Vintage effecten

richard2000

SyBorg
Lid sinds
25 juni 2005
Berichten
4.239
Locatie
Aan de kust
Ik ben altijd wel geintreseerd geweest hoe ze hoe ze heeel vroeger effecten maakte in muziek, zoals delay en reverb en dat soort dingen, vooral omdat dat vroeger en dan bedoel ik de ca jaren '50 '60 niet echt makkelijk was, geheugenchips oid bestonden niet dus hadden ze daar nogal "vreemde" methodes voor.
Zoals galmveren of platen 1 bij 2 meter of groter, me favoriete design is de OilCanDelay, dit was de eerste CD speler ;) met een geanodiseerd schijfje die in een beker gevuld met olie ronddraaide, de leeskoppen zijn stukken rubber en het signaal wordt er "statisch" opgezet en afgelezen, de olie dient dan ook als isolator.
Wie weet meer over FX in de beginperiode van muziek toen het elekries werdt opgenomen en bewerkt, en gebruikt hier iemand dat soort FX?
 
Leuk onderwerp.

Ik zal de Binson Echorec een toevoegen.
Dat is een delay machine uit de 60's.
Het lijkt op een tape echo maar nu wordt er geen tape gebruikt maar een metalen schijf waarop de audio wordt weggeschreven.
Die dingen zijn volgens mij altijd volledig buizen.
Maar dat weet ik niet zeker. Misschien zijn er ook transistor versies gemaakt.
Mijn exemplaar is iig een buizen ding.

Plaatje van de bovenkant (niet de mijne maar van internet getrokken).
 

Attachments

  • echorec.gif
    echorec.gif
    63,1 KB · Bekeken: 60
Een beetje offtopic (maar toch niet helemaal...) zijn die mooie vintage audio mixers, zoals bijv. de 'Glowpot' mixers van de BBC... nog van voor de uitvinding van de fader. O.a. gebruikt in de BBC Radiophonic Workshop.

longden3.jpg

longden1.jpg

longden5.jpg


Op deze site staat veel moois: http://www.btinternet.com/~roger.beckwith/bh/menu.htm

Van dezelfde site komt deze echo chamber:

b_er.jpg


One of the echo rooms. The music from the studio was reproduced on a loudspeaker in a resonant room, and the sounds thus obtained were picked up on a microphone and sent on to the Control Room, where they were mixed (in any required degree of echo effect) with the same music coming direct from the studio.

Van WikiPedia

Producing echo and reverberation in this form of echo chamber is remarkably simple. A signal from the studio mixing desk — such as a voice or instrument — is fed to a large high-fidelity loudspeaker located at one end of the echo chamber. One or more microphones are placed along the length of the room and these pick up both the sound from the speaker and the echoes of it that bounce off the walls of the chamber. The further away from the speaker, the more echo and reverberation the microphone/s will pick up and the louder the echo becomes in relation to the source. The signal from microphone line is then fed back to the mixing desk, where the echo-enhanced sound can be blended with the original "dry" input.

An excellent example of the creative use of this physical effect can be heard on the 1978 David Bowie song Heroes, from the album of the same name. The song, produced by Tony Visconti, was recorded in the large concert hall in the Hansa recording studio in Berlin and Visconti has since been much praised for the striking sound he achieved on Bowie's vocals. Visconti placed three microphones at intervals along the length of the hall, one very close to Bowie, one halfway down the hall and the third at the far end of the hall. During the recording, Bowie sang each verse progressively louder than the last and as he increased volume in each verse, Visconti opened up each of the three microphones in turn, from closest to farthest. Thus, in the first verse, Bowie's voice sounds close, warm and present; by the end of the song, Visconti has mixed in a large amount of signal from all three microphones, giving Bowie's voice a strikingly reverberant sound.

The original echo chamber at EMI's Abbey Road Studios in London was one of the first in the world to be specially built for recording purposes, when the studio was established in 1931; it remains in place and is a prime example of the early 20th-century electro-acoustic echo chamber.

Buildings such as churches, church halls and ballrooms have often been chosen for the recording of classical and other music because of their rich natural echo and reverberation characteristics. Famous examples include Sir George Martin's AIR Studios at Lyndhurst Hall in Belsize Park, London, a large vaulted 19th century building originally constructed as a church and missionary school. Montreal's Church of St. Eustache is the favoured recording venue of the Montreal Symphony Orchestra and many others, and is much sought after for classical recordings because of its unique acoustic characteristics. Likewise, the distinctive reverberation on the early hit records by Bill Haley & The Comets was created by recording the band under the domed ceiling of Decca's studio in New York, located in a former ballroom called The Pythian Temple.

Some recording companies and many small independent labels could not afford large purpose-built echo chambers such as the Abbey Road chamber, so enterprising producers and engineers often made use of any large reverberant space. Corridors, lift-wells, stairwells, tiled bathrooms and toilets were all used as substitute echo chambers. Many famous soul music and R&B music recordings released by the New York based Atlantic Records feature echo and reverb effects produced by simply placing a speaker and microphone in the office toilet — a tactic also used by The Doors for the recording of their 1970 album LA Woman.
 
Laatst gewijzigd:
Ook nog ff een mooi plaatje van misschien wel de grootste spring reverb ooit gemaakt.
De AKG Bx20.
Op het plaatje zie je links de buitenkant en rechts de binnenkant.
De machine moet ergens richting de 1,5 meter hoog zijn (of 1m20 ofzo).

Prachtig geluid overigens.
 

Attachments

  • akg bx20.jpg
    akg bx20.jpg
    43,6 KB · Bekeken: 53
Nog een leuk stukje over de Abbey Roads echo, die op de Beatles werd gebruikt:

THE BEATLES "I Saw Her Standing There" (or anything on that first Beatles LP that you might have in stereo).
Go listen to that song, cutting off the vocals on the right channel. OK? Now you have heard the Abbey Road "SUPER DUPER" echo treatment:

A reverb chamber being fed back through the console and being printed to a second tape machine. That tape is being fed back through the console to the rhythm track of the live recording. With me so far? Now, since this tape recorder is playing back the live echo, the three-inch gap between the record and playback head of this "echo only" tape machine is allowing the ACTUAL PRINTED ECHO on the session master to have a slight delay in it.

So, it has that nice Abbey Road reverb PLUS the proper slap echo delay sound thrown in for good measure.
Cool, eh?

Van: http://www.stevehoffman.tv/dhinterviews/HoffLesson4.htm

De Abbey Roads echo-kamer:

abbey_road.jpg


Dat zijn trouwens marmeren (?) pilaren, geen spring tanks. Ik denk dat deze zijn neergezet voor extra diffusie.

Verder: de ultrakorte delay-gebaseerde effecten als Chorus en Flanger werden gewoon uitgevoerd met een spoelenrecorder. Signaal de taperecorder invoeren, het iets vertraagde (playback) signaal mixen met het oorspronkelijke signaal. De modulatie (bijv. in flanger) werd verkregen door de spoel ietsje tegen te houden of juist een zwengel te geven. Feedback door middel van het mengpaneel; terugvoeren van het opgenomen signaal.

VINTAGE ECHOES For reverbs, Cobbin was able to make use of the famed Studio 2's echo chamber. "Abbey Road has three chambers, or they did in the '60s," says Cobbin. "One is now used to hold four vintage EMT plates, and the other is being used for storage, but we've still got Studio 2's chamber which is basically the one that they used the most." Featuring a selection of clay sewer pipes scattered around the room, the chamber is miked with Neumann tube KM56s. "It's a unique sound, a very short reverb but it's the sound on a lot of the recordings and mixes that they did," Cobbin notes.

Another vintage touch that Cobbin replicated was the mild distortion that can be heard on many of The Beatles' vocals. "Often they recorded through Fairchild limiters, and the preamps would just gently overload; that became the sound," explains Cobbin. "I don't think they were necessarily trying to hide or hold that back, it was just part of the sound of the day. It almost sounds desirable, particularly the tube-related distortion."

In addition to vintage Fairchild 660 limiters and Pultec equalizers, which were often used on Beatles sessions in the '60s, Cobbin also made use of Abbey Road's inventory of EMI equalizers and compressors. "They were part of the TG series that EMI made and they evolved through the '70s, but they offer a kind of characteristic that is different to modern EQs," he notes. "The other main thing, of course, was tape machines, which they used for tape delays and echoes and predelays to the plates, and ADT. Abbey Road could put all that stuff back together."
 
Laatst gewijzigd:
De klassieke Fairchild 670 Stereo Tube Limiter

16978_lg.jpg


“The 670 can get fetch $30,000 and beyond on the vintage market. With its 14 transformers, 20 vacuum tubes, and 6 rack-space encompassing girth, the Fairchild 670 is the heavyweight champion of compression, weighing in at 65 lbs. Originating from the early 1950’s, the design of the 670 uses a single push-pull stage of amplification with an extremely high control voltage. The Fairchild 670 is a variable-mu tube limiter. Variable-mu limiters are unique in that they use tubes for gain reduction, and not just as amplifiers. The audio path is quite simple, and compression happens directly in the audio path, rather than sending out to a separate compression circuit.”

Zie ook: http://www.uaudio.com/webzine/2003/september/index4.html
 
Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Ook nog ff een mooi plaatje van misschien wel de grootste spring reverb ooit gemaakt.
De AKG Bx20.
Op het plaatje zie je links de buitenkant en rechts de binnenkant.
De machine moet ergens richting de 1,5 meter hoog zijn (of 1m20 ofzo).

Prachtig geluid overigens.


Ik heb er laatst een verkocht...die BX20 klinkt echt geweldig...heel populair in de UK....
 
Dat zijn trouwens marmeren (?) pilaren

Zijn dat niet de beroemde van binnen geglazuurde rioolbuizen ?
 
Origineel geplaatst door Tactic
Zijn dat niet de beroemde van binnen geglazuurde rioolbuizen ?

Goed mogelijk. Wat is daarmee dan? :)

Dan hebben we nog vintage EQ:

pultecfront-wz.jpg

The original EQP-1A program Equalizer

PULTECMEQ-5.jpg

Original MEQ-5 Midband EQ

In 1951, Pultec introduced the first passive program equalizer, the EQP-1. The EQP would see many iterations, but this basic design would be the company’s flagship product until the company’s folding in the late 70’s/early 80’s. The company was neither bought nor sold; Pultec simply closed its doors.

Founders Ollie Summerland and Gene Shank made up the famous two-man operation of Pultec (the formal name being Pulse Techniques Inc.), who made every item to order, all by hand. The two men comprised the engineering, marketing, sales and production staff for the entire history of the company! The Pultec storefront was located in Teaneck, New Jersey (although the formal address was West Englewood, NJ), the same town where Les Paul built his first “home studio” and incorporated the first eight-track recorder.

An interesting note in the Pultec design legacy, the passive EQ circuit designs were licensed from Western Electric. Pultec combined the passive design with a tube gain make amp to overcome the typical 16 dB insertion loss of a passive equalizer. So this made the Pultec appear to be "lossless."

The build quality and design of all the Pultec products was unparalleled. A testimony to this is the numerous working units still available in the audio production world. It is said the men were very secretive about their designs, and very few were ever allowed to visit the facility. In addition to the famous tube EQ’s, Pultec also made solid-state versions of these units, which were the silver-face variety. Perhaps less known, Pultec made filters, small mixers and preamps, one of the most intriguing products being the MAVEC, an early “channel strip” that included a mic-pre, eq, and simple compression all in a 2U rack mount design.

Zie verder: http://www.uaudio.com/webzine/2004/april/index4.html

Ook een leuke link: de TECnology Hall of Fame
 
Over Oilcan Delay had ik al een keer een topic gestart: https://www.synthforum.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=64359

Een andere grote klassieker is natuurlijk de EMT 140 plate reverb:

emt140.jpg


emt2.jpg


During the '60s and '70s, most reverb used on famous recordings was generated from the EMT plate reverb. The sound quality of a plate is incredibly smooth and very dense.

Invented in 1957 by EMT of Germany, the plate reverb consist of a thin metal plate suspended in a 4'x8' sound proofed enclosure. A transducer similar to the voice-coil of a cone loudspeaker is mounted on the plate to cause it to vibrate. Multiple reflections from the edges of the plate are picked up by two (for stereo) microphone-like transducers. Reverb time is varied by a damping pad which can be pressed against the plate thus absorbing its energy more quickly.

Als we het toch over EMT hebben, de mooiste / meest bizarre studio apparaten ooit blijven toch die aller eerste digitale reverbs die ze maakten... ziet er van buiten uit als een "Plate echo meets Dr. Who"... maar van binnen ramvol circuitboards.
De EMT 250 en 251:

EMT250.jpg


emt251.jpg


Op deze site staat gigantisch veel documentatie / infosheets over diverse classic gear:
http://www.danalexanderaudio.com/index.html (links, onder information)
 
Laatst gewijzigd:
het zijn in ieder geval allemaal zeer dure en exclusieve spullen waar het hier over gaat...niet de minste in ieder geval...tot op de dag van vandaag zeer gewild...
 
Tja, het is allemaal nog van voor de uitvinding van het principe "home studio".
Die dingen werden stuk voor stuk verkocht voor meerdere maand/jaarsalarissen, vaak ook gebouwd als een tank, en door de jaren heen ook in veel 'legendarische' opnames gebruikt. Kortom, dat zorgt voor een stevige prijs.

Zijdelings, wel netjes dat als je kijkt naar zo'n UAD kaart dat ze daar echt systematisch de mooiste vintage apparaten 'in hebben gestopt'... de Pultec, de EMT, de Fairchild, noem maar op...
 
Nou...een echte EMT plate reverb...dat is wel een grote wens van me moet ik zeggen.
Ooit, ooit, ooit zal ik er eentje kopen :)
Ik weet alleen nog niet waar ik hem ga zetten. Mijn studio zit op dit moment op 3 hoog :(
 
Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Ik zal de Binson Echorec een toevoegen.
Dat is een delay machine uit de 60's.
Het lijkt op een tape echo maar nu wordt er geen tape gebruikt maar een metalen schijf waarop de audio wordt weggeschreven.
Die dingen zijn volgens mij altijd volledig buizen.
Maar dat weet ik niet zeker. Misschien zijn er ook transistor versies gemaakt.
Mijn exemplaar is iig een buizen ding.

Plaatje van de bovenkant (niet de mijne maar van internet getrokken). [/B]

alleen al die mededeling "Milano Italy"; goud !!!

en dan Binson; lijkt me echt zo'n fantasie Engelse merknaam

hoe werkt dat wegschrijven op die metalen schijf dan ?
is het een soort van electromagnetisch principe a la de tape/cassette recorder of zo ?
 
Origineel geplaatst door chilistein
is het een soort van electromagnetisch principe a la de tape/cassette recorder of zo ?

Ja dat is het.
De data wordt op een metalen schijf weggeschreven in plaats van een tape.
Maar het principe dat erachter zit is identiek aan dat van een taperecorder.
Magnetisme dus..

Hier is een plaatje van de voorkant met een dichte kap.
Onder het bovenste koper kleurige gedeelte zit het mechnisme dat in het vorige plaatje te zien is.
 
Origineel geplaatst door MatthijsBlom
Nou...een echte EMT plate reverb...dat is wel een grote wens van me moet ik zeggen.
Ooit, ooit, ooit zal ik er eentje kopen :)
Ik weet alleen nog niet waar ik hem ga zetten. Mijn studio zit op dit moment op 3 hoog :(

Ik had er laatst een in mijn handen en fok wat een groot en zwaar ding.heeft zelfs soort van handvaten...past never nooit de vliso trap op bij jou...Maar wat ze vaak doen is dat ding ergens anders zetten..ik was laatst bij een gast en die had een BX20 in de kelder en de remote gewoon boven in de studio....Kan met die plate ook denk ik....Wat kost een plate tegenwoordig???
 
Origineel geplaatst door ralphvanzeel
Ik had er laatst een in mijn handen en fok wat een groot en zwaar ding.heeft zelfs soort van handvaten...past never nooit de vliso trap op bij jou...Maar wat ze vaak doen is dat ding ergens anders zetten..ik was laatst bij een gast en die had een BX20 in de kelder en de remote gewoon boven in de studio....Kan met die plate ook denk ik....Wat kost een plate tegenwoordig???

Tuurlijk...ik zou hem nooit in de studio zetten...
Mocht ik in mijn huis ooit een plate reverb kunnen neerzetten., dan in de gang ofzo.
En dan zou ik idd de kabels trekken naar boven...:)
 
Back
Top