Muziek voor podcasts: wat zouden jullie doen?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.661
Locatie
Zwolle
Dag allen,

Ik geef volgende week een training over podcasting. Het stuk over muziek en rechten blijft lastig.

Je kunt als kleine gebruiker een abonnement met Buma afsluiten. Dan betaal je 130 euro per jaar en het is de vergoeding voor de muzikant geregeld. Maar niet het stuk met de platenmaatschappij en daar is nog geen algemene regeling voor. Officieel moet je dan per liedje toestemming vragen aan de rechtenhebbende, of het er gewoon op wagen. Met als gevaar dat ze je podcast offline kunnen laten halen.

Nu gebruik ik voor mijn eigen podcasts altijd mijn eigen muziek. Daarnaast zijn er sites waar je rechtenvrij nummers kunt kopen en bestaat uiteraard Creative Commons.

Wat zou jij doen als je een podcast zou maken? Of misschien doe je dat al en zie ik mogelijkheden over het hoofd?

Qua muziek denk ik trouwens niet alleen aan intronummers. Maar ook aan achtergrondtracks, atmosferische dingen, sound fx etc.

Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen 👍

Groet,

Rutger
 
Doe audio loops met stem. En als fx doe je stem. Met fx op. Maak t kei origineel. Niks te stemra copyright blablaa. Enkel blaa blaa dus :)
 
Geen populaire nummers via labels enzo, das gedoe.
Ik kwam daarop omdat dit in een boek stond. Voor 130 euro per jaar zou je klaar zijn en dat kunnen deelnemers wel betalen. Maar voor de zekerheid toch even Buma gebeld en toen bleek het toch anders te zitten.

Epidemic zit op 25 euro per maand, zie ik. Voor grotere organisaties is dat prima te betalen. Soundstripe op 150 per jaar en dat lijkt ook flink uitgebreid 👍

Hoe kijk je tegen Creative Commons aan? Zitten daar nog haken en ogen aan, behalve het vele uitzoekwerk?

P.S. Nog even voor de duidelijkheid, ik gebruik altijd mijn eigen muziek. Het gaat mij erom wat ik deelnemers aan de training kan adviseren.
 
Ik snap je vraag niet? voor een Podcast training, heb je content nodig? maar geen muziek? want die is van jezelf?
Je kan toch zelf wel een oud kazig rifje van jezelf loopen met whooshes om overheen te lullen? FXén pak je gewoon uit een sample pack of synth?
Of zoek je nog wat anders? Je wilt dus dat je training materiaal BUMA proof is? op samples en loopjes?
Er is ZAT gratis vrij materiaal.
 
Het is ook al laat en ik heb hooguit 6 uurtjes geslapen 😀 Maar ik wil vooral een open blik: wat zouden jullie doen met 'geluid' voor podcasts. Ik laat me graag verrassen.
Ik had hem (na 2x lezen) door. Maar meer het betere giswerk :)
Ik zou zo'n dienst aanraden.
Ze zijn er ook goedkoper.
En eerlijk gezegd maak je zo'n podcast niet voor de achtergrondmuziek toch?
Een simpel deuntje wat niet in de weg zit of gaat irriteren is genoeg.
 
Ik kwam daarop omdat dit in een boek stond. Voor 130 euro per jaar zou je klaar zijn en dat kunnen deelnemers wel betalen. Maar voor de zekerheid toch even Buma gebeld en toen bleek het toch anders te zitten.
Buma zijn boeven.
Maar goed, dat is een mening.
Veel vragen, weinig betalen.
Epidemic zit op 25 euro per maand, zie ik. Voor grotere organisaties is dat prima te betalen. Soundstripe op 150 per jaar en dat lijkt ook flink uitgebreid 👍
Als je het persoonlijk houdt niet toch? $ 10,- p.m. (bij een jaar abo). En je kunt hem volgens mij opzeggen na een jaar.
Hoe kijk je tegen Creative Commons aan? Zitten daar nog haken en ogen aan, behalve het vele uitzoekwerk?
Ik heb hier geen ervaring mee, gebruik altijd m'n eigen muziek.
 
Als je het persoonlijk houdt niet toch? $ 10,- p.m. (bij een jaar abo). En je kunt hem volgens mij opzeggen na een jaar.
Ik zie het ja. Voor een eenvoudige podcast heb je dan waarschijnlijk al genoeg. Ik zal het eens uitproberen 👍

Keek net ook op wat CC-sites, maar dan ben je veel tijd wijt met zoeken. En de kwaliteit is ook niet altijd super. Vind ik trouwens ook voor foto's. Er zitten prima plaatjes tussen, maar vind ze maar eens.
 
Ik zie het ja. Voor een eenvoudige podcast heb je dan waarschijnlijk al genoeg. Ik zal het eens uitproberen 👍

Keek net ook op wat CC-sites, maar dan ben je veel tijd wijt met zoeken. En de kwaliteit is ook niet altijd super. Vind ik trouwens ook voor foto's. Er zitten prima plaatjes tussen, maar vind ze maar eens.
Maar niet om het één of ander. Als je een podcast maakt heb je toch hooguit een tune en soms 'iets' er achter (bij overgang naar ander onderwerp ofzo).
Waarom zo moeilijk doen?
Ik ken genoeg erg goede podcasts die helemaal geen muziek gebruiken. Zelfs niet bij het intro.
 
Als je een podcast maakt heb je toch hooguit een tune en soms 'iets' er achter (bij overgang naar ander onderwerp ofzo).
Is een club van 10 deelnemers. Sommige willen ook flink met audio aan de slag, bijna audiocollages maken. Dan kan ik in elk geval laten zien hoe ze aan goed geluid komen.

Ik vind dit ook altijd een goede podcast, met veel geluid eronder. Lijkt me echt interessant om te maken. HBVL | PODCAST - Van Moord tot Verdict - Het Belang van Limburg
 
Is een club van 10 deelnemers. Sommige willen ook flink met audio aan de slag, bijna audiocollages maken. Dan kan ik in elk geval laten zien hoe ze aan goed geluid komen.

Ik vind dit ook altijd een goede podcast, met veel geluid eronder. Lijkt me echt interessant om te maken. HBVL | PODCAST - Van Moord tot Verdict - Het Belang van Limburg
Ja, dan moet er wat meer aandacht voor zijn id.
Ik luister normaliter naar achtergrond bij het nieuws via radio apps (BNR, Radio 1)
Dan heb je eigenlijk weinig muziek erbij.
 
Deelnemers hebben rechtenvrije audio nodig voor hun podcasts. Hoe komen ze daar aan, als ze hier niet bekend mee zijn?

E.e.a. hangt af van het soort podcast die ze maken. Is het alleen sporadisch ter opvulling, even op Youtube rondkijken, daar is genoeg te vinden. Downloaden, en wat knippen en plakken zodat je stukjes panklaar hebt liggen die je kunt gebruiken. In zo'n situatie kun je daar waarschijnlijk een hele tijd mee vooruit.
 
Wat zou jij doen als je een podcast zou maken? Of misschien doe je dat al en zie ik mogelijkheden over het hoofd?
Als ik het zelf niet zou kunnen dan zou ik de vraag op het forum neerleggen of er één of enkele leden het leuk zouden vinden om op vrijwillige basis met vermelding van naam de podcast zo nu en dan van muziek en soundscapes te voorzien.
En wie weet krijgt iemand daardoor nog meer uitnodigingen, dat kan best interessant zijn.
 
Het schijnt dat computers het hele net afstruinen / `afschuimen` naar bekende nummers waar voor geen rechten betaald zijn.
De truc die ook de radio heb gehoord is :
Draai bekende dingen langzamer of sneller af.
Dan worden ze niet herkent.
Laat de deuntjes nooit langer dan acht seconden duren.
Dat heeft ooit een rechter bepaald.
En varieer en mix liefst nog in overvloei achter elkaar.
Soms komt er wat leuks uit.
Meestal blijft blijft het `onder-het maaiveld` behalve als het een topper wordt dan wordt het veel werk om te remixen en er een eigen creatief stempel op te drukken.
Zelf doe ik het NOOIT.
Maar iedereen kan het.
Kind kan de was doen, iedere onnozelaar ook.
Er is weinig of geen muziek kennis voor nodig.
Behalve als je het maat-ritme op elkaar wil aansluiten.
Dan is het maatgevoel wel handig.
Om wat origineler te blijven raad ik toch aan om zich wat meer in muziek theorie te verdiepen.
Maar het combineren van klanken blijft naar mijn idee tot op heden toch nog wel een onontdekt gebied.
Daar heb ik nog nooit iets op het internet van kunnen vinden.
Behalve de klassieke voorbeelden.
Dingen met snaren, trommel, lucht, elektronica,
Zo kunnen we nog even vooruit.
 
Is een club van 10 deelnemers. Sommige willen ook flink met audio aan de slag, bijna audiocollages maken. Dan kan ik in elk geval laten zien hoe ze aan goed geluid komen.

Ik vind dit ook altijd een goede podcast, met veel geluid eronder. Lijkt me echt interessant om te maken. HBVL | PODCAST - Van Moord tot Verdict - Het Belang van Limburg
Het onderwerp van de podcast vind ik weinig opbouwend creepy, eng
Lijkt eerder stomme verveling waar men zich mee wil bezig houden.
Het zal wel met de tijdgeest te maken hebben. (2 november)
 
Back
Top