DSI Pro 3

[h=2]
Pro_3_Front_Angle_812393-1208a6e2fe6e1ba08feee79c1561d347.jpg

Product Description[/h] [h=3]A Three-Generation Legacy[/h]
The Sequential Pro 1 and Pro 2 mono synths achieved nearly legendary status in their time. So it was only natural that we build on their strengths with an even more worthy successor. Enter the Pro 3, Sequential’s 2-VCO + wavetable mono/paraphonic synth - a new benchmark for raw sonic power and unrivalled versatility. [h=3]The Power of 3[/h]
The Pro 3 boasts three oscillators, three vintage filters, three LFOs, four loopable envelopes, a massive 32-slot mod matrix, and an 16 x 16 x 4 sequencer. Throw in dual digital effects and four control voltage ins and outs, and you’ve got a hugely powerful instrument that’s as exciting to program as it is to play. [h=3]A Next-Generation Classic[/h]
The Pro 3 is a hybrid of solid, old-school analog synthesis paired with versatile digital technology. Its two voltage controlled oscillators provide warmth and presence while its third wavetable oscillator provides digital edge and grit. With 32 tables of 16 waves each and wave morphing, tonal possibilities are immense. Tuned feedback with grunge, and analog distortion deliver industrial-grade nastiness on demand. [h=3]Three Filters Based on Vintage Designs[/h]
At the heart of the Pro 3’s ballsy sound are its vintage-style filters. Filter 1 is a 4-pole lowpass design based on the Prophet-6 filter. Filter 2 is a classic transistor ladder filter with optional resonance compensation to preserve its low-end punch. Filter 3 is a classic 2-pole, state-variable design based on the OB-6 filter that can be continuously varied between lowpass, notch, and high-pass operation, with an optional band-pass mode. An additional Drive control provides still more punch when you really want to get down and dirty. [h=3]Expressive Sequencing[/h]
Possibly the Pro 3’s most powerful performance tool is its sequencer. With 16 tracks, 16 steps, and 4 phrases, it features both real-time and step input, ratcheting, variable gate and sequence lengths, multiple playback modes, and paraphonic operation. It also syncs to MIDI clock and external audio input, and inputs/outputs control voltages. In addition to notes, sequence tracks can control any parameter in the 132-destination modulation matrix. [h=3]Plays Well with Modulars[/h]
The Pro 3’s flexible architecture opens the door to not only processing external audio, but also to interfacing with modular synths through its 4 rear-panel control voltage inputs/outputs and a dedicated gate output. Control voltages can be assigned and routed from within the modulation matrix and can run at audio rates for extreme modulation effects. Some of the many parameters that can be sent to the CV outputs include oscillators, LFOs, envelopes, and sequencer tracks, allowing the Pro 3 to become the central hub of a modular or multisynth setup. [h=3]Effects, Envelopes, LFOs, an Arpeggiator, and Extreme Modulation[/h]
The Pro 3’s Effects section provides delays, reverbs, time-domain effects such as chorus/phasing/flanging and more. There are four loopable five-stage envelope generators, three syncable LFOs with slew and phase offset, a full-featured arpeggiator, and a 32-slot modulation matrix with dozens of modulation sources and over a hundred destinations. [h=3]Monophonic and Paraphonic Operation[/h]
The Pro 3 was designed to be a super-powerful monosynth, but it is also a versatile 3-voice paraphonic synth. This makes playing 3-note chords not only possible, but with creative use of effects and some per-oscillator modulation, mind-blowingly expressive.
Put all of this sonic power in a three-octave, semi-weighted keyboard with velocity and channel aftertouch, add backlit pitch and mod wheels and a location-sensitive touch slider, and you’ve got one of the most inspiring synths ever made. [h=3]Features[/h]
  • Two analog, voltage-controlled oscillators
  • One DSP-based digital oscillator
  • Analog oscillators produce three classic wave shapes: (triangle, saw, pulse) with variable shape modulation/pulse width on each
  • Digital oscillator produce 32 digital wavetables of 16 waves each with wave morphing, plus classic wave shapes (sine, triangle, saw, variable-width pulse) and super saw
  • Digital oscillator 3 can function as an LFO for complex wavetable-based modulation
  • White noise generator
  • Hard sync, per-oscillator Glide, Oscillator Slop
  • 3-voice paraphonic mode with individually-gated envelopes per oscillator
  • Three classic filter types
  • Filter 1 is a 4-pole, 24 dB per-octave, Prophet-6 low-pass filter
  • Filter 2 is a classic, 4-pole, 24 dB per-octave, transistor ladder filter with optional resonance compensation
  • Filter 3 is a 2-pole, 12 db per-octave, OB-6 state-variable filter. It can be continuously varied between low-pass, notch, and high-pass operation, with an optional band-pass mode.
  • Three syncable LFOs with phase offset and slew per LFO
  • Five waveshapes: triangle, saw, reverse saw, square, and S&H
  • Four ADSR envelopes with delay (Filter, VCA, and two Auxiliary envelopes)
  • Envelopes freely assignable to multiple modulation destinations
  • All envelopes can repeat/loop
  • Tuned feedback with Grunge for extra-aggressive tonal destruction
  • Programmable analog distortion
 

Attachments

  • Pro_3_Back_812393-b59a9c1618a8ef15fb0fa6af521419ef.jpg
    Pro_3_Back_812393-b59a9c1618a8ef15fb0fa6af521419ef.jpg
    20,5 KB · Bekeken: 303
  • Pro_3_Hero_812393-a18bf86919d55cb8df36c577b3298caa.jpg
    Pro_3_Hero_812393-a18bf86919d55cb8df36c577b3298caa.jpg
    40 KB · Bekeken: 308
Ik heb wat demo's geluisterd en specs bekeken, maar ik zie weinig voordelen tov een Pro2 behalve het extra filter.
Pro2 kan je veel meer mee volgens mij. Een osc meer, een lfo meer, flexible filter routing, de character sectie, lin fm, am, 4 delays, betere knoppen... Mis ik iets?

Ik vind het toch wel erg verschillende synths hoor. Sowieso een flink verschil is dat je van beide effect slots de parameters kan gebruiken in de modmatrix (en dus ook met de sequencer). Ladder filter vindt ik ook wel interessant. Opzet van 2xVCO en 1x wavetables trekt me ook wel.
En, geheel persoonlijk uiteraard, heb ik ooit wel interesse gehad in de pro 2 en er afgelopen dagen ook weer veel naar geluisterd op youtube etc. om eens te vergelijken. Maar het klinkt voor mijn smaak allemaal een beetje te tam. Heb je misschien voorbeelden waar de pro 2 echt kapot geluid maakt? Tot nu toe heb ik her en der wel geluiden uit de pro 3 gehoord waar ik wat mee kan.
 
Zou er misschien nog een desktop van uitkomen ?



Sequential noemt dat ding toch nog steeds DSI ?! >>> https://yo41t1y5gos9jw8f3lptw0xo-wpengine.netdna-ssl.com/wp-content/uploads/2020/01/Sequential-Synth-Comparison-Chart-4.8.pdf
>>>

Het is toch echt Sequential tegenwoordig. Staat er ook met koeienletters op en wordt overal, ook op hun website (die sequential.com heet) ;). Dave Smith praat ook in verleden tijd als ie t over DSI synths heeft in interviews. "back then with dave smith instruments we did..." etc.
 
Ik vind het toch wel erg verschillende synths hoor. Sowieso een flink verschil is dat je van beide effect slots de parameters kan gebruiken in de modmatrix (en dus ook met de sequencer). Ladder filter vindt ik ook wel interessant. Opzet van 2xVCO en 1x wavetables trekt me ook wel.
En, geheel persoonlijk uiteraard, heb ik ooit wel interesse gehad in de pro 2 en er afgelopen dagen ook weer veel naar geluisterd op youtube etc. om eens te vergelijken. Maar het klinkt voor mijn smaak allemaal een beetje te tam. Heb je misschien voorbeelden waar de pro 2 echt kapot geluid maakt? Tot nu toe heb ik her en der wel geluiden uit de pro 3 gehoord waar ik wat mee kan.

De Pro2 kan van superbraaf naar mega agressief. Ik heb in de demo geen sounds gehoord die ik niet met de 2 kan maken, klonk vrij herkenbaar. Noem maar een sound je uit de demo van de 3, wil best proberen die na te maken :P​​​​​​. Ik kan ook wel wat leuke patches uit de 2 ertussen gooien
 
De Pro2 kan van superbraaf naar mega agressief. Ik heb in de demo geen sounds gehoord die ik niet met de 2 kan maken, klonk vrij herkenbaar. Noem maar een sound je uit de demo van de 3, wil best proberen die na te maken :P​​​​​​. Ik kan ook wel wat leuke patches uit de 2 ertussen gooien

Ik heb nog geen demo van pro 2 kunnen vinden waar agressief echt agressief klinkt. Wellicht is het dan distorted, maar alsnog zit er een sluiertje omheen (van wat ik tot nu toe hoor, maar er zijn ook niet erg veel goede demo's te vinden).



Vanaf 7 minuten tot het eind beginnen er een rits geluiden waar ik dingen in hoor die me laten horen dat ik hier wel mee uit de voeten zou kunnen voor machinale techno geluiden :)
Ben benieuwd. Voordat ik besloot de Dominion 1 te kopen heb ik echt veel demo's van pro 2 geluisterd en geen een had het zelfde effect op me zoals Dominion 1 demo's toen. Dominion klinkt echt ontzettend rauw. Ik mis dat bij de pro 2. Bij de pro 3 hoor ik dit wel meer hoewel ik ook best veel tamme / statische demo's hoor. Maar de paar sounds in demo's waar ie over de schreef gaat hebben me wel erg overtuigt van z'n kunnen :)

Oh en deze: https://soundcloud.com/sequential_llc/from-below?in=sequential_llc/sets/pro-3-audio-demos

Ben benieuwd. En als je ook van bestaande demo's weet die de echt rauwe kant van pro 2 laten zien, graag.
 
Laatst gewijzigd:
Sorry voor de spam. Ik kan m'n vorige bericht niet meer aanpassen.

Het verschil wat ik tot nu toe hoor in de demo's is dat de Pro 3 rauwer klinkt en helderder. Pro 2 demo's zijn veelal gesluierd en een tikkeltje dof. En de harde disrted geluiden klinken ook bijna nooit echt rauw rauw. Niet om de pro 2 de grond in te boren. Ik hoor sounds die de pro 2 erg goed doet, maar die zoek ik niet ;)
 
Ok ik ga kijken wat ik kan brouwen. Aangezien die demo vanaf 7 min heel veel verschillende geluiden zijn kan ik het niet precies zo maken maar zal zoiets proberen.

Ben benieuwd :) vooral die robotized delay feedback sounds zijn tof vindt ik. En 'teinde van die SoundCloud Demo. Massive distorted synth lijn met mooie reverb er op. Love it :)
 
Nou komtie hoor :)
https://soundcloud.com/steeboo/pro2aggression/s-BoMWH

Rauwe opnames, geen eq/fx etc, alleen interne fx.

Nou is het natuurlijk met dit soort dingen altijd erg bepalend wat je er in wil horen (als je per se wil dat de pro2 of juist de 3 beter klinkt dan is dat ook altijd zo :)) maar kan me toch moeilijk voorstellen dat je dit allemaal braaf vind. Het zou me niks verbazen als de 3 in veel opzichten hetzelfde klinkt (zelfde curtis en SVF filter, zou me ook niks verbazen als er dezelfde vca's, mixer en feedback etc in zit). Als je nu bijvoorbeeld het laatste fragment vergelijkt met de pro3 soundcloud, dat is beide een wavetable achtige sound, dan vind ik de pro2 zeker niet braver of doffer. Of vergelijk het stukje op 10:00 van mijn demo met het stukje uit youtube op 7:00...
 
Objectief luisteren heb ik over het algemeen geen moeite mee. Uiteraard verschilt de sound alleen al wanneer Pro 3 de ladder filter gebruikt. Die heeft de pro 2 gewoon niet :). Andersom kan de pro 2 natuurlijk de oscs splitten over de filters, wat de Pro 3 weer niet kan o.a.

Zitten zeker vette sounds tussen man :). Een aantal van de distorted patches zijn zeker tof. Zeker later in de demo maak je echt een paar hele dikke sounds. Veel patches in je demo zijn inderdaad verre van braaf!

Maar toch vind ik een groot deel doffig klinken. Kan dit denk ik ook bewijzen met een Spectral analyser. Best wel duidelijk namelijk. Ik had ditzelfde met de Tempest. Het had vaak een soort sluier over de sound. Die sound op 4:32 en nog een aantal sounds heb je de filter denk ik verder open staan dus dan komt er wat meer high end naar voren. Die sounds op 11:40 12:20 zijn nog het beste in dit opzicht. Klinken erg erg dik! Hier zit ook, net als veel demo's van pro-3 ook een stereo delay op. Dat helpt uiteraard ook wel. Op sommige stukken gebruik je een mono delay waardoor de boel wat muffig/doffig wordt. Je stukje op 10:00 en die van 7 op de perfect circuit demo vind ik overigens echt gigantisch verschillend qua impact en high-end. Ook hier klinkt de pro-3 meer high-end, helderder. Ik kan er geen beter woord voor bedenken. Sowieso die hele korte delay in de perfect circuit demo en wat ie er mee doet blijf ik insane vinden. Effecten klinken ook van iets hogere kwaliteit op de pro 3.
Ik luister met high end Focal Elegia headphones overigens.

Al met al denk ik dat, gek genoeg, de Pro 3 wat meer digitale kwaliteiten heeft qua high-end. De ladder filter is voor mij ook een flinke plus. En de layout van het ding springt er voor mij ook uit.

Begrijp me niet verkeerd hoor, wat ik al zei, in je demo zitten meerdere sounds die ik erg tof vind en die zeker dik klinken. Maar ik heb hetzelfde als met de Tempest en hetzelfde toen ik de Pro-2 aan het overwegen was. Iets aan de sound bevalt me niet. Wat ik dus enkel als doffig kan omschrijven, maar wat niet geheel de lading dekt.

Zou zomaar kunnen dat ik een beetje bias heb, omdat ik vrij snel al enthousiast werd van de pro-3, maar aan de andere kant heb ik dit enthousiasme niet gehad met de pro-2 5 jaar geleden in mijn zoektocht naar een hardware synth.

Ben het met je eens dat je op beide apparaten soortgelijke sounds kunt toveren, maar ik weet ook zeker dat je op beide sounds kunt ontwerpen die de andere nooit kan maken. Enkel op basis van de architectuur alleen al.

Super bedankt voor je mooie demo ook :halleluja Waardeer ik zeer. Had er zomaar voor kunnen zorgen dat ik naar een tweedehands pro2 was gaan zoeken :) Thanks!
 
Tsja bij de Tempest had ik dat zeker ook, maar die vind ik persoonlijk echt niet te vergelijken met de pro2, de pro2 klinkt in mijn oren vrij HiFi (en als je wil, kapot zoals in de demo), en de tempest was erg matig qua klank. digitale oscs, envs, fx, alles eigenlijk :)
Hier natuurlijk wel erg de sounds gepushed naar het aggressieve waardoor het hifi karakter minder wordt (ik maak er meestal meer "mooie" sounds mee :)) maar ik hoor toch niet wat jij hoort haha. Zeker die wavetable sound vind ik bij de pro3 zelfs doffer/nasaler :P alleen zit daar een lichte bright reverb op die dat iets omhoog trekt.
Maar geeft niks, is prima als je allebei wat anders vind, geen enkel probleem :luv:
 
Zeker! Smaken verschillen en gehoor ook :) bedoelde overigens de tempest niet direct te vergelijken hoor. Meer als voorbeeld dat ik ook bij de pro 2 enigszins hetzelfde gevoel kreeg.

Denk ook dat onze definities van doffig wellicht iets verschillen.
Bij de pro 3 heb ik 't niet alleen over patches met reverb. Zeker niet zelfs. Hij heeft juist een erg heldere sound. Zeker bij patches met de wave table osc. Wat op zich vrij logisch is. Bij de pro 3 blijft dat hi fi karakter meer overeind ook al gaat ie compleet over de top kapot.

Anyway. De opzet van de synth verschilt al vanaf de osc architectuur (2x vco en wavetable osc VS 4xdco) en eindigt daar niet. Dus op zich niet heel gek dat ie wat anders klinkt toch? :) wat niet direct wil zeggen dat je niet veel soort gelijke sounds met beide kan maken.
 
Pro 2 (en Tempest) meerdere malen gehad maar ik blijf de sound van een "simpele" Evolver echt veel beter vinden. Mijn Poly evolver laat ook de REV2 /P12/OB6/P6 ver achter zich ook qua looks 8) Persoonlijk vind ik de laatste jaren de DSI/Seq gear echt een heel stuk minder geworden. Koop een 2e hands P8 en een desktop Evolver en je bent klaar ;)
 
P3 of 2, Welke je ook neemt, het zijn heerlijke bakken om te tweaken. Super intuitive interface en sequencer (heeft wel een paar updates gekost maar is nu "af" voor mn gevoel) en de 3 lijkt zelfs nog meer hands-on.
Desktop evolver ook gehad vroeger, die vond ik wel leuk maar een heel stuk cleaner. En die interface van de desktop was echt verschikkelijk.
 
Back
Top