De ik heb (af)gebouwd draad voor 2014!

Buchla/Toppobrillo 281- Dual Function Generator
dit was een flink project. erg volle pcb en veel bedrading.
eindelijk af!!
 

Attachments

  • front.jpg
    front.jpg
    239,8 KB · Bekeken: 66
  • back.jpg
    back.jpg
    191,3 KB · Bekeken: 75
Zo mijn eerst DIY projectje, 3 x de thomas henry 555 vco.
Wat een lekker geluidje, vooral de sync en PWM.

Nadelen zijn dat hij te veel ruimte inneemt (frontje), ik zal nu niet meer zo snel dit soort frontpanel kopen maar eerder zelf wat fabriceren.
ook is de tune knop echt veel te gevoelig. ik ben nu aan het kijken of er een octaaf switch op kan.
Nu is het k*t met peren en slecht muziekaal bruikbaar, als je tegen de knop blaast scheelt dat ook bijna een noot.
Snap niet dat op muff of electro-music niemand daar over heeft geklaagt.

Iemand daar tips voor? ipv 50k 25k erin?

De vco heeft echt een heel mooi transparant (hol) geluid. Echt heel anders dan mijn doepfer 110's die ook prima klinken.
Na calibratie (5 min voor 3 stuks) haalt die met gemak 6 octaafjes of meer.

Op de tune knop na ben ik helemaal tevreden.


1655593_821315551265379_4567228910752640084_o.jpg
Bekijk bijlage 3xTHvco555.mp3
 
Vind de panels van die VCO's ook erg groot, en dan is er ook nog eens slecht gebruik gemaakt van al die 'real estate'.. Zitten de in- en out-puts nog erg dicht tegen de knoppen aan! :(

Je kan R29 (100k) in waarde verhogen om de Coarse knop een minder groot bereik te geven. Kijk maar naar R54, deze is 3.3M voor de Fine control.
 
Ah bedankt voor de tips PWM, nee idd een octaaf switch leek me niet zo moeilijk. misschien haal ik de tune knop wel eraf. een beetje het idee van de a110 OSC. aleen die switch is wel duur
 
Daar was in in ander item ook discussie over. Een 10 slags multiturn pot is een oplossing.
Voor een octaaf-switch zoals PWM voorstelt dient de +5V wel heel stabiel te zijn, getrimmed en moet de ingang waar het naar toe gaat super hoogohmig zijn of dient er een hoogohmige buffer tussen geplaatst te worden (classic: TL071 met offset regelaar). De weerstanden kunnen beter verlaagt worden naar 2K of 2K2 en dan 0.1% types nemen. Met een LM723 kan een stabiele bronspanning gemaakt worden als referentiespanning op de weerstandsladder. Blijft allemaal gedoe als je er niet in thuis bent.
 
Ja dat klinkt nog even te moeilijk voor deze noob :).
alleen zo een mutiturn pot is toch heel groot?

Op dit moment gaat de osc van (effe uit het duimpie) 0.1 to 15000 khz, als ik het beruik van 20 tot 8000hz breng denk ik dat het al veel werkbaarder word. en ook de finetune aanpassen zoals PWM aangeeft.
 
Ik snap je punt. Toch is het tof als een VCO ook als LFO gebruikt kan worden (die 0.1 Hz). Je kan ook een bereik voor de audio nemen die je past en vervolgens ergens een extra schakelaar bij proppen die een passende condensator (10 keer de waarde die er nu in zit) parallel eraan schakelt om een LFO bereik te krijgen.
 
Ik had al 3 caps (voor elke VCO 1) en een schakelaar gekocht voor LFO bereik (0.01 hz).
Alleen dat frontpaneel is echt onhandig.
Maar ja om nu all die weg te doen nu ik ze net af heb zie ik niet zo zitten. daar wacht ik nog even mee.

De vco's wilde ik gebruiken voor een DIY synth volledig modulair maar wel prewired.
Maar ik moet echt eerst dit tune probleem oplossen.

Wat gebeurd er als ik de pot waardes halveer? heb ik dan minder range maar meer controle?

Er zitten nu 50k pots in.:mega:
 
Ah ok, tof bedankt voor de tip, ik zal het binnekort eens proberen. en ook die tip van de finetune knop.
 
"The road less travelled" dat zie je niet zo veel, welk schema heb je gebruikt?
Zo'n VCF/VCA combi is erg handig, heb er een paar van Frequencycentral, scheelt toch weer wat touwtjes :D
 
Behoorlijk weinig onderdelen, jammer dat die SSM CEM ic's niet meer gemaakt worden.
Had je dr nog een liggen?
 
Back
Top