Tribute To Dx-7!

Hmm wie heeft t over software?
Dan ga je helemaal voorbij aan waar het om gaat bij synths:
de behuizing, het toetsenbord, de vormgeving, het uiterlijk kortom het karakter van de complete synthesizer zelf, daar kan geen computerprogrammaatje tegenop..
 
de behuizing, het toetsenbord, de vormgeving, het uiterlijk kortom het karakter van de complete synthesizer zelf, daar kan geen computerprogrammaatje tegenop..

Bullshit,

Behuizing: rond mijn Pc zit ook een ijzeren chassis
Toetsenbord: Kwalitatief en volledig OK
Vormgeving: Een ijzeren bord met wat letterprints op, wat drukknoppen en een data knop, sorry maar dan is een software GUI met matrix veel gebruiksvriendelijker. Zeker met een kwalitatieve controller. Ik kan me moeilijk inbeelden dat je die 100-150 parameters kan memoriseren en een ingewikkelder geluid van nul af aan kan produceren dan wat leuke bassen.
Het karakter van de complete synthesizer zelf: een DSP chip en een DAC convertor, waarbij er enorm veel compromissen zijn gesloten om zoveel rekenkracht in een minimale processor te krijgen.

Steek je software door een leuke pre-amp, tube pedaal enz... met zeer lichte oversturing (eventueel nog iets dynamisch) en je hebt evenveel karakter plus een leuke interface. En je kunt deze setup nog gebruiken voor tal van andere doeleinden.

Een goede hardware synth blijft zijn waarde behouden (niet valuta, maar gebruikerswaarde). Maar die criteria die je opnoemt is gewoon niet-onderbouwde idolatrie en slaat nergens op. Het is net of je probeert om alle mankementen te verbergen...
 
Was niet de bedoeling om zulk een discussie te starten... Ik wou er enkel op wijzen dat elk instrument zijn waarde heeft (zonder onderscheid tussen hard en software), maar aub overdrijf ook niet.

En kun je de popcorn ff doorgeven, heb er wel zin in vanavond!

Een ex dX200 gebruiker ;)
 
Een vriend van me zei vandaag dat de FM7/FM8 volledige dx-7`s zijn en dat ze daarom precies hetzelfde klinken als een echte...
Nope. Je geluidskaart heeft niet zo'n ouwe gore converters. Voegt best wat charme toe, ruis is underrated tegenwoordig.

Lijkt mij niet toch?, Althans het is toch software...
Zal ik je het nog erger vertellen? De DX7 is zelfs ook nog eens sample-based.

(kwart van een sinusgolf in een lookup table).
 
Zal ik je het nog erger vertellen? De DX7 is zelfs ook nog eens sample-based.

(kwart van een sinusgolf in een lookup table).

Snap het nie goed ?

Het zijn toch 6 sinus ocsilators (operators) die elkaar fm'en net zoals fm op een ouwe analoog ?
Zijn die sinussen van de dx7 single waveform samples dan ?
 
Niet enkel single cycle waveforms, maar een wavetable die kwartjes ervan omdraait en spiegelt om een sinusoide te vormen. En om processorkracht uit te sparen werd er een parabool formule toegepast in plaats van een sinus.

Hmm...nu ik dit schrijf vraag ik me af waarom er een parabool werd gebruikt als er toch een wavetable in het spel is??
Iemand?

(en als de soap echt voortgezet moet worden, geef ik mn sympathie wel uit aan Mike Philco....)
 
En om Chinetti's boude bewering een beetje kracht bij te zetten. Originele PM is een "scanner" (een zaagtandgolf tussen -x en x) die een wavetable (sample) van een cyclische golfvorm afscant en deze weergeeft. De scanner stelt mathematisch de Fase van deze cyclische golfvorm voor tussen 0 en 360 graden (of -180 en 180).
Een modulator (in dit geval een sinusgolf of parabool, ik ben er nog altijd niet aan uit) vervormt die scanner en de sample wordt vervormd afgespeelt. Enerzijds wordt hij uitgerokken en anderzijds gecompresseerd, afhangende van de vorm van de modulator. En dit typisch een paar honderden keren per seconde.
 
DX7 it is!
Zit nu lekker wat Paul McCartney & The Wings op te nemen...
 
Heeft de DX7 een opname functie dan?

On topic:
Ik zit er al een poos aan te denken om jacht te maken op een DX1, lijkt me een geweldige bak om mee te spelen (en naar te kijken natuurlijk) Is het nou echt waar dat de dx5 en dx1 qua synthengine (bijna) identiek zijn. Ik kan het me namelijk niet voorstellen..
 
Nee, Ik neem op met Cool Edit Pro...
Gaat een stuk fijner dan met welke built in sequencer van welke synth dan ook...(voor mijn gevoel dan)
 
Even een zijsprongETJE:

Heb je btw een mixer of iets dergelijks? Kan je meerdere synths/keyboards tegelijk opnemen, of is 't ompluggen iedere keer?
(puur belangstellend vraagje*)



* Heb me voorgenomen om minder lullige opmerkingen te plaatsen :engel:
 
Ik heb op dit moment geen mixer, ben wel van plan er eentje aan te schaffen binnenkort aangezien ze bij Kick Music nu behringers hebben 4 kanaals voor 69euro...

Tot die tijd is het steeds ompluggen(ik blijf de dx voorlopig nog wel gebruiken hoor daar niet van).
 
Wat zijn velocity points? Google weet het namelijk niet.

Om even een heel gek voorbeeld te noemen.
In mijn dx 7 zit een klank genaamd SynBass 1, Als ik heel zacht op de toetsen druk dan hoor ik een soort fretless bas klank, En hoe harder ik ga deste meer *body* krijgt de klank totdat ik op een gegeven moment een Slapbass sound hoor, En zelfs daarna zit er nog 1 velocity punt dacht ik, En dan word het een Metaal achtige sound...

Om het iets makkelijker te maken:

Tyros heeft gitaren met 4 velocity points:
zacht = Boventonen
Normaal = tokkel
Hard = normale snaar klank
vol gewicht(Om het maar even te formuleren) = bend in de snaar...
 
Voor iedereen die de Yamah DX-7 kent/Heeft/Heeft Gehad..
Ik heb hem net 3 uurtjes thuis staan ben er super blij mee, En ben me al aardig aan het verdiepen(krijg alleen de Release niet ingesteld bij klanken....)

Heb er al 1 nummertje mee opgenomen in Cool Edit Pro, En dit is mijn Tribute aan de DX-7!(omdat het zo`n"Thriller" Is om te programeren voor velen).

Dit is uiteraard geen cover draad en dit is dan ook mijn enige cover die ik zal plaatsen, Maar als inleiding van deze draad leek een mp3tje me wel gepast, Als demonstratie..

Maar wat belangrijker is: Wat vinden julie nou van deze bak?

Now, Let The Discussion Begin over deze Super 80`s FM bak.



ik heb een tijdje een dx7 gehad maar die klonk eigenlijk helemaal niet zo als jouw mp3tje. en hoe heb je dit nummertje gemaakt?
 
Om even een heel gek voorbeeld te noemen.
In mijn dx 7 zit een klank genaamd SynBass 1, Als ik heel zacht op de toetsen druk dan hoor ik een soort fretless bas klank, En hoe harder ik ga deste meer *body* krijgt de klank totdat ik op een gegeven moment een Slapbass sound hoor, En zelfs daarna zit er nog 1 velocity punt dacht ik, En dan word het een Metaal achtige sound...

Om het iets makkelijker te maken:

Tyros heeft gitaren met 4 velocity points:
zacht = Boventonen
Normaal = tokkel
Hard = normale snaar klank
vol gewicht(Om het maar even te formuleren) = bend in de snaar...
Duidelijk.
Je kunt dus op 8 punten tussen een velocity van 0 tot 127 verschillende eigenschappen van je sound anders defineren. Klinkt alsof je er complexe patches mee kunt maken :)
 
ik heb een tijdje een dx7 gehad maar die klonk eigenlijk helemaal niet zo als jouw mp3tje. en hoe heb je dit nummertje gemaakt?

Cool Edit Pro.
Ik heb hem helemaal droog opgenomen met iets van 8-9 tracks totaal...

Ik moet me wat meer verdiepen in ECHTE synth muziek... Al geven naar mijn mening die covers ook wel leuk beeld van hoe een synth OOK kan klinken.
 
Duidelijk.
Je kunt dus op 8 punten tussen een velocity van 0 tot 127 verschillende eigenschappen van je sound anders defineren. Klinkt alsof je er complexe patches mee kunt maken :)


Bij de DX7 ligt dat getal lager, Ik dacht 0-99 Maar desalniettemin(:D) kunnen er erg complexe sounds meegemaakt worden...
Ik was al redelijk verbaasd wat ik in 5 minuten uit een PSS-680 kreeg.. en dit ding heeft 3 x zoveel operators en nog eens 32 algoritmes..
 
Cool Edit Pro.
Ik heb hem helemaal droog opgenomen met iets van 8-9 tracks totaal...

Ik moet me wat meer verdiepen in ECHTE synth muziek... Al geven naar mijn mening die covers ook wel leuk beeld van hoe een synth OOK kan klinken.
8-9 lagen
dan had ik een redelijke bak noise gehad met mijn dx7
 
Back
Top