Simpele mix maken, waar begin ik in vredesnaam?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.763
Locatie
Zwolle
Dag forummers,

Ik loop al jaren aan te hikken tegen fatsoenlijk afmixen. Het probleem is dat er zoveel plugins zijn dat ik niet weet waar te beginnen. Nu heb ik van het weekend een dance deuntje gemaakt en ik ben heel benieuwd hoe jullie dit zouden aanpakken.

De track is heel overzichtelijk:

BD
Snare
CHH
OHH
Percussie
Loop 1
Loop 2
Loop 3

Bas 1 (sub)
Bas 2

Synth 1
Synth 2
Synth 3

En dan nog wat woesjes en sfx.

Waar begin ik? Eerst bas en bd eq'en? En dan de bas naar een groep sturen en er een compressor op zetten? En evt. nog een andere plugin? En daarna dezelfde truc voor de drumgeluiden? Het laag eq ik standaard van alle niet bas-geluiden, dus daar heb ik aan gedacht.

Ik begrijp heel goed dat er geen standaard aanpak is, maar iets van houvast zou mij enorm verder helpen. Alvast bedankt! :halleluja

P.S. Ik gebruik FL Studio en waar mogelijk freeware synths en plugins.
 
Allereerst heb je goede afluistering en acceptable akoestiek?
En wat is je probleem met je mixen tot nu toe?

- Ik zou beginnen met alle plug ins links te laten liggen en eerst zo ver mogelijk te komen met de levels van je mixer en je bronmateriaal zo goed mogelijk te krijgen en het resultaat op meerdere systemen af te luisteren.

- Vervolgens hier en daar wat eq toepassen op kanalen waarvan frequenties elkaar in de weg zitten. Laag weg snijden waar je het niet nodig hebt.

- Als je mix nog steeds niet goed is dan zou ik pas compressie toepassen.

Dit is mijn werkwijze, geen idee of hij "goed" is!

Cheers,
C
 
Heel simpel uitgelegd...... 14 instrumenten onder elkaar zetten (met een vaste lengte van bijvoorbeeld 16 of 32, copy paste ze door tot het einde laten we voor het gemak 256 zeggen... je heb nu 14 lange regels die verdeeld zijn in kortere stukken.... en nu ga je snijden, knippen en weglaten.

Eerst in grote lijnen werken en daarna gaan werken aan de details (is allemaal niet zo heel ingewikkeld)

succes
 
Heel simpel uitgelegd...... 14 instrumenten onder elkaar zetten (met een vaste lengte van bijvoorbeeld 16 of 32, copy paste ze door tot het einde laten we voor het gemak 256 zeggen... je heb nu 14 lange regels die verdeeld zijn in kortere stukken.... en nu ga je snijden, knippen en weglaten.

Eerst in grote lijnen werken en daarna gaan werken aan de details (is allemaal niet zo heel ingewikkeld)

succes

Hij doelde op de mix.., niet op het arrangement..
 
mmmmm Warehouse hij praat over mixen niet over arrangeren

De levels zijn de basics, vergeet ook niet dat veel mix problemen in tracks eigenlijk vaak arrangement problemen zijn

Als er bv twee geluiden wringen in een mix kun je natuurlijk 1 van die geluiden vervangen door een ander geluid wat niet wringt of deze een andere toonhoogte geven.

Laat compressie ed over het algemeen weg,omdat als er eenmaal problemen ontstaan het moeilijk zal zal zijn zo op te lossen.

Bij dance tracks is de kick - snare - bas verhouding het belangrijkst hier bouw je dan ook omheen

Een andere tip is het A/B luisteren van jouw track met een vergelijkbare profesionele productie omdeze als referentie te gebruiken. maar dan moetje basis wel al staan.

nou kom op met die mp3:mega:
 
Je moet eerst voor jezelf bepalen wat je de belangrijkste elementen in de track vindt. Daarom kunnen wij ook niet voor jou gaan bepalen hoe je begint te mixen, a.d.h.v. dat overzichtje. Zorg dat die elementen eruit springen en elkaar de ruimte geven en ga daar de rest omheen mixen.

Het is geen regel dat je compressors moet gebruiken. Je gebruikt een compressor als dat nodig is.

En wat mijn mixen een stuk heeft verbeterd, is stoppen met frequentiegebieden boosten met EQ, of dit i.i.g. tot een minimum te beperken. Veel mensen zitten veel te boosten in het hoog, wat de mix veel te schel en blikkerig maakt. Een synthesizer patch moet goed klinken zonder dat je het eerst hoeft op te poetsen met EQ. Zo niet, ga dan liever je patch verbeteren.
 
Goede tips tot dusver, dank daarvoor!

@ chielos: ik gebruik al 15 jaar Genelecs en die bevallen prima.
@ warehousegroove: het gaat mij inderdaad om de mix, arrangement kom ik meestal wel uit.
@ The Unholy: ook een goed punt.

Moraal is dat ik het misschien wel te ingewikkeld maak en te veel kijk naar plugins, in plaats van mijn oren te gebruiken. Er is ook zoveel :-)
 
My bad.... je heb gelijk...... :koffie: nodig heeft

mmmmm Warehouse hij praat over mixen niet over arrangeren

De levels zijn de basics, vergeet ook niet dat veel mix problemen in tracks eigenlijk vaak arrangement problemen zijn

Als er bv twee geluiden wringen in een mix kun je natuurlijk 1 van die geluiden vervangen door een ander geluid wat niet wringt of deze een andere toonhoogte geven.

Laat compressie ed over het algemeen weg,omdat als er eenmaal problemen ontstaan het moeilijk zal zal zijn zo op te lossen.

Bij dance tracks is de kick - snare - bas verhouding het belangrijkst hier bouw je dan ook omheen

Een andere tip is het A/B luisteren van jouw track met een vergelijkbare profesionele productie omdeze als referentie te gebruiken. maar dan moetje basis wel al staan.

nou kom op met die mp3:mega:
 
Cutten van frequentie gebieden die geluiden niet nodig hebben. Bijvoorbeeld bij een clap alles onder de 150 of meer hz weghalen.

Verder pannen van bepaalde geluiden (behalve kick, bass en vocals)

Mid-side eq'ing om op die manier echt ruimte voor de kick en de bass te maken in de track.

Verder is het natuurlijk ook afhankelijk van de elementen in je track, maar dit zijn wat tips.
 
Veel lezen over afmixen. Lees zo veel als je kan erover.

Mij heeft het enorm geholpen toen ik een Analyer had gekocht. Dan heb je meteen een visueel beeld over de frequenties.
 
Pfoeh da's een goeie.. waar te beginnen.

Zou beginnen met:

- Bouncen van alle tracks tot audio ; dit zodat je niet kan worden afgeleid door "toch nog ff dit, toch nog ff dat veranderen". Nee, het is audio, daar moet je het mee doen (geeft rust)

- Alle tracks opruimen, dwz, opruimen qua EQ .. bas minder als er geen bas in sound zit e.d. alles wat niet in de track thuishoort opruimen, teveel laag, teveel hoog, troep, uitschieters, etc

- Knippen (of silencen/gaten) van alle leegtes ; is ook opruimen eigenlijk. Fade-ins en Fade-outs maken waar dat moet ; is ook opruimen. Alles moet gladjes verlopen, geen klikjes door slecht geknipte blokken, samples, events, ed

- Mix setup maken in je DAW (cubase?), subgroupen (Bussen) klaarzetten evt met FX erop e.d. ; in feite, je mengtafel prepareren in software-vorm

- beginnen met verhouding(en) fundatie > Kick + BAS // zoals een zanger(es) ook graag een mix hoort bij het inzingen, kan je bij elke stap zelf bepalen wat je 'erbij' wilt horen. Als er een duidelijke lead is, iets wat duidelijk featured, dan zou ik die graag telkens erbij willen horen middels A/B check .. ff aan, ff uit, enz

- niet gelijk alles te hard zetten, hou bewust headroom over van 3 of 4 dB. Die ruimte wil je aan het eind benutten om te boosten met allerhande tools (compressen, limiten, multiband limit/compress, boosten, stagen, eq enz enz)

En dan de rest.. eigenlijk deed je het al min of meer zo hè, hopelijk helpt dit je qua houvast ; helemaal niet verkeerd wat je al doet.

Mocht het helpen, maak voor jezelf een stappenplan. Zo kan je rustig alles overdenken buiten de studio, en in de studio waar afleiding altijd op de loer ligt.. kan je jezelf dan opleggen 'pragmatisch' dat plan af te werken ; niet te zwart-wit of te streng, anders begint het op werken te lijken :P

succes !
 
Laatst gewijzigd:
Zorg dat je bronmateriaal al goed klinkt, dan gainstructuur in mono goed krijgen met headroom. Mag best wel meer zijn dan 3-4 db zeker wanneer je in 24bit werkt.
Je mix moet met alleen bovenstaand al goed klinken. Dan FX waar nodig en eventueel dynamics wanneer nodig.
 
Back
Top