Tribute To Dx-7!

ik heb sterk het vermoeden dat die "thriller" mp3 oorspronkelijk gewoon een midi file is die FM7 triggert.

Kan me niet herrineren dat toen ik zelf nog een dx7 had het zo klonk als in die mp3, ik herriner de dx7 als een vrij warme en aggresieve synth en niet als zo'n kaal klinkend ding zoals in die mp3. Daar komt bij dat je ineens strakker dan ooit speelt Bradley :D:D

Die DX7 van jou = die DX7 van mij = Die DX7 van Sonate die had inderdaad wel een heel mooi warm karakter zonder dat het echt een ruisbak was. En die bevatte enkele mooie klanken in zijn geheugen! Ik weet niet of die van Sonate of van een nog eerdere eigenaar kwamen...

In ieder geval, als er hier ooit nog een DX7 binnenkomt, is het weer een eerste versie. :luv:

Maar ik heb even niet genoeg real estate in de studio en de mixer om zoveel synths te houden, dus ik moest een keuze maken. :)

Dat "velocity points" gedoe is inderdaad gewoon slim patchen van keyboard velocity aan andere parameters; je kan verder geen verschillende patches aan verschillende velocity's toevoegen op de DX7.
 
ik vind dat een beetje man een FS1R koopt :)

Lijkt me wel wat ja! heb eentje met 4 en 6 operatoren en er eentje aan toevoegen met 8 zal het fm arsenaal mooi kompleet maken.
 
Die DX7 van jou = die DX7 van mij = Die DX7 van Sonate die had inderdaad wel een heel mooi warm karakter zonder dat het echt een ruisbak was. En die bevatte enkele mooie klanken in zijn geheugen! Ik weet niet of die van Sonate of van een nog eerdere eigenaar kwamen...

Haha dat klopt ja, de DX7 is onderhand vertrokken richting Rotterdam ;)
 
ik geloof nog steeds niks van die mp3 :D

Ik associeerde Triller altijd met de Jupiter8....vol verwachting op die mp3 link geklikt
Nu heb ik nachtmerries 8o) dx7's die in zombies veranderen en zo...:D

Is wel leuk :)
 
De Jupiter 8 maakte de sounds op Thriller MAAR..... de DX7 speelde op dat album ook een grote rol...

Ik moet die van mij nog steeds volladen met Patches....
 
De Jupiter 8 maakte de sounds op Thriller MAAR..... de DX7 speelde op dat album ook een grote rol...

Lijkt me niet. Volgens mij is de DX7 uit 1983 en Thriller uit 1982. Een jaar voordat de DX7 op de markt kwam dus.
 
Lijkt me niet. Volgens mij is de DX7 uit 1983 en Thriller uit 1982. Een jaar voordat de DX7 op de markt kwam dus.

Michael Jackson was zijn tijd ook altijd ver vooruit ... ;)

oh we dalen af, sorry ...

:mega:
 
Naja, Weer wat geleerd...
DX7 bedoelde ik uiteraard mee op BAD!
 
Klopt, Maar de dx7 is overduidelijk te horen, Smooth Criminal bijvoorbeeld... sowieso de bas, en de solo..
 
ik neem aan dat je deze allang gezien hebt :

http://en.wikipedia.org/wiki/Yamaha_DX7

ook stock aitken & waterman waren niet vies van FM bassen...
+

Alacranes Musical
a-ha (bass in "Take On Me" and "Touchy")
Air (band)
Beastie Boys
Bananarama - "Venus" (bass)
Bill O'Connell
Bon Jovi (Tubular Bells preset and string or harp patch in "Livin' on a Prayer")
Brian Eno
Brazeros Musical
Bronski Beat
Casiopea
Chicago - "Hard Habit to Break" - Chicago 17
Conjunto Atardecer
Jools Holland of Squeeze
Christine McVie of Fleetwood Mac
Chick Corea Elektric Band
David Paich of Toto
Clair Marlo, used extensively on her albums Let It Go and Behaviour Self
The Cool Notes, on their 1985 album Have A Good Forever
Depeche Mode
Devo
Diane Warren[5].
Dire Straits
Elmer Bernstein, most notably on his score for the film Ghostbusters
Enya
Eric Carmen, Tubular Bells preset used prominently in "Hungry Eyes"
Europe
Les Fradkin
Front 242
Geddy Lee of Rush
Harold Faltermeyer - "Axel F" (a DX-7 is featured prominently when the fictional president plays the song in Monsters vs. Aliens)
Herbie Hancock (on his 1988 album Perfect Machine)
Howard Jones (Bass and tubular bells presets on "What Is Love")
Icehouse
Jan Hammer used the DX7 extensively while scoring Miami Vice
Jean Michel Jarre used the DX7 on his 1984 album Zoolook
Jens Johansson of Stratovarius
Jerry Goldsmith
John Parr - "St. Elmo's Fire" (main bass)
Johnny Clegg & Savuka - "Third World Child" album (Toy Piano - ROM 1B, #08 - in the "Thirld World Child" song, Sitar - ROM 1B, #22 - in "Berlin Wall")
Jimmy Jam (Bass sound and rhodes patch variations on many Jam & Lewis productions)
John Lawry of Petra
Jordan Rudess of Dream Theater
Kavinsky made his first EP ("Teddy-Boy"), with a DX7.
Kim Wilde
Kool & The Gang
Kraftwerk
VideoKids - "Do The Rap", "Cartoony Tunes" (main bass)
Ron Mael of Sparks
Labi Siffre
Limahl
Lux Voltaire
Les Misérables (musical)
Loose Ends - E.Organ 1 preset on the tracks "Slow Down" and "Hangin' on a String (Contemplating)"
Madonna (bass and bells in "Spotlight", bass in "Live To Tell" and "Crazy For You", also used a lot on her 3rd album)
Magne Furuholmen of A-ha
Men At Work Greg Ham Used through out their last album Two Hearts and the famous brass stabs on the track "Still Life"
MGMT
Modern Talking (bass in "Geronimo's Cadillac", "In 100 Years", "Locomotion Tango", "Doctor For My Heart")
Michael Sembello
Mike Post, specifically his television themes for Doogie Howser, M.D. and Law & Order
Mr. Mister (bass in "Broken Wings")
Mylene Farmer - used in her early songs such as "Plus Grandir", "On Est Tous Des Imbéciles"
Narada Michael Walden (Rhodes patch on Jermaine Stewart's single "We Don't Have to Take Our Clothes Off" and many other presets used in numerous songs)
Nine Inch Nails used the DX7 both in the studio and on stage
Observe & Control
Oingo Boingo - "Weird Science" (bass)
Patrick Moraz of The Moody Blues
Paul Young and Adrian Lee of Mike and the Mechanics
Pet Shop Boys
Pete Bardens used the DX7 on his album Seen One Earth
Phil Collins especially on the 1985 No Jacket Required album.
Philip Glass calls for a DX7 in the 2nd, 3rd, and 5th movements of Glassworks
Queen (beginning in "One Vision". Intro in "Show Must Go On" actually was played on Korg M1 (preset Orchestra))
Richard Tandy of Electric Light Orchestra
Robert Rich
Roger Waters of Pink Floyd on his 1987 Album Radio K.A.O.S
Sade (E.Piano 1 preset used in "Smooth Operator")
Sandra (bass in "Maria Magdalena", "Innocent Love", "Two Lovers Tonight", "Don't Cry")
Scooter
Simply Red (E.Piano 1 preset used in "Holding Back the Years", "Jericho", "Come to My Aid", "The Right Thing" and others)
Sławomir Łosowski
Startled Insects
Sting
Stock Aitken Waterman (many variations of the Bass preset in their productions)
Sun Ra
Talking Heads
Tangerine Dream
Tetsuya Komuro
The Alan Parsons Project
The Crystal Method
The Cure
The Jacksons (on their 1984 album Victory)
Sabrina - "Boys" (main bass)
Thompson Twins
Tina Turner (Harmonica and Flute presets were used in "What's love got to do with it")
Tony Banks of Genesis
Tony Kaye of Yes
Toto (Marimba preset used in "Africa": was originally created with a Yamaha GS1 synthesizer)
Vangelis
U2
Underworld
Winter Palace
Zvuki Mu
 
Ik heb mijn Dx7 pas sinds 1988 en heb er eind vorig jaar een Grey Matter Response E! uitbreiding ingezet welke ik op e-bay tegenkwam voor 85 euro

Deze voegt een aantal leuke nieuwe opties toe aan de dx7, meer info daarover en andere uitbreidingen is te vinden op http://www.dx7.nl
 
Flinke lijst...
Maar ja, het is dan ook een top ding..
 
Eind '88 kwam de V50 uit, ik heb toen deze fm bak gekocht.
Een paar jaar daarvoor stonden we wel te kwijlen over de dx7 in de winkel maar de financiën lieten het niet toe =(
 
`83 was de Dx7 dacht ik 5495 gulden...
Is wel een hoop geld, Maar het is ook een hoop synth, Nou is een V50 ook absoluut niet mis..
 
Om even een heel gek voorbeeld te noemen.
In mijn dx 7 zit een klank genaamd SynBass 1, Als ik heel zacht op de toetsen druk dan hoor ik een soort fretless bas klank, En hoe harder ik ga deste meer *body* krijgt de klank totdat ik op een gegeven moment een Slapbass sound hoor, En zelfs daarna zit er nog 1 velocity punt dacht ik, En dan word het een Metaal achtige sound...

Om het iets makkelijker te maken:

Tyros heeft gitaren met 4 velocity points:
zacht = Boventonen
Normaal = tokkel
Hard = normale snaar klank
vol gewicht(Om het maar even te formuleren) = bend in de snaar...

Hmm, volgens mij beschrijf je hier toch iets anders hoor of ik begrijp totaal niet wat Velocity Points zijn.

Kan je anders eens aangeven waar ik die 8 velocity points in een DX7 kan terugvinden. Misschien heb ik iets gemist en kan ik nog wat nieuws ontdekken in m'n PLG150-DX en ES8. Als ik iets kan bijleren, graag.
 
Back
Top