Objectief luisteren heb ik over het algemeen geen moeite mee. Uiteraard verschilt de sound alleen al wanneer Pro 3 de ladder filter gebruikt. Die heeft de pro 2 gewoon niet

. Andersom kan de pro 2 natuurlijk de oscs splitten over de filters, wat de Pro 3 weer niet kan o.a.
Zitten zeker vette sounds tussen man

. Een aantal van de distorted patches zijn zeker tof. Zeker later in de demo maak je echt een paar hele dikke sounds. Veel patches in je demo zijn inderdaad verre van braaf!
Maar toch vind ik een groot deel doffig klinken. Kan dit denk ik ook bewijzen met een Spectral analyser. Best wel duidelijk namelijk. Ik had ditzelfde met de Tempest. Het had vaak een soort sluier over de sound. Die sound op 4:32 en nog een aantal sounds heb je de filter denk ik verder open staan dus dan komt er wat meer high end naar voren. Die sounds op 11:40 12:20 zijn nog het beste in dit opzicht. Klinken erg erg dik! Hier zit ook, net als veel demo's van pro-3 ook een stereo delay op. Dat helpt uiteraard ook wel. Op sommige stukken gebruik je een mono delay waardoor de boel wat muffig/doffig wordt. Je stukje op 10:00 en die van 7 op de perfect circuit demo vind ik overigens echt gigantisch verschillend qua impact en high-end. Ook hier klinkt de pro-3 meer high-end, helderder. Ik kan er geen beter woord voor bedenken. Sowieso die hele korte delay in de perfect circuit demo en wat ie er mee doet blijf ik insane vinden. Effecten klinken ook van iets hogere kwaliteit op de pro 3.
Ik luister met high end Focal Elegia headphones overigens.
Al met al denk ik dat, gek genoeg, de Pro 3 wat meer digitale kwaliteiten heeft qua high-end. De ladder filter is voor mij ook een flinke plus. En de layout van het ding springt er voor mij ook uit.
Begrijp me niet verkeerd hoor, wat ik al zei, in je demo zitten meerdere sounds die ik erg tof vind en die zeker dik klinken. Maar ik heb hetzelfde als met de Tempest en hetzelfde toen ik de Pro-2 aan het overwegen was. Iets aan de sound bevalt me niet. Wat ik dus enkel als doffig kan omschrijven, maar wat niet geheel de lading dekt.
Zou zomaar kunnen dat ik een beetje bias heb, omdat ik vrij snel al enthousiast werd van de pro-3, maar aan de andere kant heb ik dit enthousiasme niet gehad met de pro-2 5 jaar geleden in mijn zoektocht naar een hardware synth.
Ben het met je eens dat je op beide apparaten soortgelijke sounds kunt toveren, maar ik weet ook zeker dat je op beide sounds kunt ontwerpen die de andere nooit kan maken. Enkel op basis van de architectuur alleen al.
Super bedankt voor je mooie demo ook

Waardeer ik zeer. Had er zomaar voor kunnen zorgen dat ik naar een tweedehands pro2 was gaan zoeken

Thanks!