Tribute To Dx-7!

Als het dat maar is, dat overleeft mijn hartje wel. Ik zal ooit wel eens gek doen en een midi kabel tussen een synth en een PC hangen, en dan in een librarian mijn patches gooien.
 
Ook al emuleer je geen analoge synthesizer, dan nog kun je je parameters logischer groeperen en soms van een logischere naam voorzien. Want de ene keer regelt de amplitude het vokume, de a.dere keer is bet meer modulatie. Je snapt een algoritme veel sneller als je de parameters op een specifieke manier toont voor dat algoritme. Ook lijken algoritmes soms erg op elkaar, dan verschilt alleen de plek van de feedback osc bijvoorbeeld. Dat zou je dan gewoon als een schakelaartje kunnen tonen. Misschien dat ik eens een mockupje ga maken in een loos uurtje binnenkort :)
 
Ik begrijp wat je bedoelt. Zelf heb ik dit probleem niet; ik kijk bij elke operator even naar het algoritmeschemaatje dat op de DX7 staat en dan zie ik of ik met een carrier of modulator te maken heb en welke feedback heeft. En vanuit dat perspectief vind ik de namen ook correct, want de "amplitude" van een modulatoromschrijft exact wat die parameter is. Maar ik kan me wel inbeelden dat het sommigen kan helpen.

Je kan misschien nog wat inspiratie opdoen door ook de interface van de DX1 eens te bekijken?
 
Wat is exact het verschil/het idee achter "detune" tov "frequency fine"?

Met frequency fine zet je de frequency ratio van de operators tov de referentie. Maar ik zie niet meteen wat het verschil met detune dan is.
 
Wat is exact het verschil/het idee achter "detune" tov "frequency fine"?

Met frequency fine zet je de frequency ratio van de operators tov de referentie. Maar ik zie niet meteen wat het verschil met detune dan is.
Is detune niet bedoeld om van die arabische en indiase stemmingen te krijgen?
Frequency fine gaat meestal over operators t.o.v. elkaar, terwijl detune gaat over het stemmen binnen een oktaaf dacht ik.
 
Dat zou kunnen, maar het lijkt toch ook een instelling per operator te zijn...Verder onderzoeken. Ik begrijp alle andere parameters nu, dus deze wil ik ook tackelen (waarmee ik niet wil zeggen dat ik nu 1 2 3 de klank die ik in gedachten heb kan maken omdat dit nog ervaring vereist met welke settings exact welk klankmatig resultaat geven, maar ik kan er tenminste gericht naartoe werken)
 
Ik ga dit weekend een dagje bij mijn schoonfamilie op de kleine kabouter letten. Dan neem ik mijn laptop en mijn DX-27S mee en dan ga ik eens kijken of ik wat schermpjes kan ontwerpen in Balsamiq om te kijken of het een beetje haalbaar is.
 
"Frequency Fine" is de fijn-afstelling van de 6 OP's.. als extra kan je ze ook nog -7 / +7 Detunen.

Is dus niet bedoeld voor arabische ladders, maar meer voor zwevingen als product van een chorus of unison

Zie manual ! http://ems.music.utexas.edu/docs/dx7-man.pdf

Detune is like a "super fine" frequency adjustment for each operator.
You van shift the frequency over a range of -7 to +7. Mild detuning can
enrich the harmonic structure and more closely simulate the imperfect
nature of a real acoustic instrument. Maximum detuning between carriers
can be used to cause "beating" within a voice to help simulate chorusing
or multiple instrument effects.
 
Back
Top