Mastermind groep beginnen: wie denkt mee?

bombario

Ouwe rot
Lid sinds
9 januari 2004
Berichten
4.648
Locatie
Zwolle
Dag allen,

Ik speel al een poos met het idee van een mastermind groep. Een clubje ambitieuze muzikanten dat doelen bepaalt, ze hardop uitspreekt en elkaar eraan houdt. Is daar interesse voor?

Vanochtend las ik de Volkskrant een artikel en daardoor moest ik er waar aan denken. De beste manier om doelen te behalen is een jaarplan maken, en daar doelen per kwartaal aan te koppelen. Zo concreet mogelijk. Dus niet: ik wil meer nummers afmaken. Maar: ik deel op de laatste dag van elk kwartaal een nieuwe track op Synthforum.

Terug naar de mastermind groep, want ik heb het nog niet helemaal helder. Zijn er mensen die hier iets in zien? En hebben jullie ideeën hoe dit te realiseren? Bijvoorbeeld met een maandelijkse online meeting, om te sparren wat iedereen doet? En tips en ervaringen uit te wisselen?

Zo'n groepje lijkt me echt een meerwaarde, als je ambitieus bent, en ik wil daar best tijd in steken. Maar niet te veel en vooral samen. Alle suggesties zijn daarom welkom.

Nog 2 opmerkingen.

1. Vind je het idee niets? Prima, maar reageer dan niet, ik zoek mensen die er wel wat in zien 😀
2: Als je meedoet, is het wel de bedoeling dat je de tijd en ambitie hebt om het vol te houden. Daarom ook de doelen van 3 maanden. Een maand is zo voorbij, maar in een kwartaal kun je veel bereiken.

Ik ben benieuwd,

Groet,

Rutger

P.S. Nog een laatste idee, ook uit de Volkskrant. Blader je agenda en foto-feed van het afgelopen jaar door en noteer waar je wel en niet blij van werd. Dat kun je natuurlijk ook doen met je eigen muziek, en het geeft inspiratie voor 2022. Maak er een mooi jaar van allen! 👍
 
Dan moet de doelgroep in een zelfde soort genre spelen.
Ambitieus beginnen wilt niet zeggen ambitieus eindigen.
 
Ik vind het een heel leuk idee! Ik merk dat ik er veel behoefte aan heb om meer te delen waar ik mee bezig ben.

Toen ik begon met muziek maken, was ik deel van een scene (hardcore/gabber). Vrienden waren met hetzelfde bezig en ook daarbuiten was er veel contact met mensen die hardcore maakten. Maar dat was vroeger. Ik word dit jaar 40. Ik ben geen deel meer van de scene, sommige vrienden zijn gestopt met zelf maken, sommige vriendschappen zijn verwaterd. Ik heb wat geëxperimenteerd met andere stijlen (dubstep, drum 'n bass), wat dingen uitgebracht, maar merk dat dat ook weinig zin heeft als je zelf niet echt deel uitmaakt van zo'n scene.

Muziek maken blijft m'n passie, maar ik ben het zat om op een eigen eilandje ermee bezig te zijn. Ik maak inmiddels muziek waar ik zelf geen hokje voor kan vinden: een kruising tussen hiphop-beats en techno/electro, waar ongetwijfeld nog wat hardcore- en andere invloeden in te horen zijn. Het is een project dat ik graag uit zou laten groeien tot iets waar meer mensen bij betrokken zijn, bijv. rappers/mc's, voor meer kruisbestuiving en wie weet uiteindelijk optreden.

Een eerste stap is al gezet door niet meer zelf af te mixen: daarvoor huur ik een studio in de buurt, zodat ik in ieder geval op die manier al samenwerk. Dat bevalt heel goed: eindelijk weer het gevoel dat ik ook echt dingen leer en ergens naartoe aan het werken ben.

De eerste e.p. met vier tracks is voor 80% klaar, maar verder heb ik nog geen projectnaam, alleen een vaag idee hoe ik het project onder de aandacht wil brengen en 'bandleden' aan wil trekken (Bandcamp en Muzikantenbank), nog geen stappen gezet voor cover art, etc. Het lijkt mij dus heel waardevol om daar wat breder met mensen over te spreken. Wie weet wat daar allemaal nog uit voortkomt aan inspiratie, ideeën en inzichten.

Eén ding weet ik in ieder geval zeker: in een vacuüm ontstaat sowieso niets :)
 
Lijkt me een heel goed idee om een stok achter de deur te hebben. Tis de tweede keer in twee dagen dat ik over dit fenomeen hoor (en niet via de Volkskrant maar van een Amerikaanse podcast). Moet haast wel een teken zijn!

Dannog weet ik niet zeker of ik er klaar voor ben. :-)
 
Eén ding weet ik in ieder geval zeker: in een vacuüm ontstaat sowieso niets :)
Dat is dus precies wat ik bedoel. Ik zit ook altijd in mijn eentje op mijn zolderkamertje en sparren is gewoon leuk.

Hoe ik het voor me zie, is eenvoudig.

1. Ik maak een gedeelde map aan op Google Docs.
2. Iedereen krijgt een documentje en zet daarin zijn jaar- en kwartaaldoelen.
3. Een keer per maand delen we een update.
4. Loop je vast, heb je vragen of wil je een track laten beoordelen? Dat kan, maar hoeft niet.
5. Een keer per kwartaal organiseren we een Google Meet, kijken we of ieders doelen zijn behaald en geven we elkaar - waar nodig - een schop onder de bips 😁.

Het is dus echt bedoeld als stok achter de deur, en niet om de kwaliteit van elkaars werk te beoordelen. Voor mij zou dit absoluut werken en ik weet zeker dat ik dan nog veel productiever word 👍

Disclaimer. Begin je nu te steigeren en vind je dit stom? Reageer dan vooral niet! 😊
 
Tof idee.Eigenlijk zou je met zn allen in studio's naast elkaar willen zitten. En als je vast loopt en feedback wil kan je direct effe naar een collega lopen.. Dus jou idee is de online versie daarvan. Direct een probleem oplossen en weer door...

Ik ben er wel voor te porren.. een stok achter de deur en af en toe een trap onder mn reedt helpt me wel vooruit..

Ik stel me voor dat ik daadwerkelijk tracks maak (dat is al 1 doel) en dan aangeef waar ik vast liep (dunne sound.. akkoorden... arrangement). Korte feedback en tips helpen me dan vooruit.. dan hou ik het tempo er in..

Want dat is het vaak: je weet effe geen oplossing.. Moet gaan zoeken, lezen, vind niks.. En dan blijft het liggen..
 
Laatst gewijzigd:
Ik begrijp t niet helemaal. Ben ook nog niet lang uit bed…
is het dus een soort van online gesloten sf groepje waar je elkaars werk deelt als je strop zit? En zoveel meer?
met als doel elkaar te motiveren? Deadlines te halen?
dus niet: samen werken aan tracks.
 
Dus jou idee is de online versie daarvan. Direct een probleem oplossen en weer door...
Dat. Maar vooral een groepje van gemotiveerde mensen die elkaar verder brengen en scherp houden. Door af en toe even mee te luisteren, tips te geven of te voorkomen dat je gaat lanterfanten. Daarom ook het idee van de doelen. Benoem concreet wat je wilt bereiken en koppel er een datum aan. Als je weet dat anderen je eraan houden, behaal je ze sneller.

Met als doel elkaar te motiveren? Deadlines te halen?
dus niet: samen werken aan tracks.
Klopt, anders krijg je een apart forum en dat is niet de bedoeling. Mij gaat het vooral om even snel van gedachten kunnen wisselen en motiveren. "De kick en bas klinken hier niet helemaal lekker, wil je even meeluisteren?" Daar ga je niet voor elke track een apart topic voor aanmaken lijkt me, terwijl het wel heel nuttig kan zijn.

Ik ben er wel voor te porren.. een stok achter de deur en af en toe een trap onder mn reedt helpt me wel vooruit..
Dat is dus precies wat ik bedoel. Leg een doel vast en besef dat je kop eraf gaat als je het niet bereikt 😁 Dan zul je zien dat het wel lukt.
 
Dat is dus precies wat ik bedoel. Ik zit ook altijd in mijn eentje op mijn zolderkamertje en sparren is gewoon leuk.

Hoe ik het voor me zie, is eenvoudig.

1. Ik maak een gedeelde map aan op Google Docs.
2. Iedereen krijgt een documentje en zet daarin zijn jaar- en kwartaaldoelen.
3. Een keer per maand delen we een update.
4. Loop je vast, heb je vragen of wil je een track laten beoordelen? Dat kan, maar hoeft niet.
5. Een keer per kwartaal organiseren we een Google Meet, kijken we of ieders doelen zijn behaald en geven we elkaar - waar nodig - een schop onder de bips 😁.

Het is dus echt bedoeld als stok achter de deur, en niet om de kwaliteit van elkaars werk te beoordelen. Voor mij zou dit absoluut werken en ik weet zeker dat ik dan nog veel productiever word 👍

Disclaimer. Begin je nu te steigeren en vind je dit stom? Reageer dan vooral niet! 😊
Lijkt me prima, met misschien de Google Meet als stap 1, zodat we ff kennismaken en we, voor wie nog zoekende is, ook samen kunnen nadenken wat haalbare doelen zijn. Met dat laatste voegt het ook wat toe voor mensen die nog niet weten of ze er klaar voor zijn, zoals @L56: klaar ben je nl. altijd zolang je doelen kiest die passen bij waar je bent. Andersom heb ik als ouwe lul ook wel baat bij een beetje frisse perspectieven van mensen die nog niet zo lang bezig zijn :)
 
ALS jullie n video meet willen, doe even een doodle of zo, wanneer de meerderheid kan... Of beter: iedereen met interesse.
 
Dannog weet ik niet zeker of ik er klaar voor ben. :-)
Tuurlijk wel, je maakt de doelen zo groot als je zelf wilt. Dat kan bijvoorbeeld ook zijn:

- Een track maken met maar 1 synth.
- Een liedje afmixen met alleen stock plug-ins.
- Of, als je net begint: een compleet nummer arrangeren, mixen en delen op Synthforum.

Het mag van mijn zelfs breder. Minstens X aantal volgers op Instagram. Of: 3 demo's opsturen naar interessante labels. Alles mag, als het maar lekker concreet is 👍
 
  • Duimpje
Duimpjes: L56
Lijkt mij ook wel een goed plan. Ik heb dan wel weer niet duidelijk wat mijn doelen zijn, die veranderen nogal snel, mede door de lockdowns die veel impact hebben op doelen waar meerdere mensen bij betrokken zijn. Maar goed, daar zal ook iedereen wel last van hebben. Count me in.
 
Heb het artikeltje even gelezen, is online ook te vinden. Het idee om per kwartaal doelen te stellen, daar zit iets is. Een maand kan te kort zijn, een heel jaar is weer veel te lang. Ik zie het idee daarom wel zitten, en een mooi initiatief om daarmee iets te doen in dit verband. :) Kom er nog wel even op terug.

Je weet wel de momenten uit te zoeken voor dit soort dingen, trouwens. :D Bij je challenge had ik net de vaccinatie gehad en lag ik een paar weken met extreme vermoeidheid in bed. Afgelopen zaterdag de boosterprik. En guess what... :(
 
Echt waar??!?!? Damn, sterkte! Ik mag vrijdag 💉

Gelukkig is het een tikkeltje minder erg dan vorige keer, toen was het bar en boos. Ik ben nu overdag wat langer op, aan de andere kant nu wel wat last van spierpijn. Ik hoop gewoon dat het nu sneller weer voorbij is. FYI: de twee prikken vorig jaar waren van Pfizer, deze booster was van Moderna. Met de booster een nogal pijnlijke plek waar de prik was, dat is nu gelukkig bijna weer weg. Had ik met Pfizer helemaal geen last van.
 
Mooi initiatief. Al zou ik toch meer onderling contact doen zoals je snel en meer feedback wilt hebben van anderen.
Jezelf elke dag verbeteren is al een mooi doel op zich.

De Volkskrant ligt hier op tafel. vanavond even rondneuzen
 
Hoewel het me een nobel idee lijkt, kom er er qua tijd niet aan toe om voor privé doeleinden dergelijke doelen te stellen.
Vrije tijd komt en gaat hier net zoals het weer.
Nu heb ik weer een project met de band, waardoor er zeker een maand niks 'privé' gedaan gaat worden.
Ook muziek, ook met synths etc. maar niet om uit te brengen.
Dus mocht ik ooit er aan toe zijn qua tijd, dan zou het wel wat zijn, maar voor nu wint de agenda het van de doelen :)

Hier op oudejaarsdag de booster mogen ontvangen. Op de gevoelige plek op de arm na helemaal niks. Net als de vorige 2 overigens.
De vrouw idem.
 
Ik heb wel interesse maar heb januari en februari nauwelijks tijd vanwege drukte op werk en een verbouwing thuis. Dus ik sluit graag aan, maar mijn doelen voor het 1e kwartaal zullen bijzonder laag zijn, en de input naar anderen ook. Vanaf het 2e kwartaal kan ik meer bijdragen.
 
Back
Top