Softsynths net zo goed?

nogmaals condensatoren en IC's kan je niet simuleren.
Er is zo veel meer karakter in analoog geluid dan digitaal

Ik denk dat je conclusie moet zijn, algoritmes die op dedicated DSP's draaien in synths, kunnen net zo goed op een PC draaien. > 100% mee eens. Maar daar stap je volledig voorbij aan het electrisch design van de synth (type DAC, output stages etc. om over analoge oscs en potmeters maar niet te spreken. Niet alles is te meten en in een algoritme te vangen.

Daarom zijn een hoop plugs vaak "inspired by"....
Wil niet zeggen dat ze gek klinken. Maar ik heb bijv nog geen enkele VSTI gevonden die klinkt zoals m'n Virus Ti. terwijl die zelfs vA is en volledig geemuleerd moeten kunnen worden. Zelfs de Powercore plugin versie van de Virus klinkt weer anders.

Dus ja, je kan met FLStudio en wat VSTi's prima een dancehit scoren, maar dat is niet omdat dit net zo goed klinkt als outboard, maar puur omdat dat de sound is van dit moment........ en sommige mensen kiezen bewust voor een andere sound. Luister bijv maar eens naar Sasha.... op zijn album is geen VSTi te vinden. Maar ja die maakt dan ook niet van die zuidlimburgse koekebakker kut techno......

Leer nou eerst je klassiekers maar eens voordat je bold statements gaat maken.
 
Nee hoor.
Ik zeg toch duidelijk dat nog niet alles te vervangen is met een digitale tegenhanger + ze hebben die hardware waarschijnlijk al een paar jaartjes toen er de VST's niet meer dan een bliep bliep kwam :)
Trouwens vele bekende groepen maken deals met fabrikanten dat ze gratis een bak krijgen als de die promoten bv.

Zijn ook genoeg artiesten die hun hardware weg doen.
Heb zelf ook al bekendere artiesten hierover aangesproken en ze delen allemaal dezelfde mening.
Er word door veel grote namen hardware verkocht en vervangen door een softsynth.

Het is ook meer een toevoeging dan een vervanging van hardware.
 
Mjah, wat een gedoe weer.

Ik heb een aantal jaren geleden de meeste hardware de deur uitgedaan en ben overgegaan op softsynths. De voornaamste reden is het gebruiksgemak. Kijk, ik maak muziek, en ben zeker geen gearfreak. Een apparaat moet van mij dingen doen die ik wil. Hardware deed wel eens dingen die ik niet wilde. Softsynths hebben dat niet. Die doen braaf wat ik wil dat ze doen. Plus dat het een boel ruimte en kabels en kopzorgen scheelt. Ik wil gewoon mijn computertje opstarten en meteen aan het werk kunnen, en niet eerst kijken of alle midi nog doet wat ik wil en zo. Apparaat fetisjisme heb ik niet. Waar het me om gaat is het resultaat, en of je nu hard of software gebruikt: dat maakt geen een zak uit. Ik hoor iig geen verschil tussen mijn "hardware" producties en mijn "software" producties. Ik kan van een electronisch album ook niet zeggen of het hard of soft of beiden is. En eerlijk gezegd kan het me ook geen flikker schelen. Als het maar vet is.

Persoonlijk denk ik dat als je hier op synthforum gaat discussieren over of hard en soft beter is, je de essentie van muziek maken niet begrepen hebt. Het kan de luisteraar echt geen ene flikker schelen hoe je het gemaakt hebt, als het maar leuk is. Kan met hardware, kan met software, kan met gitaren, wasborden, olievaten, drumstellen, symphonieorkesten en blaaskapellen. Wat je maar wil. De discussie wat beter klinkt vanuit productioneel opzicht vind ik TOTAAL NIET interessant. Fuck op met je hardware denk ik dan.


Je hebt echt helemaal gelijk hoor, daar niet van. Maar als de discussie voor jou TOTAAL NIET interessant is, waarom dan wel een KNOEPERT van een open deur intrappen? Het is zoooo cliche wat je hier allemaal roept...
 
De voornaamste reden is het gebruiksgemak
Idd, da's dé reden volgens mij!
Qualiteit komt pas op de tweede plaats

Luxe ipv Geluk ???
ALé, daar ben ik weeral vertrokken!!!
 
Tja, alé dan !!??
Ik dacht 100% uit eigen ervaring te spreken...

Trouwens, ik heb zelf pas de vinyl (her)ontdekt door de platen van vroeger
terug in vinyl vorm te hebben,
en dan bij luid volume het verschil in dynamic te horen !!!
'k heb van sommige versies de originele cd en vinyl...
en da's wel iets anders dan vinyl vervorming zoals 'cracks en pops' enzo
erbij toe te voegen!

Ik denk dat we stillekes aan in een tijdperk gaan komen
waar er zoveel mogel'k is kwa computers,
maar dat de basis verloren is gegaan...
en nogmaals de vraag:
"wat was er eerst? de Computer of de realteit ??"

Nog een mooi voorbeeld.
Je kan niet de kwaliteit van een CD op vinyl evenaren.
Andersom kan met gemak.

Met enkel kraks en pops kom je der idd niet.
Je moet het wel goed doen. Lichte veranderingen in de pitch, lagere dynamiek, etc...


En op de vraag wat er eerst was.
Dat weet ik niet. Kan evengoed zijn dat we in een simulatie leven.
Klinkt gek, maar het is wel zo.
Maar ik ga men hoofd er niet over breken, want uiteindelijk verandert het niets. Het is zoals het is.
 
Je hebt echt helemaal gelijk hoor, daar niet van. Maar als de discussie voor jou TOTAAL NIET interessant is, waarom dan wel een KNOEPERT van een open deur intrappen? Het is zoooo cliche wat je hier allemaal roept...

Nu ja, iemand moet het af en toe zeggen he? :)
 
Maar ik ga men hoofd er niet over breken, want uiteindelijk verandert het niets. Het is zoals het is.
Dat is 't 'm juist wel !!
Maar ja,
"als je negatief over iets denkt hoop je dat je ongelijk hebt.."
 
Je kan niet de kwaliteit van een CD op vinyl evenaren.
Andersom kan met gemak.
En idd, je kan een vinyl samplen,
maar't is nooit 't zelfde !!!!
Zelfs ni met de beste USB Vinyl speler volgens mij!

Alé, we zullen wel zien !! :baco:
 
nogmaals condensatoren en IC's kan je niet simuleren.
Er is zo veel meer karakter in analoog geluid dan digitaal

Ik denk dat je conclusie moet zijn, algoritmes die op dedicated DSP's draaien in synths, kunnen net zo goed op een PC draaien. > 100% mee eens. Maar daar stap je volledig voorbij aan het electrisch design van de synth (type DAC, output stages etc. om over analoge oscs en potmeters maar niet te spreken. Niet alles is te meten en in een algoritme te vangen.

Daarom zijn een hoop plugs vaak "inspired by"....
Wil niet zeggen dat ze gek klinken. Maar ik heb bijv nog geen enkele VSTI gevonden die klinkt zoals m'n Virus Ti. terwijl die zelfs vA is en volledig geemuleerd moeten kunnen worden. Zelfs de Powercore plugin versie van de Virus klinkt weer anders.

Dus ja, je kan met FLStudio en wat VSTi's prima een dancehit scoren, maar dat is niet omdat dit net zo goed klinkt als outboard, maar puur omdat dat de sound is van dit moment........ en sommige mensen kiezen bewust voor een andere sound. Luister bijv maar eens naar Sasha.... op zijn album is geen VSTi te vinden. Maar ja die maakt dan ook niet van die zuidlimburgse koekebakker kut techno......

Leer nou eerst je klassiekers maar eens voordat je bold statements gaat maken.


Waarom zou dat niet kunnen? :)

Trouwens de reden waarom een Virus zo moeilijk na te maken is als VST is vooral weer rekenkracht. Simpel. En ook het feit dat Acces niet zomaar gaat vrijgeven hoe het allemaal werkt (al zijn er wel manieren om daar achter te komen, maar betwijfel of het legaal zou zijn om dit te doen, laat staan te gebruiken).

Dat Sasha met hardware werkt wil toch nix zeggen?
En misschien draait Sasha enkel met hardware omdat hij dat altijd heeft gedaan en niet zo goed met VST's overweg kan?
Sasha draait al een tijdje mee en het is nog niet zo heel lang dat de kwaliteit van VST's zo redelijk snel is gestegen.

Probeer nu eens te begrijpen wat ik typ, want tis wel vermoeiend me steeds weer te moeten herhalen voor mensen die andere informatie weigeren op te nemen dan wat er in hun hoofd zit.

Maargoed, ik heb mijn mening gezegt.
Ga mezelf niet blijven herhalen
 
Deze discussies zijn al zo oud als de weg naar Rome , het zelfde bij de
introductie van de DX7.
De DX7 was een vervanging van alle analoge meuk , de DX7
kon alles beter mooier en was digitaal :halleluja
 
Waarom zou dat niet kunnen? :)

Trouwens de reden waarom een Virus zo moeilijk na te maken is als VST is vooral weer rekenkracht. Simpel. En ook het feit dat Acces niet zomaar gaat vrijgeven hoe het allemaal werkt (al zijn er wel manieren om daar achter te komen, maar betwijfel of het legaal zou zijn om dit te doen, laat staan te gebruiken).

Dat Sasha met hardware werkt wil toch nix zeggen?
En misschien draait Sasha enkel met hardware omdat hij dat altijd heeft gedaan en niet zo goed met VST's overweg kan?
Sasha draait al een tijdje mee en het is nog niet zo heel lang dat de kwaliteit van VST's zo redelijk snel is gestegen.

Probeer nu eens te begrijpen wat ik typ, want tis wel vermoeiend me steeds weer te moeten herhalen voor mensen die andere informatie weigeren op te nemen dan wat er in hun hoofd zit.

Maargoed, ik heb mijn mening gezegt.
Ga mezelf niet blijven herhalen

Ja goed maar rekenkracht zal altijd problemen geven aangezien
de programma's ook steeds groter worden en ga je eerst een stap
vooruit kun je na verloop van tijd weer een stap terug doen.
En ik heb geen tijd om te wachten op een software versie van een
Kurzweil K250 ;)
 
Ik begripj heel goed wat je zegt, alleen wij hebben beide op een aantal punten een andere mening:

1. VSTi als copie van HW kunnen prima het algoritme van digitage synths en FX op de PC draaien > eens 0/1 blijft 0/1 alleen zal het van de rekenkracht afhangen in hoeverre dezelfde resolutie kan worden benaderd etc.. UITEINDELIJK is het op bitniveau mogelijk MITS de reken capaciteit dit toelaat.

2. FX emulatie (Tube warmer VSTé e.d.) dit emuleert d.m.v van gedane metingen waar een curve aan is gehangen die een effect of afwijking meer of minder toevoegt. de gemeten distortion is soortgelijk, maar toch klinkt het anders. ZEKER niet slechter, maar gewoon anders. EQ curves worden trouwens wel goed dgitiaal geemuleerd.

3. VSTi als orgineel instrument: Er zijn zat VSTi's die erg goed klinken, ik ben bijv erg in m'n nopjes met m'n KOMPLETE5 en m'n Gladiator, top synths, supergeluid en gebruik ze graag, maar het geluid wat ik bijv uit m'n MOOG Little Phatty tover kan ik uit geen enkele softsynth halen. Sterker nog: Ik heb een JOMOX XBASE-999 gekocht omdat ik met Battery en KONTAKT en alle kits niet de druk en grain van een analoge drumbak kon krijgen. Het klinkt gewoon te clean, niet groezelig genoeg, en groezelige FX erover doen wel iets, maar nog steeds niet hetzelfde wat die bak doet.

4. Zonder nou pedant te willen zijn, maar misschien ben je wel opgegroeid met FLStudio en VSTi's, ben je erg tevreden over je producties (anderen misschien ook wel) en heb je verder geen outboard referentiekader, dat kan. Maar ga dan eerst maar eens luisteren en trek dan je conclusies.

Je haalde toruwens ROLAND aan, ROLAND heeft in al haar synths ook zo'n signature sound, misschien hoor jij dat niet, maar de kleuring van een KORG is bijv wezenlijk anders als van een ROLAND of een WALDORF.

als je het verschil in zaagtanden en squares niet kan horen tussen synths, tja dan is deze discussie natuurlijk snel over.........
 
Ik begripj heel goed wat je zegt, alleen wij hebben beide op een aantal punten een andere mening:

1. VSTi als copie van HW kunnen prima het algoritme van digitage synths en FX op de PC draaien > eens 0/1 blijft 0/1 alleen zal het van de rekenkracht afhangen in hoeverre dezelfde resolutie kan worden benaderd etc.. UITEINDELIJK is het op bitniveau mogelijk MITS de reken capaciteit dit toelaat.

2. FX emulatie (Tube warmer VSTé e.d.) dit emuleert d.m.v van gedane metingen waar een curve aan is gehangen die een effect of afwijking meer of minder toevoegt. de gemeten distortion is soortgelijk, maar toch klinkt het anders. ZEKER niet slechter, maar gewoon anders. EQ curves worden trouwens wel goed dgitiaal geemuleerd.

3. VSTi als orgineel instrument: Er zijn zat VSTi's die erg goed klinken, ik ben bijv erg in m'n nopjes met m'n KOMPLETE5 en m'n Gladiator, top synths, supergeluid en gebruik ze graag, maar het geluid wat ik bijv uit m'n MOOG Little Phatty tover kan ik uit geen enkele softsynth halen. Sterker nog: Ik heb een JOMOX XBASE-999 gekocht omdat ik met Battery en KONTAKT en alle kits niet de druk en grain van een analoge drumbak kon krijgen. Het klinkt gewoon te clean, niet groezelig genoeg, en groezelige FX erover doen wel iets, maar nog steeds niet hetzelfde wat die bak doet.

4. Zonder nou pedant te willen zijn, maar misschien ben je wel opgegroeid met FLStudio en VSTi's, ben je erg tevreden over je producties (anderen misschien ook wel) en heb je verder geen outboard referentiekader, dat kan. Maar ga dan eerst maar eens luisteren en trek dan je conclusies.

Je haalde toruwens ROLAND aan, ROLAND heeft in al haar synths ook zo'n signature sound, misschien hoor jij dat niet, maar de kleuring van een KORG is bijv wezenlijk anders als van een ROLAND of een WALDORF.

als je het verschil in zaagtanden en squares niet kan horen tussen synths, tja dan is deze discussie natuurlijk snel over.........

Aha! een goeie reply! Teminste duidelijk je mening onderbouwd met een duidelijke uitleg

1. Volledig me eens

2. Mee eens... maar dat heeft een reden.
Dat komt omdat een curve eigelijk niet helemaal de correcte/nauwkeurige manier is als je een hardware versie wil simuleren, er gebeurt veel meer dan enkel dat. Men houd het simpel met een curve omdat dat dus weer het snelste en simpelste te verwerken is kwa rekenen.
En de details die verloren gaan tegenover hoe sneller het berekend word is het zeker acceptabel om het gewoon zo te doen.

3. Hehe, ook weer hier; omdat het niet nog niet gedaan is wil niet zeggen dat het niet mogelijk is. Ook hier spreken we in principe over kleine details in het signaal. Als je een VST wil maken en hij vraagt teveel power, dan zijn dit de dingen waarop je gaat 'besparen' omdat die het minst opvallen ;)

4.
- Ik ben, zoals waarschijnlijk velen hier, opgegroeid met fast tracker (met pong!). Eigelijk is dat niet helemaal waar...
Het is eigelijk, om correct te zijn, toen ik als klein jongetje op cassetjes manueel zat op te nemen, om zo dingen manueel te mixen. En als ik men cassettespeler een beetje verkrachte door de record toets bv maar half ingedrukt te houden dan kreeg je vervormd geluid enzo, en daar op creatieve wijze proberen gbruik van te maken enzo
daar hield ik mij dus bezig. Dat is dan geevolueerd naar hetzelfde te doen, maar dan op pc.
Met een micro vanalles en nogwat opnemen, helemaal vervormen en bewerken en daar dan iets anders mee proberen te maken.

- Ben helemaal niet tevreden over mijn producties ;{

- Heb nooit de financiele middelen gehad om mijn muziekale intresses uit te bouwen. Want ik besefte maar al te goed dat de digitale kwaliteit toen verre van acceptabel was. Maar ben er altijd voor geintresseerd gebleven.
Daarom dat ik nu ook blij ben om te zien dat het eindelijk zover is dat computers eindelijk krachtig genoeg worden om een vergelijkbare kwaliteit te leveren.

Ik heb ERG goede en kritische oren. Ben vooral erg streng en kritisch tegenover mezelf. Nooit tevreden, alles kan beter.
Heb altijd maar al te goed beseft dat VST's vroeger niet veel voorstelden tegenover een hardware bak en je mag gerust van mij denken dat ik het verschil niet weet tussen een zaagtand, een square, sine of triangle (wat ik natuurlijk wel weet), maar daar heb je eigelijk helemaal geen uitzonderlijk goeie oren voor nodig. En al moest ik het verschil niet kennen, dat wil nog niet zeggen dat ik de kwaliteit niet kan beoordelen.
Maar tijden veranderen en ik heb al genoeg RECENTE voorbeelden gehoord waar mijn oren weinig of geen verschil waarnemen en als ik kijk hoe het evolueert dan trek ik daaruit mijn conclussies wat het de komende jaartjes gaat opleveren.
En als je het erover gaat hebben of digitaal producen nu kwalitatief acceptabel klinkt (dus niet als doel hebben hetzelfde te willen klinken als een of andere bestaande hardware bak), dan is het antwoord toch wel duidelijk ja.

Misschien moet je zelf meer naar een aantal recentere VST's luisteren, want die kwaliteit scheelt echt een hoop met bv VST's van 3 jaar terug hoor.
 
Laatst gewijzigd:
Dat van die piano emulatie is pianoteq btw (ze hebben 20% korting tot eind van het jaar)

Maar denk dat ik het al vaker heb gezegd.
Ooit iets van 4 a 5 jaar geleden had ik hier al eens een keer wat gepost over de eerste VST die (geloof ik) door steinberg zelf werd uitgeven en dat ik wel dacht dat het nog veel verder zou gaan.
Met hoongelach werd het ontvangen.
Zijn we nu paar jaar verder en kijk eens hoe ver ze al met het ontwikkelen zijn. Overigens is het meeste nog regelrechte troep waar je maar beter met een grote (sinusoide) boog om heen kan lopen maar swa d'r zit toch wel ea bruikbaars tussen.
Trek die lijn maar gewoon door en voor je het weet is de hele grens tussen digitale hardware en software totaal verdwenen.
Je hebt nu al losse kastjes waarin je VST's kan draaien. En uiteindelijk zullen ook de hardware VA's en romplers zwaar in marktaandeel gaan inleveren en zullen zelfs de nieuwe versies van analoge synths nog een harde dobber krijgen aan de nieuwere generaties geemuleerde softsynths die zogenaamd 99.9% analoog klinken.
 
We zien wel welke kant het opgaat , tot nu toe lijkt alles op
elkaar ze proberen echter het verschil te maken niet zozeer
door iets nieuws maar meer door een ander jasje.

Vind trouwens de producten van virsyn wel oke en kontakt en
Emulator X zijn zeker bruikbaar want ja ik gebruik
ook soft synths en samplers maar niet als vervanging.
Het is natuurlijk onzin als je bakken met hardware
hebt deze gaat verkopen een PC koopt en dan zegt
wat ik vroeger als hardware heb gehad zit nu
allemaal in mijn PC :D
 
Jamaar dan spreek je over samples.
De klank van een piano is voor een erg groot deel afhankelijk van de 3dimensionale omgeving/ruimte en de kast.
Dit is ook waarom de keuze van concertzaal ontzettend balangrijk is.
Klopt. Daarom dat ik mijn voorkeuren heb voor studios, maar dat is van ondergeschikt belang. Het enige wat ik poogde te zeggen is dat het originele instrument altijd beter klinkt dan de imitatie, het is alleen verrotte moeilijk om al die zooi mee te nemen. Live valt dat stukken minder op omdat je moet opboksen tegen de rest van de band, het volume op oorverdovend staat en mensen er tussendoor staan te kleppen. Ik sta live niet op het podium met een B3, Rhodes, Steinway Grand, etc. Mensen horen het niet en Native Instruments heeft goede sample-players, dus ik gebruik die wel. Ik gebruik bij voorkeur wel mijn Hammond omdat ik daar makkelijker kan knoeien met Leslies en drawbars, maar voor de rest interesseert het me niet zo voor optredens.

Als je gaat samplen, bv van pianos, bak je dit alles er mee in en heb je niet meer het effect dat het geluid dynamisch en interactief beinvloed word door de omgeving en positie vd luisteraar.
Je zou het effect wel kunnen samplen hoor, maar met een gewoon 2 kanaals sampletje (stereo) en normaal geluidssysteem ga je er niet komen :D
Klopt, maar ik neem aan dat de grote sampleboeren daar ook wel rekening mee houden bij hun sample-sessies. Ikzelf heb nog nooit iets gesampled, dus ik heb er geen ervaringen mee. En kan dus ook geen intelligente opmerkingen hierover maken. Het enige wat ik weet is dat NI Akoustik Piano als mogelijkheid heeft om de piano te laten klinken als in een Recording Studio, en dat betekent dat er geen reverb op zit.

Bij het kopieren van analoge synths naar digitale synths heb je dit probleem niet aangezien het geluid 'rechtstreeks' word doorgestuurd naar het geluidssysteem en het dus niet afhankelijk is van de omgeving en dat scheelt een hoop in de complexiteit van het algorytme.
Niet mee eens. Analoge synthesizers gaat allemaal over de interactie tussen de verschillende mechanische en Voltage Controlled onderdelen. Een digitale synth is volgens mij wel simpel om te zetten daar een digitale synth eigenlijk niets meer is dan een raar vormgegeven computer. Compileer de source van de DX-7 zodat het stand-alone kan draaien en je hebt dezelfde synth als de originele DX-7. Probeer dit eens met bijvoorbeeld een Oberheim OB-X.

Let wel, ik ben voor het gebruik van softsynths maar ik ben wel kritisch ten opzichte van het origineel. Wat ik het leukste vind is een programma als NI's FM8 die begonnen was als een softsynth implementatie van de DX-7, en met de laatste versie erbovenuit is gestegen.

Mijn eigen rig is een combinatie van hardware (Hammond), rack synths en softsynths.
 
Ik heb een Polysix naast mijn laptop met Legacy staan gehad, en ik hoorde geen verschil.
Tussen mijn echte Solina string en de VSM is ook wel erg weinig verschil.

Over VA's ben ik nooit tevreden geweest, over softsynths wel.

Verschillende Moogs, ook gratis, vind ik goed klinken, maar ik heb ooit een Prodigy gehad, en puur op geheugen denk ik wel dat die voller klonk en ook meer karaktervol. Maar da's op een geheugen dat meer dan 10 jaar moet teruggaan.

Ik zou eigenlijk wel eens een vst van de Prodigy willen, dit terzijde.

Jan
 
Ik vind hardware leuker, maar ik ben dan ook een gearfreak. Net zoals een 'ouderwetse' schilder waarschijnlijk blij wordt en geinspireerd raakt van de geur van olieverf en het gevoel van een strak gespannen canvas doek (en minder van Photoshop), zo word ik blij van een batterij hardware met knipperende lampjes, kabels en draaiknoppen. Ik probeer het beste van beide werelden te combineren; de mooie klank en interfaces van hardware, met het gemak van software sequencers, recorders en MIDI controllers als de MPD24. Daarnaast vind ik het ook wel fijn om muziek te kunnen maken zonder PC.
 
Back
Top