Live-set op YT: playback of niet?

Hij staat bij die DJ Techtools Midi Fighter alsof-ie een ingewikkelde hersenoperatie staat uit te voeren.
Haha, dat denk ik dus ook. Soms houdt hij in de build-up een knop vast, maar voor hij valt laat hij hem alweer los. 🙄 En hij doet ook praktisch niets met die Akai, terwijl je daarmee clips hoort te triggeren.
 
Ik heb in mijn vroege jaren als producer ook 'live' optredens gedaan maar al snel besloot ik daarna alleen nog als DJ te willen optreden. Je hoeft dan niet onnodig ingewikkeld te doen een je kan je beter richten op het op z'n kop zetten van de zaal. Enige verschil is dat je niet aangekondigd kan worden als 'live' act maar who cares.. hoe 'live' is het eigenlijk nog als alles toch al is voorgekouwd. Ook fijn dat je dan niet alleen muziek van jezelf hoeft te draaien 🙂
 
Nadat ik in Paradiso Orbital had gezien die tijdens de set tegen elkaar stonden te praten een tijdje, geloof ik niks meer van die zogenaamde live electronica acts. Totdat ik deze 4 video's van GusGus zag:

 
Ik zie dat ie zijn Highpass redelijk synchroon gebruikt met wat te horen is.. maar het zou zomaar show kunnen zijn.. Hij kijk idd wel heel moeilijk afentoe alsof ie aan het luchtgitaar spelen is en midden in een solo zit.. :D

Hij heeft verder naast de APCII van Akai een midifighter waar ie van alles aan gehangen kan hebben in Ableton. (Had dit ding aleens geadviseerd).. is super compact en de ledring geeft em qua info ook meerwaarde.
Dat touchding qua app ken ik niet.. maar 'n ipad waarschijnlijk

Wat het ook altijd goed doet in video's.. het micro tweaken aan potjes, Snel, en het liefst in het ritme van de muziek.
In geval van keys spelen. In het ritme van de vibrato heen en weer bewegen op een midiklavier wat op geen enkele manier deze beweging kan vertalen naar iets wat te horen is. :D
 
Laatst gewijzigd:
Gewoon een kekke keytar kopen en daar wat noten op spelen, het hele probleem om het een live-gevoel te geven in één keer opgelost.




lol :D
 
Haha, dat denk ik dus ook. Soms houdt hij in de build-up een knop vast, maar voor hij valt laat hij hem alweer los. 🙄 En hij doet ook praktisch niets met die Akai, terwijl je daarmee clips hoort te triggeren.
Ik denk dat ie z'n hand alvast bij de knop houdt.. en em dan snel indrukt, net voor de nieuwe maat begint.. anders ben je te laat. ;) Hangt ook van je quantisatie instellingen af.

De meerwaarde van de Akai is wel de pots met ledringen. Je kunt die bovenste rij ook snel wisselen tussen het filter en de fx send. Dat zijn wel de interessanste nopjes om mee te spelen ook. En je heb nog 8 extra encoders. Ik vind zo'n APC ook veel beter voor live.. veel duidelijker met die ledringen. De Push 2 kan wel veel meer maar is veel meer productie gericht.. Ook een hoop menudiven bovendien..
 
wat een noobs hier :D
Dit is hoe techno livesets worden gedaan.
De nummers zijn in Live vooropgedeeld in scenes en wat controllers aan filters en synth en fx parameters gehangen.
Muten, unmuten, in-uit faden, met feedback spelen en drops maken.

Denk dat hij lemur op zijn tablet draaid wellicht met Kapture van Plastikman.

Voorbeeld 1:43


 
De nummers zijn in Live vooropgedeeld in scenes en wat controllers aan filters en synth en fx parameters gehangen.
Muten, unmuten, in-uit faden, met feedback spelen en drops maken.

Dat snap ik. Maar dan moet hij die AKAI toch veel vaker gebruiken? Of hij heeft loops van 64 maten ofzo.

Denk dat hij lemur op zijn tablet draaid wellicht met Kapture van Plastikman.
Interessant en dat ken ik allebei niet. Daar ga ik ook naar kijken. Ik vind dit er visueel wel tof uitzien en de set-up is lekker klein.
 
Hij drukt duidelijk een scene in afentoe.. Je ziet een rij pads dan ook even knipperen. Zoals eerder vermeld. Dit indrukken doe je niet op het exacte moment van switchen. En, zolang je nergens aankomt blijft het loopen.
Misschien is het switchen naar andere scene's en de tweaks op de potjes wel live maar er is veel in geprogrammeerd.. dus er is sowieso veel playback.

Zat nog even te kijken of ie misschien iets als een reapeter op z'n hi-hats gebruikte. hij leek dat met die potjes op de APC te doen maar waarschijnlijk speelt ie dan met z'n fx settings.. dat hoorde ik ook 'n keer passeren. En ik hoorde ook hat rolls zonder dat ie eraan zat. Op sommige drumcomputers kun je dit wel gewoon selecteren trouwens.. misschien is er ook wel een VST die deze mogelijkheid bied.. of gewoon via een multi-tap delay ofzo??

Dat Lemur is idd wel te gek ja. Helemaal te customisen qua layout op 'n iPad. Je moet daar wel Ableton Suite voor hebben dacht ik aangezien het MaxForLife behoefd.

Dit zijn dan wel kleine shortcuts maar voor live maak je dan grotere natuurlijk. :)


 
Laatst gewijzigd:
Hij drukt duidelijk een scene in afentoe.. Je ziet een rij pads dan ook even knipperen. Zoals eerder vermeld. Dit indrukken doe je niet op het exacte moment van switchen. En, zolang je nergens aankomt blijft het loopen.
dit is inderdaad hoe je live speelt voor electronische muziek met ableton, je zet al je patterns in de session view vooraf klaar en dan trigger je de row of een pattern helemaal apart en je kunt aangeven in ableton dat die dat bijvoorbeeld in sync moet activeren per bar (of 4 bar of meer). De midi fighter twister die gebruik ik ook en dat is inderdaad hoe je die live instelt. De ipad configuratie kun je tegenwoordig met Touchable doen, dan hoef je zelf nog nauwelijks iets te programmeren. Werkt echt goed voor live om dat erbij toe te voegen. Daarom zeg ik ook steeds, de voorbereiding en oefening van je liveset is essentieel als je live wil gaan.

Ik heb nog wel een oude tryout voor 1 van mijn live optredens online staan, hierin had ik 1 verticale row opgeofferd voor de sample effecten, de rest was VST's. Hierin maak je dan live een keuze tussen wanneer je de rows activeert en vervolgens mix je de patterns van je volgende song 1 voor 1 door je bestaande nummer heen om zo de mashup live te maken.

Deze tryout was 1 van de mashups in de liveset voor een trance party waarin de duitse trance muziek uit de jaren 90 centraal stond. Daarvoor had ik trance klassiekers uit die periode opnieuw ingespeeld en nieuwe versies van gemaakt voor live. In deze video hoor je een mashup van de 2 klassiekers Lunatic Asylum - The Meltdown en Vernon - Vernon's Wonderland:


de 2e had ik even snel een voorbeeld voor een ableton workshop in mijn studio gemaakt van push universal nation en ayla/


de 3e is een stukje uit 1 van de ambient achtige 303 sets, waarin ik de roland aira serie gekoppeld heb aan ableton session view (dus mix van hardware en vsts)


de 4e is meer een soort test van hoe je tracks maakte op de push en 1 van die nummers is ook in de trance party 90 set gekomen.
 
Laatst gewijzigd:
wat een noobs hier :D
Dit is hoe techno livesets worden gedaan.
De nummers zijn in Live vooropgedeeld in scenes en wat controllers aan filters en synth en fx parameters gehangen.
Muten, unmuten, in-uit faden, met feedback spelen en drops maken.

Denk dat hij lemur op zijn tablet draaid wellicht met Kapture van Plastikman.

Voorbeeld 1:43



Allemaal gebakken lucht kleren van de keizer maar de massa vreet het
 
Ge-sequenced is eigenlijk toch allemaal playback?
Of je nou een midi track die een synth afspeeld start of een frans bauer bent die zijn orkest band aanzet.

Voor een groot deel, inderdaad. Als je er een soort live-jam van maakt, dan zou je kunnen zeggen dat het spelen is, in zekere zin. Maar ik denk dat tegenwoordig een publiek daar niet wakker van ligt, over dit soort nuances.
 
Dit staat van begin tot eind gewoon op USB en een beetje mimic voor de leuk.

Zeker niet. Zo staan alleen pro's met live-apparatuur (of er zit iemand onder z'n glazen tafel):

Screenshot 2021-08-29 at 22.14.56.png
 
2 dingen die me opvallen.
1. Goed playbacken (dus echt doen wat je in 1,5 uur zou hebben gedaan) is veel moeilijker dan iets 'live' spelen. (mits je weet wat je doet)
Ik spreek uit ervaring. We moeten af en toe playbacken met de band voor een video. Manmanman. Dat is echt verrekte lastig.
Zeker als de camera er op staat en niet een publiek wat je in vaag knipperlicht onder invloed ziet bewegen.

Dus als je je set goed voorbereidt en structureert, dan denk ik dat je hem makkelijker live speelt dan 1,5 uur voor spek en bonen staat te draaien aan wat knoppen (geheid dat je dan meer fouten maakt).
Het lijkt erop dat de beste man dit vaker doet (i.i.g. bestaat z'n kanaal al 9 jaar) en weet waar hij mee bezig is qua muziek 'draaien'.

2. Met deze multi cam setup is het waarschijnlijk dat ze alle beelden achteraf hebben moeten syncen met de audio opname.
Dat is verrekte veel werk en het is niet onwaarschijnlijk dat ze daarbij vooral op 'lijkt het wat' gelet hebben in de montage.
Ik was er niet bij, maar weet (ook uit ervaring) dat dat erg lastig is (met drone shots zelfs onmogelijk) en het zal me niets verbazen dat ze af en toe shots hebben moeten vervangen door 'iets anders' wat ook gefilmd was omdat het echte shot net niet lekker was qua framing, focus etc..

Ik was er niet bij en vraag het me ook wel eens af bij dergelijke 'live' opnames (cercle is er ook goed in) en dan gaan de commentaren vaker over 'wel of niet echt' dan over de set zelf, maar waar het jou volgens mij om gaat (Rutger) is dat dit voor de toeschouwer volgens mij heel geloofwaardig overkomt.
En dan is 'live' natuurlijk altijd een soort van hybride live.
Je gaat niet elke kick met de hand inrammen zoals een drummer dat doet, dus 100% 'live' is het sowieso niet.
Zo'n setup als deze lijkt mij compact genoeg om mee te sjouwen en uitgebreid genoeg om te kunnen entertainen EN in te kunnen spelen op wat er gebeurt in de zaal.
 
2 dingen die me opvallen....
.... gebeurt in de zaal.

Interessant verhaal (zonder sarcasme).

Waar mijn grootste bezwaar in zit, is je video "NTO Live...." noemen. Ik vind dat je dan de kijker op het verkeerde been zet en de term 'live' uitholt, door dit live te kunnen noemen.

Is Foo Fighters live als ze hun gitaar-parts gesampled hebben, dan aan de knoppen draaien en het zo live noemen?
 
Back
Top