Simpele mix maken, waar begin ik in vredesnaam?

Pfoeh da's een goeie.. waar te beginnen.

Zou beginnen met:

- Bouncen van alle tracks tot audio ; dit zodat je niet kan worden afgeleid door "toch nog ff dit, toch nog ff dat veranderen". Nee, het is audio, daar moet je het mee doen (geeft rust)

Dat is een leuke, daar had ik nog nooit aan gedacht. Dank voor de tip, ook de anderen trouwens. Ik merk dat ik mezelf moet beperken om tot resultaat te komen en dan is dit een mooi lijstje.
 
Ik zou beginnen met een high pass filter (HPF) te zetten op alle kanalen die geen (sub)laag nodig hebben. Zelfs met bassen kan je hpf'en als je ook subbassen in mix hebt, om de onderkant van je mix wat ruimte te geven. Dan alle tracks in balans brengen. Als je dan een beetje een mix hebt staan alle instrumenten een plekje geven in het stereobeeld. Daarna kritisch luisteren wat bepaalde elementen nodig hebben in de mix qua eq en compressie. Vaak helpt het goed om een goed klinkende track te nemen die op jouw track lijkt en die ook in je project te zetten zodat je zo nu en dan kan refereren naar hoe zij hun elementen in de mix hebben liggen. Wel, dat is mijn duit in het zakje in ieder geval. :-)
 
Back
Top