Hellup!!! Krijg mix niet lekker

PaulB

Stamgast
Lid sinds
8 juli 2009
Berichten
214
Locatie
R'Dam


Hi,
Zit met een probleempje. Als ik deze track (gemixed maar niet gemastered) door diverse koptelefoons beluister via Cubase (zowel met als zonder Sonarworks correctie) klinkt-ie oké en ook wel redelijk oké via m'n Focal monitor speakers maar zodra ik 'm ergens anders op afspeel, laptop speakers, mp3, stereotorrentje, auto...), is de kick veel te prominent aanwezig, bij hogere volumes is het één grote dreun (vooral met enhanced sound achtige dingen op mp3, auto etc).
Echter, als ik 'm vergelijk met referentiemateriaal (op zicht en dus niet gehoor... ) (gebruik zowel Mastering The Mix Reference als Expose), dan zit ik nog behoorlijk onder m'n referentietrack in de 10-500 Hz range... terwijl de referentietrack gewoon overal prima klinkt zonder te "bonken". Ook klinkt die referentietrack overal gewoon goed (tja, dat heet producen I guess...)
Enig idee in welk frequentiebereik het nou allemaal niet lekker zit? is het 't subbass gebied (zo'n beetje <50Hz (?)) of hoger? Wellicht nog mensen die producen met een subwoofer die hier iets over kunnen roepen? Uiteraard is elk commentaar van wie dan ook welkom (ook als het verder niet over m'n "probleem" gaat... wellicht is de kick niet het probleem maar juist al het andere :))

Thanks!
 
Hola paulB,

op mijn speakers komt het goed over,!!:okdan:

Groeten van andreos :)
 
eerst en vooral leuk nummer lekker chil en groovy

kick vind ik goed misschien wat luid, maar niet veel

en ik mis wat sparkling in hoge mid

maar.... dit is wat in me op kwam

geen expert of pro mix/producer

was op koptelefoon Akg 712 in de studio
 
Thanks allen; zeker eens met het (mid-)hoog. Dat kan nog wel wat meer eruit komen, zou 'm waarschijnlijk ook wat minder wollig maken. Wat dat betreft zijn al die verschillende bronnen waar je het op hoort soms ook wel echt verwarrend. Bij de één vind ik 'm zelfs wat te schel terwijl ik bij de ander weer denk dat de gehele drumpartij wel een dB of 2-3 omlaag kan zodat de synths wat meer eruit komen....
 
Ik vind hem heel erg goed, heb geluisterd op een laptop en daar hoorde ik geen té hoog of té laag. Echt een lekkere plaat man, origineel en professioneel!
 
ja kick heeft te veel boom. wellicht 50 - 100 hz 1 a 2 db dippen.
Daarmee win je ook wat headroom voor de totaal mix.
In verhouding staan de geluiden in een midden wat zacht. de lead en fx kan wel een stuk harder

Vin het wel een lekker plaatje.
 
Begin klonk prima hier op de koptelefoon, maar midden idd wat wollig. De kick/bass zou elkaar wat in de weg kunnen zitten, heb je dit al proberen te sidechainen? Trackspacer is echt mijn favoriet hiervoor.
 
Ik vind het wel meevallen met de mix, ik denk dat de low van de kick wel redelijk goed klinkt, misschien kan je hem iets boosten in de high mids zodat ie meer door de mix snijdt, en misschien wat boominess weg halen ergens rond de 150 hz, kan je even zoeken in je eq, je kan ook proberen hem te pitchen naar een andere key. je hoeft niet perse je root key aan te houden, mag ook 3 chromatic notes ernaast bijv. Maar de beste tip die ik kan meegeven (wat niet vanzelfsprekend de sleutel tot succes is) is dat als je al een klein beetje twijfelt over je kick, beter gelijk een andere zoeken, hoe lang je er ook over gedaan hebt om hem te shapen, toch gewoon radicaal zijn.
 
Maar de beste tip die ik kan meegeven (wat niet vanzelfsprekend de sleutel tot succes is) is dat als je al een klein beetje twijfelt over je kick, beter gelijk een andere zoeken, hoe lang je er ook over gedaan hebt om hem te shapen, toch gewoon radicaal zijn.
Inderdaad. Het moet vaak zonder al te veel gesleutel al vrij goed passen.
 
Ik vind het wel meevallen met de mix, ik denk dat de low van de kick wel redelijk goed klinkt
De mix is ook niet slecht vind ik maar ik noem wat verbeterpunten.
Sommige geluiden die heel tof zijn staan echt zacht.
De aanpassing van de kick is dan ook erg klein.
Maar goed kan het ook helemaal verkeerd hebben. :)
 
wazzzz up....

ja er zijn zeker wat issues...teveel low end...weinig low-mids...anyway
Ik had wat tijd om teklooien dus hier een vb welke richting je uit zou moeten qua soundbalans...
 

Attachments

  • rebalance_master.mp3
    17,6 MB
Allen thanks again! :okdan:

@nomore: heb wel wat volumeducking erop staan (shaperbox) maar Trackspacer zit nog niet in het arsenaal... wel al vaak over getwijfeld... maar zal idd eens kijken, mss ouderwets met een compressor sidechainen op de kick, of wellicht met soothe2.
@Jason31: thanks, zal idd nog eens wat eraan gaan eq-en in die regio's. De kick op zich vind ik wel oké maar is meer ene eq dingetje denk ik (en de combi met bass). Zomaar even in z'n geheel vervangen voor nu nog even een stap te ver
@flyweight: ik denk als ik nog wat sleutel aan de kick/bass combi, de rest al snel wat meer ruimte gaat krijgen. Daarnaast wellicht idd sommige geluiden nog wat meer volume
@just a dude: thanks man! Leuk dat je die moeite hebt genomen. Hij is ook nog niet helemaal zoals ik 'm wil maar ik denk ergens tussen jouw versie en de mijne.
 
Geweldige track! Laat ik daarmee beginnen. Bij het luisteren vond ik ook dat er inderdaad teveel laag in zat en daardoor verzuipt de rest ook. Ik heb in een mastering poging een deel van het laag afgeschaafd en daarmee wat ruimte (headroom) gecreëerd voor de andere elementen.
Deze master zou geschikt moeten zijn voor streaming diensten (True Peak < -1.0dB en LUFS-i < -14.0 ).

 
Thanks 3ddie. Er is behoorlijk veel laag weggesneden hoor (en zie) ik. Als ik 'm vergelijk met mijn versie kom ik al snel tot zo'n 6-7 dB minder maar hij klinkt idd een stuk opener en beter nu. Doordat ik 'm kan downloaden en dus in Expose heen en weer kan switchen tussen jouw versie en die van mij, valt pas echt op hoe erg in mijn versie alles door de kick wordt verdrongen. Zal 'm vanmiddag (als iedereen wakker is hier :D) eens door m'n Edifier laptop speakers spelen (voor mij een beetje de "NS10 test"). In ieder geval veel tips van iedereen hier om naar te kijken, top!
 
Lekker.. goed gebruik gemaakt van het stereobeeld... erg lekkere track..

Misschien kun je het laag wat egaler maken door hier en daar wat stabs en swells, en andere percussieve geluiden van een High Pass te voorzien juist daar waar de baslijn ook zit.. Ik hoor een duidelijke baslijn maar die zit nu in hetzelfde frequentiegebied van heel van andere geluiden.. Daarbij heeft de kick ook best een lange staart in dezelfde toon.. Best veel elementen die min of meer allemaal vechten om een plekje in het laag. Ik zou alles wat niet baslijn is in een aparte groep gooien.. (van de mixer in je DAW) en daar simpel een High-pass filter op zetten.. desnoods automaten en daar waar de baslijn weg is uitzetten..

Maar lekker bezig!! Ik heb ooit jouw R70 gekocht ;) Alweer heel lang weg... :D
 
Mix is prima naar mijn idee, beetje teveel sub maar ik hoor niks wat niet in de mastering op te lossen is. Enige wat ik mij wel afvraag is hoeveel info je hebt in je hoog (10khz+) want het klinkt allemaal een beetje dof. Dat kan ook door de lossy audio player komen.
 
Geweldige track! Laat ik daarmee beginnen. Bij het luisteren vond ik ook dat er inderdaad teveel laag in zat en daardoor verzuipt de rest ook. Ik heb in een mastering poging een deel van het laag afgeschaafd en daarmee wat ruimte (headroom) gecreëerd voor de andere elementen.
Deze master zou geschikt moeten zijn voor streaming diensten (True Peak < -1.0dB en LUFS-i < -14.0 ).

Bekijk bijlage 3835865
Naar mijn smaak is de compressie iets te wild/onrustig, ik zou eerder focussen op limiting dan compressie om de chille vibe te behouden.
EDIT: ik zie nu pas dat ik de track ook kan downloaden als 320 kbps, ik zal even een snelle proefversie maken.
 
Er gebeurt inderdaad amper iets in het frisse hoog, vanaf 8khz loopt het spectrum al af. Als je er een LPF op zet, zet die dan minstens 2x zo hoog op 16khz.

1685808481829.png
 
Back
Top