Mastermind groep beginnen: wie denkt mee?

Wat doe je als iemand zich niet aan de gestelde doelen houdt? Wordt degene uit de groep gezet? Of stokslagen? :)
Net als met scrum op mijn werk zijn er geen echte consequenties (in mijn geval als tester) maar het houdt je wel scherp en de prioriteiten helder.

(Buiten het feit dat ik scrum een ruk methode vind met enorm veel overhead en een ziekelijke drang om de burn down er mooi uit te laten zien. Tis een hulpmiddel, geen doel op zich 🙃 )

Pek en veren. Als iemand zijn doelen wel haalt krijgt ie van de anderen een synth naar keuze. Dat dan weer wel :D
Om mezelf wat geld te besparen moet ik dus de doelen van de anderen gaan saboteren? 😂
 
Wat doe je als iemand zich niet aan de gestelde doelen houdt?

Het idee is dat het al een stuk effectiever is om je doelen te halen als je aan anderen je moet "verantwoorden". Dat geeft een duwtje in de rug om te doen wat je van plan bent. Volgens het artikel mag er ook wel een beetje vergevingsgezindheid zijn, lukt het halen van een doel niet helemaal, dan je doelen bijstellen en het volgende kwartaal met goede moed eraan beginnen. In dit geval mag je ook aannemen dat iedereen een zekere intrinsieke motivatie heeft om er iets van te maken, dat helpt natuurlijk.
 
Het idee is dat het al een stuk effectiever is om je doelen te halen als je aan anderen je moet "verantwoorden". Dat geeft een duwtje in de rug om te doen wat je van plan bent. Volgens het artikel mag er ook wel een beetje vergevingsgezindheid zijn, lukt het halen van een doel niet helemaal, dan je doelen bijstellen en het volgende kwartaal met goede moed eraan beginnen. In dit geval mag je ook aannemen dat iedereen een zekere intrinsieke motivatie heeft om er iets van te maken, dat helpt natuurlijk.

ok duidelijk. Ik kende het begrip mastermind groep nog niet. Even de knuppel in het hoenderhok gooien dan; waarom heb je zo'n groep nodig? Heb je niet genoeg motivatie van jezelf?
 
waarom heb je zo'n groep nodig? Heb je niet genoeg motivatie van jezelf?
Dat vraag ik mij ook nog steeds af; wat is de meerwaarde boven het tekstuele synthforum waar ik mijn vragen, vastlopers en problemen kan posten en waar over het algemeen binnen een paar uur op gereageerd wordt?
 
Dat is niet echt zo, als ik een track post, en een nieuwere versie in dezelfde topic,poos later, luistert er niemand naar die laatste versie, ik heb nog nooit comment gekregen over de volgende versie. Om dat dan weer in n nieuwe draad te gaan posten vind ik lullig.

Mijn probleem is uitstelgedrag. Ik zat gisteren in de cave en er kwam geen hol van: de synth deed vervelend (ik haat synths die teveel kunnen) want dan stuur ik er ableton midi heen, en speelt ie een andere patch dan ik hoor op de keys en ik heb geen zin om uit te vlooien waarom: na half uur kullen geef ik t op.
Tijd voor n andere synth, leven is te kort
 
Dat vraag ik mij ook nog steeds af; wat is de meerwaarde boven het tekstuele synthforum waar ik mijn vragen, vastlopers en problemen kan posten en waar over het algemeen binnen een paar uur op gereageerd wordt?

Op deze manier werkt het toch wat directer dan alleen maar tekstueel info uitwisselen. Redenen kunnen ook te maken hebben met persoonlijke omstandigheden waarom je wil meedoen. Even mezelf als voorbeeld, vanwege mantelzorg plus coronagolf ben ik weer met handen en voeten gebonden aan huis, het gaat om zorg voor m'n ouders. Ondanks de prikken is het vanwege gezondheidsproblemen echt zaak om corona buiten de deur te houden, en dat beperkt ook mijn bewegingsvrijheid. Om via een videochat 'ns wat andere gezichten te zien en praten over de hobby, naast schrijven en lezen op het forum, voor mij een welkome afwisseling. En het kan helpen om dat duwtje te krijgen om met de hobby verder te gaan. Ben alle dagen bezig met de zorg, en ik vergeet soms wel 'ns dat ik ook voor mezelf wat tijd moet gunnen om met iets anders bezig te zijn, iets dat helpt om te ontspannen.
 
Dat is niet echt zo, als ik een track post, en een nieuwere versie in dezelfde topic,poos later, luistert er niemand naar die laatste versie, ik heb nog nooit comment gekregen over de volgende versie.
Op deze manier werkt het toch wat directer dan alleen maar tekstueel info uitwisselen. [..] Om via een videochat 'ns wat andere gezichten te zien en praten over de hobby, naast schrijven en lezen op het forum, voor mij een welkome afwisseling. En het kan helpen om dat duwtje te krijgen om met de hobby verder te gaan.
Helder, zo had ik het nog niet bekeken!
 
Helder, zo had ik het nog niet bekeken!
Plus 'accountability', ofwel afspraken (met jezelf) nakomen. Als je 3 keer in de week wilt hardlopen en je hebt niet zoveel discipline, dan is een hardloopgroepje handig. Als je een nummer per maand wilt afmaken en je stelt dat als doel, dan doe je dit. Doelen stellen werkt voor mij heel goed, en ze behalen geeft een goed gevoel 👍
 
Kun je dan niet gewoon beter afspreken met een vaste groep in het tracks topic te reageren?
Op deze manier trek je deels dingen van het forum weg waar het juist voor bedoelt is.
Wellicht kun je de communcatie via een topic doen om dat te voorkomen?
 
Op deze manier werkt het toch wat directer dan alleen maar tekstueel info uitwisselen. Redenen kunnen ook te maken hebben met persoonlijke omstandigheden waarom je wil meedoen. Even mezelf als voorbeeld, vanwege mantelzorg plus coronagolf ben ik weer met handen en voeten gebonden aan huis, het gaat om zorg voor m'n ouders. Ondanks de prikken is het vanwege gezondheidsproblemen echt zaak om corona buiten de deur te houden, en dat beperkt ook mijn bewegingsvrijheid. Om via een videochat 'ns wat andere gezichten te zien en praten over de hobby, naast schrijven en lezen op het forum, voor mij een welkome afwisseling. En het kan helpen om dat duwtje te krijgen om met de hobby verder te gaan. Ben alle dagen bezig met de zorg, en ik vergeet soms wel 'ns dat ik ook voor mezelf wat tijd moet gunnen om met iets anders bezig te zijn, iets dat helpt om te ontspannen.

Duidelijk. Voor sommigen kan het inderdaad helpen om een stok achter de deur te hebben. Dat kan zo’n groep zijn maar ook een nieuwe band. Uiteindelijk blijft samen aan een track werken in een oefenruimte nog het leukste. Alleen is dat weer lastig met de Corona etc.
 
Kun je dan niet gewoon beter afspreken met een vaste groep in het tracks topic te reageren?
Op deze manier trek je deels dingen van het forum weg waar het juist voor bedoelt is.
Wellicht kun je de communcatie via een topic doen om dat te voorkomen?

De doelen die mensen hebben zijn breder dan alleen het maken van tracks. Op het forum blijft het vooral uitwisselen van info via tekst, om 'ns te babbelen via een videochat kan meerwaarde hebben. Een forum mag trouwens best een spin-off activiteit hebben, denk ik. Spreek ik via een privébericht af om in de kroeg 'ns te praten over muziek, dan zou dat geen probleem zijn. En met een groepje ook niet.
 
Hola,

Gewoon je vragen en doelen op het Synthforum zetten!!
Dit hier aangebrachte lijkt mij overbodig dus.
En als je een stok achter de deur wil hebben een anderen Hobby zoeken:D

Groeten van Andreos
 
De sociale motivatie werkt op meerdere manieren.

Zoals Disharmonic en bombario al schreven, zit het hem deels in verantwoording afleggen naar anderen. Dat klinkt nogal vervelend voor iets wat een hobby is, maar je moet vooral zien als een middel dat je voor jezelf gebruikt om er op vooruit te gaan, niet als iets dat anderen jou opleggen.

Wat je min of meer doet is je zelfbeeld naar buiten brengen. Als je een voornemen hebt en je slaagt er niet in het te realiseren, dan baal je misschien een klein beetje. Maar ach, maakt verder niks uit, hooguit iets voor jezelfbeeld. Als je je voornemen echter concreet uitspreekt naar anderen, dan heeft het al of niet slagen van je doel ook invloed op het beeld dat anderen van je hebben. Daar zijn de meeste mensen toch gevoelig voor, sociale groepsdieren als we zijn.

Als je in je doel slaagt, dan is dat extra leuk als anderen daar getuige van zijn. En als je er niet in slaagt, dan is het extra jammer. Je kunt het dus zien als de vergroting van 'beloning' of 'straf' bij het al of niet halen van doelen die je publiekelijk maakt.

Belangrijk is dat de positieve motivatie de overhand heeft. Het is leuk om met 'lotgenoten' te zijn, waarbij je elkaar motiveert. Anderen kunnen tips geven en meeleven, ook al is het maar een klein beetje, omdat ze weten waar je aan werkt. Iets wat zeker in tijden van lockdowns helpt om iets minder op je eigen eenzame muzikale eiland te zitten. Wat betrokkenheid en motiverende tips kunnen geen kwaad.
Gewoon je vragen en doelen op het Synthforum zetten!!
Ja, ook dat heeft zeker al effect. :) Toch denk ik dat het beter werkt als je het georganiseerd doet met anderen, waarbij je allemaal een beetje in hetzelfde schuitje zit. Maar dat hoeft natuurlijk niet voor iedereen te gelden.
 
Ik heb 't idee dat sommigen er veel te veel op ingaan of het nou wel of niet helpt enz.
Ik denk dat Rutger vooral op zoek is naar mensen die het of leuk of belangrijk vinden om toe te treden tot deze groep, de persoonlijke motivatie is verder niet zo belangrijk denk ik, da's voor iedereen weer anders.
Zelf vind ik het voor nu prettig dat ik wat deze hobby betreft mezelf geen deathline opleg maar dat kan voor anderen juist prima werken.
 
Laatst gewijzigd:
Back
Top