Tribute To Dx-7!

@bass, ja ik ben er wel voor in zo'n plaatje.. liefst met wat vocalen erbij, mja om die te vinden, gitaristen vind ik wel maar zangers/zangeressen is wat lastiger (low budget natuurlijk)

filmpje zal ik vanavond eens kijken, youtube is geblokkeerd op m'n werk en ook geen 'screaming audio' helaas
 
@bass, ja ik ben er wel voor in zo'n plaatje.. liefst met wat vocalen erbij, mja om die te vinden, gitaristen vind ik wel maar zangers/zangeressen is wat lastiger (low budget natuurlijk)

filmpje zal ik vanavond eens kijken, youtube is geblokkeerd op m'n werk en ook geen 'screaming audio' helaas

ach vocalen hoeft toch niet, gewoon lekkere dx baslijnen is genoeg :)
 
Sinds dit 't Tribute draadje is, laat ik eens een track maken met alleen maar de Dx7 dacht ik.

Wel dat is 't geworden :D Tribute, of rijp voor de k*t-draad ik weet 't niet.. enjoy!

Is niet helemaal af, maar wilde er ook niet verder mee.

Erg lekker!!!:okdan:
 
James Newton Howard heeft in 83 ook een promo-cd (james Newton Howard and Friends) voor de DX-7 gemaakt



Geliefd destijds onder audiofielen, klonk erg goed (voor die tijd)

@Sander, Klinkt ook erg lekker.
 
pads uit een DX7?

:?

Oh ye of little faith - https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?t=108676


Vraagje, heb sinds een paar weken zelf ook weer een DX7 mkI in huis en heb DX-manager 3 op m'n pc gezet.

Maar het volgende probleem doet zich voor, zodra ik 1 patch óf bank heb verzonden naar m'n DX, dan wordt het programma ineens re-te-traag.. hij loopt zo goed als vast, alleen opnieuw opstarten helpt dan nog. Programma loopt helemaal in de soep. Herkend iemand dit ?
Geen idee of je het al hebt opgelost maar dit riekt naar een MIDI-lus waarbij het programma keurig opnieuw door probeert te sturen wat 'ie ontvangt.
 
Bewaar die thanks maar als je 't aan de gang hebt gekregen ;) Gewoon even proberen met alleen computer MIDI out naar DX MIDI in, werkt dat wel, dan was 't dat.
 
Thx Yoozer, dat was het inderdaad. En dat komt eigenlijk omdat als DXM3 opstart, dat je eerst een transmit moet doen voordat het progje goed opstart. Pas daarna kan je de midi OUT loskoppelen.. works like a charm !
 
Zeg klinkt die mk1 nou echt zoveel rauwer dan de mk2? Ik heb de laatste, een IID, en daar krijg ik al best smerige geluiden uit. Vooral als je twee dezelfde patches layered en dan de pan aan zet. Ik twijfel of het nou leuk zou zijn er nog eens een mk1 bij te nemen als die echt nog smeriger klinkt.

DX manager 3 vind ik echt te gek trouwens. Alleen zijn er echt al zoveel goede, bruikbare, patches dat ik zelf nog niet aan programmeren toegekomen ben.
 
De Mk1 heeft een iets ander timbre. De noise/glitch sounds klinken echt hard erop (het is maar wat je mooi vindt :)) en als je naar muzikale klanken gaat klinkt hij wat warmer, "organischer" en iets minder "clean" dan de II. Het is weerom maar wat je mooi vindt. Een wereldschokkend verschil is het niet, maar ze klinken niet identiek.

Dat van 2 keer dezelfde patch en pannen, dat kan uiteraard niet met de mkI. Ieder voordeel hep ze nadeel.
 
Sinds dit 't Tribute draadje is, laat ik eens een track maken met alleen maar de Dx7 dacht ik.

Wel dat is 't geworden :D Tribute, of rijp voor de k*t-draad ik weet 't niet.. enjoy!

Is niet helemaal af, maar wilde er ook niet verder mee.

Vette Bass en riff!
 
Zo, hier staat er ook opnieuw een DX-7. Weer een Mk1, een bruintje dus. O o o wat een klank heeft die bak! Verdiep je even in FM, en je haalt er wondertjes uit. Gewoon op de bak zelf programmeren, goed te doen. Als je FM snapt en dus weet wat je doet bij het editen, wordt het een heel boeiende bak. Veel boeiender dan willekeurig dingen gaan proberen in ieder geval. :)
 
Thx! heb 't nummertje voor de lol track-voor-track door de tape-recorder gehaald, dan is 't helemaal net echt haha.

En idd wat een klanken.. super organisch, diep, warm.. moet echt getempert worden wil je nog ruimte in je mix overhouden.

Tip voor een vette slap bassline op de DX7 :P : Laad een goeie slap-bass-patch in met veel verschil tussen zachte/harde aanslag. Pak een arpeggiator (bijv. de step-designer van Cubase) en ga loos met de velocity + gate instellingen. Als je bij een hoge velocity de gate kort zet, heb je een perfecte gedempte noot/slap.

En tijdens opname van een partij uit de DX7 komt die partij (in de mix) nog meer tot leven als je intussen subtiel freaked met de Frequency setting van 1 vd OP's.. Beter niet die OP die de basis-toon bepaald, maar met de OP's die de klankkleur maken. Als je dan met de +/- value knop in de maat van 't tempo de Frequency verhoogt en verlaagt verstop je een beetje dat je hebt zitten klikken (je hoort 't gelijk als je niet in de maat klikt hehe)

Maar gebruik je de value-schuif hiervoor (!) dan vertraagd je midi data.. is niet fijn.

Vond idd de MKI ook warmer dan de IID, ook meer ruis.. gotta love it.

krijg alweer zin om te pielen, is 't al 5 uur? :)
 
Laatst gewijzigd:
Tijdens opname van een partij uit de DX7 komt die partij meer tot leven als je intussen freaked met de Frequency setting van 1 vd OP's.. Beter niet die OP die de basis-toon bepaald, maar met de OP's die de klankkleur maken.

En dan moet je dus een basisje FM theorie kennen. Maar dan wordt het ook echt leuk: bv een basic koto patch met 2 operators waarvan #2 de modulator is.

Eerst de frequency ratio van #2 aanpassen (ik stel even dat die van #1 op 1 staat) tot het algemene timbre je bevalt. Dan de levels van #2 aanpassen tot de hoeveelheid van dat timbre je bevalt. Resultaat: mooie andere percussieklank! Dan nog met de enveloppes van zowel #1 als #2 gaan spelen en je maakt van je percussie bv een pad. Of je haalt er weer 1 of 2 operators bij voor de volgende laag van je klank (bij een algoritme als 5 of 6). En zo maak je GERICHT prachtige klanken, en is het eigenlijk niet zo moeilijk.
 
Ben eigenlijk meest van de tijd kwijt aan de Envelopes, duurt altijd even voor ze doen wat ik wil.

Voor dat levendig maken hoef je juist weinig basiskennis te hebben, de patch wordt gespeeld met midi, geluidskaart neemt het op > je hebt je handen vrij en gebruikt de Modulator Frequency als je "freak cutoff knop".. dat is het eigenlijk. Maar idd het maken van de patch zelf is een ander verhaal.. meestal doorloop ik een vast patroon, netals met modular synths, begin je ook met de basis componenten en van daaraf kan t alle kanten op :)

Een ander ding wat ik me zit af te vragen de laatste tijd.. hoe houdbaar is de DX sound eigenlijk nog tegenwoordig? Ookal wordt er ontzettend veel nieuwe muziek gemaakt, goeie/slechte, nog steeds is de DX7 veel te horen op de radio. Maar stel dat je nú een nummer ermee maakt, waarin die weer duidelijk te horen is.. zou het geaccepteerd worden? Of kan het écht niet meer in de context van 80's muziek.. (maar bijv. wel in een modern jasje ofzo)
 
"Dé" DX-7 sound als in een E-piano en een octave jump baslijntje gaat wel héééééél erg 80's klinken. 1 van beide elementen (met name de baslijnen) in een song kan je nog wel kwijt denk ik, indien goed toegepast.

Dat gezegd zijnde ben ik zeker dat je "een" DX7 nog perfect in je muziek kan gebruiken vandaag, want als je even aan het programmeren gaat dan klinkt hij wonderlijk en tijdloos. Dan springt men niet meteen recht van "hé een DX7!" maar is het gewoon een heel mooie klank in je nummer.

Ik denk dat velen de mooiere patches van een DX7 nooit als een DX7 zouden herkennen als ze er weinig ervaring mee hebben, omdat ons collectief geheugen van de DX7 maar een héél klein aspect van zijn enorme klankspectrum is.
 
Mee eens! vaak gehad dat een subtiel DX klankje een nummer nét die flair geeft, iets speciaals.

(ja maar ja maar.. die octave jump vind ik nu juist zo vet! hehe jammer)

Soms denk ik echt weleens in de verkeerde tijd geboren te zijn.. of zou het allemaal te snel zijn gegaan? alles té snel eruit ge-squeezed voor de centjes.. in combinatie met artiesten die het nogeens extra verzieken, en de wereld moet rick-rollen.
Voor sommigen (de 80's haters) kon 't dus niet snel genoeg voorbij zijn; kan ik me voorstellen hehe (bijv de micheal mcdonald moeheid :P )

Iig i don't care.. blijf gewoon maken wat ik leuk vind.
 
Laatst gewijzigd:
Gewoon doen! En er is niks mis met Rick Astley! Nuja...niet veel. :)

Ik vind het heel leuk om de DX7 uit zijn enge pop-context te halen naar ambient, new age etc synthmuziek.
 
Back
Top