Roland TR-serie ouderwets of niet?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Ik heb ook nog geen betere drumbakkies gehoord...
revolutie of niet, ik wil wat ik mooi vind, en ben de eerste die nieuwe mooiere koopt...

soms is nieuwer niet altijd beter...
128-bit digitaal opnemen kan in mijn optiek niet op tegen oude tape o.i.d.
 
Origineel geplaatst door barn
128-bit digitaal opnemen kan in mijn optiek niet op tegen oude tape o.i.d.

Dat weet je nog maar net niet... want ik durf te wedden
dat jij nog niet in 128bit hebt opgenomen... heb nog geen
algemeen beschikbare 128bit processor gezien...

Wat je bedoelt is hogere sample-rates?

En dan nog, heb jij wel eens een Sony Oxford gehoord?
Durf te wedden dat je dan niet meer klaagt.

Het is een feit dat de meeste consumer en pro-sumer
en zelfs laag regiment professionele digitale apparaten
heftig zuigen, als je ze vergelijkt met high-end analoge
apparatuur die hetzelfde doen.

Anyway, wilde dit gewoon even opmerken, ben zelf heus
wel een analoog freak. Vind alleen dat deze zaken vaak
niet in het juiste perspectief worden gezien!

Mvg.

CoolRunning
 
Origineel geplaatst door barn
soms is nieuwer niet altijd beter...
128-bit digitaal opnemen kan in mijn optiek niet op tegen oude tape o.i.d.

Precies! Het ligt er maar aan welk resultaat je nastreeft. Ik heb een Akai 3000XL waar je prachtige 44,1 rate stereo samples mee kan maken, maar voor drumgeluiden blijf ik toch hangen bij m'n oude W30. Dat klinkt namelijk lekker rauw: eerst 12bit samplen, maar wel 16 bit afspelen. Filtertje eroverheen... Jammie! Werkt ook voor loops uitstekend, wat mij betreft.
 
Origineel geplaatst door CoolRunning
Dat weet je nog maar net niet... want ik durf te wedden
dat jij nog niet in 128bit hebt opgenomen... heb nog geen
algemeen beschikbare 128bit processor gezien...

Wat je bedoelt is hogere sample-rates?

En dan nog, heb jij wel eens een Sony Oxford gehoord?
Durf te wedden dat je dan niet meer klaagt.

Het is een feit dat de meeste consumer en pro-sumer
en zelfs laag regiment professionele digitale apparaten
heftig zuigen, als je ze vergelijkt met high-end analoge
apparatuur die hetzelfde doen.

Anyway, wilde dit gewoon even opmerken, ben zelf heus
wel een analoog freak. Vind alleen dat deze zaken vaak
niet in het juiste perspectief worden gezien!

Mvg.

CoolRunning
I know, alsof ik er al veel verstand van heb...

Wat ik wel weet is dat digitaal niet opweegt tegen de analoge ruis zeg maar..
Ik weet heus wel dat de bitrate met dynamiek te maken heeft...:D
 
Ok :D

Ik weet niet of ruis het meest aantrekkelijke is van analoog.
Ikzelf denk dat het de fysieke eigenschappen van de analoge
componenten zijn die continu veranderen, en daarom een
minder klinisch geluid creeeren.

Maar het is een beetje hetzelfde als de buizen-hype die er
vandaag de dag is: Wat is er dan zo goed aan buizen in
bijvoorbeeld preamps? Het klinkt warmer. Maar dan heb je
nog nooit een Neve 1073 preamp gehoord... dat slaat echt
alles... en die was toch geheel discreet.

Ik denk dat je als artiest (muzikant, producer en zelfs engineer)
altijd moet kiezen voor de applicatie waarvan jij denkt dat ie
het meest geschikt is voor de situatie.
Dat is pas pure 'open-mindness'. Restrict jezelf niet door te zeggen
dat iets niet kan. Probeer te denken wat het beste voor de
gegeven situatie is. Dat is wat de 'soul', de 'funk', de 'spice' en
whatever in je muziek brengt. Restrict je gedachtenpatroon niet
vanwege zo'n angst.

Mvg. CoolRunning
 
Origineel geplaatst door barn
soms is nieuwer niet altijd beter...
128-bit digitaal opnemen kan in mijn optiek niet op tegen oude tape o.i.d.

Wat staat er in de duurste/beste studio's dan?
Dure Sony of Protools setups of een SSL tafel met een batterij AD converters om alles digitaal op te nemen.

Die mensen hebben er meer verstand van dan een ieder die hier zich gigantisch uit de tent laat lokken. ;)

Wat nemen ze dan op?

Ouwe Rhodes piano's en andere antiek spul omdat het zo goed klinkt.


Nee, je maakt muziek en de instrumenten zijn slechts middelen om die muziek mee te maken. Of het nou een drumapparaat is wat eigenlijk maar 300€ waard is maar door oververheerlijking voor het veelvoud daarvan verhandeld wordt of een freeware software programmaatje is maakt eigenlijk niet uit. Als de maker er maar tevreden mee is. ;)
 
Origineel geplaatst door fuse
Wat staat er in de duurste/beste studio's dan?
Die mensen hebben er meer verstand van dan een ieder die hier zich gigantisch uit de tent laat lokken. ;)

Nee, je maakt muziek en de instrumenten zijn slechts middelen om die muziek mee te maken. Of het nou een drumapparaat is wat eigenlijk maar 300€ waard is maar door oververheerlijking voor het veelvoud daarvan verhandeld wordt of een freeware software programmaatje is maakt eigenlijk niet uit. Als de maker er maar tevreden mee is. ;)

Hier ben ik het nou he-le-maal mee eens! :okdan:
 
Het gaat er niet om wat je hebt maar wat je ermee doet.

Het valt me wel op dat dit soort topics vaak gestart worden door mensen die zich geen 808, 909 of 303 kunnen veroorloven.

Mensen die wel zo'n bakkie hebben zul je daar vaak heel positief over horen.
 
Origineel geplaatst door dekzster
Misschien dat je het iets anders gaat zien als ik zeg:

goh die Steinway Piano begint wel ouderwets te worden qua geluid

of


Ik denk dat we maar geen Stradivarius Viool meer moeten gebruiken dat geluid kennen we nu wel.........

dus:

Het is de gebruiker in combinatie met goede geluiden die goede muziek maakt. De TR909 maakt goede geluiden, period!

Idd, zo mijn Steinway 4 keer in producties gebruikt, ik verval in herhaling, gooi hem maar het raam uit....:stupid
Dan LIGT ER JUIST EEN UITDAGING om het apparaat creatief te gebruiken!
Ik heb mijn 909 al een behoorlijk tijdje (dit is mijn 2e) en nog kan hij mij blijven verbazen,
tis wat je er mee doet.........


Michael.
 
Origineel geplaatst door fuse
Nee, je maakt muziek en de instrumenten zijn slechts middelen om die muziek mee te maken. Of het nou een drumapparaat is wat eigenlijk maar 300€ waard is maar door oververheerlijking voor het veelvoud daarvan verhandeld wordt of een freeware software programmaatje is maakt eigenlijk niet uit. Als de maker er maar tevreden mee is. ;)

Yep!

Geweldige discussie (vanwege de heilige huisjes die iedereen tot beroering brengt).... Maar of je nou een Roland TR 909 of e.o.a. lullig Yamaha RY30 dingetje hebt.... maakt geen zak uit, zolang de eigenaar maar happy is met de uitkomst van zijn muziekcreaties.

En voor de rest... explore your instruments! Want ik denk dat uit heel veel (ondergewaardeerde) apparaten veel moois te halen valt, of ze nou x0x heten of niet.....
 
De 909 vind ik wel behoorlijk uitgekauwd. Maar dat komt denk ik vooral omdat je aan de 909 niets meer toe kan voegen met effecten of EQ. De geluiden zijn zo vol en krachtig: het blijft een 909. De 808 is een ander verhaal. De drums zijn een stuk rustiger en warmer, en laten ruimte over om er nog heel wat rare dingen mee uit te halen. De 808 vindt ik zeker niet ouderwets: ik zou blij zijn een te hebben. De Jomox en MD zijn inderdaad de ' logische' opvolgers. Ik vind het wel jammer dat bij (bijna) alle drumsynths wordt vermeld dat ze ook tr x0x modulatie o.i.d. hebben. Zo kom je natuurlijk nooit verder...

hier kan ik me redelijk in vinden, toch heb ik een 808 en een 909 en ik ben er nog blij mee ook, gek hè?
maar mijn lullige rz1(el-cheapo drumbak met alleen maar presets en 0.4 sec sampletijd) klinkt minstens zo vet als een 909 maar die programmeert weer wat minder, kortom het is maar net wat je belangrijk vind.

uiteindelijk gaat het niet om wat je gebruikt, maar wat je fijn vind om te gebruiken.
je kan bijvoorbeel supervette muziek maken met alleen je stem, of alleen door op een houten tafel te rammen met je handen etc etc...

nou moet het maar weer afgelopen zijn met al die vernieuwing. als je gaat proberen te verniewen om het vernieuwen schiet het echt niet op, doe gewoon wat jij gaaf vind!

denk je dat onze vriend aphex twin in het begin dacht: "ik ga nu iets vernieuwends doen"
of zou die gedacht hebben: "hey cool dit klink wel vet zeg"

<ik hoop dat jullie het ermee eens zijn dat richard james (in het begin) best wel vernieuwend was/is.>
 
oke dan ..

oke dan ..

Origineel geplaatst door fuse
Die x0x'en zijn net zoals midi. Het is oud en had allang vervangen moeten worden. Maar omdat iedereen er maar mee blijft klooien gaat het maar niet weg.

oke dan beste opmerking tot nu toe
wat krijgen we dan drumcomputers met usb,.. met fire-wire yoystick controllers
das wel vooruit strevend :bekdicht:
 
Origineel geplaatst door shortwave
e.o.a. lullig Yamaha RY30 dingetje

Mensen, iedereen loopt altijd de RY30 te bashen, maar dat ding is zoooo goed. Je moet alleen je eigen geluidjes maken.

Zo zie je maar... 8o)
 
Origineel geplaatst door maxdox
En veel van de commerciele trance releases maken volgens mij niet eens gebruik van echte 909's, maar van samples ervan....

Wat is het verschil.... dat zou ik nu wel eens willen weten!!!
Of het nu uit een 909 komt of uit een sampler, een 909 kick is en blijft een 909 kick.
Of zie ik dit verkeerd??
 
Als muziek je hobby is waarom zou je dan niet lekker gaan freaken met de bekende sounds. moet je dan ineens andere geluiden gaan gebruiken omdat die al zo vaak gebruikt zijn?? Volgens mij kan je dan beter stoppen met muziek maken want wat jij zal maken is hoogstwaarschijnlijk ook al duizenden keren eerder gemaakt.
 
Origineel geplaatst door n0_key
Mensen, iedereen loopt altijd de RY30 te bashen, maar dat ding is zoooo goed. Je moet alleen je eigen geluidjes maken.

Hee, was maar als voorbeeld..... RY30 was even eerste type dat ik uit mijn hoofd kon bedenken. Kon ook RX7 noemen, of de Kawai R50 etc. etc. etc...

En zoals ik dus al zei:
maakt geen zak uit, zolang de eigenaar maar happy is met de uitkomst van zijn muziekcreaties.
 
Origineel geplaatst door Da Fransz
Wat is het verschil.... dat zou ik nu wel eens willen weten!!!
Of het nu uit een 909 komt of uit een sampler, een 909 kick is en blijft een 909 kick.
Of zie ik dit verkeerd??

Ja dat zie je verkeerd, de 909 kickdrum wordt gegenereerd door een analoog circuit.
Het is dus geen sample en zal elke keer weer net iets anders klinken. Oftewel klinkt levendiger.
Ook gaat wat van het frequentiebereik verloren als je em sampelt. Theoretisch zijn sommige frequenties
misschien niet te horen, maar toch blijk je ze waar te nemen.

Maar wat maakt het toch allemaal uit. Het zijn en blijven gewoon coole apparaten. En waarom zou
ik een clone kopen of zo'n ding sampelen als ik ze nog kan kopen. Ik heb het geld er gewoon voor over.

Geloof me, een echte 808 naast een bak met samples is en blijft een wereld van verschil. Hoe goed de samples
ook zijn.
 
Origineel geplaatst door sander
Ik heb het geld er gewoon voor over.

En ikke niet... Maar dat had ik al gezegd.

Origineel geplaatst door shortwave
Alleen ontbreken dan de draaiknoppen zoals op een 909, maar daar ga ik geen E 1200,-- voor neertellen.

>sander: wellus
>shortwave: nietus
>sander: wellus
>shortwave: nietus
>sander: wellus
>shortwave: nietus

:D 8o)

Maar van dat analoge circuit ben ik absoluut met je eens.
 
Laatst gewijzigd:
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top