Tijdsbesteding aan muziek en vooruitgang

CJ75

Using keys to open doors
Lid sinds
18 februari 2005
Berichten
431
Locatie
Tussen Den Haag en Leiden :-)
Hallo allemaal,

misschien is het volgende herkenbaar voor jullie, maar misschien ook niet.

Anywayz, een deel van de SF-ers hier heeft aan muziek een vast inkomen en een ander deel heeft er een leuke bijverdienste aan naast de 'gewone' baan (daar reken ik mezelf toe). En een ander deel maakt muziek zonder er inkomsten als doel mee voor ogen te hebben (maar het ook niet afslaan als er geld geboden wordt :engel: ). (Althans, ik denk dat het hier op de site zo ongeveer gaat).

Waar ik op doel is het volgende:
Kennen jullie de situatie dat je bijv. thuiskomt van werk ,je gaat eten, je chillt effe met je vriendin en dan ga kruip je weer achter je gear. Het liefst doe je dit elke dag en dan ook nog eens zo lang als mogelijk, MAAR:

- bijv. partner moet ook het gevoel hebben dat je er bent
- naast je muziek vindt je ook andere dingen wellicht leuk die ook tijd in beslag nemen (sporten/boek/games/film etc.)
- je hebt je sociale leven waar je mee omgaat etc. etc.
- je hebt bijv. huishoudelijke taken te doen (van schoonmaak tot aan je administratie-beheer)
- je hebt ook wekelijkse oefeningen dan wel gigs met de band

En zo kunnen jullie er denk ik nog wel meer punten aan toevoegen.

Het (mijn) punt is:

Vinden jullie dat je niveau afzwakt als je niet regelmatig met je muziek bezig bent ? Hiermee bedoel ik dat het soms gewoon even niet mogelijk is om na je werk achter je gear te zitten, terwijl je wel weet dat je gewoon iets moet componeren (en dan in het geval dat het geen opdracht is) van jezelf. Het moet er gewoon uit, omdat je weet dat je je gevoel met muziek kan uiten.
Ik moet er wel bij zeggen dat als ik een dag, of twee of 4 dagen bij wijze van spreken even niet achter mijn gear heb gezeten, dan kan ik de dag erna gewoon weer een nummer componeren etc.

MAAR, wat denken jullie, moet je om je skills bij te houden, eigenlijk zo vaak mogelijk bezig zijn, of denken jullie dat als je bepaalde skills hebt, de ontwikkeling ook op gepaste gedoseerde wijze kan doorgaan ? M.a.w. hoe kun je het beste muziek en dagelijks leven combineren, zonder dat je level te veel a.h.w. stil blijft staan.

Thnx 4 ur time,

CJ
 
Heel herkenbaar CJ!

Ik reken mezelf tot voorbij de laatste categorie (ik maak nooit echt iets af, laat staan dat ik er een cent mee verdien, maar ik vermaak me kostelijk).
Naar mijn gevoel kan ik er gewoon niet vaak genoeg achter zitten, heerlijk. Maar ja, toch gaan er avonden voorbij dat ik er slechts even een blik op kan werpen, gewoon vanwege al die andere zaken die je noemt, vooral de sociale verplichtingen. En dat is denk ik maar goed ook want anders loop je toch het risico een of andere nerd te worden.

Ik denk niet dat je skills achteruit gaan als je regelmatig niet speelt, zolang je maar regelmatig wél speelt Je ontwikkeling gaat wellicht iets langzamer. Aan de andere kant denk ik dat juist het leven naast je muziek ook bijdraagt in die ontwikkeling, niet wat skills betreft maar in de zin van afstand nemen, levenservaring, enz.

Maar het gevoel blijft, het is nooooooit genoeg.

Peter
 
Ik merk dat m'n skills wel hard vooruit gaan als ik regelmatig in de studio bezig ben. Maar ik werk minstens 40 uur per week, heb een huishouden, sport regelmatig, etc. dus blijft er verdomd weinig tijd over :(

Op dit moment ben ik in staat om te investeren in de muziek (lees: minder werken, meer tijd in studio) om er uiteindelijk (hopelijk) iets mee te kunnen verdienen. Dat de muziek mijn grootste hobby en passie is spreekt natuurlijk voor zich.

Hoe denken jullie hier over?
 
Ik denk niet dat je skills achteruit gaan bij minder tijdsbesteding aan je gear. Zoals al gezegd zal je vooruitgang gewoon trager verlopen.
Maar het is niet slecht hoor om af en toe eens niet met muziek bezig te zijn. De geest moet op vele manieren gevoed worden om gezond te blijven. Anders wordt het obsessief en dat wreekt zich dan wel op een of andere manier...
 
Origineel geplaatst door hermax
Maar het is niet slecht hoor om af en toe eens niet met muziek bezig te zijn. De geest moet op vele manieren gevoed worden om gezond te blijven. Anders wordt het obsessief en dat wreekt zich dan wel op een of andere manier...
volledig mee eens:)

constant met muziek bezig zijn wordt op termijn moordend voor zowel je inspiratie als het plezier dat je eraan hebt, en die twee zijn volgens mij toch erg belangrijk:)
 
Als vader van twee dochters (3 en 6 jaar), een druk sociaal leven en een hoop werk in huis bezit ik niet zo veel tijd om achter de synths te zitten. Doch ben ik de in skillniveau steeds blijven stijgen. Het is enkel zoals Hermax zegt dat de evolutie misschien trager gaat. Maar als het puur hobbygericht is, vind ik dat niet zo belangrijk. Liever één of twee goede songs per jaar dan 20 vlug afgewerkte (voor wat mij betreft dan toch ;) ).

:doei:
 
Origineel geplaatst door Danny
Liever één of twee goede songs per jaar dan 20 vlug afgewerkte (voor wat mij betreft dan toch ;) ).

:doei:


Volgens mij moet ik dat mezelf ook maar eens goed aanleren :eureka:

Moet niet te vaak gebeuren dat ik als een ongeleid projectiel achter mijn gear zit :frons:

CJ
 
ik denk dat er een verschil is tussen speeltechnieken en produceertechnieken. Produceertechnieken vergeet ik niet zo snel en er komen er steeds meer bij door het beter leren van software/hardware. Speeltechnieken daarintegen moet je bijhouden anders duurt het elke keer langer om ´er weer even in te komen´

Ik heb dit jaar er voor gekozen om meer met muziek bezig te zijn. Heb mijn 40+ p week baan opgezegd en ben naar berlijn verhuisd en een plan gemaakt om de muziek werkend te krijgen. Dus om er minimaal een ´leuke´ cent aan te verdienen en ik klus af en toe bij als freelancer (programmeren, filmmuziek en design) en wat merk ik... speeltechniek gaat vooruit, produceer techniek heeft zijn vaste evolutie maar je hebt gewoon veel meer tijd om song ideeen neer te zetten. dus inspiratie en creativiteit gaat bij mij dan wel heel snel.

Ik zit dus in cat 2 met een oogje op cat 1

misschien leuk om er en Poll aanvast te hangen?
 
Back
Top