Live-set op YT: playback of niet?

ach, tenzij je met een band volledig live speelt is het nooit live. Alles wat je met sequencers aanstuurt is vooraf ingeprogrammeerd. Dat is nou eenmaal deze tijd. Maar dat is toch ook niet erg lijkt me, het is 2021 en je hebt geen live set door wat wavjes of midi patterns aan elkaar te plakken. Dat beeld klopt niet, het is enorm veel werk vooraf om je sets te maken en live uit te kunnen voeren.

Live is dan meer dat je inspeelt op het publiek met het kiezen van je vooraf ingespeelde midi of audio patterns, de lengte van je patterns tijdens je set, de opbouw, de enorme hoeveelheid midi controllers die je toegekend hebt en volledig uit je hoofd kent zodat je live daar je ding mee kunt doen en ga zo maar door.

En als je echt zelf wel kunt spelen dan kun je er altijd voor kiezen om de melodie lijnen zelf live te spelen met een midi keyboard dat je meeneemt, zo deed ik het wel.

Ik moet zeggen dat ik meer plezier uit mijn live sets via de sequencers haalde dan toen ik nog toetsenist in een live band was. Dat vond ik veel saaier, met de sequencer vond ik het veel harder werken omdat je dan verantwoordelijk bent voor het totaal plaatje.
 
Dat is anders dan dat ik vind, maar ik had het zo niet bekeken en snap je punt.

Maar keek je er dan ook altijd zo bij alsof je elk moment van 6 hoog een volwassen vent van z'n brommer kon spuiten?
 
Ik denk dat ieder optreden wel z'n hoogtepunten kent.. :D Maar idd.. als die tafel niet van glas was zou je bijna denken dat er een bepaalde job onder die tafel gaande is. (ik moet ineens aan een fragment uit Police Academy denken....)
 
Interessant verhaal (zonder sarcasme).

Waar mijn grootste bezwaar in zit, is je video "NTO Live...." noemen. Ik vind dat je dan de kijker op het verkeerde been zet en de term 'live' uitholt, door dit live te kunnen noemen.

Is Foo Fighters live als ze hun gitaar-parts gesampled hebben, dan aan de knoppen draaien en het zo live noemen?
Ja die snap ik.
Ik reageerde vooral op de vraag of het playback is, of dat hij ‘live’ het geluid enigszins beïnvloedt.

Daar was het Rutger volgens mij ook om te doen in het kader van z’n optreed ambities.

Wat ‘live’ nog betekent in de setting van elektronische muziek kunnen we veel van vinden.

Ik maak soms ook gebruik van backing tracks in de band, omdat we gewoon niet de handen hebben om alles in 1x neer te zetten.
De rest is wel live en het is geen playback. Als de iemand iets aanslaat, horen we dat allemaal.
Volgens mij is die lijn best vaag en zit er veel tussen een orkest met tig muzikanten en een DJ zonder enige invloed op welke noten er gespeeld worden.
Waarbij een set als deze voor mij nog wel live is. Je kiest sequences. Speelt met effecten, mute delen en kunt (doe je waarschijnlijk niet) zelfs nog wel wat extra’s inspelen.
Veel meer kun je volgens mij niet verwachten van een eenmansshow.
Er zijn er maar weinig (waarvan ik het bestaan weet) die het talent hebben om dat echt live te doen.
Youngr schiet me zo te binnen. Die speelt veel live en loopt het dan.
 
Als ik t moest doen, maschine aan en synths tweaken “live”
100 % Playback krijg ik stenen kloten van. Serieus.
Doet me denken aan madonna op
Werchter. Dan denk ik al snel
“Wat sta ik hier in godsnaam in t publiek te doen”
 
Het lijkt erop dat de beste man dit vaker doet (i.i.g. bestaat z'n kanaal al 9 jaar) en weet waar hij mee bezig is qua muziek 'draaien'.
Dit is een grootheid in het genre ja. En hij vliegt hier de hele wereld mee over. Wil ik ook! 😁

Maar waar het jou volgens mij om gaat (Rutger) is dat dit voor de toeschouwer volgens mij heel geloofwaardig overkomt.
Dat is het hele punt. Ik wil het mezelf niet meteen te moeilijk maken, maar ook niet helemaal vals spelen. Daarom spreek zo'n kleine set-up als dit me ook erg aan.
En dan is 'live' natuurlijk altijd een soort van hybride live.
Precies en dat het er visueel ook een beetje leuk uitziet. Met een kleine synth of drumcomputer ernaast voor het live-gevoel. En dan veel grote gebaren, voor het plaatje. Zo zie ik het in elk geval voor me. En op termijn ook toffe videobeelden om een complete sfeer neer te zetten.
 
Daarom zeg ik ook steeds, de voorbereiding en oefening van je liveset is essentieel als je live wil gaan.
Ik knoop het in mijn oren. En ik mag pas in mei, maar je hebt gelijk. Binnenkort stel ik mezelf een deadline en dan mag ik even geen nieuwe tracks afmaken. Dan steek ik mijn tijd eerst in de live-set 👍

Ik heb nog wel een oude tryout voor 1 van mijn live optredens online staan, hierin had ik 1 verticale row opgeofferd voor de sample effecten, de rest was VST's. Hierin maak je dan live een keuze tussen wanneer je de rows activeert en vervolgens mix je de patterns van je volgende song 1 voor 1 door je bestaande nummer heen om zo de mashup live te maken.
Die video's zijn heel interessant, dank daarvoor! Ook voor je eerdere bijdrages over dit onderwerp. Ik houd een Google Doc bij waarin ik waardevolle tips plak 👍
 
Ik knoop het in mijn oren. En ik mag pas in mei, maar je hebt gelijk. Binnenkort stel ik mezelf een deadline en dan mag ik even geen nieuwe tracks afmaken. Dan steek ik mijn tijd eerst in de live-set 👍


Die video's zijn heel interessant, dank daarvoor! Ook voor je eerdere bijdrages over dit onderwerp. Ik houd een Google Doc bij waarin ik waardevolle tips plak 👍
mei is best wel snel als je nu nog moet beginnen met het opzetten van een live set in een daw en live setup waar je nu nog geen echte ervaring in hebt. Ik zou als ik jouw was een doel stellen dat je in 1 week 1 van je nummers omzet naar ableton, zodat je die live kunt spelen en neem dan je live performance voor jezelf op video op zodat je dit zelf terug kunt kijken (dat deed ik ook altijd voor mijzelf zodat ik naadloos wist waar ik de fout in ging of dingen kon verbeteren / veranderen). Ik ben ervan overtuigd dat na het gereed maken van 1 nummer voor een live set je precies weet wat je nodig hebt voor je live set (hardware en midi controller setup), hoeveel werk het per nummer is om dit gereed te maken, waar je nog kennis op moet doen in ableton live en hoeveel tijd je nodig hebt om de liveset soepel over te laten komen zodat jij ook naar boven kan kijken in extase tijdens je set :D

Dus concreet:
- kies 1 van je nummers die je live wilt gaan brengen
- zet deze om naar session view (clips dus) in ableton (hier komt je eerste beslissing al, ga je alles via audio clips doen of via midi, voor het eind resultaat maakt het niets uit)
- Color en name coding van je clips en lanes (belangrijk voor live zodat je naadloos weet wat wat is
- Opzetten van je effect chains per instrument lane (de verticale lanes) en die koppelen via mapping aan je midi controllers (moet een logische keuze zijn)
- 1e oefening van je live performance
- tweaken op basis van het resultaat
- opnieuw oefenen.

In principe kun je al beginnen zonder hardware voor je liveset door het activeren van je clips met de muis, maar mooier zou het zijn als je bijvoorbeeld een push gebruikt of een andere clip launcher midi controller (zijn er best veel op de markt). Andere optie is touchable te installeren op je ipad en daar je live set mee te controleren. dat werkt ook best goed en dan is alle basis mapping al voor je gedaan.

Als je dit allemaal onder controle hebt, dan moet je nadenken over hoe je je liveset gaat doen, dus stel je moet een live set van 30 tot 45 minuten verzorgen, dan heb je meerdere nummers nodig, hoe ga je dat doen, het meest handige is om meerdere lanes aan te maken en zo pagina gewijs door je nummers heen te gaan, maar dat is niet altijd nodig, soms kan je het ook met dezelfde instrument lanes doen (en als je audio gebruikt kun je zelfs gewoon blokken onder elkaar maken.
 
mei is best wel snel als je nu nog moet beginnen met het opzetten van een live set in een daw en live setup waar je nu nog geen echte ervaring in hebt.
Ik heb in het verleden wel met Ableton gewerkt. Dat was ten tijde van Ableton Live 7, dus helemaal nieuw is het allemaal niet.

Ik zou als ik jouw was een doel stellen dat je in 1 week 1 van je nummers omzet naar ableton, zodat je die live kunt spelen en neem dan je live performance voor jezelf op video op zodat je dit zelf terug kunt kijken (dat deed ik ook altijd voor mijzelf zodat ik naadloos wist waar ik de fout in ging of dingen kon verbeteren / veranderen).

Goede tip!

Ik ben ervan overtuigd dat na het gereed maken van 1 nummer voor een live set je precies weet wat je nodig hebt voor je live set.

Spot on en dat is mijn eeuwige valkuil. Ik denk altijd alles van tevoren tot in detail uit. En als ik dan begin met uitwerken loopt het nooit zoals gepland 😮 Kortom: ik moet gewoon beginnen. Dank je voor de reminder.

Dus concreet:
- kies 1 van je nummers die je live wilt gaan brengen
- zet deze om naar session view (clips dus) in ableton (hier komt je eerste beslissing al, ga je alles via audio clips doen of via midi, voor het eind resultaat maakt het niets uit)
- Color en name coding van je clips en lanes (belangrijk voor live zodat je naadloos weet wat wat is
- Opzetten van je effect chains per instrument lane (de verticale lanes) en die koppelen via mapping aan je midi controllers (moet een logische keuze zijn)
- 1e oefening van je live performance
- tweaken op basis van het resultaat
- opnieuw oefenen.

Ja, baas 😁

In principe kun je al beginnen zonder hardware voor je liveset door het activeren van je clips met de muis, maar mooier zou het zijn als je bijvoorbeeld een push gebruikt of een andere clip launcher midi controller (zijn er best veel op de markt).

Ik denk dat het die Akai wordt. Maar in eerste instantie doe ik het gewoon met de muis, om erin te komen.

Je hele bijdrage gaat weer in mijn Google Docs document. Dank! 👍👍👍
 
mei is best wel snel als je nu nog moet beginnen met het opzetten van een live set in een daw en live setup waar je nu nog geen echte ervaring in hebt. (...) - opnieuw oefenen. (...) Als je dit allemaal onder controle hebt

Even los van de discussie wat live is en wat niet, en los van de manier hoe je het gaat doen: het belangrijkste is dat je straks bij je optreden alles onder controle hebt. Ik denk dat dit voor elk optreden het geval is, ook als je bijvoorbeeld met een "ouderwetse" band speelt. Alles wat je "moet" doen is eigenlijk een automatisme geworden. Ten allen tijden weet je wat gaat komen en heb je controle over de situatie. Klinkt alsof er dan geen ruimte meer is voor enige spontaniteit, maar het tegenovergestelde is waar. Wanneer je alles in de vingers hebt hoe je optreden verloopt qua gear en continuïteit hebt, dan creëer je juist ruimte voor interactie met het publiek en alles wat niet vaststaat in het "script" van je optreden. Je hebt dan ook de ruimte om zelf van het optreden te genieten, ook belangrijk.
 
Het belangrijkste is dat je straks bij je optreden alles onder controle hebt.
Dat is dus precies wat ik wil en daarom heb ik ook geen moeite met stukken playbacken. Als ik met stress het podium op ga heb ik er geen lol in en later kan het altijd beter en uitgebreider 👍

Ik wilde trouwens ooit lang geleden bij een optreden een synthpartijtje live inspelen. Maar ik sloeg helemaal dicht en herinnerde zelfs de beginnoot niet meer, auw! Dat was wel een goed leermoment.
 
Dit is een grootheid in het genre ja. En hij vliegt hier de hele wereld mee over. Wil ik ook! 😁


Dat is het hele punt. Ik wil het mezelf niet meteen te moeilijk maken, maar ook niet helemaal vals spelen. Daarom spreek zo'n kleine set-up als dit me ook erg aan.

Precies en dat het er visueel ook een beetje leuk uitziet. Met een kleine synth of drumcomputer ernaast voor het live-gevoel. En dan veel grote gebaren, voor het plaatje. Zo zie ik het in elk geval voor me. En op termijn ook toffe videobeelden om een complete sfeer neer te zetten.
Nou, dan klopt dat gevoel wel dus.
Ik denk dat die combinatie goed werkt. Zo'n APC met een ableton set.
Veilige backbone en vrijheid om 'echt' wat te veranderen.

Ik moet er niet aan denken om live met m'n 3 synths en 707 elk nummer echt te moeten opbouwen voor 1,5 uur lang.
Veel te veel dingen die mis kunnen gaan.
Misschien als het dagdagelijks werk wordt (en vanzelf gaat). Maar daarvoor zitten er teveel wisselingen in de dingen die ik maak.

Ja, dat video hoort er wel een beetje bij tegenwoordig.
Kan gewoon statisch met 2 gopro's oid op een statief.
 
Zo heb ik jaren geleden Tiesto een dj set zien playbacken.
Hij draaide in een andere tent en ik dacht ga toch eens keer kijken toen ik klaar was.
Werd weleens gezegd dat het een broodje aap verhaal is maar stond er met mijn neus bovenop
 
Hehe.. klaus schulze.!!
Ik kom nog uit die tijd ,dat ik zijn muziek luisterde en naar wat optredens ging.
En er was zelfs een relletje om hem ,wat zelfs het nieuws haalde.
Namelijk achter het podium stond een grote meer sporen taperecorder te draaien , met het hele optreden.
De vraag was toen of het wel live was , of dat je gewoon een opname luisterde
 
Hehe.. klaus schulze.!!
Ik kom nog uit die tijd ,dat ik zijn muziek luisterde en naar wat optredens ging.
En er was zelfs een relletje om hem ,wat zelfs het nieuws haalde.
Namelijk achter het podium stond een grote meer sporen taperecorder te draaien , met het hele optreden.
De vraag was toen of het wel live was , of dat je gewoon een opname luisterde
Hahahahahahahahahaha
Dus zelfs toen was het al een issue.
 
Back
Top