Ben je ' onvolledig' muzikant als je het naast je ' gewone' werk doet ?

Ik vind de stelling dat je geen andere baan mag hebben helemaal onzin. Wat doe je dan met de multi-creatievelingen? Mensen die muziek maken, televisie, beeldhouwen etc... Geen muzikant dus? Mensen die bv piano spelen en pianostemmer zijn. Geen muzikant?

Voor mijn part loop je 8 uur per dag achter de vuilniswagen, als je daarnaast met stem en/of instrument muziek maakt -betaald of onbetaald- ben je naast vuilnisman ook muzikant! Veel beter dan een uitkering.

Andere kwestie: als je niet optreedt, ben je dan volledig muzikant? Da's een gevoelige voor sommige. Ik zeg er maar 1 ding op: Enya treedt zeer zelden tot nooit op.
 
Gelukkig hebben we wikipedia nog..

http://nl.wikipedia.org/wiki/Muzikant

Ook wordt soms een onderscheid gemaakt naar professionaliteit; professionals worden vaak musici genoemd, en amateurs of semi-professionals muzikanten. Sommige muzikanten willen zelfs per se geen musicus genoemd worden, omdat naar hun gevoel bij conservatoriummusici vaak gevoel met de praktijk van de uitvoering ontbreekt.

Het verschil tussen een musicus en een muzikant is echter in de praktijk vervaagd. Men sprak vroeger van een musicus, wanneer deze een opleiding in de muziek had voltooid, bijvoorbeeld aan een conservatorium. Muzikanten was meer de term voor iedereen die muziek maakt, ongeacht niveau. Vandaar dat aan de benaming muzikant nog steeds een wat negatieve klank zit, en dit nog vaak gebruikt wordt als aanduiding van amateurmusici.
 
Op een gegeven moment zei hij dus dat hij het idee heeft dat hij vindt dat mensen die a.h.w. part-time met muziek bezig zijn een soort van ' aan de zijlijn' staan als het gaat om ' muzikant' zijn (in het circuit ).

Dat vind ik een behoorlijk arrogante reactie/mening om eerlijk te zijn, want wie is hij om te bepalen wie een serieus muzikant is of niet? Het is vooralsnog een mening en geen feit.

Een muzikant is iemand die een muziekinstrument bespeeld, hetzij in een band, in een theatergroep, solo of als sessiemuzikant. Het niveau waarop iemand dit beoefend doet er weinig toe (hobby, semi of professioneel), hetzelfde geldt voor de intensiteit.

"Muzikant" is gewoon een vrij "brede" term.
 
Dit is pas een echte muzikant, vooral vdoor zijn onverstaanbare humor:




Edit: oh wacht, "dit vind ik een echte muziekant" sorry..
 
ik vind mensen die alleen in coverbands spelen geen muzikanten. meer een soort papagaaien


Haaaa ik kan me zeker wel vinden in deze reactie, haha ik denk dat het in ieder geval niet verkeerd is als een muzikant een coverband als een extra inkomen zonder verdere illusies ziet , naast de niet-cover / niet-muzikant dingen die diegene er dan naast doet
 
cover muzikante vind ik eigelijk ook muziekant, zij hoeven alleen niets met de creativiteit doen want dat is al voor ze gedaan
waar ik meer moeite mee heb is producers die een stem en muzikanten zoeken voor wat ze net op papier hebben neer gepent
da's een product geen kunst(voice of holland/idols/boybands enz)
 
cover muzikante vind ik eigelijk ook muziekant, zij hoeven alleen niets met de creativiteit doen want dat is al voor ze gedaan
waar ik meer moeite mee heb is producers die een stem en muzikanten zoeken voor wat ze net op papier hebben neer gepent
da's een product geen kunst(voice of holland/idols/boybands enz)
Hypocriet, hoef ik niet eens uit te leggen want je spreekt jezelf tegen in je eigen post.
 
ach so... je bedoeld dat de coverbands iemand's werk naspelen en dat de muzikanten die de odol producer vraagt ook naspelen...
maar dan is er nutuulk nog wel verschil tussen muziek die uit het hart komt en die word neergekalkt omdat het commercieel verantwoord is...
k'denk dat 'ie dat meer bedoeld waar hij dan problemen mee zou hebben wellicht...
 
Als je muziek maakt ben je muziekant... Ik zou mn baan niet zomaar opgeven voor muziek en nog wel om de volgende redenen. Ik zou natuurlijk fulltime muziekant kunnen worden: mensen piano en gitaar les geven. In een profi coverband gaan spelen, bij de klini clowns, proberen wat muziek te maken voor tv enzo. Want laten we wel wezen dat is wat de meeste prof muziekanten doen. Begelijden van andere en lesgeven. Ik heb geen inkomen uit muziek en dat hoeft ook niet want ik heb een baan. Het leuke hier van is dat ik de mafste dingen in muziek kan doen. Dingen schrijven spelen en opnemen die ik tof vindt. Al mn creatievitijd bodvieren en geen rekening te houden met wat mensen er van vinden. En dat is volgens mij veel meer waard dan er je brood mee te verdienen.
 
Hypocriet, hoef ik niet eens uit te leggen want je spreekt jezelf tegen in je eigen post.


nou nee, over het algemeen spelen coverbands de muziek omdat de band die ze coveren hun favoriete band is
dus het zijn eigenlijk gewoon overijverige fans, maar wel met hart voor de muziek
maar een producer probeert zichzelf rijk te maken over de rug van de muziekanten
 
coveraars Spelen niet , ze rollen een voorafvastgelegd patroon zo nauwkeurig mogelijk af. ( althans als generalisatie )
een muzikant, speelt. muziek is wat eruit voortkomt
veel van die superfancoverbands, zijn zo Bloedeloos, om eens met de roggelende mannen te spreken

ACFAADAN_faaborg_vakantiepark_spelende_kinderen_web.jpg
 
Laatst gewijzigd:
het is inderdaad erg moeilijk om met muziek een goede boterham te verdienen.
heb een vriend een echt goede mixer/ producer/ masterer en muzikant in oa bandverband. dus meer dan voltijds bezig met muziek, en voor een groot deel gewoon in loondienst bij grote jongens in de muziekbusiness : wil nog net niet zeggen hongerloon, maar als ik kijk naar de moeite en de tijd die hij erin stopt, zeker geen vetpot.
dan liever semiprof of amateur en gewoon lekker musiceren, Speule ! ( Spelen voor de niet zuiderling )
 
coveraars Spelen niet , ze rollen een voorafvastgelegd patroon zo nauwkeurig mogelijk af. ( althans als generalisatie )
een muzikant, speelt. muziek is wat eruit voortkomt
veel van die superfancoverbands, zijn zo Bloedeloos, om eens met de roggelende mannen te spreken


deze coverband al een paar keer live gezien, altijd een groot feest. zelfs ik als bon scot fan was van de vloer geblazen toen ik ze voor't eerst zag.
die zanger heeft beide zangers in huis(maar bon doettie voortreffelijk weg met brian johnson)



 
Laatst gewijzigd:
Bij een band gaat het er natuurlijk ook om of ze een leuke show neer kunnen zetten en ze sfeer kunnen creeeren. Je kan je afvragen of dat bij het muzikant zijn hoort.
 
beroep , is toch iets wat je doet om in je ( financieel) levensonderhoud te voorzien ?
 
Ik vind dit wel een lastig onderwerp, omdat het eigenlijk helemaal niets uitmaakt. Je moet niet kijken naar wat anderen vinden. Dat is hun belevenis. Ik vind dat je bent wat je wilt zijn, maar daar moet je dan wel reeel in zijn.

Maar iedereen is een muziekant of een bakker of een astronaut.
Alleen is de een misschien beter, nee wacht, ik moet zeggen: Alleen verschilt de een van de ander.
 
Back
Top