Logic 9 (Mac) écht zoveel beter dan Logic 5.5 (PC)???

Subgroover

Zweet spot
Lid sinds
6 mei 2004
Berichten
2.685
Locatie
Klopt
Ola!

Het is weer het eind van het jaar. Dan komt meneer de belastingdienst altijd al om de hoek kijken bij mij...
Om deze meneer een stapje voor te zijn bereken ik altijd alles helemaal door, zodat ik straks niet voor verassingen kom te staan...

Uit mijn berekeningen blijkt dat ik dit jaar nog minimaal 2000 euro ex.btw uit MOET geven, omdat ik die centjes anders kwijt ben in de vorm van belastingcentjes...
Dat vind ik natuurlijk vreselijk!

Enfin... ik loop al jaren met het idee in mijn hoofd om eens over te stappen van PC naar Mac. Probleem is, ik ben een echte PC-nerd en totaal geen Mac-nerd, dus die ommezwaai zal hoe dan ook erg zwaar zijn.

Ik heb die mooie Mac Pro Intel Xeon bak + Logic 9 op het oog.
Ik ben in het bezit van een Fireface 800 als audio interface en een Mackie d8b waar ik alles op mix!

Nu werk ik dus nog steeds op PC met Logic 5.5.1, welkgeen mij overigens PRIMA bevalt. Niets te klagen, draait al jaren als een zonnetje!
Maargoed, het is nu eenmaal toch een verouderd systeem, dat Logic 5.5...

Vandaar ook de vraag. Zou het nu echt in geluidskwaliteit veel schelen als ik, met de equipment die ik gebruik, over zou stappen op een Mac Pro met Logic 9.

Natuurlijk zijn de Audio summing algoritmes van Logic 9 stukken beter (klinken meer open) dan die van Logic 5.5. Maar dat is nu net het punt, die gebruik ik bijna niet, aangezien ik altijd alle kanaaltjes los over de mixer gooi en daar op ga mixen.
Natuurlijk maar ik wel veel gebruik van VSTi's en VST fx plugins en ook veel van de standaard Logic plugins op de losse kanaaltjes in Logic.

De vraag is eigenlijk simpel: ZOVEEL GELD UITGEVEN OF BETER VAN NIET???

edit: en met Max bedoel ik natuurlijk Mac in de titel!
 
Houd je wel rekening met compabiliteit van eventuele plugins?
 
Koop een nette vintage synth en verkoop 'm na een paar maanden in het nieuwe jaar weer. Dingen zijn prijsvast dus je loopt geen risico.
 
Je gebruikt 't professioneel, dus dan denk ik dat het zeker een goede aanschaf is. Het verschil zal redelijk groot zijn, vooral qua ergonomie. Wat betreft de switch naar Mac moet je wel zeker van zijn, niets zo ergerlijk dan een PC nerd die tegen z'n zin op 'n Mac werkt. Je kan natuurlijk ook Windows draaien moest je zo'n sadist zijn :-)
 
Als je liever met Windows/PC werkt, en niet aan Mac wil/kan wennen dan zou ik eerder voor een leuke vintage synth gaan inderdaad. Zelf vind ik Mac OS afschuwelijk werken, maar dat is persoonlijk natuurlijk. Ze zien er wel toffer uit aan de buitenkant, maar dat was het dan wel voor mij.
 
Ja is een mooooooeeeeeilijke keuze!!!

Heb namelijk regelmatig op Mac gewerkt (op school paar jaar geleden) en dat werkte opzich wel, ik stoorde me alleen regelmatig aan de Interface van Apple op zich, die is gewoon slomer dan die van PC. Alles gaat net even ietsje trager. Is misschien niet zo, maar zo 'voelt' het wel.

De meeste (misschien wel alle) plugins die ik nu gebruik zal ik niet meer kunnen gebruiken. Een paar wil ik er dan wel kopen, als ik dan toch geld aan het uitgeven ben.

Een groot probleem zal worden, ik gebruik nu heel veel Soundforge voor de audio editing! Ik kan lezen en schrijven met Soundforge! Ik kan er wel een pc naast blijven draaien voor wat plugins en editing in SF. Maar ik heb geen idee of ik een PC en Mac makkelijk met elkaar in een netwerkje kan zetten.
Direct toegang tot elkaars schijven / compatibiliteit???

Kortom, het zal wel voor een hoop rompslomp gaan zorgen...


Aan de andere kant. Ik kan ook géén Mac kopen en het volgende kopen, wat ik ook nog "nodig heb" / "zou willen hebben als ik dan toch geld uit moet geven":
- Leuke basgitaar
- Afwasmachine
- Full HD tv

Kan ik allemaal ook voor mijn bedrijfje gebruiken, aangezien ik die thuis heb.
En dan dus geen Apple dit jaar...

Een vintagesynth kopen en over een maand verkopen gaat het in ieder geval niet worden, want ik heb ten eerste niets met vintagesynths en ten tweede wordt dat btw-technisch een lastig verhaal (moet iemand hem verkopen die dus btw bonnen kan uitschrijven) en ten derde heb ik daar de tijd niet meer voor om in te gaan verdiepen / op te zoeken!

Ja is een mooooooeeeeeilijke keuze!!!
(Momenteel neig ik toch meer naar de basgitaar/afwasmachine/fullhdtv optie...)
 
Je kan ook overwegen van pakket te switchen en op Pc te blijven werken.
Welke keuze je ook maakt, je zal minstens 1 programma opnieuw moeten leren gebruiken. Of Je moet OSX + nieuwe versie Logic gaan leren.
Of een andere DAW.
Een derde optie is natuurlijk blijven bij het oude.
 
Soundforge is het enige wat ik mis sinds ik een mac gebruik. Ik gebruik nu soundtrack pro, wat met het logic pakket komt.
Ik ben HEEL erg tevreden over mn switch van pc naar mac. Het heeft me een paar maanden gekost om aan alles te wennen, maar het is het absoluut waard geweest. Mn workflow is vooruit geschoten, om het over de kwaliteit van mn tracks nog maar niet te hebben. En dan ben jij al een logic gebruiker...lijkt me een simpele keuze.

en over de slome interface van mac....als het goed is kijk je voornamelijk naar je logic scherm, wat ubersoepeltjes is in logic 9.

Ik zeg wederom, niet twijfelen...maar kopen die hap! Als t je niet bevalt, dan verkoop je de mac pro zonder verlies, en koop je weer een leuke pc, om lekker mee te knerden :)

Gr Rubbah
 
Ik was eerst ook altijd zo van de pc. Moest echt niets van een mac. En toen kwam Windows Vista, ik wist niet hoe hard ik naar de winkel moest rennen om een mac te halen. Na een dag of 2 was ik wel gewend aan het OS iets wat ik bij windows nooit echt helemaal heb kunnen doen (lang leve DOS). Zal nu ook voor geen goud terug willen naar een pc.
 
Ik ben een aantal jaar geleden van pc naar mac geswitched.. echt het beste wat ik ooit heb gedaan. Je hebt het over dat mac slomer is dan pc?? ik denk dat je niet weet wat tje meemaakt met een nieuwe mac. Dat loopt allemaal zo strak en snel.. vloeiend.... meer kan ik niet verzinnen :) maat van me heeft een nieuwe dikke mac pro gekocht .. sjees .. en ik was blij met mijn MAcbook pro . O .. en je gaat Logic 9 helemaal te gek vinden. Ik ben laatst na jaren met Cubase gewerkt te hebben overgestapt op Logic.. echt te gek. Mijn Audio mac is ook nog nooit gecrashed. Mijn ouwe internet mac wel maar dat is logisch.
Ik zou het gewoon doen.. voor het aanbod van software/plugz hoef je het niet te laten. Je hebt voor pc alleen meer van die gratis experimentele gratis plugz.. ik mis die niet.
 
Ik ben ook erg blij met mijn vaatwasser :)
Maar volgens mij kan je die voor weinig wel scoren toch?
Koop een vaatwaser en een Mac!
Meer tijd om muziek te maken.



Ja is een mooooooeeeeeilijke keuze!!!


Aan de andere kant. Ik kan ook géén Mac kopen en het volgende kopen, wat ik ook nog "nodig heb" / "zou willen hebben als ik dan toch geld uit moet geven":
- Leuke basgitaar
- Afwasmachine
- Full HD tv
 
Ik vind wel dat er wat tegengeluiden moeten komen hoor.
Als dat apple gezwets.
Ik zal eens ff een paar goede argumenten VOOR pc de groep in gooien:

1. Het design van apple computers is mager. PC wint met grote afstand op dit gebied.
2. De bedrijfsfilosofie van Microsoft is beter dan van Apple. Microsoft staat tenminste ergens voor.
3. De integratie tussen hardware en software is matig bij Apple. Vaak heb je te maken met een samengeraapt allegaartje van losse net niet goed bij elkaar passende onderdelen.

Als je na deze post nog besluit een Mac te kopen...dan weet ik het ook niet meer...
 
1. Toch werkt het lekker fijn en stabiel.
2. De bedrijfsfilosofie van max havelaar bevalt mij ook, en toch koop ik hun chocolade niet, en zuip ik cheap ass senseopadzz :)...dus daar houd ik geen rekening mee.
3. Erg typisch dat bijna de hele wereld op een mac produceert, om over grafisch werk maar te zwijgen.

yay, tis een officiele mac vs pc contest geworden! :okdan: 8o):mega::eureka::verkoght:
 
Mijn advies...DOEN.

De zelfde dag kun je al aan de slag omdat alles zo eenvoudig gaat op een mac. Niet moeilijk doen maar gewoon werken en daarvoor koop je zo'n machine ook.

Logic 9 is fantastisch. De plugins zijn de beste en meest complete die gebundeld worden bij welke DAW dan ook!!!! Da's nog eens een statement.

Maar serieus, de workflow van Logic 9 tov Logic 5.5 is ongelofelijk verbeterd en makkelijk te doorgronden.

Iig succes met je beslissing!
 
LOL @ Matthewleblom. :D

Maar serieus, de discussie Mac vs PC is niet interessant. Topicstarter moet gewoon eerst beslissen waar ie Logic 5.5 voor gaat inruilen en dan rolt er daarna als vanzelf een goede beslissing uit wat betreft de hardware kant.

Dus het beste advies in deze is dan ook om je kerstvakantie te besteden aan een intesieve demo periode van een aantal DAW pakketten. Want DAAR worden de echte verschillen gemaakt.
 
Toch nog maar even, vrees ik :)

Sinds ik naar de mac geswitched ben denk ik over mn daw na, en niet over mn os. Dat doet zn werk gewoon op de achtergrond, en daar hoort ie.
 
ha ha lol.. :mega:


Ik vind wel dat er wat tegengeluiden moeten komen hoor.
Als dat apple gezwets.
Ik zal eens ff een paar goede argumenten VOOR pc de groep in gooien:

1. Het design van apple computers is mager. PC wint met grote afstand op dit gebied.
2. De bedrijfsfilosofie van Microsoft is beter dan van Apple. Microsoft staat tenminste ergens voor.
3. De integratie tussen hardware en software is matig bij Apple. Vaak heb je te maken met een samengeraapt allegaartje van losse net niet goed bij elkaar passende onderdelen.

Als je na deze post nog besluit een Mac te kopen...dan weet ik het ook niet meer...
 
Toch nog maar even, vrees ik :)

Sinds ik naar de mac geswitched ben denk ik over mn daw na, en niet over mn os. Dat doet zn werk gewoon op de achtergrond, en daar hoort ie.


Dan heb je een goede keuze gemaakt!
Maar het wil natuurlijk niet zeggen dat je met een PC niet net zo productief kan zijn, want dat kan wel degelijk.
 
Ik was veels te veel tijd kwijt aan allerhande perfomance-tweaks en andere grollen om de boel een beetje draaiend te krijgen. Nog even los van gedoe met drivers en services, ongevraagde scans en ga zo maar door. Maar er zijn zat mensen die het leuk vinden een systeem te optimaliseren, voor de "audio-straat" bijvoorbeeld vind ik het wel echt leuk om een mooie setup te bouwen. Mij boeit de computer zelf minder ik wil gewoon dat mn DAW en geluidskaart stabiel zijn en doen wat ik wil. In die sectie heb ik al genoeg te routen en tweaken. Alles daaromheen is vast echt fantastisch maar doet me echt behoorlijk weinig.
 
Back
Top