Hoofdtelefoon luisteren/mixen lukt niet! ....

Naton.Rozenburg

Ouwe rot
Lid sinds
5 oktober 2002
Berichten
2.688
ey!

Ik heb 'n probleem : als ik probeer te luisteren naar een track. of te mixen, via de hoofdtelefoon, dan klap ik op een of andere manier dicht [...], maar ik heb geen enkel probleem met m'n hele zooi boxen. Ik heb wel 3 verschillende soorten boxen/monitors , die stuk voor stuk erg goed zijn. Mixen via deze boxen is geen enkel probleem.

Dus, als ik het geluid gewoon via de boxen hoor is er No Problemo, maar zodra ik via de hoofdtelefoon luister .. weet ik gewoon niet meer waar ik naar moet luisteren...ik heb 't idee alsof het geluid niet 'echt' is... ligt dit nou aan de slechte kwaliteit van m'n hoofdtelefoon?? die is gesloten, en toch van redelijk goede kwaliteit.

Dus eigenlijk heb ik moeite met 't luisteren via een gesloten koptelefoon misschien ..ik heb het gevoel dat 'ie m'n hoofd afsluit... nou ja, nogal wanhopige vraag wellicht.

Ben ik de enige met dit probleem?

Misschien moest ik maar gaan luisteren met die kleine koptelefoontjes...

greetz, Marcel.
 
of kleine oortelefoontjes zich nu lenen voor afmixen....misschien moet je een limiter achter je eindmix zetten, zodat het geluid niet zo "steekt" in je oren (daar heb ik zelf soms last van, ook bij lage volumes...niet dat ik r ooit een limiter tussen heb gezet :D )...tja....verder...weet nie?
 
Gesloten koptelefoons geven je inderdaad een gevoel van 'afsluiting' van de buitenwereld, wat soms geen goede methode is om je mix te monitoren.

Dus: probeer eens een knappe 'half-open' of 'open' koptelefoon, en luister eens naar het verschil. Wat ik persoonlijk fijne koptelefoons vind, zijn de AKG k141 en de k241. Dit zijn studio-standaard koptelefoons en klinken (net als NS-10's) vrij vlak, maar zijn wel een goede referentie.

Een andere bekende is de Beyerdynamic DT100, bestaat al heel wat jaren. Dit is alleen wel een gesloten type, maar is zeker de moeite waard eens te luisteren.

Dit ik zou zeggen: maak een compilatie CD van wat tracks van jezelf, ga naar een winkel waar je kan testen en ga eens een middagje luisteren.
 
soms zit ik echt te lang met koptelefoon op, dan ga je de dingen verkeerd horen...
maar ik kan niet zonder, dus dan neem ik gewoon ff pause, daarna even goed door de boxen luisteren en zonodig wat aanpassingen doen... en dan de koptelefoon weer op! :)
 
@Aux: bedankt voor de tipz!



Origineel geplaatst door 6 trak
ik mix al m'n tracks altijd op van die cheapo pc speakers :D

Idd PC speakers, ik heb Diamond. zijn best goed, want je zit er dicht bij, 't geluid is direct en best goed v. kwaliteit, en in ieder geval beter dan via de koptel.

'k geloof dat 'k een Kop.Tel. fobie heb.
 
Intressante topic. Suggesties en alternatieven etc. welkom.

Ik ben ook meer enmeer aangewezen op mijn koptelefoon (persoonlijk zeg
ik, iedere muziekant zijn eigen basement, maargoed....utopia? :) )
Dus ik ben zeer beneuwd ook naar manieren om toch een behoorlijke mix
neer te zetten met een koptelefoon en daarnaast waar op te letten tijdens
de eindmix.

Ik weet ook dat er een plugin is ter corrctie waneer je op een hoofdtelefoon
luistert, iemand daar toevallig bekend mee?

(nog even wat links)
-Canz3D
-Headwize
 
Mixen met de koptelefoon, ik zelf gebruik liever een hoofdtelefoon, maar dit terzijde, gaat prima. De kans bestaat alleen dat e.e.a. teveel bas krijgt. Gebruik voor de eindmix dan ook liever een goede installatie, maar speel je werk ook af in de auto, in de kroeg, maar ook op lage volumes. Ben je in al deze gevallen tevreden, heb je het goed gedaan.
 
Wat ik heel raar vond is dat ik met m'n Sennheiser HD265 wel muziek kan maken en met een HD270 het gewoon niet lukt. Waar het aan licht? Gewoon psychologisch denk ik, maar ik heb dan ook altijd gewoon een HD265 bij het componeren op en het mixen een HD270. Maar het liefst speakers uiteraard.
 
Ja, nee.... een eindmix maken op een koptelefoon is verotte moeilijk en loopt vaak op een teleurstelling uit als je het later terug hoort over de monitors. Ik heb dat al lang gelden opgegeven. De methode van Bert Ten Hove pas ik ook meestal toe. Gewoon de mix afspelen op rottige draagbare radio's, bij anderen, waar dan ook. Dan hoor je snel genoeg waar de mix nog verbeterd kan worden. Overigens als je de balansen in het stereobeeld goed wil bepalen kan een koptelefoon wel handig zijn omdat je goed hoort of een geluid echt goed geplaatst is.
 
Origineel geplaatst door 20hz
Intressante topic. Suggesties en alternatieven etc. welkom.

Ik ben ook meer enmeer aangewezen op mijn koptelefoon (persoonlijk zeg
ik, iedere muziekant zijn eigen basement, maargoed....utopia? :) )
Dus ik ben zeer beneuwd ook naar manieren om toch een behoorlijke mix
neer te zetten met een koptelefoon en daarnaast waar op te letten tijdens
de eindmix.

Ik weet ook dat er een plugin is ter corrctie waneer je op een hoofdtelefoon
luistert, iemand daar toevallig bekend mee?

(nog even wat links)
-Canz3D
-Headwize


Heb je ervaring met dat Canz3D???
 
Ik ook vaak aangewezen op HOOFDtelefoon (leuk man, buren..), en i.d.d. vaaak teveel bass erin..
Mijn 'truukje' is dan om (1) eerst ff 'in te stellen' via boxen en dan via H-tel. verder te gaan, of (2) gelijk H-tel. maar dan eerst een CDtje die je goed vindt klinken qua bass, e.d. op te zetten en DAN te gaan bouwen..
 
Back
Top