Dilemma!!!

cloudman

ex nihilo creatum ens
Lid sinds
8 mei 2003
Berichten
2.370
Hoi mensen,
een moeilijke vraag om hier te plaatsen, maar ik dacht: hoe meer meningen, hoe meer vreugd :)
Goed, hier komtie: ik zit in mijn laatste jaar filosofie en ben bijna afgestudeerd.
Op dit moment heb ik onder al mijn interresse's twee grote passies/obsessies die boven alle andere
dingen uitsteken: muziek en filosofie.
Ik moet kiezen wat ik volgend jaar ga doen (zowiezo werken)
maar studeer ik nog geschiedenis bij, om mijn filosofiedinges uit te breiden?
of schrijf ik me voor volgend jaar in in het conservatorium?
dit laatste met de gedachte meer concrete dingen te doen met mijn muziekpassie/obsessie
dan nu. (oke, ik pruts wel met proggies en soms komt daar iets hoorbaars tevoorschijn,
en ik zat in een studentenkoor, maar ik kan dus geen noten lezen of piano spelen of... of...
en ik ken ook nagenoeg geen mensen met dezelfde obsessie voor muziek)


Wat zijn jullie gedachten? wat zou je beslissen moest je in mijn plaats zijn?
ik ben eens benieuwd wat jullie er van vinden. alvast bedankt voor je mening/argumenten.
 
ik denk dat je conservatorium wel kan vergeten. ik ken iemand die daar aangenomen is, maar die moest echt Cm9(b11) akkoorden kunnen horen enzovoorts... dus daar is nogal wat "formele" kennis voor nodig.

maar! vrees niet want conservatorium is very very lomp dus je mist weinig.

ikzelf zit op de HKU dus dat zou je kunnen proberen. het is veel meer gericht op praktische dingen, en zeker als je AD (audio design) of SD (sound design) neemt, hoef je niet echt veel te weten van muzikale dingen (noten lezen enzovoorts). juist kennis van synths enzovoorts komt dan heel erg van pas (hoewel, ik wist er geen bal van toen ik begon en ik ben ook aangenomen :P)

maar goed, als dat je niet aanspreekt zou ik vooral kijken of je misschien pianoles ofzo kan krijgen ergens, zodat je noten leert lezen enzo. of op z'n minst akkoorden. :) daar heb je toch wel heel veel aan.

en geschiedenis? m'n vader heeft het gestudeerd... dat is het enige wat ik ervan weet. :Z
 
Origineel geplaatst door slash
ik denk dat je conservatorium wel kan vergeten. ik ken iemand die daar aangenomen is, maar die moest echt Cm9(b11) akkoorden kunnen horen enzovoorts... dus daar is nogal wat "formele" kennis voor nodig.

maar! vrees niet want conservatorium is very very lomp dus je mist weinig.

ikzelf zit op de HKU dus dat zou je kunnen proberen. het is veel meer gericht op praktische dingen, en zeker als je AD (audio design) of SD (sound design) neemt, hoef je niet echt veel te weten van muzikale dingen (noten lezen enzovoorts). juist kennis van synths enzovoorts komt dan heel erg van pas (hoewel, ik wist er geen bal van toen ik begon en ik ben ook aangenomen :P)

maar goed, als dat je niet aanspreekt zou ik vooral kijken of je misschien pianoles ofzo kan krijgen ergens, zodat je noten leert lezen enzo. of op z'n minst akkoorden. :) daar heb je toch wel heel veel aan.

en geschiedenis? m'n vader heeft het gestudeerd... dat is het enige wat ik ervan weet. :Z

[OFF TOPIC]
Doe dan Sjoerd van Zaalberg maar de groeten, die heb ik vorig jaar als stagiair bij mij op een project gehad. Is ook een audiofiel naast zijn vormgeversschap :)

Waarschijnlijk is dit forum wel wat voor hem.
[/OFF TOPIC]
 
Hmmmm, voor mij niet echt een moeilijke keus -> conservatorium.
Maar wat Slash hierop te zeggen had, was ook helemaal waar. Niet alleen op het conservatorium, maar volgens mij
op elke muzikale opleiding wordt van je verwacht dat je wat basis-kennis hebt. Ik ben zelf wel eens op de Fontys
Rock-academie geweest in Tilburg. Errug gaaf daar !!! Maar ook daar hebben ze volgens mij wel vrij strenge
toelatings-eisen. Conservatorium kan ik je niet echt aanraden: droge, theoretische kennis moet je je daar eigen maken.
Op welk niveau wil je je met je "passie" bezig houden ? Als het niveau niet al te hoog hoeft te zijn, plak een advertentie dat je een band zoekt op een bord in een instelling waar ze zich met dat soort dingen bezig houden.
Hiermee wil ik trouwens absoluut niet beweren dat het niveau van bandjes niet hoog hoeft te zijn !!!!!!!
 
binnen geraken is uiteraard 1 ding. hoewel hier in belgie er verschillende vormen van conservatorium zijn (denk ik) en dat zou dus wel lukken, hier in oostende, om er naar toe te gaan (als beginnende volwassene)

sounddesign fascineert mij ook enorm, maar of ze dat hier geven in Belgiƫ... en eventjes naar nederland gaan
om te studeren is niet evident :s spijtig. maar misschien geven ze da hier ook ergens, nl sounddesign en muziektechnologie en zo van die dingen.

hmm, wat op het chat ding verscheen, eventjes volledigheidshalve hier bij posten:
hopelijk vind c738 het niet erg:

wat ik gedaan heb: Ik stond op het punt om sonologie te studeren.

12:26:01 [C738] Ik heb het niet gedaan omdat muziek mijn hobby is. Als ik dr voor naar school ga dan zou het veranderen.

12:26:24 [C738] Mocht de opleiding tegenvallen dan zou ik ook mijn hobby kwijtzijn (dit punt staat NIET ter discussie, zo zit ik in elkaar )

12:26:33 [C738] Daarom ben ik doorgegaan in de IT.

12:27:10 [C738] Meer werk, meer zekerheid. (tenminste toen. Nu is de IT ook behoorlijk magertjes qua banen)

12:27:45 [C738] En qua muziek en produceren kan ik nog steeds zelf aan de slag, alles zelf uitpluizen, geen verplichtingen etc...

12:27:53 [C738] Das mijn verhaal.

12:28:16 [C738] Als ik kijk filosofie vs muziek... tja, volgens mij is dat om het even.

12:28:48 [C738] Wat zijn je kansen op een baan met beide opleidingen, want je moet ook een afweging maken tussen wat je leuk vindt en waar je rond van kan komen.

12:29:16 [C738] Zoek een balans tussen je passie en wat verstandig is

12:29:27 [C738] * C738 voelt zich nu even Mr. Miyagi

12:30:30 [C738] Cloudman-san... Music is like bonsai...

@gemmetje: bedankt voor je inbreng. ja, conservatorium is niet alles, maar ik heb totaal geen schrik van theoretische en
abstracte dingen hoor. bij filosofie is da ook wel het geval he ;)
tis inderdaad de vraag of dat zoveel bijbrengt of niet

stuff to think about...



:)
 
Ga anders een jaar werken of zo, kun je in de tussentijd langer nadenken. ;)

Kun je metteen je spaarvarken wat spekken.
 
Back
Top