De ik heb (af)gebouwd draad voor 2015!

Maar eh, was je nou die S&H aan het inpluggen toen je rek nog aan stond?
Nee, nee, ik zou niet durven! Alles was netjes op de busboards ingeprikt (Doepfer LC9), maar vanaf het moment dat ik een patchkabel die uit m'n S&H output in 1 v.d. inputs van de Grains patchte was het "poef". Daarvoor kreeg ik er dus wel normaal audio uit, ook toen de Grains nog in m'n kleine Doepfer "beautycase"zat. En ook nog gepatcht/gemoduleerd met Maths uit mijn andere case. Vandaar dat ik het wel aandurfde om 'm over te zetten.
 
halp.

Heb er hier al eens eerder over gehad en her en der info gevraagd en gekregen. Maar om het nog een final klapje te kunnen geven (en zekerheid dat het klopt): zou iemand dit kunnen checken of dit zo klopt?

Heb wat dingen gecombineerd (dit mixertje http://www.cgs.synth.net/ + 22pf over de feedback en hier de psu filtering uit gehaald http://ljunggrenaudio.com/products/AMPMIX/ampmix schematics 1.3.gif). Weet niet helemaal zeker of de combinatie zo goed loopt... Thanx alvast.
 

Attachments

  • Untitled Sketch 3_schema.jpg
    Untitled Sketch 3_schema.jpg
    27 KB · Bekeken: 80
@bob:
Het is slecht leesbaar maar wat ik al wel zie is dat je een condensatortje over de weerstand die naar de tweede opamp gaat hebt gezet. Die moet eruit! Die zet je over de weerstand die tussen de '-' en de uitgang van die OpAmp.

Als je heel officieel wilt doen: dan moet de '+' ingang van de eerste opamp met een weerstand naar massa gelijk de waarde van de berekende parallelwaarde van de vier ingangsweesrtanden en de tegenkoppelweerstand. Ik kan de waarde niet lezen op je schema maar ik neem aan dat het 100K is --> dan moet die weerstand 20K zijn (18K of 22K).
Bij de tweede is dat 50K (47K) als beiden weerstanden 100K zijn.
Overigens zou ik beide weerstanden voor de tweede opamp lager maken. Bijvoorbeeld 22K en dan die weerstand van de '+' ingang naar massa 10K.

De schakelcontacten van de ingangen kun je aan massa leggen.

Je hebt zowel dicht bij de opamp ontkoppelcondensatoren als bij de powerplug. Dat is overdreven. Die twee kleintjes bij de powerplug kunnen weg.
 
Van het schema waar fritzing op staat, er bevind zich een condensator tussen pen 1 en pen 6 dat is niet goed. die zou tussen pen 6 en 7 moet zitten . Verder lijkt de power connector niet hellemaal compleet te zijn.

Het Ljunggen audio schema heeft een rare 2.5V offset rond de ingangen, Ik weet niet waar dat goed voor is. Voor een standaard mixer is dat niet nodig en zie ik liever een weerstand van 100k tussen de + ingang naar ground
 
@marc
OK, het is inderdaad heel slecht leesbaar. Ik hoop dit wel. Is dit wat je bedoelde?
 

Attachments

  • schema.jpg
    schema.jpg
    36,7 KB · Bekeken: 81
@bib:
Ja, is in orde.
Het is niet echt een volledig makkelijk te lezen schema . Het lijkt meer op een lay-out/netlist schema.
Daardoor maak je dus ook makkelijk een fout.
 
Je moet altijd een opamp van een goede gelijkspanningsinstelling voorzien en dat is hier niet het geval want als je er een plug insteekt wordt die verbroken.

Er zijn modules die een condensator in de uitgang hebben. Als je die op de ingang zet heb geen controle over de gelijkspanning instelling van de opamp, waardoor er een gelijkspanning op de uitgang kan ontstaan. Een weerstandje er over ontlaad de condensator en zorgt dat de DC uitgangs-spanning netjes 0V wordt.


100k is een mooie waarde omdat dat ingangsweerstand is die in veel modules wordt gebruikt. b.v de CV ingang van een oscillator.
 
@felshout:
Dat gaat toch niet over de weerstand van de '+' ingang naar massa.
Die dient ter optimalisatie van de offsetspanning de waarde van de ingangsweerstand parallel aan de feedback weerstand te zijn.

100K op de ingang is norm. Overigens is het bij een potmeter van 100K en mixer weerstand minder - afhankelijk van de stand van de potmeter.
 
Vergeet dat verhaal over die 100k weerstand. Dat ging over het Ljunggen audio schema.

Het ontwerp van de versterker symmetrisch maken door te zorgen dat de ingangsimpedantie aan de ingangen van de opamp voor de + en de - gelijk zijn is voor dit soort schakelingen niet relevant. dus mag weg gelaten worden. (Maar theoretische wel juist b.v. als je de offset laag en temperatuur afhankelijk minimaal wilt houden)

Wel heel belangrijk is dat bob303 vs909 de aansluiting van de voeding goed doet. let op dat pen 1 en 2 de -V is en 9 en 10 de +V de rest gaat naar de 0V, en dat hij een bij voorkeur een boxed header gebruikt. Het Ljunggen audio schema doet dit goed.
 
@felshout:
OK, begrepen.
Je hebt gelijk aangaande de theoretische aspecten van die weerstand van de '+' ingang naar massa relatief aan de impedantie aan de '-' ingang. Dat is wat ik ter berde bracht.
Met offset-arme opamps voor de perfectie maakt het wel verschil heb ik gemerkt - ook al is het klein.
 
Wel heel belangrijk is dat bob303 vs909 de aansluiting van de voeding goed doet. let op dat pen 1 en 2 de -V is en 9 en 10 de +V de rest gaat naar de 0V, en dat hij een bij voorkeur een boxed header gebruikt. Het Ljunggen audio schema doet dit goed.

Ah ja ja. Dat was op het schema een schetsje. Kreeg dat niet lekker in fritzing.

Thanx allen voor het meekijken! :halleluja
 
m'n falafular snare is af en werkt!
(met 2n3904 ipv die rare 2n3704)

+

cgs dual chime (lflab layout), maar die moet nog cv controle erbij vind ik!
 
Timo Rozendal / Fonitronik SSM 2044 filter vandaag in elkaar gezet. Thnx nog Falalbiels voor de tip eerder in dit draadje : )
Ik had de chip al jaren liggen, erg blij mee.
 
En terecht, het is een heel fijn filter. Ik vind het fijn om een paar stekelige teringlijers van filters te hebben, maar je hebt ook filters als deze nodig, warm en wollig, en rond, hmmmmmmm chocolade. Afijn, feli! :)
 
wogglebug

wogglebug

en mijn Wogglebug klaar, hoe heb ik ooit zonder gekunt :engel:

frontje zelf gemaakt,
 

Attachments

  • Wogglebug Finished.jpg
    Wogglebug Finished.jpg
    33,6 KB · Bekeken: 81
Back
Top