Tribute To Dx-7!

Ik zal vanavond een checken welke demo of nummer je gelinkt hebt, ik ben benieuwd. :) Ik vond op youtube weinig DX7 demo's die meer dan e-piano's laten horen.
 
Ja, die demo's op youtube hielpen mij er ook niet in mezelf over te halen een DX7 te kopen. Toch blij dat ik het gedaan heb. Ik zal binnenkort eens een track posten die ik gemaakt heb met de DX7 d'r in. Dat klinkt toch anders dan die cheesy youtube geluiden.
 
Gisteren ook weer lekker wat zitten proggen. Die 32 geheugenplaatsen gaan snel vol zitten met klanken die ik de moeite vind!

Door zijn (gemiddeld, afhankelijk van algoritme) 3 "lagen" klank waarvan sommige lange staarten kunnen hebben, klinkt deze bak totaal niet droog zonder enig effect. Het is bijna niet te geloven dat sommige klanken geen reverb hebben. En als je er dan wél een effectbak achter gooit, is het helemaal dolletjes. :)

Een goede oude digitale synth (DX7,D50,M1,S1000...) is een heel mooie aanvulling op je analoge klankenpallet. Ze passen ook goed in de mix ertussen.

Als ik tijd over heb, zal ik ook eens een demootje maken.
 
Ben benieuwd naar de demootjes! Ben ook weer met 1 bezig :)

Mee eens Nicholas, ze zijn een erg fijne aanvulling. Al neemt de DX soms een iets té prominente plek in qua mix, mja daar kan je met analoogjes ook "last" van hebben.
 
Ik zit eraan te denken om de DX7 mee te nemen als ik nog eens op hotel moet voor het werk, kan ik elke avond lekker proggen. Maar het is wel een erg zwaar geval he...Twijfel. :)
 
De laatste tijd zoveel synths weggedaan. Kon het niet laten om enkele dagen terug een TX-816 aan te schaffen. Staat nu nog in Londen en gaat rond de kerst mee naar huis. 8x DX7 in een trommel. Moet toch iets leuks mee te doen zijn :)
 
De laatste tijd zoveel synths weggedaan. Kon het niet laten om enkele dagen terug een TX-816 aan te schaffen. Staat nu nog in Londen en gaat rond de kerst mee naar huis. 8x DX7 in een trommel. Moet toch iets leuks mee te doen zijn :)

1 DX7 is al kut te programmeren, laat staan 8...
trouwens met toetsenbord staat toch cooler :)

trouwens, een tx816 kun je niet stand alone editten
 
Lacrosse, een TX816 !! super, gefeliciteerd.

Die heb ik een jaar of 3 in bezit gehad, een fantastisch ding. Samen met de DX-Manager wordt het een stuk makkelijker proggen. Er zijn leuke TX816 combinaties te vinden op 't net, al vond ik ze niet heel erg spectaculair.

Het meeste wat je zal klikken op de TX-816 zijn de knoppen om de midi-kanalen in te stellen.

Zulke bizarre pads/layers uit gehaald. Maar mijn unit was aan 't aftakelen, er was iets met de voeding waardoor die na x minuten venijnig begon te piepen.

Ook moet je op de batterijen letten van elke TF1.

Iig, veel plezier ermee!!
 
Ik zou nog wel eens een patch-editor voor DX-en willen schrijven die wat meer werkt als een analoge synthesizer in plaats van 1:1 het lingo overneemt van Yamaha. Dus dat je niet een verhouding kiest maar gewoon een waveform. En dat de modulatiediepte als een soort filter wordt uitgebeeld die in het rood kan ('overmodulatie').

En dat bij iedere switch van algoritme de layout van je synth gewoon iets verschuift. Dus dan zijn algo 3+4 twee complexe oscillatoren, 5+6 weer drie wat eenvoudigere oscillatoren en zo verder. Dus géén 1:1 mapping van parameters maar echt een beter bruikbare interface dankzij software.
 
Je kunt altijd kijken welke algoritmes het best er bij passen. Ik zou zelf beginnen met 5+6 weergegeven als een 3OSC met individuele filters, en misschien die ene met 6 losse oscillatoren bijvoorbeeld als een soort van drawbar orgel?

Zou natuurlijk ook een prima softsynth kunnen worden later, voor de aaiPet. Lekker kutten onderweg, en als je weer thuis bent mooi de patch overzetten naar een echte DX :okdan:
 
Ik vind het een heel mooi idee. Ik zou het alleen eerst verder moeten uitdenken voordat ik kan besluiten of het écht een goed idee is. De twijfel waar ik nu mee zit is of het toch niet beter is om Fm synthese zelf te leren (de parameters van de DX7 zijn voor directe FM synthese natuurlijk erg geschikt).

Dit omdat het toch wat anders dan subtractief in elkaar zit, en misschien verliezen we met dat "mappen" wat aspecten van FM. Of wordt het op zijn manier net zo ingewikkeld om alle aspecten te coveren.

Maar ik ben benieuwd hoe ver je ermee komt! Veel succes ermee! bv de D50 die min of meer subtractief werkt is (icm de programmer) heel makkelijk te programmeren door de gekende principes van synthese. Als zoiets met een DX7 ook kan zonder enige functionaliteit te verliezen., zal dat voor velen de drempel sterk verlagen.

Vooralsnog programmeer ik rechtstreeks in FM en probeer ik het zo goed mogelijk te begrijpen. Zo moeilijk is het eigenlijk niet, alleen wat anders dan het klassieke subtractieve programmeren.
 
Het zou het programmeren inderderrrrdaad ietsje vlotter kunnen maken, maar voor dat tweede vrees ik dus een beetje...

Anderzijds: als je even wat moeite doet voor FM is het nu ook weer niet zooo moeilijk; je kan toch al snel gericht een klank bouwen, en werkt het ook vanop de DX7 zelf vlot.

Hoe zit het trouwens met de batterij van de DX7, is die gewoon leeg na een tijd of zijn er ook horrorverhalen over lekschade?
 
Back
Top