Ben je ' onvolledig' muzikant als je het naast je ' gewone' werk doet ?

CJ75

Using keys to open doors
Lid sinds
18 februari 2005
Berichten
431
Locatie
Tussen Den Haag en Leiden :-)
Hi allemaal,

De vraag in mijn onderwerp is op zich niet de kern waar antwoord op moet zijn ofzo.

Okay,

Ik sprak laatst met iemand (een bandlid van een coverband waar ik een keer inviel).

De meesten van die band (heus wel meerdere bands) zijn fulltime met muziek bezig, veelal met de band, invallen ergens anders en daarnaast bijv. lesgeven etc. (of nog conservatorium studerend, maar dat even terzijde).

Op een gegeven moment kwamen we op de factor ' tijd' en toen zei ik ook dat ik muziek qua tijd naast mijn ' gewone fulltime baan etc.' doe. Of het nou oefenen betreft, de optredens zelf, of zelf maken, alles wat er mee te maken heeft.

Ik gaf dus aan dat ik wel heel doelgericht en strak zal moeten plannen als het om tijd gaat etc. en ook niet altijd tijd heb dan.

Op een gegeven moment zei hij dus dat hij het idee heeft dat hij vindt dat mensen die a.h.w. part-time met muziek bezig zijn een soort van ' aan de zijlijn' staan als het gaat om ' muzikant' zijn (in het circuit ).

We hadden het ook over ' minder/onzeker inkomen maar wel alleen maar met muziek bezig zijn' versus ' een stabieler en zekerder inkomen hebben maar niet alle tijd voor muziek (maar dan sowieso wel relatief gezien intensief).

Jaaaaaa ik vind dat wij beiden gelijk hebben, het is was geen discussie ofzo, helemaal niet. Was meer zoiets van dat je daar niet altijd bij stil staat. Iedereen diens eigen realiteit.

Ik merk dat bijvoorbeeld ook in hun planningen (ik bedoel, ik kan niet zomaar dinsdag van 11:00 tot 15:00 ofzo gaan repeteren bijvoorbeeld) .

Ik ben gewoon benieuwd naar jullie meningen en ervaringen hierover :)


CJ
 
HEEEEEL zwart-wit gezien wel uiteraard.. maar ik ben dan tevens ook onvolledig tuinman, want ik werk niet alleen maar in m'n tuin.....

Wat maakt 't nou uit? (zeker) in NL is het vrijwel niet te doen om alleen van je muziek te leven.. Als je naast muzikant ook nog een uitkering krijgt, ben je dan ook niet 'volledig' muzikant?
 
Als je naast muzikant ook nog een uitkering krijgt, ben je dan ook niet 'volledig' muzikant?

Mooi gezegd :)

Zelf heb ik ook weleens de indruk dat als een (band-)muzikant enigszins wil blijven rondkomen, dan ook iedere kans opgepakt moet worden, OOK bijvoorbeeld de optredens of soorten muziek waar je eigenlijk geen zin in hebt (maar ja, dan kan je ook weer de discussie krijgen van 'hoe muzikant ben je' ) .

Maar goed, dat is mijn idee maar, ik kan er ook helemaal naast zitten :walker:
 
Muzikant ben je als je enigzins serieus met muziek bezig bent. Een fulltime baan ervan maken is voor weinig mensen weggelegd. Sterker nog, sommige van de grote artiesten zijn meer tijd kwijt aan reizen, interviews geven etc. dan dat ze in de studio doorbrengen.
 
@ 6 track :

Haha, als dit Facebook zou zijn had ik ' vind ik leuk' aangeklikt :D
 
Als je muziek maakt ben je muzikant. Klaar.
 
ik vind mensen die alleen in coverbands spelen geen muzikanten. meer een soort papagaaien
 
Leuke vraag CJ.

Om het even op een ander gebied te bekijken: sommige van de grootste wetenschappelijke ontdekkingen zijn gedaan door "amateur" wetenschappers die het naast hun gewone baan deden.

En andere wetenschappers zijn weer groot geworden in de muziek zoals Brian May
 
Je bent muzikant als je muziek maakt. Als je een baan nodig hebt om muziek maken te bekostigen so what? Ben je een succesvolle muzikant als je geen andere baan nodig hebt? Die collega is een verwende romantische kleuter. Geen ECHTE muzikant.
 
Ik denk meer dat het probleem belastingtechnisch zit ,
heb je overdag een kantoorbaan en in de avond verdien je geld met optredens
dan ben je volledig muzikant en moet je belasting afdragen .
ook al is het niet je hoofdinkomen dan valt dit optreden onder het kopje neveninkomsten :)
Pas als je meer gaat verdienen dan je hoofdinkomen ben je volgens de belastingdienst ondernemer en kun
van alles eraan plakken wat je zelf maar wilt zoals componist , producer of muzikant of misschien wel alle 3 ,
maar dit maakt voor de belastingdienst niet uit , je bent ondernemer of niet :geslaagd:
 
Ha wat leuk om de reacties te lezen !

Heeft mij toch (weer) een aantal gedachten opgeleverd:

- inderdaad, fulltime muzikant zijn zegt niks over de kwaliteit. Net zoals dat iemand die ergens 'gewoon'fulltime werkt niet per se betekent dat hij DUS een super-werknemer is

- als je naast je werk bijklust in de muziek, ben je niet per se van die bijverdienste afhankelijk, dus kun je ook dingen makkelijk(er) afslaan als je daar geen zin in / geen tijd voor hebt

- het feit dat je als 'bijklusser' toch wel wordt benaderd door 'fulltime' muzikanten kan dan ook juist weer een 'compliment' zijn, haha of juist dat ze echt niemand anders meer konden vinden :?

- in de 'muzikale' wandelgangen geregeld gesprekken meegemaakt waarin dan bijvoorbeeld verteld werd van 'ja die en die doen het echt goed, die zijn gewoon fulltime met muziek bezig' . Dan vraag ik me weleens af:'Eeehhhh ik gun iedereen van harte diens succes, maar je weet niet of diegene alsnog elke maand ofzo naar de bijstand gaat voor alsnog een (aanvullende) uitkering, met al die voorwaarden van de bijstandswet etc..


Okay dat waren even mijn gedachten na het lezen van de reacties.

Thanks allemaal zover :okdan:
 
Spinvis heeft lange tijd allerlei baantjes gehad om geld te verdienen, voordat hij met muziek kon rondkomen, las ik een tijdje terug in een interview. Ik denk haast niet dat hij ermee had gezeten als andere mensen hem toen wel of niet volledig of onvolledige muzikant vonden.
Dus ja... who gives a shit. Gewoon lekker muziek maken als dat je ding is. Laat die coverband maar lekker links liggen als ze dat niet respecteren.
 
Vele bekenden hadden overdag een baan (vele in platenwinkels) waar ik ze vaak tegenkwam.
Sommige hebben het geluk gehad (door hard te werken) om succesvol eigen ondernemer te worden of te doen wat ze graag wilden. Sebastian Hoff (label eigenaar TTM en dj/producer) en Dennis Ruyer werkte net als ik ook gewoon bij de Music House in Hoorn voor de nodige centen.
 
Back
Top