Roland TR-serie ouderwets of niet?

Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
De muziekbusiness is inderdaad helemaal doordrenkt met het geld. Grote platenmaatschappijen durven geen riskante platen uit te brengen uit vrees voor een flop. Daarom zal er niet snel meer een grote muzikale revolutie komen denk ik. De essentie van muziek is een beetje weg heb ik het idee. Het is voor veel mensen meer een consumentenproduct geworden dan iets speciaals. Dat rebelse van vroeger is een beetje weg, dat vind ik jammer.
Ik persoonlijk ben helemaal uitgekeken op alles dat dansbaar is. Voor mij hoeft niet alles standaard 130-150 BPM. Ik wil geen track maken met als doel: hier moet men op kunnen dansen. Mensen moeten kunnen genieten van muziek in zijn puurste vorm, een goedgekozen combinatie van klanken. Mensen moeten even weg kunnen dromen van de werkelijke wereld. Maar das persoonlijke mening. Ik wil een geluid vanaf de allereerste golf op kunnen bouwen, het liefst met zo veel mogelijk vrijheid in het programmeren, zodat iets unieks ontstaat.
Pas was ik bij iemand thuis, die had van een oud fietswiel een soort harp gemaakt, met onder een aantal spaken een zelfgebouwd gitaarelement. Het instrument gaf een briljant mooi geluid, nooit eerder gehoord, het leek ook niet op het geluid van een gitaar wat ik vooraf dacht. Zoiets wil ik vaker zien, de technologieen uit het verleden combineren tot nieuwe dingen.

Misschien denk ik teveel na, misschien niet, maar ik probeer een indruk te krijgen van hoe iedereen over muziek maken denkt. Tof dat er al zoveel reacties zijn!
 
Ik heb net mijn eerste analoge drumcomputer (TR-606) gekocht en ik moet zeggen... er gaat een wereld voor me open. Ik heb altijd maar digitale drumkitjes gebruikt terwijl dit anders ehmm... tja... VOELT. Dat is niet uit te leggen.

Volgens mij mis je een TR pas alsie er niet meer is.
 
Ouderwets of niet: die TR-serie maakt hier wel de gemoederen los. 41 posts binnen 2 en half uur nadat de thread is gestart!!

Het is weer zo'n prachtige welles - nietes discussie aan het worden!
 
Origineel geplaatst door Phontaq

Misschien denk ik teveel na, misschien niet, maar ik probeer een indruk te krijgen van hoe iedereen over muziek maken denkt. Tof dat er al zoveel reacties zijn!

Anzich een heb je best een leuke discussie opgestart. Het is goed erover na te denken, want dat maakt het kunst. Ik vind wel dat je, en overigens veel mensen op dit forum, zo ongelofelijk in hokjes denken. Want nergens staat dat dance-muziek, al dan niet met een 909, perse dansbaar is en zo van boem-tjie-boem-tjie gaat. Veel mensen zien door de bomen het dance-bos niet meer. Ik ken zoveel "vernieuwende" plaatjes, die gewoon in de jaren 70/90 blijken gemaakt te zijn. Met veel detroit is dat zo, maar ook bijv Pink Floyd is ook nog steeds uniek binnen het "rock" genre. Veel muziek is niet eens dansbaar...het fungeert meer als hoe de afrikanen enzo hun trommels gebruiken.. (ik heb die documentaire over extase in muziek afgelopen dinsdag gemist...) Hedendaags zijn er nog steeds zulke revolutionaire mensen, zelfs in de dance-wereld, alleen die worden wat minder snel gezien, omdat de massa een vooroordeel over dance heeft.

En onthou dat zoals al veel mensen in hun antwoord aangeven dat het vaak om "gevoel" gaat. Dus als je je er goed bij voelt is het goed :engel:
 
Ik zou het zo gaaf vinden als drumcomputers weer worden gebruikt zoals in de jaren 80.. Met drumtriggers live de drummachine besturen, zodat niet alles superstrak gequantised is en ook meer variatie in de aanslag zit. Het grootste nadeel van de x0x aanpak is dat je, door de eenvoud van de programmering, heeel snel in de 4x4 maatsoort zit te werken..
 
Origineel geplaatst door shortwave
Ouderwets of niet: die TR-serie maakt hier wel de gemoederen los. 41 posts binnen 2 en half uur nadat de thread is gestart!!

Het is weer zo'n prachtige welles - nietes discussie aan het worden!

Haha, ja mooi hè Shortwave? Wat is het record? :D Ik denk dat een aantal mensen zich een beetje aangevallen voelen door mijn mening over de TR-serie. Lang gewerkt en al hun kostbare centjes gespendeerd in zo'n mooie 909 en dan vindt iemand het stom! Iedereen moet vooral doen waar hij/zij zich goed bij voelt. Ik ben blij dat iedereen wel zijn mening netjes onderbouwt, kun je tenminste fatsoenlijk discussieren.
Toen ik begon met muziek maken heb ik ook veel standaard dingen gemaakt, niet zozeer met een TR-ding omdat ik daar als kind gewoon geen geld voor had, maar ik was er al snel op uitgekeken, omdat het uiteindelijk allemaal hetzelfde klonk.
 
Wat ben ik blij dat smaken verschillen... ;) :z
 
Origineel geplaatst door Phontaq
Ik denk dat een aantal mensen zich een beetje aangevallen voelen door mijn mening over de TR-serie. Lang gewerkt en al hun kostbare centjes gespendeerd in zo'n mooie 909 en dan vindt iemand het stom!

Haha... ik vind het een prachtig discussie die je hebt losgemaakt. Tegen heilige huisjes schoppen = mooi!

BTW: Muziekmaken ligt voor mij ook veel meer in wat je met je instrumenten doet, dan in welke instrumenten je bezit. Ik heb zeker geen TR nodig om een mooie kick of snare te kunnen gebruiken. En als ik een TR-geluid wil, dan gebruik ik gewoon een sample. Natuurlijk krijg je dan het commentaar dat dat lang zo mooi niet klinkt als een echte TR, maar in een afgemixte track hoor ik het verschil toch nauwelijks meer als de sample goed is. Alleen ontbreken dan de draaiknoppen zoals op een 909, maar daar ga ik geen E 1200,-- voor neertellen.
 
Origineel geplaatst door Phontaq
Ik denk dat een aantal mensen zich een beetje aangevallen voelen door mijn mening over de TR-serie. Lang gewerkt en al hun kostbare centjes gespendeerd in zo'n mooie 909 en dan vindt iemand het stom!
Tuurlijk onzin. Ik heb hem gratis en daarom vind ik hem niet mooier of lelijker klinken..

Klinkt hetzelfde als deze uitspraak:
"Minder is meer...."
"Dat zeg je alleen maar omdat je jaloers bent dat je minder hebt.."
 
Origineel geplaatst door Phontaq
Haha, ja mooi hè Shortwave? Wat is het record? :D Ik denk dat een aantal mensen zich een beetje aangevallen voelen door mijn mening over de TR-serie. Lang gewerkt en al hun kostbare centjes gespendeerd in zo'n mooie 909 en dan vindt iemand het stom!

Voor een echt record moet je denk ik zo iets starten als "Hardware is beter dan software!" of "Analoog roeleert over digitaal!" :D. Krijg je gelijk ook een record "gesloten na 2 posts" :).

Ik heb voor m'n "909" (Drumstation) niet veel centen gespendeerd, maar ik was niet tevreden met de interne drumsounds van de kits op m'n eigen synths. Deze hadden niet echt genoeg 'kloten'. Wat ik nog niet voldoende onderzocht hebt is het layeren van drums - dat heeft ook leuke resultaten als je het goed doet. En, in alle eerlijkheid - ik zou liever een MachineDrum willen dan een echte 909 (ook omdat ik 'm voor mijn gevoel al in rack-vorm heb ;). ).

Ik heb zo het gevoel dat de MD en Airbase een logische voortzetting zijn - net als dat bij bezitters van echte analoge synths vaak de klacht komt dat virtuele exemplaren lang niet zo 'analoog' klinken; zolang je de machine niet opvat als een emulatie of kopie, maar als een evolutie zit je niet met het probleem van na-apen.
 
Als je microfoon van de trap laat stuiteren is er vast wel één tree die goed genoeg klinkt om in een nummer te verwerken. Ook leuk: je muziek snoeihard zetten en dan het gebonk van de buren op de muur opnemen. Geeft volgens mij wel een leuke bassdrum.
 
De 909 vind ik wel behoorlijk uitgekauwd. Maar dat komt denk ik vooral omdat je aan de 909 niets meer toe kan voegen met effecten of EQ. De geluiden zijn zo vol en krachtig: het blijft een 909. De 808 is een ander verhaal. De drums zijn een stuk rustiger en warmer, en laten ruimte over om er nog heel wat rare dingen mee uit te halen. De 808 vindt ik zeker niet ouderwets: ik zou blij zijn een te hebben. De Jomox en MD zijn inderdaad de ' logische' opvolgers. Ik vind het wel jammer dat bij (bijna) alle drumsynths wordt vermeld dat ze ook tr x0x modulatie o.i.d. hebben. Zo kom je natuurlijk nooit verder...
 
Die x0x'en zijn net zoals midi. Het is oud en had allang vervangen moeten worden. Maar omdat iedereen er maar mee blijft klooien gaat het maar niet weg.
 
ze werken gewoon fantastisch fijn! Bakken die inspireren!
 
Origineel geplaatst door Imipolex
Ik vraag me af hoeveel mensen nog drumstellen gebruiken? Dat concept is toch volledig achterhaald? Ik bedoel wie wil er nou alweer zo'n drumstel horen in een rocknummer. Dat is toch al een miljoen keer gedaan? Of een electrische gitaar, doe me een lol zeg.
Sorry. Beetje rothumeur vandaag.
Je hebt wel gelijk wat je laatste stuk betreft, maar het zit 'm toch meer in het hoofd dan in de spullen als je snapt wat ik bedoel.

beste Imi,

er bestaan nog steeds meerdere drum machienen & sounds buiten de tr series
 
tsjonge tsjonge

tsjonge tsjonge

reactie op dit alles
het gaat altijd over het zelfde
- [idd jhonny ]
less is more , dat zeggen alle mensen die bijna geen spullen hebben ,....das heel bio-logisch...
iemand die geen 909 / 808 heeft zeikt de xox af
das ook heel logisch het zijn ook k#t ...oeps wat zeg k nu .

als je voor jezelf revolutionair /vooruitstrefend wil werken ,...[als producer zijn de dan ,...hehe]
:r
dan moet je gewoon werken op de manier die jij revolutionair vindt ,
de Revolutie begint bij jezelf ,...;ola :engel:
en idd als bv je een fender rhodes wel mooi vindt [iste ook ] maar niet vooruitstrevend
dan gebruik je hem toch gewoon , je gaat je zelf toch niet in en muziek hokje passen ,...!

wie zegt dat je geen detroit [of old skool acied ]meer mag maken omdat dat toen werdt gemaakt
en dat nu niet meer door de beugel kan
hetgene wat kan of niet kan bepaal je zelf ,...
ook of je iets vooruitsrevends hebt ge-"produceerd",..of niet

persoonlijk vindt de "heavy drum&bass scene "met bands als BAD companie ,
wel aardig vooruitsrevend, die breien door waar roni-size vroeger is gebleven
en drum & bass komt uit de hiphop vandaan, het heeft er wel lang over gedaan,20 jaar ofso
[ik voel commentaar opkomen ,das mooi ,daar is zon forum voor..!]

als ik D&B "probeer" te maken gebruik ik mn airbase, das dus ook 909/808 en meer
en mn sampler ; daar haal ik de acousticsche drums [hey ..] uit !
het hoeft niet altijd electronisch en 4th onthe floor te klinken te klinken.
het gaat er bij mij om dat ik een setup die lekker werkt,...
dat als vandaag je pet anders staat dat je dan ook dus andere muziek kan maken
[ niet minder is meer , maar veelzijdigheid in je app. is zeker meer ]
en hoe je met je app. omgaat /eruithaalt dat bepaalt voor mij hoe vooruitstrevendt/revolutionair je bent
[volgens mij heeft aphex twin echt niet zon grote studio als bv mark glinsky /of jmjarre
wat hij doet met zn ,.....wat eigenlijk apparatuur ,...!
zo nu eerst een bakkie

:luv: :koffie:
 
Re: tsjonge tsjonge

Re: tsjonge tsjonge

Origineel geplaatst door rondroyd

als je voor jezelf revolutionair /vooruitstrefend wil werken ,...[als producer zijn de dan ,...hehe]
:r
dan moet je gewoon werken op de manier die jij revolutionair vindt ,

...dan vind ik dat je al totaal fout bezig bent
 
Status
Er kan niet meer gereageerd worden.
Back
Top