Roland TR-serie ouderwets of niet?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Hmmm, ik wil ook nog even: ik was laatst getuige van een optreden waar iemand een jomox xbase09 gebruikte en ik was behoorlijk onder de indruk maar.... de hihats... Op één of andere manier lukt het de 'namaak' 808's het maar niet om de hi hats er fatsoenlijk uit te krijgen. Hetzelfde gevoel kreeg ik toen ik met de Analoge Solutions drum modules (bd 88, hh88, je kent ze wel) werkte. Hoe dan ook, 'you can't beat the real thing'. Over smaak valt verder altijd wel te twisten, en als je de 808 achtrhaald vind dan gebruik je 'm toch gewoon niet? Wat ik niet snap is hoe een drum geluid achterhaald kan zijn, alleen maar omdat 'ie al in zoveel tracks zit. Vernieuwing zit in de compositie van een track, en de manier waarop de geluiden daarin vallen, niet in het geluidje zelf. Als vernieuwing van het geluid af hing, dan zou niemand meer een triangel of een cymbaal mogen gebruiken, want ja... die worden ook al eeuwen gebruikt en aan het geluid zelf valt ook weinig te veranderen. Maar goed, mijn antwoord zal wel weer te voor de hand liggend zijn.
 
Origineel geplaatst door JazzMann
beste Imi,

er bestaan nog steeds meerdere drum machienen & sounds buiten de tr series

Hoezo?

Jongens, die XOX-bakken zijn nou eenmaal een soort ikonen, ijkpunten in de electro-geschiedenis...
 
Origineel geplaatst door sander
Ja dat zie je verkeerd, de 909 kickdrum wordt gegenereerd door een analoog circuit.
Het is dus geen sample en zal elke keer weer net iets anders klinken. Oftewel klinkt levendiger.
Ook gaat wat van het frequentiebereik verloren als je em sampelt. Theoretisch zijn sommige frequenties
misschien niet te horen, maar toch blijk je ze waar te nemen.

Ik snap wat je bedoelt, Sander. Ik vroeg dit omdat ik zit te denken over de aanschaf van een tr-909. Alleen wil ik 'm dan gebruiken om samples van te maken, die samples wil ik vervolgens in m'n produkties gebruiken. Het voordeel tov sample cd's is dan IMO dat ik bijv een kick precies zo kan maken als ik wil (tune, attack, decay, enz).

Gezien de prijs van een tr909 wil ik er echter wel zeker van zijn dat het iets toevoegd aan m'n setup.
 
Ach, hier wordt al zoveel onzin uitgekraamd dan kan dit er ook nog wel bij. :)

Wat trouwens wel opvalt is dat in bijna elke rompler (ook digitale drumcomputers) wel een of meer x0x samples zitten.
Dat zegt ook wel wat.
 
Re: Roland TR-serie ouderwets of niet?

Origineel geplaatst door Phontaq
Ik vind die serie persoonlijk namelijk al ontzettend achterhaald, dus waarom zou je die apparaten nog gebruiken?

Vroeger wisten ze wel raad met gastjes zoals jij:

torture.jpg



Zie je? Oldschool is altijd nog steeds het beste! :duivels:

R.
 
ja, waar is de tijd hé :D




BTW Brian de Jomox heeft gesampelde Hi Hats en de 808 puur analoog, vandaar waarschijnlijk dat die iets anders klinken. Van dat analogue solutions spul weet ik het niet.
 
Origineel geplaatst door mono-poly
dit is echt een bullshit tread
de starter heeft zomaar wat geroepen
iets wat ie zelf nog geens snapt wat die uitkraamt

Kijk, als je niet eens fatsoenlijk kunt discussiëren kun je beter je mond houden. Dit soort opmerkingen heeft toch niemand wat aan....
 
De 909 grooved,door zijn gedeeltelijk analoge opwekking
waardoor elke kick en elke snare anders klinkt,je track gaat leven hier door.
Dit is mijn derde 909,de eerste 2 had ik verkocht lang geleden,de laatste heb ik pas weer
in die tussentijd probeerde ik de 909 goed te sampelen,maar helaas baate dat niet.
Maakte multi samples van de kick de snares..etc....veel werk en er uiteindelijk achterkomen dat het niet klonk.(en niet dat effect gaf wat ik wilde bereiken)
tja.....koop dan een echte weer werd me gezegd.
dat gedaan,en helemaal het happy mannetje.


"prozac helpt echt niet,neem een 909"
 
Ja, waar zit de veroudering in eigenlijk, volgens mij in de muziekstijl en niet zo zeer in het geluid zelf.
Kijk nou zelf inderdaad naar de instrumenten in klassieke muziek, gaat al eeuwen mee en nog steeds hebben we er niet genoeg van, er kan dus gewoon heel veel mee. En vernieuwing zit hem niet alleen in het vervangen van een instrument. Er zijn allemaal kleine deeltjes in een groot geheel, en die deeltjes die zijn af en toe aan verandering onderhevig, maar worden niet zomaar ineens afgeschreven en vervangen door iets anders. Dat werkt gewoon niet zo.
 
Re: Roland TR-serie ouderwets of niet?

Origineel geplaatst door Phontaq
Hello!

Ik vroeg me af hoeveel van jullie nog steeds gebruik maken van de TR-serie van Roland. Ik vind die serie persoonlijk namelijk al ontzettend achterhaald, dus waarom zou je die apparaten nog gebruiken?

Als je zelf nog apparatuur over hebt die inmiddels ook alweer ontzettend achterhaald is, dan komen we het wel ophalen.
 
marcuu,

ik werk voornamelijk op een PC met Synthedit, waarmee ik mijn eigen vst-plugins schrijf. Deze vst's gebruik ik in Cubase SX. Buzz gebruik ik ook nog regelmatig vanwege de leuke mogelijkheden, maar de interface is niet heel gebruiksvriendelijk. Ook heb ik nog een microkorg staan waar ik voornamelijk de vocoder van gebruik en een RM1x, waar ik vanaf wil omdat ik de sequencer toch nooit gebruik en de geluiden niet heel spannend zijn.
 
Vind je een vocoder nou niet vreselijk achterhaald ? hehe
 
Origineel geplaatst door Phontaq
marcuu,

Ook heb ik nog een microkorg staan waar ik voornamelijk de vocoder van gebruik en een RM1x, waar ik vanaf wil omdat ik de sequencer toch nooit gebruik en de geluiden niet heel spannend zijn.

Die apparaten zitten vol met samples van ouwe synths, drumcomputers, etc. Dus in jouw vernieuwingsgedachte denkende zou je die dus ook niet moeten gebruiken.
 
Die Chameleon had toch een gemodelleerde 909?
Die dus de schakelingen nabootste en niet de samples gebruikte.

Of in Reaktor zijn er ook al weer 909's gemaakt die een beetje lijken.

En als iemand (Roland?) er echt goed voor gaat zitten kunnen ze een hele goeie replica modelleren. Die trend is zich aan het ontwikkelen en over een poosje weten we niet anders meer. :)
 
Haha, is Fuse dan werkelijk de ENIGE die mijn gedachte een beetje begrijpt?? Iedereen heeft het maar over mijn 'vernieuwingsgedachte' en valt mij aan op mijn apparatuur. Geweldig! Ik probeer jullie juist eens naar jezelf te laten kijken, om te laten zien dat er nog meer op de wereld is dan een 808 of 909. Wat mij zo tegenstaat is dat men 1200 eurootjes wil neertellen voor zo'n oud appraat, terwijl er zoveel mooie alternatieven zijn. Waarom zou je uberhaupt drums gebruiken in een track? Nergens staat dat dat moet. Het kan zeker wat toevoegen aan een track, maar het is niet altijd noodzakelijk. Durf eens een raar instrument te gebruiken dat je niet zou verwachten.
Uiteindelijk is de juiste combinatie van verschillende geluiden en een goede mix die een track aantrekkelijk maken, dus in feite maakt het niet uit wat voor geluiden erin zitten. Zonder goede mix kun je het wel vergeten dat je 909 mooi klinkt in een track....
Ook ik maak gebruik van oudere technieken zoals de vocoder. Gebruik van technieken uit de toekomst is nog niet mogelijk helaas. Een vocoder geeft mij een onwerkelijk, robotachtig gevoel wat ik veel sfeer vind uitstralen, vandaar dat ik er regelmatig gebruik van maak. Door mijn eigen vst-filters te maken, probeer ik er toch een eigen persoonlijke draai aan te geven.
 
Origineel geplaatst door Phontaq
Kijk, als je niet eens fatsoenlijk kunt discussiëren kun je beter je mond houden. Dit soort opmerkingen heeft toch niemand wat aan....

nou je weet amper waar je heen wil met deze discusie met achterhaald.
de 808 en 909 hebben gewoon toch wel een beetje de lekkerste synthetische drum geluiden.
simmons etc is ook wel leuk maar ja wel als je ze met een xox sequenced.
je heb software wat analoge synths emuleerd en een rm1x met een step sequencer die toch wel een beetje een idee van roland is.
maar ja jij zal natuurlijk noooooooit een 909 of 808 willen omdat al het andere beter is
 
Origineel geplaatst door Phontaq
Haha, is Fuse dan werkelijk de ENIGE die mijn gedachte een beetje begrijpt?? Iedereen heeft het maar over mijn 'vernieuwingsgedachte' en valt mij aan op mijn apparatuur. Geweldig! Ik probeer jullie juist eens naar jezelf te laten kijken, om te laten zien dat er nog meer op de wereld is dan een 808 of 909. Wat mij zo tegenstaat is dat men 1200 eurootjes wil neertellen voor zo'n oud appraat, terwijl er zoveel mooie alternatieven zijn. Waarom zou je uberhaupt drums gebruiken in een track? Nergens staat dat dat moet. Het kan zeker wat toevoegen aan een track, maar het is niet altijd noodzakelijk. Durf eens een raar instrument te gebruiken dat je niet zou verwachten.
Uiteindelijk is de juiste combinatie van verschillende geluiden en een goede mix die een track aantrekkelijk maken, dus in feite maakt het niet uit wat voor geluiden erin zitten. Zonder goede mix kun je het wel vergeten dat je 909 mooi klinkt in een track....
Ook ik maak gebruik van oudere technieken zoals de vocoder. Gebruik van technieken uit de toekomst is nog niet mogelijk helaas. Een vocoder geeft mij een onwerkelijk, robotachtig gevoel wat ik veel sfeer vind uitstralen, vandaar dat ik er regelmatig gebruik van maak. Door mijn eigen vst-filters te maken, probeer ik er toch een eigen persoonlijke draai aan te geven.

al die nieuwe drumbakken zijn allemaal zo digitaal als het maar zijn kan en hebben dus geen ballen
ok de jomox xbase is wel super moet ik zeggen maar je kan via de sequencer maar 3 sounds editten/bespelen
en sja je vocoder zal in harmonie wel moeten inleveren ten opzichte van een "echte"
en met wat effecten kan je de sound van je xox best wel bewerken hoor (doed iedereen toch????)
 
Origineel geplaatst door mono-poly
nou je weet amper waar je heen wil met deze discusie met achterhaald.
de 808 en 909 hebben gewoon toch wel een beetje de lekkerste synthetische drum geluiden.
simmons etc is ook wel leuk maar ja wel als je ze met een xox sequenced.
je heb software wat analoge synths emuleerd en een rm1x met een step sequencer die toch wel een beetje een idee van roland is.
maar ja jij zal natuurlijk noooooooit een 909 of 808 willen omdat al het andere beter is

Rustig maar, ik zoek geen ruzie ofzo.... een discussie begin je omdat je wil weten hoe andere mensen ergens over denken....
Ik emuleer geen analoge synths, ik maak ze zelf, en die rm1x was een beetje een miskoop, maar dat bleek al uit mijn stukje als je goed had gelezen.
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top