere) artiesten op die opgroeien met wat er nu mogelijk is en dat subliem weten toe te passen (god wat klink ik oud hahaha), dit is weer een ander uiterste, hier wordt middels een voorbereidde ableton set via live looping een heel nummer vanaf praktisch niets in elkaar gezet door 1 persoon, je moet dan wel echt super kunnen multitasken en je ableton project van binnen en buiten kennen. Dat is pas live voor je publiek een song maken. (er staan veel voorbeelden online van neon vines en rachel k collier hoe je dit moet doen overigens) :D :D


Ja, die Rachel is wel een stiekem voorbeeld hoor.
Man, wat gaaf hoe zij iets met ableton (maar vast ook met Excel) in elkaar kan zetten.
Zeer geslaagde combinatie van verschillende talenten.
 
Klopt mee eens. Maar moet je maar eens opletten: hij transponeert alles zodat hij alleen maar witte toetsen hoeft te spelen. Desondanks beter dan ik het ooit zou kunnen.
Onze toetsenist speelt altijd vanuit C.
Hij speelt dan wel de sterren van de hemel trouwens.
Geen noot voor z'n neus, gewoon op gehoor.

Maar altijd vanuit C. Heel irritant als je mee wilt spelen op het 'oog' en zelfs dat went.
Ik kan nu bijna elke toonsoort wel vertalen naar m'n bas terwijl hij hem speelt.
 
Dit is tocht wel maximum live! respect.
hoeveel voorbereiding zal hier in hebben gezeten? Timing en vocals sport on!
Een half leven.
Ook hier gaan de commentaren trouwens heen en weer over playbacken.
Maar dan zeg ik : playback het maar zo strak.
Succes.
Die dame (net zoals Rachel K Collier trouwens) heeft haar talenten en heel veel energie en tijd gebundeld tot een onewomanshow.
Ik mag er graag naar kijken.
 
Ja dat zou best kunnen, dat bv de Vocals appart zijn opgenomen of dat ze 8 takes heeft moeten doen. Dan nog is het erg tof.
Heb nooit iemand een beat zien drummen, keys zien spelen en zingen.
En ze ziet er leuk uit. Eerlijk doet de muziek me niet zo veel maar wel respect
 
Een half leven.
Ook hier gaan de commentaren trouwens heen en weer over playbacken.
Maar dan zeg ik : playback het maar zo strak.
Succes.
Die dame (net zoals Rachel K Collier trouwens) heeft haar talenten en heel veel energie en tijd gebundeld tot een onewomanshow.
Ik mag er graag naar kijken.
kost inderdaad veel tijd om dit op te zetten en te leren. Rachel K Collier heeft wel tutorials op haar youtube staat hoe je dit opzet in ableton, best interessant om te zien hoe je ableton op die manier kan gebruiken.

Wat betreft die commentaren, die zie ik ook wel aankomen, daarom zeg ik controversieel en met 2 smilies :D :D

Maar dit is wel live gedaan en opgenomen, echter achteraf zijn hier productie truukjes aan te pas gekomen naar mijn mening. Vooraf is het ableton project voorbereid, zodat de effecten en zo via de twister te activeren zijn. Vervolgens wordt dit live gespeeld en opgenomen en live gezongen. Elk spoor wordt op een eigen spoor opgenomen in ableton. Daarna als de video opname klaar is dan worden er nog wat vocal effectjes aan toegevoegd en wordt de stem nabewerkt met effecten.

Dus het is wel live, maar in de uiteindelijke video is er wel enige nabewerking overheen gegaan naar mijn mening om de live opname soundwise nog even een niveau hoger te tillen. Rachel K Collier doet dat volgens mij niet, daar is het compleet live zonder nabewerking and what you hear is what you get.

overigens is neon vines ook een waanzinnige producer, met erg goede daw skills, zij schrijft bijvoorbeeld haar eigen NI Kontakt scripts om bepaalde dingen voor elkaar te krijgen in haar songs. Er staan van haar wel tutorials online hoe zij dingen aanpakt, sommige dingen gaan echt ver en snap ik ook niet hoe ze dat doet in ableton (die ik toch echt enorm goed ken).
 
Laatst gewijzigd:
Welke tijdcode?
Ik heb dat iig niet gezien.
(heb tot 3 minuten gekeken)
Daar was het voor mij overtuigend.
Ik kan er niet te lang naar luisteren. Was al blij dat de kermis dit jaar niet doorging met de speaker richting mijn huis.
Zie wel de hele tijd dingen die echt niet kloppen.

Maar maakt niet uit toch?

Het gaat erom dat mensen het tof vinden en er mee vermaakt worden.
 
kost inderdaad veel tijd om dit op te zetten en te leren. Rachel K Collier heeft wel tutorials op haar youtube staat hoe je dit opzet in ableton, best interessant om te zien hoe je ableton op die manier kan gebruiken.

Wat betreft die commentaren, die zie ik ook wel aankomen, daarom zeg ik controversieel en met 2 smilies :D :D

Maar dit is wel live gedaan en opgenomen, echter achteraf zijn hier productie truukjes aan te pas gekomen naar mijn mening. Vooraf is het ableton project voorbereid, zodat de effecten en zo via de twister te activeren zijn. Vervolgens wordt dit live gespeeld en opgenomen en live gezongen. Elk spoor wordt op een eigen spoor opgenomen in ableton. Daarna als de video opname klaar is dan worden er nog wat vocal effectjes aan toegevoegd en wordt de stem nabewerkt met effecten.

Dus het is wel live, maar in de uiteindelijke video is er wel enige nabewerking overheen gegaan naar mijn mening om de live opname soundwise nog even een niveau hoger te tillen. Rachel K Collier doet dat volgens mij niet, daar is het compleet live zonder nabewerking and what you hear is what you get.

overigens is neon vines ook een waanzinnige producer, met erg goede daw skills, zij schrijft bijvoorbeeld haar eigen NI Kontakt scripts om bepaalde dingen voor elkaar te krijgen in haar songs. Er staan van haar wel tutorials online hoe zij dingen aanpakt, sommige dingen gaan echt ver en snap ik ook niet hoe ze dat doet in ableton (die ik toch echt enorm goed ken).
Ja, ik maak me er niet zo druk om (echt, nep, live, post FX etc.) zolang ik er iets van opsteek of van kan genieten, kijk ik gewoon.
En in deze 2 gevallen (ik heb Rachel haar werk meer bekeken dan Neon tot dusver) is het echt wel een berg talent met veel inzet.
En ze hebben een gat gevuld wat blijkbaar bestond op Youtube. Dus er zijn ongetwijfeld betere artiesten, maar ze weten hun werk goed te promoten en ik kijk er graag naar. Ik kijk overigens ook veel naar Youngr en Jacob Collier (what's in a name) die nog een niveautje hoger staan voor mij qua muzikaliteit, maar die 2 dames hebben het producen zelf ook zeer strak in het snotje.
Niet te lang naar kijken, want je wordt er een beetje 'talenthebberig' van 8~
 
Ik kan er niet te lang naar luisteren. Was al blij dat de kermis dit jaar niet doorging met de speaker richting mijn huis.
Zie wel de hele tijd dingen die echt niet kloppen.

Maar maakt niet uit toch?

Het gaat erom dat mensen het tof vinden en er mee vermaakt worden.
Het maakt niet zoveel uit, maar ik ben wel benieuwd of ik er nog iets van op kon steken.
Ik zoek geen 'welles nietes' op oid. Maar ben benieuwd wat je hoort wat mij dus niet opvalt.
Sta open voor veel, ook voor opbouwende aanwijzingen dat ik iets niet goed hoor / zie :)
 
Back
Top