Korg monologue

Dit raakt nog kant noch wal.

Ik ben helemaal niet bezig met het kopen van synths
Je medemens wel. Een beetje medeleven kan geen kwaad.
Soms komt er wat leuks op je pad voor een prijs die je er op dat moment voor over hebt.
Dat is bij veel van je medeforumleden ook het geval maar als de prijs van de ene op de andere dag
naar een niveau gaat waar je het er niet voor over hebt (of kunt betalen) dan gaat de
lol van het 'er naar toe leven' inderdaad vanaf.

Ik was begin vorige maand helemaal ingelezen/geluisterd en klaar voor de Monoloque.
Maar ik dacht wat zit er nog meer rond dat prijskaartje ?
Zodoende was ik vorige maand net op tijd met de aanschaf van een
splinternieuwe Novation Bassstation 2 voor 341 euro. Ze sloegen 449 aan (stond ook op de prijssticker van de doos)
maar ik herinnerde de kassadame dat de prijs op de site lager was.
Een week later stond op ook de site 449.
Dat ik nu volledig afzie van de Monoloque is dat die op bijna alle fronten de mindere is van de BS2 met (toen) een paar tientjes verschil.
 
Ik snap de 'onnodig veel' ook niet. Als dat de prijs is is dat de prijs.
En als je perse een andere prijs wil dan wacht je tot de markt daalt of op een 2e-handsje.

Maar hoe de markt werkt bepaald toch niet hoeveel lol je uit een stukje gear haalt?

Kun je misschien uitleggen waarom voor jou de Monologue "op bijna alle fronten de mindere is" van de BS2?
 
[...] als de prijs van de ene op de andere dag
naar een niveau gaat waar je het er niet voor over hebt (of kunt betalen) dan gaat de
lol van het 'er naar toe leven' inderdaad vanaf.
Volledig mee eens.

Ik was begin vorige maand helemaal ingelezen/geluisterd en klaar voor de Monoloque.
Maar ik dacht wat zit er nog meer rond dat prijskaartje ?
Zodoende was ik vorige maand net op tijd met de aanschaf van een
splinternieuwe Novation Bassstation 2 voor 341 euro. Ze sloegen 449 aan (stond ook op de prijssticker van de doos)
maar ik herinnerde de kassadame dat de prijs op de site lager was.
Een week later stond op ook de site 449.
Het begint er op de lijken dat ze de klant niet serieus nemen. Als je het als caissière niet gênant vind om zo iets geks te doen als het in mindering brengen van 30% dan klopt er iets niet. Dat is buitensporig. Het is de effecten en aandelen handel niet zeg! Ik vind dat de muziek handelaren wat uit te leggen hebben dan. Want 370 Euro vragen voor iets dat een retail prijs heeft in de USA van 300 Dollar klopt niet. Dan ben je met iets heel raars bezig.

Dat ik nu volledig afzie van de Monoloque is dat die op bijna alle fronten de mindere is van de BS2 met (toen) een paar tientjes verschil.
Ik geloof ook dat dat klopt. Maar de manier van spelen met de instellingen v/d Basst. II leek mij niet zo fijn. Het is een numeriek display en veel knoppen doen "dubbel" dienst. Je kunt denk ik niet goed zien hoe je de synth ingesteld hebt door naar het bedieningspaneel te kijken. En het spelen met het maken van sounds vind ik het leukst (spelen kan ik nauwelijks, <<schaamrood>>).
 
Kun je misschien uitleggen waarom voor jou de Monologue "op bijna alle fronten de mindere is" van de BS2?

Plussen Monologue vs BS2:
- Alle golfvormen bewerkbaar met pw/pwm (ipv alleen op de square)
- 'On the fly' aan/uitzetten van sequencer steps en motion recording
- instelbare keytracking
- Oscilloscoop
Plussen BS2 vs Monoloque:
- Beide oscillators 4 golfvormen
- Noise gaat niet ten koste van een oscillator golfvorm
- Mixer met maar liefst 6 bronnen (osc 1,2,sub,noise,ring,ext in)
- Filter met 5 opties plus een tweede filter
- 2 Lfo's (beide met sample en hold) met volop routing-opties
- 2 Volledige EG's van het type ADSR
- 2 Effecten: Distortion en Osc filter mod
- Arpeggiator
- Full size keyboard
- Pitch en modulatie beide eigen controller
- sequencer heel snel programeerbaar (geen steps uitzetten die niet nodig zijn)
- adapter inbegrepen
 
Laatst gewijzigd:
Korg is toch wel een fabrikant die echt laag zit in de meeste markten qua prijzen. Als Korg duur is ligt het niet aan Korg.
 
Kun je misschien uitleggen waarom voor jou de Monologue "op bijna alle fronten de mindere is" van de BS2?
Oh ja, hoort ook nog in het lijstje 'BS2 vs Monoloque':

- Uitgebreide Sub-oscillator
- 32 steps sequencer (in plaats van 16)
- Vertraging van het moment dat de LFO begint
- LFO Slew-functie: het afronden van de golfvormhoeken waardoor bv een square een sinusvorm krijgt.

De enige synth die ik ooit had met een sinusgolfvorm was de EMS synthi A.
De BS2 heeft er maar liefst drie en ook het muzikalere filter waarbij je zelf bepaald in welke mate de klank agressief wordt waren voor mij belangrijke synthese-factoren.
 
Want 370 Euro vragen voor iets dat een retail prijs heeft in de USA van 300 Dollar klopt niet. Dan ben je met iets heel raars bezig.

Da's helemaal niet zo raar, dat wil niet zeggen dat ik er blij mee ben.
Misschien een vreemde vergelijking maar ik heb jaren aan meubelmaken gedaan en dan las je dat bijv zaagtafels van deWalt de helft kosten in de USA ivm wat je hier ervoor betaalt.
Paar dingen hebben zo hun invloed; de States is een grotere markt dus als een winkelketen daar 500 synths van een bepaald model inkoopt en een winkel hier misschien 20 dan zit er een verschil in inkoopsprijs natuurlijk.
Daarnaast heb je met thuismarkten te maken in sommige gevallen.
Arturia is geloof ik Frans en dus kostte een Drumbrute in het begin duurder in de States dan in Europa als ik me niet vergis?
 
Da's helemaal niet zo raar, dat wil niet zeggen dat ik er blij mee ben.
Misschien een vreemde vergelijking maar ik heb jaren aan meubelmaken gedaan en dan las je dat bijv zaagtafels van deWalt de helft kosten in de USA ivm wat je hier ervoor betaalt.
Paar dingen hebben zo hun invloed; de States is een grotere markt dus als een winkelketen daar 500 synths van een bepaald model inkoopt en een winkel hier misschien 20 dan zit er een verschil in inkoopsprijs natuurlijk.
Daarnaast heb je met thuismarkten te maken in sommige gevallen.
Arturia is geloof ik Frans en dus kostte een Drumbrute in het begin duurder in de States dan in Europa als ik me niet vergis?

plus dat prijzen in US zonder BTW zijn.
 
Maar hoe leg je de bijna verdubbeling van de prijs van de voeding uit? Om de eerste volcas van een adapter te voorzien was de korg ka350 rond de 16 euro (wat me nog genoeg lijkt voor een adapter) nu kost deze bijna 30...
 
Heb zelf zitten wachten tot de Monologue uitkwam, op dat moment de BSII en de Monologue vergeleken en voor wij won de BSII, echter precies dus wel toen gestegen in prijs. Balen, maar ben er nu niet minder blij mee dan als ie goedkoper was:P.

Overigens wil ik de Monologue er wel graag bij, gewoon vet ding. Vond alleen de BSII net ff wat vetter:)!
 

Deze legt de functiies van de monologue wel goed uit
Vind het echt een geniaal ding. Erg goed over nagedacht over de eenvoudigheid van de bediening en daardoor erg veelzijdig.
 
https://youtu.be/4NCEmDGVKr0
Deze legt de functiies van de monologue wel goed uit
Vind het echt een geniaal ding. Erg goed over nagedacht over de eenvoudigheid van de bediening en daardoor erg veelzijdig.
Yep die serie Youtube video's zijn heel goed. In depth. Alleen is het "zo" in depth over elke functie afzonderlijk dat je er niet goed achter komt hoe deze synth daadwerkelijk klinkt als je de instellingen combineert. Dat kan een synth onderscheiden van de rest: typische sounds. Iemand die de Monologue overweegt zou ik ook aanraden om naar Youtube video's te luisteren waarin men alle presets laat horen.
 
Gisteren kon ik mn Monologue (zwart) ophalen nadat de nieuwe levering eindelijk in de winkels lag.
Er waren weinig presets die nog niet op i-net te luisteren waren, dus kon gelijk aan de de init patches starten. Zijn overigens wel nette presets om te beluisteren wat o.a. mogelijk is.

Het apparaat kan schreeuwen, grommen, piepen en jengelen. Ik hoorde echt die Korg sound er in terug. (Een hpf erbij had um compleet gemaakt) Het filter icm de resonance heeft een groot bereik tot aan de self osc. Was verbaast dat een 12db filter nog zo te keer kon gaan vergeleken met mn DSI curtis op 12db. Echt appels met peren vergeleken.
De snelle LFO, ringmod en sync zijn erg veel mogelijkheden mee te maken.
Qua synth zijn de beperkingen erg goed om creatiever te werken en de oscilloscoop is echt leerzaam en fun te bezichtigen.

De sequencer is mega handig, afgezien van de 16 steps, maar nogmaals wees creatief ermee.
Bv. Arpeggio's maken met een paar stappen in de sequencer en vervolgens met de toetsen bespelen is een erg sterk en bruikbare functie.

Bouwkwaliteit viel me ook niet tegen en icm de batterijen toch nog een aardig gewicht.(minder speelgoed gevoel).

Ben dr erg blij mee en vult mn setup goed aan qua sound. De prijs is naar mijn mening zeker waard. (Ook al is ie nu wat duurder)
 
Een hpf erbij had um compleet gemaakt
Zie mijn "spiekbriefje" op het Korg forum, Part 5A, paragraaf 1: "Shift button, effect on EG intensity, applied to cutoff frequency of Filter". Met de Shift knop kun je de intensiteit negatief maken. Als je dat doet voor de intensiteit van de envelope generator als deze werkt op het Filter (cutoff) dan lijkt het wel een high pass filter in mijn oren. Experimenteer er maar eens mee en laat horen of je die Shift knop meerwaarde vindt hebben. :)
 
Zie mijn "spiekbriefje" op het Korg forum, Part 5A, paragraaf 1: "Shift button, effect on EG intensity, applied to cutoff frequency of Filter". Met de Shift knop kun je de intensiteit negatief maken. Als je dat doet voor de intensiteit van de envelope generator als deze werkt op het Filter (cutoff) dan lijkt het wel een high pass filter in mijn oren. Experimenteer er maar eens mee en laat horen of je die Shift knop meerwaarde vindt hebben. :)

Thnx! Jazeker heb ik al je spiekbriefje erbij gehad, zal vanmiddag eens de FILTER ENV in de "min" draaien.
Heb al wel wat verschillende berichten gehad met de hidden startup game.
- tekst "Welcome to Monologue"
- foto van software developer
Leuke eastereggs voor een hardware synth.
 
Thnx! Jazeker heb ik al je spiekbriefje erbij gehad, zal vanmiddag eens de FILTER ENV in de "min" draaien.
Heb al wel wat verschillende berichten gehad met de hidden startup game.
- tekst "Welcome to Monologue"
- foto van software developer
Leuke eastereggs voor een hardware synth.
Niet dat het belangrijk is, maar nu ben ik toch wel heel benieuwd hoe jij die Easter Eggs te zien kreeg. Het toont wel aan dat dat mini schermpje een kleine krachtpatser is. Het is nuttiger dan je zou denken in eerste instantie (voor het wandelen door de menu structuur bijvoorbeeld. Dat werkt voor geen meter met en numeriek display).
 
Niet dat het belangrijk is, maar nu ben ik toch wel heel benieuwd hoe jij die Easter Eggs te zien kreeg. Het toont wel aan dat dat mini schermpje een kleine krachtpatser is. Het is nuttiger dan je zou denken in eerste instantie (voor het wandelen door de menu structuur bijvoorbeeld. Dat werkt voor geen meter met en numeriek display).

Zodra je de monologue aanzet, de PLAY en/of REC indrukken. Dan begint de game.(zelfde knoppen om te sturen)
Zojuist weer ff paar keer gedaan en kreeg nu:
- Enjoy Monologue
- Synth design dude met foto (een andere dan Tatsuo)
Dus verwacht dat er meer foto's en teksten in staan.

Ook leuk:
-audio output doorlossen naar de audio in.. voor NOG meer herrie.
-audio input gebruiken met andere apparatuur om als mobiel oscilloscoop te fungeren.. (uren plezier van)

Ook je truc met de minus FILTER ENV geprobeerd, maar buiten een negatieve gain/filter attack krijg ik er geen HPF effect uit. Wellicht ligt het aan de patch?
Maar blijf erbij, een multimode en/of 2e filter sectie a la MS20 had um niet slecht gestaan. :engel:
 
Zodra je de monologue aanzet, de PLAY en/of REC indrukken. Dan begint de game.(zelfde knoppen om te sturen)
Zojuist weer ff paar keer gedaan en kreeg nu:
- Enjoy Monologue
- Synth design dude met foto (een andere dan Tatsuo)
Dus verwacht dat er meer foto's en teksten in staan.

Ook leuk:
-audio output doorlossen naar de audio in.. voor NOG meer herrie.
-audio input gebruiken met andere apparatuur om als mobiel oscilloscoop te fungeren.. (uren plezier van)

Ook je truc met de minus FILTER ENV geprobeerd, maar buiten een negatieve gain/filter attack krijg ik er geen HPF effect uit. Wellicht ligt het aan de patch?
Maar blijf erbij, een multimode en/of 2e filter sectie a la MS20 had um niet slecht gestaan. :engel:
Hmmmm. Ik denk dat je de Easter Egg game dan moet winnen, wat me nog niet is gelukt, ha ha.

High pass is inderdaad niet wat het is (ik heb eigenlijk nog nooit een HPF gehoord, vandaar de vergissing). Wat ik bedoelde is het volgende (moet ik dan ook aanpassen in mijn aantekeningen):
  1. Ik gebruik hiervoor een simpele zaagtand en het filter en de resonance half open.
  2. Zet de EG op "Target = Cutoff" en "Type = Gate & A/D". Da's het onderste type: voor de oscillator is de envelope dan een gate en de filter van het type Attack/Decay.
  3. Zet de A half open en de D geheel.
  4. Houd een toets ingedrukt en draai de Intensity omhoog totdat op de oscilloscoop een perfecte zaagtand verschijnt. Het filter staat dan eigenlijk volledig open: het laat alle frequenties door en "filtert niets". Sla een toets aan. Het low pass filter wordt langzaam open gezet en blijft open.
  5. Je hoort iets van "Oe-ieeeeee" (toon wordt langzaam hoger). De lage tonen worden er (in het begin) uitgefilterd.
  6. Draai het filter nu verder met de klok mee (draai 'm ong. 3/4 open).
  7. Draai de Int. van nul af aan steeds een beetje verder met de klok mee (= "omhoog") maar nu met de Shift knop ingedrukt (= negatieve envelope). En sla steeds een toon aan totdat je een duidelijk verschil hoort tussen de het begin v/d toon en het eind.
  8. Je hoort nu iets van Ie-oe-oe-oe-oe.
  9. De toon wordt langzaam lager (de hoge tonen worden er in het begin uit gefilterd). Je kunt het zo voor elkaar krijgen dat op de oscillator het begint met een zaagtand en eindigt met een soort sinus.
  10. Het (low pass) filter wordt nu niet langzaam open gezet, maar langzaam dicht gedraaid.

Het stukje "de toon wordt langzaam lager" komt op mij over als semi high pass. De synth lijkt immers de hoge tonen te laten passeren. Ik besef me nu dat dit ver gezocht is... Kan overigens zijn dat ik de termen "filter open" en "filter dicht" door elkaar haal, maar goed. ;)


P.S. Zijn er ooit meer synths gemaakt met een negatieve envelope? Vast wel, maar welke?
 
P.S. Zijn er ooit meer synths gemaakt met een negatieve envelope? Vast wel, maar welke?
De BS2 heeft een negatieve envelope voor het filter en pitch envelope. Beide adsr's voor filter
en amp zijn overigens analoog op die synth. Dwz wanneer je een toets vasthoudt en je regelt
decay of sustain dan hoor je gelijk wat er gebeurd. Digitale envelopes moet je steeds retriggeren
om te horen wat het effect ervan is. Is dat ook het geval op de Monoloque net als bij de Volca's ?
 
Back
Top