van een mac pro 3.1 8 core upgraden naar een 5.1 12 core, of toch maar een amd bak bouwen.

Je kan de laatste versie 10.6 perfect op een 3.1, 4.1 of 5.1 laten draaien. Dan moet je wel een Metal-compatible GPU installeren. Maw, mits een hardware upgrade kan hij weer 5-6 jaren mee. Als je dan uitrekent dat de 5.1 alweer dateert van 2010 dan vrees ik dat zulks niet mogelijk is met een 10 jaar oud PC mobo.
Je kan toch niet serieus menen dat een 13 jaar oude computer de 'beste' oplossing is als je serieus met muziek aan de slag wil? Goede kans dat voor die 5-6 jaar een onderdeel faalt wat niet of alleen voor veel geld verkocht wordt (en allemaal tijd kost die je niet met muziek bezig bent). Apple heeft de handen er al lang vanaf getrokken dus die doen niets meer voor je.
Bovendien wordt zo'n oude machine er finaal uitgetrokken door een low-end Mac mini M2.
 
Tenzij je niet van plan bent wat dan ook te updaten qua software en/of nieuwe software wil gebruiken, kun je misschien zo'n oude Mac Pro nog nuttig gebruiken. Ik denk ook dat je een probleem krijgt wanneer een je een deel van je setup wil of moet veranderen waarvan alleen maar nieuwe software beschikbaar is. Mijn Mac Pro's staan al jaren stof the happen. Misschien eens kijken of er iemand nog wat voor over heeft gezien deze dus blijkbaar nog gebruikt worden. Nu sinds een jaar op een Macbook Pro M1 Max met 64gb aan het werk en dat werkt prima. Extern scherm erbij en dat werkt redelijk solide.
 
Die mac mini's m zijn wel indrukwekkend ja, de mac studio al helemaal,

Even over een foutje van mijzelf in de openingspost. Ik plaatste links naar mac en amd geekbench resultaten waaruit ik concludeerde dat de amd rondjes loopt om de mac 12 core.

Ik had pas later ondekt dat de amd resultaten van geekbench 4 waren, en de mac 12 core resultaten waren van geekbench 5, dat verklaarde het enorme verschil van de 5 keer hogere multicore score.

Goed uiteindelijk ontlopen een 12 core en een amd 3600 elkaar weinig in geekbench 5.

Ik ben uiteindelijk over gegaan vanwege die misinterpetratie en de prijs. Een 12 core met 3.33 of 3.46 cpu deed ten tijde van de openingspost nog 1200/1500 euro tweedehands, nu heb ik er een derde van dat voor betaald. Dat is dan weer een voordeel van de nieuwe apple silicon macs, de oude mac pro's zijn flink gekelderd.
 
Mocht ik nu een nieuwe pc als Daw nodig hebben ik zou geen seconde twijfelen een nieuwe mac mini (tier 3)
 
Back
Top