Korg: OPSIX

09jafgguj0b41.jpg


Een nieuwe FM bak van Korg. Meer info is nog niet bekend.
 
En blijkbaar nu een MK2
Als ik een synth koop dan brengen ze een jaar later de MKII (of whatever de volgende versie is) uit blijkbaar.
Waldorf Quantum, nu Opsix...
binnenkort dus een de Analog Rytm MKIII en de Bass Station 3

Hij oogt voor mij vrijwel identiek, en ik lees ook niet echt iets wereldschokkends qua features.
Hopelijk (net als met de quantum) wat overlap in firmware updates zodat we ook met de oude opisx nog een tijdje kunnen genieten van updates.
 
Laatst gewijzigd:
Als ik een synth koop dan brengen ze een jaar later de MKII (of whatever de volgende versie is) uit blijkbaar.
Waldorf Quantum, nu Opsix...
binnenkort dus een de Analog Rytm MKIII en de Bass Station 3

Hij oogt voor mij vrijwel identiek, en ik lees ook niet echt iets wereldschokkends qua features.
Hopelijk (net als met de quantum) wat overlap in firmware updates zodat we ook met de oude opisx nog een tijdje kunnen genieten van updates.
In 1982 werden eerst de Juno 6 en toen de Juno 60 uitgebracht, 1984 de Juno 106 en in 1986 de Alpha Juno. Vier Juno's in vier jaar.
 
Als ik een synth koop dan brengen ze een jaar later de MKII (of whatever de volgende versie is) uit blijkbaar.

Tja, korg is bezig zeg. Nu ook een nts 1 mk2, PaAS mk2 en een nts 3. Hoeveel mk's komen er nog voor namm ?!
 
Cool en midi 2.0 en PolyAT // MPE.
Wellicht leuk met de keystage.
Ja, ik ben ook benieuwd wanneer die Keystage eindelijk eens geleverd gaat worden. In de US zijn ze inmiddels beschikbaar begreep ik.
 
Die modules vind ik toch wel heel sexy.
Het is op het moment wel heel verleidelijk mijn Reface DX te vervangen voor een opsix module.
 
ik vind het vooral grappig hoe "history repeats itself"
Na de analoge revival een overvloed aan FM en wavetable synth.

Moet eerlijk zeggen dat ik hier behoorlijk genoeg aan analoog, hybrides en digitaal heb.

Anyhow FM is wel baas kwa klank opties.
 
FM heeft hier altijd wel deel uitgemaakt van mijn setup, zij het in bescheiden mate.
Mijn studio begon met een CS6x waar ik een DX bordje instopte. Vervolgens een G2 engine waar ik wel DX patches mee nabouwde.
Daarna kwam er een Reface DX en recent een Iridium die o.a. in staat is tot 6 op FM.

De opsix heeft mij altijd bekoord, maar in de vorm die er was kon ik de verleiding weerstaan.
Voor de SE heb ik geen ruimte meer, maar deze module kan ik wel kwijt, zeker als ik de Reface DX van de hand doe.
Ik ga mij er weer eens lekker in verdiepen.
 
Ik heb een TG77 in mijn rack hangen, dat is wel een FM beest. Maar de Opsix is een stuk toegankelijker en moderner, de TG77 is echt Yamaha op zijn taaist. Wel een mooi ding overigens maar een externe editor is wel echt noodzaak tenzij je extreem masochistisch bent ingesteld.
 
Een vraagje voor de Opsix bezitters.

Wat is de kwaliteit van de toetsen?
De keuze voor de Opsix is inmiddels gemaakt, maar ik ben er nog niet uit of het de module of de versie met toetsen moet worden.
Mijn overweging is dat ik met de toetsenversie niet nog andere apparatuur of aan te zetten, maar snel aan de gang kan.
Geen heel heikel punt, maar als de kwaliteit van de toetsen bagger is dat wel een belangrijke factor in de overweging.

Mijn ervaring met Korg toetsenborden is dat ze vaak een zekere 'taaiheid' hebben die mij niet erg bevalt.
Bij de Minilogue XD ervaar ik dat wat minder en is het acceptabel. Aangezien de Modwave en Wavestat dezelfde formfactor hebben zijn ervaringen van die bezitters ook welkom.
Ik kan mij voorstellen dat @quifster er wel iets over te zeggen heeft.
 
Een vraagje voor de Opsix bezitters.

Wat is de kwaliteit van de toetsen?
De keuze voor de Opsix is inmiddels gemaakt, maar ik ben er nog niet uit of het de module of de versie met toetsen moet worden.
Mijn overweging is dat ik met de toetsenversie niet nog andere apparatuur of aan te zetten, maar snel aan de gang kan.
Geen heel heikel punt, maar als de kwaliteit van de toetsen bagger is dat wel een belangrijke factor in de overweging.

Mijn ervaring met Korg toetsenborden is dat ze vaak een zekere 'taaiheid' hebben die mij niet erg bevalt.
Bij de Minilogue XD ervaar ik dat wat minder en is het acceptabel. Aangezien de Modwave en Wavestat dezelfde formfactor hebben zijn ervaringen van die bezitters ook welkom.
Ik kan mij voorstellen dat @quifster er wel iets over te zeggen heeft.
zeker kan ik daar wat over zeggen, dat toetsenbord is waardeloos, alleen geschikt voor het maken van je sounds, absoluut niet voor serieus spel. Ik zou dan de module nemen met een goed keyboard erachter, tenzij je veel aan sound design gaat doen, dan is dat toetsenbordje wel handig.
 
tenzij je veel aan sound design gaat doen, dan is dat toetsenbordje wel handig.

Aan jou heb ik ook niks. ;)

Bedankt voor de jullie bevindingen. :okdan:
Op het moment neig ik naar de module boven mijn Iridium. Dat vind ik een fijn toetsenbord en kan ik tevens gebruik maken van de polyfone aftertouch.
Nieuwe meningen zijn nog steeds welkom, maar met deze informatie heb ik weer even iets te overdenken.
 
Met de toetsen is het best een groot ding en voegt niet echt iets toe tenzij je geen ander keyboardje hebt. Kwaliteit is zo zo..


Ik zou idd voor de module gaan als je al een fijne hebt staan
 
Ik heb ook een opsix met keys.
Ik vind die hele opsix als een speelgoed keyboardje aanvoelen. keys ook.
Heel licht plastic allemaal.

maar dat is ideaal voor op schoot lekker sound-designen! en daarvoor heb ik de keys erop ook gewoon nodig. ze zijn prima daarvoor... ik zoek geen piano ervaring in dit apparaat.
En de synth zelf is waanzinnig. zit heel veel onder de motorkap.
Geen kwaad woord van mij, fantastische synth... inclusief plastic speelgoed keyboardje feel.
 
ik heb de modwave mk2, maar niet heel veel andere toetsen aangeraakt op mini keys na nog dus moeilijk om er een cijfer aan te hangen, ze zijn niet bijzonder zwaar of licht en die taaiheid waar je het over hebt voel ik zelf iig niet.
wat mij betreft is er prima op te spelen alhoewel ze ook zeker niet van hoge kwaliteit aanvoelen, denk dat het een beetje afhangt wat je gewent bent/fijn vind

als je al een keyboard hebt wat je fijn vind/gewent bent en dat wel aftertouch heeft + de extra kabel je niet uit maakt zou ik zeggen pak de module, als je voor het gemak wil gaan en je geen ruimte gebrek hebt pak de keys.
of als je het geld hebt kun je voor de SE versie gaan, deze heeft wel aftertouch/release velocity
 
Back
Top