Novation Peak

Novation-Peak-Nieuws.jpg


Wooohoooo dikke nieuwe Novation poly-synth met OSCar achtige aandoeningen enzo

Novation Peak (Product Overview by GAK)

The Novation Peak is an eight voiced polyphonic synth. There are three New Oxford oscillators for each voice which utilises two waveform generating techniques and 17 digital wavetables.

The unit features pre and post filter distortion for each voice, as well as a global distortion for the whole synth. Other effects include reverb, delay and chorus and there's also an arpeggiator built in.

There's a fantastic modulation system which offers a 16 slot modulation matrix as well as 16 directly assignable controls on the front panel. There's also the option to connect to other modular systems through the CV modulation input.

The design is perfect if you're looking for a desktop unit and an there's also an optional die-cast aluminium stand than can be purchased separately.

Novation Product Overview

Peak is an eight-voice desktop polyphonic synthesiser with three New Oxford Oscillators for each voice. The oscillators sound completely analogue by being high-quality NCOs (Numerically-Controlled Oscillators), but gain the flexibility of the digital domain with 17 digital wavetables. They can also become a linear FM source using either the analogue-sounding NCOs or digital wavetables – so are able to cross-modulate in a recursive loop.

The synth has a resonant multi-mode analogue filter for each voice, and three distortion points for each voice – pre-filter, post-filter and global – in an analogue signal chain. Peak is capable of receiving polyphonic aftertouch, which puts expression right at your fingertips. Reverb, delay and chorus effects are at one's disposal, and there is also an on-board arpeggiator.

The modulation system puts a 16-slot modulation matrix and 16 direct assignments in the main controls, cleverly arranged for intuitive patch design and sound editing. There are three ADSR envelopes and two LFOs for each voice, and more elaborate movements and secondary ‘via’ assignments are made just a few menu button presses away. In addition, two animate buttons give live performers instant one-touch transformation of patches.

Peak connects to modular systems via a CV modulation input, and has MIDI I/O on five-pin DIN ports, so other MIDI gear can be connected. Via USB, Peak can be plugged into Mac or PC, where unlimited patches can be kept using the Components software.

• Innovative New Oxford Oscillators using two waveform generating techniques: NCOs (Numerically-Controlled Oscillators) and 17 digital wavetables
• Pre-filter and post-filter distortion per voice, plus global distortion. Polyphonic aftertouch and linear FM. High-quality reverb, delay and chorus effects, and onboard arpeggiator
• Extensive modulation system, with 16-slot modulation matrix and 16 direct assignments controlled on the front panel. Three ADSR envelopes and two LFOs per voice, plus animate buttons
• CV modulation input for integration with modular systems
• Compact desktop module design with optional die-cast aluminium stand for positioning (not included)

Bron: https://www.gak.co.uk/en/novation-peak/907903

653941d1492600088-novation-peak-novation-peak-467212.jpg

Meer info vast morgen op Superbooth
 
Een peak is toch 'n wavetable synth?? Met analoge filters.. klinken verder wel ok.. iig beter dan de gemiddelde VA. Ik heb em gekocht omdat de Prophet 12 die ik tweedehands wilde kopen helaas niet doorging.. had er bijna een voor 1400.. lang verhaal..
FPGA synth die naast de standaard VA-achtige waves inderdaad ook wavetable doet.
 
Het is denk ik een combinatie van de analoge filters, analoge drive/distortion en de super effecten die maken dat ik happy ben met de Summit omdat het qua sound echt iets toevoegt aan mn vele softsynths (los van de andere voordelen van een hardware synth natuurlijk).
Daarnaast kun je dankzij de.wavetables, shape knoppen en eenvoudige FM opties al heel snel een sound krijgen die ver verwijderd is van de basis golfvormen. Dat was voor mij ook belangrijk.
Je kunt max 10 custom wavetables opslaan via de novation software. Ook 3rd party wavetables zoals van Serum kun je laden.
 
De donkere dagen komen er weer aan, dus ik heb nog 1 plekje voor een desktop synth op mijn bureau om straks de winter door te komen. Is de Novation Peak het anno 2023 nog steeds waard? 2e hands schommelen ze tussen 800-900 euro. Nieuw zie ik 'm zo rond de 1149-1165 euro. UDO super 6 desktop zie ik ook al zakken 2e hands, maar ik twijfel over de klank. Hoe meer ik luister, des te sterieler de sound. Ik zoek qua sound nog iets tussen mijn OB-6 en Argon8/Cobalt8 combinatie. Maar misschien roept iemand wel...een Novation Peak in 2023 kopen? Nee joh...

UDO6 is wat minder menu-diving, maar minder opties dan de Peak. Is een 2 OSC met fijne gebruikers interface zo op het eerste gezicht. Weinig menu-diving. Klapje duurder dan de Peak overigens.

Peak heeft pre en post-filter drive + overdrive, dat alleen maakt hem al heel interessant naast je andere synthesizers die je nu hebt. Ook een multi-mode filter met 12 en 24db filters. Loopable envelopes (repeat: 1 tm oneindig), hold-time (tussen attack en decay). Verder goede FX, FM, Ringmod, niet al te veel menu diving, editors voorhanden mocht je dat willen, novation components voor wavetable en os upgrades + bakken met presets en de novation support is erg fijn. Tevens is een 3 OSC-synths ook iets anders dan wat je nu hebt, zou het wel weten eigenlijk: Peak zeker proberen dus.
 
Laatst gewijzigd:
in de video’s van @Montfrooij vind ik hem vaak tof klinken en de interface/vormfactor spreekt me ook erg aan, zeker voor minder dan 1000 euro. Zelf nog nooit voor gegaan, omdat ik denk dat het verder niks toevoegt aan de polys die ik al heb (prophet 6, virus b, analog keys, Jx8p, quasar en jv1080).
Thnx.
Maar misschien roept iemand wel...een Novation Peak in 2023 kopen? Nee joh...
Ik heb hem nieuw gekocht 2 jaar terug.
Het was op dat moment de poly synth die perfect in m'n setup en budget paste.
In basis geen 'sterspeler' misschien, maar wel veelzijdig inzetbaar en toch na verloop van tijd een synth geworden waarbij ik goed weet waar ik hem het liefste voor inzet.
De drie analoge drive / distortion circuits geven hem iets extra en hoe meer ik hem gebruik, hoe blijer ik word van het geluid.
De combinatie van digitaal en analoog geeft een bepaald geluid waar ik van kan genieten.
Ik vind de reverb en de drive echt heel lekker klinken in de Peak.

Ik kom er onvoldoende aan toe, maar sounddesignen werkt voor mij goed op de Peak.
Deze 10 patches zijn het meest recent en ik heb ze allemaal gebruikt in m'n jams en ze zitten wel een beetje in hetzelfde schuitje (waar ik de Peak graag voor gebruik).



Deze 10 zijn al weer wat ouder, maar ook deze gebruik ik regelmatig.

Ook weer een beetje in hetzelfde schuitje, waar ik de Peak graag voor inzet.

En tenslotte 10 'niet eigen' patches, maar een verzameling van 'EDM' patches die ik bij elkaar gescharreld heb via de components app.
Overigens een tip, vergis je niet in de saaiheid van de standaard presets. Via die components app kun je een wereld aan extra patches previewen en (gratis) downloaden. Zo heb ik eigenlijk een compleet eigen Peak preset list gemaakt.
Hier de 10 EDM patches :


(alle 30 zijn te downloaden via linkjes bij de videos trouwens)

Ik ben er nog niet aan toe gekomen om een review te maken, maar voor mij is de Peak een veelzijdige synth die vooral in dat crunchy gebied met wat minder standaard geluiden goed tot z'n recht komt.
Inzetbaar voor bass, pads, keys, leads, arps, eigenlijk alles wel, maar door de uitgebreide mod matrix en fijne distortion heeft hij bij mij vaak een rol met wat vagere geluiden.
Hij is diep genoeg om lekker te kunnen sounddesignen, maar niet zo uitgebreid dat je door de destinations de matrix niet meer ziet.

Zou ik hem opnieuw kopen nu?
Niet blind. Ik zou me eerst weer goed verdiepen in de opties op de poly synth markt, maar hij staat zeker op de shortlist.
 
FPGA synth
maw, geen analoge oscillators.. niet te vergelijken met de analoge synths die genoemd worden. En die doen weer geen wavetables.
Een Prophet 12 wordt ook vaak omschreven als een kil klinkende synth.. maar kan weer super gepolijste pads doen.. je moet er alleen wel van houden.
 
maw, geen analoge oscillators.. niet te vergelijken met de analoge synths die genoemd worden.
Novation was in de marketing juist nogal aan het pushen dat FPGA oscillatoren niet onder zouden doen voor analoge oscillatoren: "Peak is an eight-voice desktop polyphonic synthesiser built around New Oxford Oscillators that combine the best of analogue sound and digital flexibility "
 
Een perfect getunede analoge osc met retrig klinkt volgens mij niet echt anders dan de meeste digitale osc's. Met de peak kan je de drift en diverge ook instellen, zodat je dat karakter van oude analoge bakken kan nabootsen. Osc's vind ik enkel in specifieke gevallen echt bepalend voor de sound. Filters en de hele gain stage doen voor mijn idee veel meer...
 
maw, geen analoge oscillators.. niet te vergelijken met de analoge synths die genoemd worden. En die doen weer geen wavetables.
Een Prophet 12 wordt ook vaak omschreven als een kil klinkende synth.. maar kan weer super gepolijste pads doen.. je moet er alleen wel van houden.
Als ik de Subsequent, Minitaur en Peak oscillators kaal vergelijk, zit er niet echt een noemenswaardig verschil tussen.
Pas als de rest van het pad mee gaat doen (drive, filter etc.) hoor ik duidelijk welke welke is.
Er zijn ongetwijfeld synths waar dat anders is en waarbij het analoog zijn van de oscillators een prominente rol heeft, maar tussen de S37, Minitaur en Peak zijn de kale oscillators vergelijkbaar.
(voor mij iig)
 
Peak heeft pre en post-filter drive + overdrive, dat alleen maakt hem al heel interessant naast je andere synthesizers die je nu hebt. Ook een multi-mode filter met 12 en 24db filters. Loopable envelopes (repeat: 1 tm oneindig), hold-time (tussen attack en decay). Verder goede FX, FM, Ringmod, niet al te veel menu diving, editors voorhanden mocht je dat willen, novation components voor wavetable en os upgrades + bakken met presets en de novation support is erg fijn. Tevens is een 3 OSC-synths ook iets anders dan wat je nu hebt, zou het wel weten eigenlijk: Peak zeker proberen dus.
Dank je! De juiste stof om over na te denken. Een sterspeler is voor mij niet nodig. Een goed werkpaard zoals NAP de Peak noemt is dan inderdaad beter. Zeker als goede aanvulling 'tussen' wat ik al heb.

Ik ben er nog niet aan toe gekomen om een review te maken, maar voor mij is de Peak een veelzijdige synth die vooral in dat crunchy gebied met wat minder standaard geluiden goed tot z'n recht komt.
Inzetbaar voor bass, pads, keys, leads, arps, eigenlijk alles wel, maar door de uitgebreide mod matrix en fijne distortion heeft hij bij mij vaak een rol met wat vagere geluiden.
Hij is diep genoeg om lekker te kunnen sounddesignen, maar niet zo uitgebreid dat je door de destinations de matrix niet meer ziet.
Een breed inzetbare synth dus. Klinkt goed en maakt de keuze voor mij makkelijker. Dank
 
Dank je! De juiste stof om over na te denken. Een sterspeler is voor mij niet nodig. Een goed werkpaard zoals NAP de Peak noemt is dan inderdaad beter. Zeker als goede aanvulling 'tussen' wat ik al heb.

Een breed inzetbare synth dus. Klinkt goed en maakt de keuze voor mij makkelijker. Dank
Koop er gewoon eentje voor een scherpe prijs. Als het niets is, kan je hem hoogstwaarschijnlijk voor hetzelfde bedrag weer verkopen.
 
Ik heb naast softsynths alleen een Summit en vind 'm prachtig. Voor mij genoeg, voor nu. :)
Of het veel toevoegt aan de synths die je al hebt weet ik niet. Oordeel zelf:


Hier heb ik erg van genoten. Dank voor het delen.
Vond het een erg prettige luister-ervaring & visueel ook onderhoudend.
Heb in 2018/2019 twee maal een Peak in huis gehad, maar beide keren na veel twijfel weer teruggebracht.
In het toenmalige OS was het niet mogelijk voices te pannen, bijv. via een LFO, en de bediening v/d mod matrix werkte voor mij niet prettig.
Er waren destijds 2 LFO's beschilbaar. De globale LFO's 3&4 zijn later toegevoegd.
Ook waren de FX nog niet te moduleren.
Als ik dit zo hoor, ben ik toch weer onder de indruk.

Als van de Peak een 12- of 16-voice uitvoering zou komen, zou ik waarschijnlijk wel weer snel voor de bijl gaan.

Destijds sprak deze demo me wel aan:
 
Die patch library is ook erg goed. Heb m gelijk aangeschaft. Deze is ook prima:


Van de presets zelf moet je het over het algemeen niet hebben... ook bij de mutipatches van de Summit heb ik nog weinig inspirerends gehoord.

Geheel zelf patches maken is natuurlijk het leukst en dat gaat me beter af dan ik had verwacht maar het is toch fijn om wat geschikt materiaal te hebben als vertrekpunt, of gewoon rechtstreeks bruikbare patches.
 
Back
Top