Roland TR-serie ouderwets of niet?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.

Phontaq

+---O---+
Lid sinds
23 januari 2003
Berichten
377
Locatie
Net geen België
Hello!

Ik vroeg me af hoeveel van jullie nog steeds gebruik maken van de TR-serie van Roland. Ik vind die serie persoonlijk namelijk al ontzettend achterhaald, dus waarom zou je die apparaten nog gebruiken? Nu weet ik wel dat apparaten als bv. de 808 en 909 prachtige geluiden bezitten, maar er zijn al miljoenen tracks mee gemaakt, dus waarom zou je ze dan in godsnaam nog gebruiken? Volgens mij zit niemand te wachten op dat ultieme 808-nummer.
Is het een gebrek aan alternatieven dan? Lijkt me ook niet, want er zijn genoeg betaalbare manieren tegenwoordig om aan mooie vernieuwende (drum)geluiden te komen. Een sampler is bijvoorbeeld een mooi apparaat om gewapend met je microfoon op zoek te gaan naar nieuwe geluiden. Tenminste, als je niet opnames gaat maken van de TR-serie.....

Maar goed, wat ik dus zo vreemd vind is dat er nog steeds zoveel mensen op zoek zijn naar een 808 of 909 (regelmatig in de rubriek 'te koop gevraagd', terwijl de tracks die je maakt daardoor juist een hoop aan originaliteit verliest. Blijkbaar vinden mensen dat niet erg, en willen ze liever veel te veel geld uitgeven aan een bak die al jarenlang gebruikt wordt, in plaats van op zoek te gaan naar een moderne vernieuwende synth, gericht op de toekomst. Zo komen we nooit uit dat muzikale 'boom-tsie-boom-tsie-boom-tsie-boom-tsie'-tijdperk. Wordt eens wakker mensen!!! Als producers van electronische muziek zijn wij door onze apparatuur meer dan in alle andere muziekstijlen in staat om vernieuwing te brengen, dus weg met die vierkwartsmaten, en standaard sounds die al tien jaar lang de boventoon voeren.
Ik hoop dat jullie gaan beseffen wat innoveren is en dat er veel moois uit voort gaat komen.
 
Yep, VariOS van Roland.
 
Als ik iets in m,n kennisen kring wat laat horen met een tr 808 gemaakt vinden ze het super vet.Alles is duur in de winkels dus vandaar dat de tr 808 & 909 gewoon best wat centjes kosten *D
 
Is de machine drum geen concurentie?

Ik hanteer zelf het sampler+microfoon+VA-synth principe...

Ik gebruik geen presets, maar je eigensounds maken kost wel tijd en dat kan vertragend werken tijdens je compositie dus is het misschien slim om een bibliotheekje van je eigen geluiden te maken zodat je altijd een paar bassen, leads en strings of wat dan ook bij de hand hebt...

Goede patches maken is trouwens niet makkelijk, misschien dat niet iedereen dat kan of daar geduld voor heeft.

Druid
 
Ik vraag me af hoeveel mensen nog drumstellen gebruiken? Dat concept is toch volledig achterhaald? Ik bedoel wie wil er nou alweer zo'n drumstel horen in een rocknummer. Dat is toch al een miljoen keer gedaan? Of een electrische gitaar, doe me een lol zeg.
Sorry. Beetje rothumeur vandaag.
Je hebt wel gelijk wat je laatste stuk betreft, maar het zit 'm toch meer in het hoofd dan in de spullen als je snapt wat ik bedoel.
 
Wat ik probeer duidelijk te maken is dat veel mensen op dit forum zich zo conservatief gedragen. Omdat er één keer een goed apparaat is gemaakt wil dat niet zeggen dat we maar de rest van ons leven dat apparaat moeten blijven gebruiken. Geen product is perfect en het kan altijd beter. Iedereen moet doen wat hij/zij wil, maar ik krijg nogal de indruk dat de omgeving wel een heel erg grote invloed op hen heeft.
 
Misschien dat je het iets anders gaat zien als ik zeg:

goh die Steinway Piano begint wel ouderwets te worden qua geluid

of


Ik denk dat we maar geen Stradivarius Viool meer moeten gebruiken dat geluid kennen we nu wel.........

dus:

Het is de gebruiker in combinatie met goede geluiden die goede muziek maakt. De TR909 maakt goede geluiden, period!
 
Maar hoe kun je jezelf nou van de rest onderscheiden als je muziek qua geluidenkeuze exact hetzelfde is? Het arrangement kan nog zo origineel in elkaar zitten, maar echt origineel wordt het nooit. Niemand zit te wachten op de zoveelste DJ Tiesto, of een nieuwe Bach ofzo.

Het idee van een eigen geluidenbibliotheek spreek me wel aan, is weer eens wat anders dan een boekenkast.
 
De Tr-serie is helemaal niet zo achterhaald als iedereen denkt. Hij wordt namelijk steeds anders gebruikt.

Het verbaast jullie misschien, maar op de 909 en 808 zitten ook een aantal knoppen waardoor je een hele serie verschillende geluiden eruit kan halen. Bijv, in de gabbertijd haalde men andere geluiden eruit dan nu (zeg maar de trance-tijd).

Maar dit verhaald geldt eigenlijk voor alle instrumenten. Die gitaar met distortion hoorden we 15 jaar geleden ook al. En ook dat orgeltje. En niet te vergeten de piano. trompet, viool en noem het maar op.

Wel denk ik dat er nu goede alternatieven komen voor de TR-serie zoals demachinedrum jomox airbase, novation D-station. Die kan je dan nog aanvullen met wat alternatieve drums zoals Korg ER-1 of MAM ADX-1. Als je een beetje aan de knoppen draait kan je er echt wel een originele drumset uit halen.

Het enigste grote minpunt van de 909 en 808 vindt ik de prijs. Maar dat is gewoon een kwestie van vraag en aanbod, maar voor mij de reden om hem niet te kopen.
 
Waarom, ja waarom, vertel mij toch eens, WAAROM moet iedereen toch altijd opzoek gaan naar iets vernieuwends?

:D
 
Ik vind dat je niet altijd boem-tsjak muziek moet maken om het gebruik van een 909 kick te rechtvaardigen.
Nu heb ik niet het echte ding, maar een Novation Drumstation en ik heb gemerkt als je de 909 kick onder een akousties klinkende kick legt er een monsterachtige bassdrum ontstaat.
Iets met punch en niet direct techno klinkend.
En je hoeft er geeneens een vierkwart van te maken.... :)
 
Kraftwerk gebruikte bv. de meest standaard apparatuur en soms de domste pre-set geluiden, en toch is het wereldklasse! Je hoort meteen dat het Kraftwerk is. Uniek. Volgens jouw filosofie zouden ze alleen maar duizend-in-een-dozijn muziek hebben kunnen maken. Hoe kan dat?
 
Geld kun je niet je kist in mee nemen dus beter :biertje: jomox ken zat lui die hem hebben en de meeste gluiden kl*ten vinden,drumstation vind ik zelf best oke
 
Kraftwerk was voor die tijd supervernieuwend en leefde tien jaar vooruit. Als je Kraftwerk een beetje kent moet je dat toch weten. Terwijl iedereen eind jaren zeventig nog met punk en rock 'n roll bezig was, was Kraftwerk al bezig met electronische muziek die pas eind jaren tachtig bij de grote groep doordrong. Dan ben je wel vernieuwend mag je zeggen.
 
StickX, je hebt helemaal gelijk.
 
Stickx, waarom niet? Eigen geluiden maken kost meer tijd en energie, maar daardoor krijg je uiteindelijk wel het gevoel dat je iets gemaakt hebt wat anderen nog niet hebben gedaan. Ik betrap mezelf er ook nog regelmatig op dat ik in cliché's terugval. De kunst is om dat op tijd door te hebben en te corrigeren.
 
Origineel geplaatst door Phontaq
Kraftwerk was voor die tijd supervernieuwend en leefde tien jaar vooruit. Als je Kraftwerk een beetje kent moet je dat toch weten. Terwijl iedereen eind jaren zeventig nog met punk en rock 'n roll bezig was, was Kraftwerk al bezig met electronische muziek die pas eind jaren tachtig bij de grote groep doordrong. Dan ben je wel vernieuwend mag je zeggen.

Nou... Kraftwerk werd juist in het wereldje van de experimentele muziek (Can, Faust, etc, etc...) gezien als conservatief, dus eh, ik weet niet hoor, vernieuwend? Gewoon slim, goed doordacht, simpel concept. Geweldige muziek. Het verhaal is iets ingewikkelder dan jij het hier schetst... Wie is 'iedereen'? en de "grote groep'? Ik ga nu maar uitloggen anders komt er nog ruzie van...
 
Origineel geplaatst door Phontaq
Stickx, waarom niet? Eigen geluiden maken kost meer tijd en energie, maar daardoor krijg je uiteindelijk wel het gevoel dat je iets gemaakt hebt wat anderen nog niet hebben gedaan. Ik betrap mezelf er ook nog regelmatig op dat ik in cliché's terugval. De kunst is om dat op tijd door te hebben en te corrigeren.


ha! ok, das een goede rede om vernieuwende muziek te maken. Maar waarom mag iemand niet "boem tsie boem tsie" muziek maken als hij/zij daar content mee is?
 
Origineel geplaatst door STicKX
Waarom, ja waarom, vertel mij toch eens, WAAROM moet iedereen toch altijd opzoek gaan naar iets vernieuwends?

:D
De beste wedervraag in tijden!

Ik heb een 909 en 303 om oldscool Acid te maken...
Ik zou gek zijn als een Virus A en een MachineDrum zou kopen en die dan vervolgens zo instellen dat ze bijna als een 909 en 303 klinken. Terwijl het wel kan!
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top