De ik heb (af)gebouwd draad voor 2015!

Weet iemand of er een paneel bestaat van 2 hp met 10 jacks onder elkaar? De Bastl Multiple heeft er 9, maar ik heb er dus 10 nodig.
 
Eindelijk mijn AM8040 filter afgemaakt (met wat hulp van Jarno/SRPP), de wires moet ik nog wel wat fatsoeneren:

IMG_4178_zps3pecfftz.jpg


IMG_4179_zpsqkurf7ep.jpg


I.p.v. een SSM2040 heb ik een Hearn-Morley replica, de HM2040, gebruikt met adapter board:

IMG_4180_zpsiz7vc67r.jpg


Beschrijving van AMSynths:
This module is designed around the legendary SSM2040 VCF chip that appeared in the SCI Prophet 5 at its launch in January 1978, it was also used in the E-mu System Audity and the RSF Kobol. The SSM2040 IC was designed by Dave Rossum in 1976 as a high quality 24dB low pass filter circuit with voltage controlled resonance. It was the first of a series of SSM, CEM, Roland and Korg analog filter chips that eventually died out in the mid 1980’s, as digital polyphonic synths were launched at lower cost.

This module is based on a Dave Rossum filter design that never made it into the E-mu Systems Analog Modular – a SSM2040 Low Pass VCF. The stock Modular filter was a very clean transistor ladder dating from 1972, but whilst the HPF was updated to use the SSM2040, the original low pass VCF module escaped this upgrade. I have filled in some history, by taking Dave’s design from the SSM Voice Card and Eµ Systems Audity and produced a low pass 24dB VCF based on the SSM2040. It’s a classic slice of sonic engineering, and it is well worthwhile putting one of Dave’s most famous designs into a module. The SSM2040 is famous for being at the heart of the SCI Prophet Rev01 and 02, providing the best filter ever – for some people!


Op de 12db setting is hij wat subtieler, ik vind 'm lekkerder knorren op de 24db setting. Geen super uitgesproken karakter maar gewoon lekker... :W
 
Laatst gewijzigd:
Heb ik meegeholpen? Mooi zo dan!
Ben benieuwd hoe ie klinkt, heb zelf die discrete 2040 vcf nog liggen om "een keer" in elkaar te zetten.

Voor wat betreft 10 jacks onder elkaar, ik houd altijd vierkant 12mm aan als afmetingen van die jacks, en 110mm "daghoogte" tussen de rails. 10 paast nie jonguh (en 2te breed lijkt me ook krap, 1te = 5.08mm)
 
Heb ik meegeholpen? Mooi zo dan!
Ben benieuwd hoe ie klinkt, heb zelf die discrete 2040 vcf nog liggen om "een keer" in elkaar te zetten.
Ik heb op je Mouser order mee mogen liften en goed advies gehad ("als het naar kip ruikt dan heb je je soldeerbout verkeerd om"), dus credit is due... :halleluja
Het schema van deze filter staat in de manual:
http://www.amsynths.co.uk/wp-content/uploads/2012/09/AM8040-Project-Notes-v2.2.pdf
Gisteren nog wat meer mee kunnen spelen, fijn filter. Als je wil kan ik nog wel wat audio posten.
Enige puntje wat ik niet goed begrijp is dat als de power aangaat automatisch de 12db optie aanstaat (LED is ook aan). Als ik die met de switch uit zet en naar 24 db ga dan kan ik niet meer terug naar 12db. Dus er is iets met die switch, maar zou zo niet weten wat ik daar fout aan gedaan zou kunnen hebben. Op zich geen problem, want de 24db setting klinkt toch het fijnst, maar toch een beetje jammer.
 
Ik heb op je Mouser order mee mogen liften en goed advies gehad ("als het naar kip ruikt dan heb je je soldeerbout verkeerd om"), dus credit is due... :halleluja
Het schema van deze filter staat in de manual:
http://www.amsynths.co.uk/wp-content/uploads/2012/09/AM8040-Project-Notes-v2.2.pdf
Gisteren nog wat meer mee kunnen spelen, fijn filter. Als je wil kan ik nog wel wat audio posten.
Enige puntje wat ik niet goed begrijp is dat als de power aangaat automatisch de 12db optie aanstaat (LED is ook aan). Als ik die met de switch uit zet en naar 24 db ga dan kan ik niet meer terug naar 12db. Dus er is iets met die switch, maar zou zo niet weten wat ik daar fout aan gedaan zou kunnen hebben. Op zich geen problem, want de 24db setting klinkt toch het fijnst, maar toch een beetje jammer.

Die switch is wel een momentschakelaar he? Een druktoets, of is het een wipschakelaar die in beide standen kan blijven staan?

Er zit een flipflop in, beetje moeilijke manier om iets makkelijks te doen, dunkt mij. Je drukt op het knopje, en hij floept (elektrisch dan) om, je drukt nog een keer, en hij floept weer om.
 
@falalelbiels: :dubbel:

Verder:
Het is inderdaad een beetje omslachtig. Met een dubbel om switch had het ook gekund.
Ik denk dat ze het zo gedaan hebben om te voorkomen dat er een tik in het geluid komt tijdens het schakelen zoals dat met een mechanische schakelaar zou gebeuren.
Ze hadden met een toevoeging het ook extern kunnen doen laten omschakelen.
Dat is leuk: met een trigger/gate signaal vanuit een sequencer bijvoorbeeld.
 
Die switch is wel een momentschakelaar he? Een druktoets, of is het een wipschakelaar die in beide standen kan blijven staan?

Er zit een flipflop in, beetje moeilijke manier om iets makkelijks te doen, dunkt mij. Je drukt op het knopje, en hij floept (elektrisch dan) om, je drukt nog een keer, en hij floept weer om.
Ja, is inderdaad een drukkknop. Hij flipt dus wel (1x), maar flopt verder niet meer. Zou dat aan die HEF (flipflop) chip kunnen liggen?
 
Waarom heet t dan geen floepfloep?

of zoals in dacht ik het cs80 schema Frip-Frop....:D
(en in hetzelfde schema ook de maltiplexer en de demaliplexer..)

:mega:
 
Back
Top