Korg Kronos

Op de Korg USA site staan nu ook al de handleidingen van de Korg Kronos,ook de Parameter Guide die meer in detail gaat

http://www.korg.com/uploads/Support/Kronos_Param_Guide_E2_634417394584650000.pdf

Ik vraag me toch af als een tweedehands Korg Oasys nog altijd geen betere zet is,aangezien deze nu voor weinig te vinden zijn.
Als ik zo alles doorloop in de manual,dan zie ik dat voor de mensen die live sets doen een Korg Kronos misschien een betere oplossing is met die Set List mode en voor wie een top piano en electric piano belangrijk is ook,
maar de sequencer in de Kronos heeft een hogere resolutie,maar de M3 track editor zit er nog niet in,misschien later... verder zie ik ook dat in de handleiding wel sprake is van terug authorisation van nieuwe Exi,nu de vraag als men nu de belofte van nieuwe EXi ook waar gaat maken....
Dus gezien de tweedehands prijs van een Korg Oasys en als je niet die punten belangrijk vindt dat ik hierboven aankaart lijkt me een Oasys prijs/kwaliteit het beste en vraag me af waarom mensen nu toch hun Oasys zo goedkoop wegdoen voor die Korg Kronos,anderzijds goed voor die mensen die nu eindelijk misschien een Oasys kunnen kopen :-)
 
prijs/kwaliteit kan je tweedehands haast nooit met nieuw vergelijken...

Los van wat er nog op de (tweedehands) markt is, lijkt de Kronos me een schitterende all in one oplossing voor de mensen waarvoor dit belangrijk is.
 
Nieuwe camera?:?
 
zeer mooie akoestische klanken, piano's, e-piano's, orgels, strijkers, fluiten en fm sounds. echt te gek voor mensen die met maar 1 ding naar optredens willen slepen en zeer toffe sounds willen hebben.

toch een verbeterpuntje... die paar stukjes waarin elektronische drums en synth sounds te horen waren klonken echt zwak. misschien lag het aan de kleine selectie van sounds of is 720p sound op youtube nog niet goed maar ik vond het niet beter klinken dan een 10 jaar oude softsynth...oeps dat is ook wat erin zit...
waarom ze niet zo'n Zebra van U-he licensen voor erin ofzo (is toch een pc van binnen) dan kan ie ook op dat gebied beter mee. en laten we geen Jump meer spelen tenzij op een echte Oberheim want anders klinkt het naar general midi.

maar zonder meer schitterende klanken op alle andere vlakken en met die begeleiding erbij is het 1-knop en ibiza lounge cd is klaar ;)
 
die video is afgrijselijk tot me opviel dat fritsje aan het orgel niet eens zelf de toetsen aanraakte. hmmmz. jaja goed voor de "inspiratie". nord key instrumenten sinds 1995 nog steeds niet aangekomen in japan
 
"j lorber" pad met rhodes klinkt net zo passe als j(eff) lorber zelf

we don't need no
bland workstation
we don't need no
karma control
no dark sarcasm
in the forum
japanese leave them
keys alone
hey! korg!
leave them keys alone!
 
Korg Kronos

Ik heb afgelopen zondag een demonstratie gehad van de Kronos bij Het SAE Institute te Amsterdam. De opkomst was zeer slecht.

Het werd bijna een privé demonstratie. We waren n.l met 2 man.
We hebben zo'n 1 1/2 uur mogen genieten van de uitgebreide uitleg.

Toen ik het bovenstaande filmpje zag en vooral hoorde, was ook ik zeer verbaasd. Dit heeft niets te maken met een echte demonstratie. Na wat ik zondag gehoord heb weet ik zeker, dat ik een Kronos koop.

Als je de syntheses afzonderlijk hoort, dan kom je natuurlijk op een aantal oudere modellen uit, maar dan wel polyfoon en gelukkig klinkt het dan ook zo. Dat is de bedoeling toch.

De kracht ligt mijn inziens in de combinatie van de klanken en dat ervaar ik als fabelachtig, want je kan dan een combi klank maken van 9 syntheses. Karma had mijn hart al veroverd en ik ben blij dat het er in zit. Karma is een hele studie, maar de resultaten zijn er dan ook naar. Je moet dan wel wat experimenteel ingesteld zijn en er de tijd voor nemen.

Ook al ben ik 62 jaar, ik voelde me als een klein kind, die de Kronos aan mocht raken.

Destijds was ik overdonderd door de Korg M1 en dat gevoel heb ik nu weer met de Kronos.
 
toch een verbeterpuntje... die paar stukjes waarin elektronische drums en synth sounds te horen waren klonken echt zwak. misschien lag het aan de kleine selectie van sounds of is 720p sound op youtube nog niet goed maar ik vond het niet beter klinken dan een 10 jaar oude softsynth...oeps dat is ook wat erin zit...
waarom ze niet zo'n Zebra van U-he licensen voor erin ofzo (is toch een pc van binnen) dan kan ie ook op dat gebied beter mee. en laten we geen Jump meer spelen tenzij op een echte Oberheim want anders klinkt het naar general midi.
Ik heb het filmpje niet gezien, maar de demo's die ik in het echt gezien heb vond ik enorm overtuigend kwa sound. Er zit een enorme body in de sound en bijvoorbeeld de AL1 engine die praktisch aliasing free is klinkt echt waanzinnig.

Wat ik wel vond is dat de presets van de MS20 wat mager klonken, maar dat zijn meer de keuze van de sounds die gemaakt zijn door die japanners. De body was wel degelijk aanwezig in de sound.

Om eerlijk te zijn betwijfel ik dat je een oordeel kunt vellen over de soundkwaliteit van de Kronos op basis van youtube filmpjes. Ik zou je echt aanraden om er eens in 1 het echt te beluisteren, je zult behoorlijk verbaasd zijn wat een kracht er in die sound zit namelijk.

ik las overigens dat we tot eind augustus moeten wachten op de 88 keys modellen zucht :(

@ronnyvalder, inderdaad een oasys is best interessant als je die 2e hands kan krijgen. De kronos is op veel punten gelijk, maar heeft wat uitbreidingen zoals bijvoorbeeld 2 extra synth egines (EXi modellen)
 


 
Ik heb afgelopen zondag een demonstratie gehad van de Kronos bij Het SAE Institute te Amsterdam. De opkomst was zeer slecht.

Het werd bijna een privé demonstratie. We waren n.l met 2 man.
We hebben zo'n 1 1/2 uur mogen genieten van de uitgebreide uitleg.

Toen ik het bovenstaande filmpje zag en vooral hoorde, was ook ik zeer verbaasd. Dit heeft niets te maken met een echte demonstratie. Na wat ik zondag gehoord heb weet ik zeker, dat ik een Kronos koop.

Als je de syntheses afzonderlijk hoort, dan kom je natuurlijk op een aantal oudere modellen uit, maar dan wel polyfoon en gelukkig klinkt het dan ook zo. Dat is de bedoeling toch.

De kracht ligt mijn inziens in de combinatie van de klanken en dat ervaar ik als fabelachtig, want je kan dan een combi klank maken van 9 syntheses. Karma had mijn hart al veroverd en ik ben blij dat het er in zit. Karma is een hele studie, maar de resultaten zijn er dan ook naar. Je moet dan wel wat experimenteel ingesteld zijn en er de tijd voor nemen.

Ook al ben ik 62 jaar, ik voelde me als een klein kind, die de Kronos aan mocht raken.

Destijds was ik overdonderd door de Korg M1 en dat gevoel heb ik nu weer met de Kronos.

Verdomme had ik dat geweten?!Privé?Al ben ik 53,heb de oasys gehad,dus de kronos(eigenlijk een oasys) zou nu beter moeten zijn.:kroon:
 
Verdomme had ik dat geweten?!Privé?Al ben ik 53,heb de oasys gehad,dus de kronos(eigenlijk een oasys) zou nu beter moeten zijn.:kroon:

Ik kwam er ook bij toeval achter. Maar als ik hem hier heb staan, mag je natuurlijk komen kijken, luisteren en zelf spelen.
Er is mij toegezegd, dat ik als eerste op de lijst sta (bij een van de grootste dealers van Korg), voor de Korg Kronos 88 versie. Dus dat zou toch goed moeten komen.
Als ik hem heb, meld ik dat op het forum.
 
Ik kwam er ook bij toeval achter. Maar als ik hem hier heb staan, mag je natuurlijk komen kijken, luisteren en zelf spelen.
Er is mij toegezegd, dat ik als eerste op de lijst sta (bij een van de grootste dealers van Korg), voor de Korg Kronos 88 versie. Dus dat zou toch goed moeten komen.
Als ik hem heb, meld ik dat op het forum.
Als je de oasys gehad hebt,dan breng je de Kronos niet meer in vervoering.Het is en blijft een Korg produkt.Dus echt met Korg klanken.Hou je er niet van ga naar een ander(t'ja hoeveel anderen zijn er nog?).Bedoel het is niet het merk,maar jezelf dat het verschil maakt.
Als je de M1 gehad hebt dan voel je de smaak in de Kronos terug,de genen blijven hetzelfde,niet iedereen blijft ervan gediend.
 
Bij Musicstore staat er nu een prijs bij de 61 , 73 en 88 versie van de Korg Kronos

Korg Kronos 61 keys : 2999 euro
Korg Kronos 73 keys : 3399
Korg Kronos 88 keys : 3699
 
wat een geld voor een instrument wat over 2 jaar alweer verouderd is.
ik denk dat zon ding niet meer dan 1500€ hoeft te kosten.


ach ik ben waarschijnlijk een zeurpiet.
sorry sorry sorry
 
Alle grote workstations kosten zo'n bedrag, en 5 jaar geleden betaalde je er nog bijna 3 keer zoveel voor. Dan steekt een Kronos IMHO wel uit boven een Yamaha of Roland die dan ook nog alleen maar sample-playback doet, en niet meer eens pluginboards ondersteunt.

Maar - wacht een jaar of 2-3, en dan kun je 'm wellicht voor dat bedrag 2ehands scoren :)
 
je kunt voor zon kronos een top gibson les paul kopen die bijna in waarde gaat stijgen de komende 20 jaar.

korg had de know how en technologie al dus printplaatje toetsenbordje paar knopkes en voila.

kost misschien 100 euro aan materiaal kosten.


ik ga echter zo gauw hij in de muziekzaak staat er wel even mee stoeien.
 
Back
Top